تهران امروز نوشت:

میزان تابش اشعه ماورای بنفش در دو روز گذشته در تهران به عدد 7 /12 رسید تا شورای شهر و شهرداری آژیر قرمز نسبت به ایجاد سرطان پوست و مشکلات بینایی در میان پایتخت نشینان را به صدا درآورند. همچنین ریزگردهای داخلی و خارجی همچنان به پیشروی خود ادامه می‌دهند تا سرطان معده و مشکلات تنفسی از سوی دیگر به تهرانی‌ها هجوم بیاورد. حالا شورای شهر می‌خواهد بداند که مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست در دو سال گذشته چه فعالیت‌هایی انجام داده‌اند که آلودگی‌ها در تهران هر روز خطرناک‌تر می‌شود؟

UV میزان تابش اشعه ماورای بنفش

پیش از اینکه محمدهادی حیدرزاده، مشاور محیط زیست شهردار از افزایش UV میزان تابش اشعه ماورای بنفش خورشید خبر دهد، رئیس شورای شهر تهران خواستار تعطیلی استخرهای روباز شهر برای جلوگیری از ابتلا به سرطان پوست شده بود. البته تاثیر افزایش UV تنها به سرطان پوست پایتخت نشینان محدود نمی‌شود و به گفته حیدرزاده بینایی آنها را نیز نشانه رفته است. در حالی که عددUV براساس استاندار باید 11 باشد، این عدد در تهران به 7 /12رسید.

به گفته حیدرزاده طی دو روز گذشته از 11 صبح تا 4 بعدازظهر میزان تابش خورشید در بالاترین حد بوده به طوری که از واحدهای زیرمجموعه شهرداری تهران خواسته شد که حتی در صورت امکان از تردد کارگران در این ساعت جلوگیری یا تمهیدات بهداشتی را رعایت کنند.

حیدرزاده بیش از هرچیزی اجرایی نشدن برنامه کاهش آلودگی هوا را مقصر ایجاد آلودگی‌های مرگبار در تهران و سایر شهرهای بزرگ کشور می‌داند.

برنامه کاهش آلودگی هوا قرار بود در طول 10 سال گذشته، عوامل آلودگی پایتخت را ساماندهی کند اما این برنامه فراموش شد ویک‌سال بعد از به پایان رسیدن مهلت 10 ساله استانداری و سازمان حفاظت محیط زیست کشور اعلام کردند که این برنامه‌ها قابلیت اجرایی نداشته‌ است. آنها برنامه دوباره‌ای نوشته‌اند که تمام برنامه‌های 10 ساله کاهش آلودگی هوا را در خود داشت. تنها تفاوت برنامه جدید که سازمان حفاظت محیط زیست متولی انجام آن بود در میزان سال‌های در نظر گرفته شده است. آنها سه سال زمان را برای حل معضل آلودگی هوا در نظر گرفتند. اما با گذشت یک سال از آن هنوز برنامه‌ای برای حل معضل آلودگی‌های مرگبار که سالانه 4 هزار تهرانی را روانه بهشت زهرا می‌کند انجام نشده است.

یکی از برنامه‌هایی که باید در طول 10 ساله گذشته انجام می‌گرفت و در برنامه دوم سازمان حفاظت محیط زیست هم پیش‌بینی شده بود خروج خودروهای فرسوده بود. اما نه تنها این برنامه اجرا نشده که با سکوت سازمان حفاظت محیط زیست، معافیت معاینه فنی خودروها از دو سال به پنج سال افزایش یافت تا همچنان آلودگی‌های خودروها سلامت تهرانی‌ها را تهدید کند

ریزگردها و تفاهم‌نامه‌های بی‌سرانجام

سازمان حفاظت از محیط زیست وسازمان جنگل‌ها، مراتع وآبخیزداری کشور در دو سالی که ریزگردهای عربی به تهران رسیده‌اند، میزبان هیات‌هایی از کشور عراق و سوریه بوده‌اند و تفاهم‌نامه‌‌هایی هم با کشور ترکیه، یکی دیگر از مقصران آلودگی 22 استان کشور داشته‌اند اما هیچ یک از این تفاهم‌نامه‌ها ونشست‌ها به حل معضل دردناک ریزگردها منجر نشده‌است. براساس این تفاهم‌‌نامه با کشور ترکیه قرار بود که طرف ترک 770 مترمکعب بر ثانیه آب برای تامین آب رود فرات در اختیار طرف عراقی قرار دهد اما در عمل در حدود 250 مترمکعب بر ثانیه را تامین کرده که این در واقع یک سوم تعهد است.

عملکرد ترک‌ها باعث شد دولت عراق برای جبران کم آبی به حفر چاه‌های عمیق دست بزند.کشور عراق تنها در سال‌های 2008 و 2009، نزدیک به 2 هزار و 800 حلقه چاه عمیق در منطقه بین النهرین حفر کرده است تا بتواند آب کشاورزی و شرب در این منطقه را تامین کند، این در حالی است که پیش از این تاریخ کل چاه‌های حفر شده، هزار و 500 حلقه چاه بوده است.این رفتارها خود به افزایش معضل ریزگردها منجر شد.از سوی دیگر عراقی‌ها از همان ابتدا آب پاکی را روی دست دولتمردان ایرانی ریختند واعلام کردند که مبارزه با آلودگی‌ها با توجه به مشکلات عدیده این کشور، در اولویت برنامه‌های آنان نیست.

30147

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 158960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۲
    0 0
    تعطیل نمیخواهید بکنید؟؟؟ باید بمیریم هممون
  • ali IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۲
    0 0
    tanha chizi ke too in mamlekat ahamita nadare joone adamast engar
  • بدون نام IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۲
    0 0
    اضافه شود به اين ها امواج نويزتوليدشده براي عدم دريافت سيگنال ماهواره ها و...