احتمال کناره‌گیری پلوسی؛ بحران رهبری در دموکرات‌ها

ایرنا نوشت: انتشار گزارش‌هایی درباره احتمال کناره‌گیری نانسی پلوسی ۸۱ ساله از ریاست مجلس نمایندگان آمریکا در سال جدید میلادی، احتمال مواجهه دموکرات‌ها با موضوع تغییر رهبری این حزب را تقویت کرده است.

وزنامه بیزنس اینسایدر نوشت: در سال ۲۰۱۸ همزمان با سلطه دموکرات‌ها برمجلس نمایندگان آمریکا، تقریبا ۱۶ عضو حزب دموکرات با امضای نامه‌ای مخالفت خود را با ریاست پلوسی به عنوان رئیس این مجلس ابراز کردند.

در آن سال، پلوسی ریاست فراکسیون دموکراتیک مجلس نمایندگان را از سال ۲۰۰۳ برعهده داشت و پس از آن بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ ریاست مجلس نمایندگان آمریکا را عهده دار بود. وی برخلاف برخی مخالفت‌ها هنوز هم مورد حمایت گسترده بیشتر اعضای این مجلس است.

پلوسی در دسامبر ۲۰۱۸ موافقت کرد دوره ریاست خود در مجلس نمایندگان آمریکا را به ۴ سال محدود کند و حمایت بسیاری از اعضای میانه رو و نمایندگانی را که به تازگی انتخاب شده و در ابتدا مخالف او بودند، جلب کرد.  

روزنامه واشنگتن پست در این زمینه نوشت: با نزدیک شدن به انتخابات میان دوره‌ای کنگره در سال ۲۰۲۲ انتظار می‌رود پلوسی در پایان دوران کنگره کنونی کناره‌گیری کند و دموکرات‌ها انتظار دارند تغییر رهبری بزرگی  رخ دهد که سرنوشت حزب دموکرات را در سال‌های پیش رو، تعیین خواهد کرد.

در همه سال‌هایی که پلوسی ریاست کمیته های پارلمانی حزب دموکرات را برعهده داشته، استنی هویر ۸۲ ساله از مریلند رهبر هر دو فراکسیون اقلیت و اکثریت و جیم کلای بورن  ۸۱ ساله از کالیفرنیای جنوبی رئیس فراکسیون اکثریت و دستیار پلوسی در امور اداری حزب در کنگره بوده است.

بر این اساس، در سال‌های آینده، رهبری حزب دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا تغییرات چشمگیری خواهد داشت.

گزینه مطلوب جایگزینی پلوسی کیست؟

بر اساس گزارش روزنامه واشنگتن پست، هاکیم جفری از نیویورک و رئیس کنونی فراکسیون دموکراتیک مجلس نمایندگان آمریکا، گزینه مطلوب جانشینی پلوسی در صورت کناره‌گیری او از قدرت است اما بحث بر سر این که چه کسی رهبری حزب را برعهده خواهد داشت به تازگی آغاز شده و می تواند بالقوه اختلاف عمیق بین ترقی‌خواهان و میانه‌روها را نشان دهد.

احتمال کناره‌گیری پلوسی؛ بحران رهبری در دموکرات‌ها

حزب دموکرات احتمالا در آینده با چالش چگونگی مواجهه با حزب جمهوری‌خواه روبرو خواهد بود که هنوز هم تحت تاثیر نفوذ دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا قرار دارد.

«رُو خان» نماینده دموکرات از ایالت کالیفرنیا که دارای گرایشات ترقی‌خواهانه است و از مشاوران با نفود کاخ سفید در دولت بایدن هم محسوب می‌شود، در مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست گفت نسل بعدی رهبری حزب دموکرات با جدیت به حرف‌های اعضایش گوش خواهد داد.

وی افزود: فکر می کنم ما به رهبری نیاز داریم که اختلافات عقیدتی در جناح‌های مختلف حزب را کاهش می‌دهد و از دیدگاهی قوی درباره اهدافی که برای مردم آمریکا دنبال می‌کنیم، برخوردار است.

اعضای حزب دموکرات در مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست گفتند که جانشینی پلوسی از لحاظ تاریخی مهم خواهد بود که به دلیل جایگاه وی به عنوان نخستین رئیس زن مجلس نمایندگان است.

از آن سوی، اگر جفری موفق به جانشین پلوسی شود،نخستین سیاهپوست در تاریخ آمریکا خواهد بود که ریاست مجلس نمایندگان در کنگره را برعهده خواهد داشت.

یکی از نگرانی‌های بزرگ اعضای حزب دموکرات درک این مساله است که تغییرات بزرگ در این حزب می‌تواند ثبات حزبی تحت نظر پلوسی، هویر و کلایرن سه شخصیت دارای پست‌های کلیدی در حزب دموکرات را بر خلاف فراکسیون جمهوری‌خواه اغلب دچار درگیری‌های داخلی، مختل کند.

پلوسی یک کنفرانس خبری در نوامبر ۲۰۲۰ درباره کناره‌گیری از قدرت بعد از کنگره یکصد و هفدهم، به تعهدات قبلی خود اشاره کرد و گفت به محدودیت‌ها درباره مدت رهبری‌اش پایبند خواهد بود.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1589008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =