برخورد از موضع قدرت به نفع ایران است و دادن سیگنال های متعدد و غلط به سوی امریکا به ضرر ایران خواهد بود.

تنها زمانی روابط ایران و امریکا می تواند اصلاح شود که امریکا احساس کند ایران قدرتمند است. امریکا در مقاطعی برای اصلاح روابط با تهران گام برداشته که ایران قدرتمند بوده است.
به نظر می رسد که دوره آقای خاتمی دوره ضعف ایران بود و به اشتباه تصور می شد که با سخنان نیک می توان محبت امریکا را به سوی ایران جلب کرد. برعکس در امریکا این احساسا پدید آمد که ایران در ضعف است و بر این اساس دائما فشارها بر ایران بیشتر شد. آقای احمدی نژاد با همه ضعف ها و قوت هایی که دارد در تغییر تصویر امریکا از ایران نقش داشته است.
پس از یازده سپتامبر امریکا در موقعیت ضعف قرار گرفت و برای مدت کوتاهی اعتماد به نفس خود را از دست داد. در این دوره روابط امریکا و ایران رو به بهبود گذاشت. اما بعد از جنگ عراق، امریکایی ها احساس قدرت می کردند و ایران را در موضع ضعف می دیدند. زمانیکه تلفات و هزینه های امریکا در عراق افزایش یافت، واشنگتن حساس کرد که باید در مقابل ایران تغییر موضع دهد. اما بدلیل یکپارچه نبودن سیستم تصمیم گیری امریکا در مورد ایران، این کشور تغییر مسیر جدی نداشت.
زمانیکه امریکا احساس کند که ایران قدرتند است، حاضر به امتیاز دهی می شود اما متاسفانه با کارهای غلط آقای موسوی و حوادث پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری در سال 88 امریکا سیاست های خود را در مورد ایران تغییر داد و به امتیاز گیری و اعمال فشار بیشتر بر ایران روی آورد.
جمهوری اسلامی ایران زمانی می تواند با امریکا صحبت کند که امریکا احساس کند که تهران تمایل چندانی برای تعامل با امریکا ندارد. اکنون در دهه پیش رو نشانه ها گواه آن است که شرایط به نفع امریکا نیست. امریکایی ها بسیار نگران آینده هستند. امروز باید از موضع قدرت -و البته نه تکبر- با امریکا برخورد کنیم و امریکا هم بی تردید طی دو سال آینده موضع نرمی در مقابل ایران نخواهد گرفت .

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 158900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =