روزنامه شرق: امتیاز گرفتن از روسیه را از اردوغان یاد بگیریم/ روسیه آن فرشته ای نیست که خود را می نمایاند

شرق نوشت:انتشار عکسی از اولیانوف و رابرت مالی، نمایندگان روسیه و آمریکا در مذاکرات وین، در فضای مجازی بازتاب گسترده‌ای داشت.

این اولین خبط نماینده روسیه از آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای نیست و احتمالا در صورت عدم برخورد مناسب با این رخداد، آخرین آن نیز نخواهد بود. قبلا نیز همین شخص در سخنانی سخیف گفته بود: «در مذاکرات اخیر، روسیه و چین، ایران را متقاعد کرده‌اند برخی خواسته‌های حداکثری خود را کنار بگذارد و مذاکرات را بر اساس پیش‌نویسی که در بهار گذشته از سوی دولت قبلی ایران تنظیم شده بود، آغاز کند»؛ سخن مداخله‌جویانه‌ای که با واکنشی از سوی سخنگویان کشورمان روبه‌رو نشد و حتی در صورت صحت، توهین‌آمیز و به دور از شئونات دیپلماتیک است.

برداشت افکار عمومی از این عکس و تفسیر اولیه از آن اظهارنظر، فارغ از چگونگی برخورد مقامات رسمی، به‌طور طبیعی تلقی ایفای نقش قیم‌مآبانه روسیه در گفت‌وگوهای وین است که به یقین به صلاح انقلاب و کشور نیست.

روابط روسیه و ایران قبل و بعد از انقلاب اکتبر، تاریخ پرفرازونشیبی است که پرداختن به آن مثنوی هفتادمَن کاغذ می‌شود. کنکاش در بازه‌های زمانی، چه در دوره تزارها و چه پس از انقلاب اکتبر، نشان می‌دهد همسایه شمالی همواره در پی نفوذ در ساختار حکومت بوده و تأثیرگذاری بر روند تصمیم‌سازی تهران از سیاست‌های دائمی مسکو بوده است.

غرب‌ستیزی رو به تزاید در چهار دهه پس‌ از انقلاب و استمرار دو دهه‌ای بحران هسته‌ای، دو مؤلفه زمینه‌ساز و تأثیرگذار در پیشبرد اهداف و اغراض کرملین در مقطع کنونی است که به‌زعم رهبران کرملین، ایران گزینه‌ای جز مسکو ندارد. حرف و عکس جناب اولیانف را که بخش کوچکی از تجلی این رویکرد است، باید در این چارچوب تفسیر کرد.

روسیه و اسرائیل از تشنج فزاینده ایران و آمریکا بیشترین بهره را برده‌اند. ‌برای روسیه، حل مشکل ایران و آمریکا در حکم کاهش وابستگی ایران به مسکو است. اظهارات ظریف در فایلی صوتی که سرنوشت سیاسی او را رقم زد، مستندترین تفسیر دراین‌باره است. او می‌گوید: «روسیه در هفته آخر مذاکرات برجام حداکثر تلاش خود را کرد که برجام به نتیجه نرسد و همان‌طور که می‌بینید در آن عکس معروف نیز وزیر خارجه روسیه نیست».

نگرانی مسکو این بود (‌و هست) که توافق هسته‌ای نقطه آغازین پازلی است که در ادامه، راه را برای بهبود روابط ایران و آمریکا هموار خواهد کرد، زیرا ‌نگاه کلی سیاست‌مداران و افکار عمومی به همسایه شمالی، متأثر از سابقه تاریخی 200 سال گذشته در مقایسه با غرب بسیار تیره است. حفظ و تداوم شرایط کنونی که لاجرم انتخاب‌های ایران را محدود می‌کند، مطلوب‌ترین گزینه برای کرملین در مناسبات خود با ایران است. برای اسرائیل نیز تداوم غرب‌ستیزی و شعار نابودی اسرائیل، برخلاف سیاست اعلامی و دیپلماسی عمومی این رژیم، محمل مناسبی برای راهبردی است که از زمان موجودیت در پیشبرد آن عاجز بوده و تحولات ایران‌هراسی برخاسته از بحران هسته‌ای فرصت را برای پیشبرد آن فراهم کرده است. تل‌آویو با آگاهی از اهمیت ژئوپلیتیک ایران، می‌داند برای هر دو حزب آمریکا، در شرایط عادی ایران لنگرگاهی مطمئن و قابل اتکا برای تأمین صلح و ثبات در منطقه است و در شرایط برقراری رابطه‌ای منطقی و بر اساس منافع متقابل، ایران را بر دیگر کشورها ترجیح می‌دهند. 

تحقق این‌ مهم به معنای پایان پروژه ایران‌هراسی است که تاکنون منافعی انکارنشدنی برای آن رژیم داشته است. طرفه آنکه روابط دو کشور که یکی متحد و دیگری دشمن ماست، بدون هیچ نگرانی از ایران، در بالاترین سطح سیاسی، امنیتی و نظامی قرار داشته و رایزنی‌های فشرده آنها در مسائل خاورمیانه از چشم ناظران و تحلیلگران پوشیده نبوده و تل‌آویو و مسکو ابایی از علنی‌کردن آن ندارند. تحولات سوریه و بمباران‌های مکرر مواضع ایران در این کشور، از مصادیق این روابط است. سکوت عامدانه ضدهوایی‌های پیشرفته روسیه در مقابل گستاخی حملات هوایی اسرائیل و حمله به هر نقطه‌ای از سوریه که جای پایی از ایران در آن باشد، در هماهنگی انکارنشدنی اسرائیل و روسیه صورت می‌گیرد.

سه سال قبل وزیر دفاع روسیه در کنار همتای اسرائیلی به‌صراحت اعلام کرد حضور نظامی ایران در مرزهای رژیم صهیونیستی خط قرمز مسکو است.

در روابط روسیه با ایران، غیر از رژیم صهیونیستی، خطوط قرمز دیگری هم وجود دارد. روسیه همسو با کشورهای غربی، دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای یا حتی ورود ایران به باشگاه هسته‌ای را خط قرمز خود می‌داند. در عرصه انرژی نیز ایران بزرگ‌ترین رقیب روسیه در صادرات گاز است و چنانچه شاهدیم این مزیت بزرگ ایران در چنبره سیاست‌ خارجی غرب‌ستیز، فرصت را برای روسیه برای جایگزینی ایران در صادرات گاز فراهم کرده است.

در آستانه سفر جناب رئیسی به مسکو قرار داریم. این سفر در مقطعی بسیار حساس انجام می‌شود. روسیه در تقابل با آمریکا به‌شدت نیازمند بازی با کارت ایران است؛ ضمن اینکه نوع تعامل ایران با روسیه و توافقاتی که صورت خواهد گرفت نیز در راهبرد غرب درباره ایران تعیین‌کننده خواهد بود. در کنار برنامه‌های روسیه و آمریکا، ایران با وجود همه مشکلات، کارت‌های بازی بسیاری در دست دارد. ایستادگی در مقابل زیاده‌خواهی غرب، روی برجسته سکه سیاست خارجی است. درباره فواید و مضرات این رویکرد سخن بسیار گفته شده ولی آنچه مشخص است، این است که ادامه این رویکرد، فرصت‌سوزی و راه‌ بازکردن برای رقبای منطقه‌ای است که به صلاح کشور نیست. نه غرب آن‌چنان سیاه و پلید است که ما می‌گوییم و نه شرق فرشته‌ای است که می‌نماید و اساسا انگاره‌هایی از این قسم در دنیای واقع موجود نیستند. منافع حداکثری، راهبرد همه کشورها در سیاست خارجی است و برای تأمین گزاره‌ای تحت عنوان «دوست و دشمن دائمی» وجود ندارد. راهبردی منطقی که ایران نیز باید آن را مطمح نظر قرار داده و با رویکرد «موازنه مثبت» از امکانات همه کشورهای جهان به شمول چین، روسیه، آمریکا، هند، انگلیس، فرانسه، ایتالیا و... برای آبادانی و توسعه کشور استفاده کند. 
گام اول در این مسیر، رهایی از شر تحریم‌هاست. این مهم در گرو کنارگذاشتن رویه تاریخی و مصالحه با کشوری است که پیچ تحریم‌ها را در دست دارد. راهبرد نگاه انحصاری به شرق و همچنین انگاره اروپای بدون آمریکا، رؤیایی است که تعبیر نخواهد شد. مشاهده کردیم که اروپا به دلیل مخالفت ترامپ از پیشبرد «اینستکس» که در حکم آب‌باریکه‌ای برای نجات برجام بود، عاجز ماند. اگر اولیانف کارت سبز ایران را هم در دست داشته باشد، آمریکا این امتیاز ارزشمند را از طریق روسیه و چین و بلکه متحدان اروپایی خود به ما نخواهد داد.

رویکرد حکیمانه و موافق با عزت، حکمت و مصلحت مذاکره مستقیم با عامل اصلی تحریم است. بازی هنرمندانه اردوغان حاوی درس‌های بزرگی است؛ جنگنده پیشرفته سوخوی روسیه را سرنگون می‌کند، سفیر پوتین در آنکارا به قتل می‌رسد، چند سال با تمام امکانات برای سرنگونی اسد سرمایه‌گذاری کرده و با روسیه سرشاخ می‌شود و در نهایت سامانه اس ۴۰۰ را از همان کشور دریافت می‌کند.

23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1589139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 67
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    اردوغان واقعا یک سیاستمدار باهوش است.هر دو ابرقدرت غرب و شرق منت او می کشند که با آنها روابط نظامی و اقتصادی داشته باشند
    • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
      43 89
      گندی که به اقتصاد ترکیه زده نشان دهنده هوش بالا نیست.
    • فرزاد IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
      96 8
      آقای اردوغان اگر 5 تا ضرر داشته در عوض 20 تا نفع به کشورش رسانده به خاطر همین نتیجه می گیریم که آون موفق بوده ولی رئیس جمهور های ما البته نه همشون 1000 تا ضرر می زنن بعد یکی نفع می رسونن بعد ازشون تعریف و تمجید می کنیم، تا ما چنین روالی داریم همیشه همین طور هستیم، یعنی فرق آدم لایق و نالایق را تا زمانی که ندانیم وضعیت همین طور هست
    • حسین IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      10 8
      چه گندی به اقتصاد ترکیه زده این اردوغان؟ نکنه منظورت رشد اقتصادی 5 درصدی پشت سرهم در طول 20 سال گذشته؟ یا شکستن رکورد صادرات در سال 2021 یا شکستن رکورد توریست؟ نکنه منظور از گند زدن درامد 14 میلیارد دلاری صادرات خودرو هستش اونم به آلمان و فرانسه؟ البته شایدم منظورتون درامد 3 میلیارد دلاری از تولید فیلم و سریال؟ راستی میدونی ترکیه تو صنایع نظامی هم الان ت رده صادر کننده ها هستش؟ البته حتمن میدونی هر سال نزدیک 30 میلیارد دلار از صاردات خدمات مهندسی و ساختمان سازی درآمد داره
    • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      10 6
      حضرت معین الرعایا بهتر بود اسمتو میزاشتی معین الاراجیف.یا بهتر از اون ارباب بیکارها که اینهمه شر و ور میبندی زیر تمام نظرها.
    • محمد RO ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      11 7
      بی خود نیست بدون منابع زیر زمینی اقتصاد شانزدهم جهان است و ما با این همه منابع زیر زمینی اقتصاد هفتادم جهان .اون پولش را کمی باسیاست اورد پایین الان صادراتش توی شش ماه دو برابر شده .هر کس دهه شصت به ترکیه رفته باشد فقر ان زمان در ترکیه را دیده باشد حالا که میرود حبرت می کند از این همه پیشرفت.از کوزه همان تراود که در اوست
    • علی RO ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      6 8
      رضا شاه مرد بزرگی بود .منافع روس ها وانگلیسی ها را از بین برد و دست ان ها را کوتاه کرد .انگلیس و روس ها به خشم امدن و ایران را اشغال کردند و او را از ایران بیرون کردند
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    دیگه فایده ای نداره, ۴۰ سال طلایی ترین فرصت ها رو سوزاندیم, الان ما کجاییم و ترکیه و امارات و قطر و کره جنوبی و حتی آذربایجان کجا,
    • پولاد IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
      جای دوری نیستن امثال تو پیشرفت رو در چهارتا برج و ساختمون بلند میبینن وگرنه وضعیت اون کشورها هم نسبت به ایران تعریفی نداره داخلشون نرفتی که کثافط موجود در اون کشور ها رو ببینی
    • IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
      97 18
      منم نرفتم ولی آیا در ایران هم مثل ترکیه تکنولوژی های به روز مثل کمپ فضایی ، فرودگاه دریایی ، قطار پرسرعت ، خانه تولید شده با چاپگر سه بعدی ، پست پهپادی هست؟
    • علیرضا IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
      38 8
      شما کاملا حقیقت رو بیان کردین
  • اتیلا IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    ازبزرگترین وباهوشترین ریس جمهور دنیاست
    • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      10 10
      آقای معین مجنون.خیلی روده درازی میکنی.ترکیه بخاطر جلوگیری از قدرت گرفتن پ‌ ک ک که نورد حمایت امریکا در سوریه بوده وارد سوریه شد.
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    132 9
    اینکه سفیر روس علنا نگوید برای ایران تعیین تکلیف میکند، حدود مشخص می کند، ایران را قانع یا مجبور می کند به دستوراتش عمل کند، گفتن یا نگفتن این گزاره ها واقعیت را تغییر نمی دهد.
  • ناشناس IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    نرود میخ آهنی در سنگ! کو گوش شنوا.
  • علی IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    166 3
    لعنت به روسیه و انگلیس دشمن ریشه ای ایران
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
      17 80
      آمریکا چی؟!😁دشمن ساقه ای ایرانه؟🥴 پس این همه تحریم رو کی کرده؟!🥴 روسیه؟!😄یا آمریکا جونت؟!🤐 اول مرگ بر آمریکا از همه ی جنایت هاش بگذریم از مرگ کودک پروانه ای بخاطر تحریم دارو هزار بار مرگ بر آمریکا بعد انگلیس بعد اسراییل بعد فرانسه
  • عباس SE ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    روس‌ها همیشه سودای رسیدن به آب‌های گرم خلیج فارس را در سر داشتند و بعد از قرن‌ها موفق شده‌اند! حتی در دورۀ قاجار هم نتوانستند به این آرزوشان جامۀ عمل بپوشانند. دریغا ایران!
  • یاسر IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    18 65
    آره از نظر شما فرشته آمریکا و انگلیس هست که از هیچ جنایتی در حق مردم ایران فروگذار نکردن ...
    • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
      72 2
      نه روسیه خوبه نه امریکا و انگلیس
  • معین الرعایا US ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    من از این به اصطلاح کارشناسان ایرانی خیلی تعجب میکنم که چنین ادعاهایی میکنن. میگویند اردوغان از روسیه بهتر امتیازمیگیره. یعنی فهم مطلب اینقدر سخته که شما چنین حرفهای کودکانه ای را مطرح میکنید؟ اینجرلیک در خاک ترکیه است و ترکیه عضو ناتو. روسیه مجبور است که امتیازات بیشتری به ترکیه بدهد. اصلا بحث اردوغان و غیر اردوغان مطرح نیست. ایران کارتی به نام ناتو و اینجرلیک را در اختیار ندارد که بخواهد از روسیه باجگیری کند. ممکن است بگویید خب ایران هم برود جنین کارتی را پیدا کند. عرض میکنم که اگر ایران بخواهد دنبال تاسیس اینجرلیک و عضویت در ناتوب باشد که آنوقت دیگر جمهوری اسلامی نخواهد بود. میشود جکومت پهلوی که عضو سنتو بود و ژاندارم خلیج هم میشد و به موقعش از شوروی هم باجگیری میکرد. شماها کجا درس خواندید که چنین پرت و پلاهایی را به اسم نظرات کارشناسی روابط بین الملل در روزنامه و سایت هایتان منتشر میکنید؟
    • م IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
      اینجرلیک مساله خیلی ناچیزی هست دوست عزیز. عمده وابستگی روسیه به ترکیه به خاطر این هست که تنها راهش با آبهای گرم جنوب از استانبول میگذره. در کنار این جمعیت ترک زبان بسیار زیادی در قازان و تاتارستان هستن که همیشه آماده شورش علیه حکومت مرکزی هستن و ترکیه نفوذ زیادی روشون داره.و مورد آخر هم که شما فرمودین ترکیه حکم مفصل شرق و غرب رو داره و روسیه هم قطعا نمی خواد ترکیه رو تقدیم اروپا بکنه
    • ایرانی IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
      دوست گرامی؛ مشکل تحلیل شما این است که موضوع را تنها به عضو ناتو بودن و پایگاه نظامی دادن محدود کرده‌ایدو به همین دلیل پاسخ متناسب با پیش‌فرض خودتان می‌دهید.در حالی که قدرت اقتصادی ترکیه را که با برنامه‌ریزی اصولی جز گروه بیست شده است را در نظر نمی‌گیرید.ترکیه هجده‌امین قدرت بزرگ اقتصادی جهان است و این یعنی تاثیر‌گذاری بر همه معادلات.
    • م IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      0 6
      این نفرت عجیب و غریب چیست که نهایت وجود شما رو فراگرفته و نمیذاره نظراتتون منطقی باشه. اینجا مگه بحث اردوغان بود اصلا؟ اردوغان با رای مردم ترکیه اومده روزی هم که بهش رای ندن میره پی کارش. به همین راحتی. و تنها چیزی که اهمیت نداره نظر من و شما در مورد اردوغانه قطعا اون چه مهمه نظر مردم ترکیه در انتخابات هست. بله خدا به ما نفت و گاز داده به ترکیه هم موقعیت فوق العاده ژئوپولتیک و خوب دارن ازش استفاده می کنن. استانبول که همیشه ی تاریخ سر تصرفش جنگ و دعوا بوده شما می گی مهم نیست؟! بله بازم می گم تنها راه عبور کشتیها و ناوهای روسیه به مدیترانه و از اونجا به اقیانوس آرام و اطلس از تنگه ی بسفر می گذره لاقل یه نگاهی به نقشه بندازید بعد سه پاراگراف بنویسید. هر کشوری مسلما با استفاده کارتهایی که در اختیار داره سعی داره بیشترین امتیازات رو در بازی به نفع خود بگیره کاملا طبیعیه و برگ برنده ترکیه هم به نظر میرسه موقعیت استاتژیک هست.
    • ال . IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      1 4
      الان فکر میکونی خیلی میفهمی..از همین پایکاها خیلی از کشورها دارند..ترکیه بهاطر رفتارش از روسیه..باج میگیره نه پایگاه اینجرلیک...مثال نزدیکی ترکیه به روسیه .بعد .درگیری اکراین.با روسیه ..که خط لوله ای مه قرار بود از اکراین بره اروپا از ترکیه رد بشه...و ترکیه موفق ام شود.
  • علی IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    13 34
    نه دوستتون امریکا یه چیز هست که دنیا را دارد میخورد سیرمونی هم ندارد
  • Payam IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    38 1
    خوبه واقعیت رو بنویسین تا شرمنده تاریخ نشین
  • مشیری IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    85 4
    کلا سیاستمداران ما ، نمایندگان مجلس ، دولتمردان ، اساتید دانشگاه شریف و دیگر دانشگاههای مطرح کشور میبایست در دوره های آموزشی سیاست و اقتصاد و کارآفرینی و تجارت و ...دوره های را در ترکیه بینند و در وبینار های مختلف ترکیه جهت ارتقای سطح علمی شون شرکت کنند
  • داریوش IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    26 5
    راست میگه امریکا آن فرشته ای است که مینماید
  • رضوان IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    59 0
    سیاست نگاه بهشرق ویاغرب صرفا غلط است هر کشوری که منافع ما را تامین میکند دوست ماست ما قیم نمی‌خواهیم چه انگلیس وچه روسیه و چین ویا هر کشور دیگر....
  • محمد IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    33 3
    خطبه ۲۰۰نهج البلاغه اشاره به این دارد که در انجام کاری رعایت اخلاقیات ودوری از نیرنگ بازی مهم است واگرنه هر کاری برای پیشبرد کارمان درست نیست.
  • مهران IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    52 5
    متأسفانه سیاست خارجی ایران بر مبنای غرب ستیزی و دامن زدن هرچه بیشتر به این روند هست. اگر کمی عاقلانه رفتار کنند می توان مانند اردوغان منافع ملی را به بهترین شکل ممکن تأمین نمایند.ایران نه پرونده اش در مورد حقوق بشر سنگین تر از عربستان هست، نه مانند قطر،عربستان،پاکستان و...حامی تروریست هاست. اگر ما دارای یک نیمچه دمکراسی هستیم و حداقل در سطح دنیا نشان داده این که انتخابات های متعدد برگزار می نماییم، کشورهای خاورمیانه که در واقع دارای حکومت های دیکتاتوری هستند. لذا با هوشیاری و ابزاری کارآمد بنام دیپلماسی که چون شمشیری پنهان در لفافه ای از پنبه نرم می باشد، می‌توان منافع ملی را به نحو احسن پیش برد. گرچه بخاطر بیش از چهار دهه خصومت ممتد، نمی توان انتظار داشت یک شبه تمام خرابی‌ها و بی اعتمادی ها را از سران برداشت و قطعا نیازمند صبر و شکیبایی هست. البته طبیعیست که منافع یک عده چه در ایران،چه در آمریکا و سایر کشورهای دنیا در دامن زدن هرچه بیشتر به این اختلاف و سرشان شدن های متوالی هست. «خیر» این عده در «شر» برای مردم ایران هست.
  • احمد IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    79 7
    ایران خوابه زمانی بیدارمی شه که کارازکارگذشته ترکیه واردوغان قله های ترقی را یکی پس از دیگری فتح می کنن خدابه دادایران برسه
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    44 7
    سخنان ظریف واقعی و دلسوزانه بود اما کسی وقعی بهشان نکرد
    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
      1 0
      خخخخخخ خدا شفات بده!
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    49 1
    سلام واقعا ما باید از تمامی کشورها برای پیشرفت کشور بهره ببریم چرا ما نباید با امریکا مانند انگلیس پیر و روسیه وچین کمونيست و... رابطه داشته باشیم زمان پیامبر ص از دشمنان نیزبهره می برد
  • ققنوس IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    52 2
    اگر خدای نکرده روزی قرار باشد ما از سیاست نه شرقی نه غربی دست بکشیم و یکی از دو کشور آمریکا یا روسیه را انتخاب کنیم بهتر است نه شرقی را انتخاب کنیم و با غرب بویژه آمریکا ارتباط نزدیکتری داشته باشیم چون روس‌ها نه چیزی دارند به ما بدهند و نه اگر داشته باشند به ما می‌دهند آنها هرگز ایران پیشرفته و قدرتمند را در کنار مرزهای خود برنمی‌تابند
  • حسن بابایی IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    31 0
    سلام،، یعنی دولت ایران نمی‌داند، که رهبر کبیر انقلاب اسلامی رحمت الله علیها فرمودند نه شرقی نه غربی،، چرا باید ایران اجازه بدهد که روسیه روی خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران پا بگذارد،،
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    67 7
    فروش پهباد و نفربر و تانک رو هم از ترکیه یاد بگیرید.از قفقاز گرفته تا کشورهای آفریقایی.با همین صادراتش تونیت دوباره دلار رو پایین بیاره.
  • عرش IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    39 0
    روسیه فرشته نیست، همسایه است
  • بابک IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    73 10
    اردوغان واقعا رئیس جمهور باهوشیه .باعرضه ترین وبهترین رئیس جمهورجهان
  • IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    19 56
    چرا نمیگی بیش از ۴۰ نیروی نظامی ترکیه رو روسیه تو بمباران کشت و ترکیه دم نزد؟؟؟؟ خبرانلاین چرا اینقد از اردوغان دفاع میکنی؟؟؟؟؟
    • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
      40 10
      ترکیه هم سفیر روسیه را ترور کرد و چند تا جنگنده روسیه را هم نابود کرد و 3 هزار نظامی سوریه که تحت اموزش روسیه بودند را بمباران کرد. اگر ترکیه رفیق روسیه بود تا الان زده بود به چاک و از سوریه خارج شده بود.
    • مهدی IR ۰۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      1 8
      اولا که اگه دولت ترکیه تو ترور دست داشت که نشون دهنده بدبختی و بیچارگی اردوغانه که اینقد ضعیفه که اینجور میخواد انتقام بگیره، بعدش سوریه خودش دولت داره مسئول نیروهاشه نه روسیه، همه یادشون ازدوغان چجور تا دم در اتاق منتظر پوتین بود، تو هم اینقد جوش اردوغان رو نزن چیزی بهت نمیرسه
  • IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    11 26
    خوب آسمان ریسمان بافتی، بقول یارو گفتنی این دروغو که گفتی راسته!
  • خلیل قاسمی IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    4 30
    هنوز آن موقع فرا نرسیده است خیلی تند نرو و کار را به کاردان بسپارید...
  • IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    9 48
    روزنامه شرق دلباخته به غرب و قلب پر کینه به چین و روسیه
  • TR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    37 9
    همه چی از ریشه خراب هست
  • مهدی IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    16 17
    نگران نباشین از همشون امتیاز میگیریم
  • وحید IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    45 1
    چه عجب یکی فهمید در سیاست خیلی‌ها از ایرانیها جلوترند.
  • محمد IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    9 9
    با تفسیر عالمانه شما مسئولبن باید بیشتر مراقب خون شهدا وایران باشند. و امام فرمود شرق .غرب مثل دم دو قیچی می مانند این ما هستیم که نباید کاغذ دو قیچی باشیم
  • اسی IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    10 7
    تفسیر کوتاه و زیرکانه ای بود...
  • محمد IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    13 0
    این دو نفر رو همه دیدن ایا صدائی هم شنیدی قضاوت میکنی
  • ماهان IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    6 4
    درکل اردوغان خوبه😐🤝ترکیه هم خیلی خوبه😐
  • IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    0 0
    کو گوش شنوا
  • جهادی IR ۰۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    18 0
    روزنامه شرق غرب گراست با سخنان موزیانه میخواهد القا کند که ایران را به سمت غرب بکشاند
  • IR ۰۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    2 0
    اردوغان تاجایی پیش میره که منافع ملی اش به خطر نیفته با روسیه و آمریکا سرشاخ میشه ولی نمیگذاره به جنگ تبدیل بشه.این سیاست یک سیاستمدار باهوشه
  • غلامرضا احمدپور IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    2 1
    سلام . دورود بر نویسند این مقالعه .اگر من ریس جمهور بودم . حتما با آمریکا گفتگوی مستقیمی را شروع میکردم ...بعد میدیدی روسیه !اسریئل کثیف !و تمام کشور های منطقه چطوری عقب گرد میکردند .... باید با تمام دنیا رابط داشت برای آبادانی کشور
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    0 0
    روزنامه شرق این جمله را باید هشت سال پیش تیتر میکرد و به هم مسلک هایش میفهماند همه کشورها فقط منافع برایشان مهم است و هیچ کشوری جهت خوشامد وحوش غربی اهرم چانه زنی را با تضمین امضای بی ارزش نمیبازد
  • میر معصوم شاملو IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    2 1
    جناب آقای اردوغان واقعا سیاست مدار بزرگی هست و قابل احترام ای کاش در ایران هم همچین سیاست مدار بزرگی داشتیم
  • اسکندرزاده IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    1 0
    امتیاز گرفتن را از دولت روحانی و هم کیشان سردبیر شرق یاد گرفتیم البته با ذکر یک نکته ادب از که آموختی از بی ادبان
  • US ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    0 0
    روسیهزبرای بعضی ها شده مدینه فاضله!
  • خسرو IR ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    0 0
    واقعا اگر با آمریکا کنار بیاییم دائم امتیاز میدهد و هیچ امتیازی نمیخواهد ؟ چر غربگدا ها سرشان را زیر برف کرده اند شما که هشت سال همه امتیازها را دادید و فقط گفتند کم است باید ویران شوید تا ما راضی شویم و آمریکایی ها یک ضرب زدند این را چند بار تکرار کردید بس است دیگر
  • حنی IR ۰۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    0 0
    خیلی ساده لوحانس که فکر کنیم که روسیه نه تنها بلکه کشورهای دیگه برخلاف منافعشون کار کنن این رو سیاستمدارهای ماهم میدونن نه وابسته به شرقیم و نه غرب اگه توی روسیه هستن رئیس جمهور چون منافعمون اقتضا میکنه
  • سید IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    0 0
    از شرق که مبلغ رابطه با جنایتکاران آمریکایی و غربی است جو سازی علیه روابط ایران و شرق دور از انتظار نیست .
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    0 0
    گل گفتی.سیاستمدارهای ما سیاست بازی میکنن
  • مهدی IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    0 0
    چرا یاوه میگین کدام امتیاز کدام باهوشی!مامتحد روسیه هستیم چه لزومی داره امتیاز بگیریم.اره میلیونها نفر به دست تروریستهای وابسته به ترکیه کشته شدند اینها نشان از هوش بالای اردوغان سفیانی است.بزودی اوکراین و تایوان سقوط خواهند کرد.وترکیه رو اغتشاشات و غیره فرا خواهد گرفت...