نفت ایران در سال ۲۰۲۱ چقدر گران شد؟/ پربازده ترین بازار سال را بشناسید

بررسی بازارهای مالی در جهان حاکی از آن است که سرمایه‌گذاران بازار رمز ارز در سال ۲۰۲۱ بیشترین سود را به جیب زدند.

نگارعلی_ بازارهای مالی در سال ۲۰۲۱ و با وجود سویه های کرونا نوسانات چشمگیری را پشت سر گذاشتند؛ عرضه و تقاضا یکی از مهمترین عامل های تعیین کننده در روند بازارهای مالی در سال ۲۰۲۱ بوده است و سیاست گذاری غول های اقتصادی مانند چین و آمریکا در روند بازارهای مالی نیز بی تاثیر نبوده است.

جهش قیمت نفت در سال ۲۰۲۱

نفت سال ۲۰۲۱ را در محدوده بشکه ای ۶۰ دلار آغاز کرد به طوری که در روزهای اولیه سال ۲۰۲۱ هر بشکه نفت وست تگزاس ۶۱ دلار و ۶۸ سنت قیمت داشته است و هر بشکه نفت برنت نیز ۶۸ دلار و ۴۴ سنت قیمت داشته است و سبد نفتی اوپک نیز به قیمت بشکه ای ۶۸ دلار و ۸۹ سنت معامله می شده است.

در اواخر دسامبر ۲۰۲۱ سبد اوپک به ۷۵ دلار و ۴ سنت در هر بشکه رسید و نفت برنت ۷۴ دلار و ۳۹ سنت قیمت خورد و نفت وست تگزاس ۷۱ دلار و ۲۹ سنت قیمت داشته است. نفت خام برنت اروپا، نفت خام وست تگزاس ایالات متحده و سبد مرجع اوپک سه مورد از مهم ترین معیارهایی هستند که توسط معامله گران به عنوان مرجع برای قیمت نفت و بنزین مورد استفاده قرار می گیرند.

نمودار تغییرات قیمت نفت خام در بازارهای جهانی:

نفت ایران در سال ۲۰۲۱ چقدر گران شد؟/ بازار رمزارز پربازده ترین بازار سال را بشناسید

بیشتر بخوانید:

تغییر معادلات در بازار ارز/ آزادسازی پول‌های بلوکه شده نزدیک است؟

بیت‌کوین در سال ۲۰۲۲ به چه قیمتی خواهد رسید؟

لیر در بازار تهران باز هم ریخت

در اکتبر و نوامبر ۲۰۲۱ پس از کاهش عرضه گاز طبیعی در اروپا که تهدیدی برای بحران انرژی در اروپا بود و چشم انداز پایین تولید اوپک قیمت نفت خام به بالاترین سطحی رسید که از سال ۲۰۱۴ تاکنون مشاهده نشده بود، قیمت نفت دوباره در محدوده ۸۰ دلار قرار گرفت.

تنش ها میان اوپک و بایدن بالا گرفت

پس از آنکه در تاریخ ۵ نوامبر قیمت هر بشکه نفت خام وست تگزاس در معاملات جهانی رکورد ۷ ساله را شکست و به بالای ۸۵ دلار در هر بشکه رسید؛ اوپک پلاس و روسیه درخواست جو بایدن مبنی بر افزایش تولید را نشنیده گرفتند و ایالات متحده آمریکا درصدد استفاده از ذخایر استراتژیک نفتی برآمد.

گفتنی است که بازار نفت به آزادسازی ذخایر استراتژیک آمریکا و متحدانش بی اعتنا بود و قیمت‌ نفت پس از آزادسازی روند رشد خود را حفظ کرد تا اینکه بدترین ماه بازار نفت با شیوع نوع اومیکرون ویروس کرونا رقم خورد.

تا اواخر نوامبر سال ۲۰۲۱ بهای نفت حدود ۲۰‌ درصد کاهش یافت که بدترین عملکرد ماهانه از مارس سال ۲۰۲۰ بوده است و از آن زمان تا اواخر سال ۲۰۲۱ روند نزولی را ادامه داد.

پایین ترین قیمت نفت در طول همه گیری ویروس کرونا

در سال ۲۰۲۰ همه‌گیری ویروس کرونا منجر به کاهش شدید قیمت نفت خام شد زیرا تقاضا برای نفت به دنبال قرنطینه و محدودیت‌های سفر به شدت کاهش یافته بود. چشم انداز اولیه و عدم اطمینان در مورد روند همه گیری باعث اختلاف بین دو تا از بزرگترین تولیدکنندگان نفت، روسیه و عربستان سعودی در اوایل ماه مارس شد. مذاکرات دوجانبه بین تولیدکنندگان جهانی نفت در ۱۳ آوریل با وعده‌هایی مبنی بر کاهش تولید نفت و افزایش امیدواری‌ها مبنی بر کمک به تثبیت قیمت نفت در هفته‌های آتی به پایان رسید. با این حال، با پر شدن سریع انبارها و تانکرهای نفت، نگرانی ها در مورد محل ذخیره نفت مازاد افزایش یافت و منجر شد که قیمت نفت های معیار بین ۲۰ آوریل تا ۲۲ آوریل منفی شود.

قیمت نفت خام چگونه تعیین می شود

مانند بسیاری از کالاها، قیمت نفت خام تحت تأثیر عرضه و تقاضا و همچنین موجودی ها و احساسات بازار است. با این حال، از آنجایی که نفت اغلب در قراردادهای آتی معامله می شود سفته بازی بازار یکی از عوامل تعیین کننده اصلی قیمت نفت است. معامله‌گران در مورد چگونگی توسعه تولید و تقاضای مصرف کننده در ماه های آینده نتیجه گیری می کنند و فضایی برای عدم اطمینان باقی می گذارد. قیمت‌های نقطه‌ای تا آنجایی که قیمت فعلی یک کالا در بازار را منعکس می‌کنند با معاملات آتی متفاوت است.

بازارهای جهانی نفت پس از بحران کووید ۱۹ که منجر به سقوط بی سابقه تقاضا در سال ۲۰۲۰ شد، در حال متعادل شدن هستند، اما ممکن است هرگز به حالت عادی باز نگردند.

تغییرات سریع در رفتارها ناشی از همه‌گیری و انگیزه قوی‌تر دولت‌ها به سمت آینده‌ای با کربن کم، باعث تغییر چشمگیر انتظارات برای تقاضای نفت در شش سال آینده شده است؛ این امر کشورها و شرکت‌های تولیدکننده نفت را مجبور به تصمیم‌گیری‌های سخت کرده است.

جهش قیمت نفت خام ایران در سال ۲۰۲۱

نفت خام سنگین ایران نیز همسو با بازارهای جهانی جهش های خیره کننده‌ای را تجربه کرد به طوری که از بشکه ای ۵۱ دلار در اوایل سال ۲۰۲۱ به بشکه ای ۷۵ دلار و ۱۴ سنت رسیده است و هر بشکه نفت خام سبک ایران نیز در این مدت ۲۳ دلار افزایش قیمت را تجربه کرده است و در حال حاضر بشکه ای ۷۶ دلار و ۱۲ سنت به فروش می رسد.

نمودار تغییرات قیمتی نفت خام ایران در یک سال:

نفت ایران در سال ۲۰۲۱ چقدر گران شد؟/ بازار رمزارز پربازده ترین بازار سال را بشناسید

مسیر طلا در سال ۲۰۲۱

قیمت طلا علیرغم تورم نتوانست رشدی را در سال ۲۰۲۱ تجربه کند؛ بازدهی خزانه و نگرانی های حول محور شیوع نوع اومیکرون ویروس کرونا سد راه رشد قیمت طلا در سال گذشته میلادی بوده است و از این رو طلا در سال ۲۰۲۱ در یک محدوده خاص حرکت کرده است.

در بازارهای بین‌المللی، کاهش قیمت طلا به افزایش ارزش دلار نیز مربوط می‌شود که در سال جاری یعنی تا امروز نزدیک به ۷ درصد افزایش یافته است. افزایش ارزش دلار به دلیل بازگشت مجدد در شاخص هایی بود که نشان دهنده کلان های بزرگتر مانند اعتماد مصرف کننده ایالات متحده است. فشار تورمی که در ایالات متحده و جهان احساس می شد نتوانست رشد این فلز گران بها را رقم بزند.

قیمت این فلز زرد در هند تا کنون بیش از ۴ درصد کاهش یافته است که دلیل آن بهبود تمایلات سرمایه گذاری برای دارایی های پرریسک تر است؛ طلا در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به ترتیب بازدهی فوق‌العاده‌ای به میزان ۱۳ و ۲۶ درصد در رابطه با جنگ تجاری و همه گیری کرونا داشته است.

قیمت طلا سال ۲۰۲۱ را منفی آغاز کرد زیرا بازگشایی فعالیت های اقتصادی جهانی و واکسیناسیون در مقیاس بزرگ باعث کاهش تقاضا برای این فلز زرد شد؛ خوش‌بینی نسبت به رشد اقتصادی باعث افزایش خرید دلار شد.

فدرال رزرو عامل کلیدی برای تعیین روند قیمت طلا است، زیرا نگرانی های مربوط به کووید در حال کاهش است. پس از اعلام فدرال رزرو برای افزایش نرخ های بهره کلیدی تا سال ۲۰۲۳، قیمت طلا تحت فشار قرار گرفت؛ پس از اظهارات اخیر رئیس فدرال رزرو مبنی بر افزایش زودتر بهره، شاید حتی در سال ۲۰۲۲، قیمت ها به زیر ۱۸۰۰ دلار در هر اونس برسد.

قیمت طلا در بازارهای جهانی در سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۱۰۸ دلار و ۷ سنت کاهش یافته است و به عبارتی قیمت طلا در این مدت کاهش ۵ درصدی داشته است.

نمودار روند قیمت طلا در بازارهای جهانی در سال ۲۰۲۱:

نفت ایران در سال ۲۰۲۱ چقدر گران شد؟/ بازار رمزارز پربازده ترین بازار سال را بشناسید

قیمت هر مثقال طلا در بازار ایران اما در سال ۲۰۲۱ افزایش ۵۷۲ هزار تومانی داشته است و امروز به مثقالی ۵ میلیون و ۴۴۴ هزار تومان رسیده است.

انفجار بازار ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۱

یکی از بزرگترین ویژگی های تعیین کننده سال ۲۰۲۱ انفجار ارزهای دیجیتال و پذیرش فزاینده آنها در جریان اصلی جهان بوده است؛ بیت کوین ۶۸۰۰۰ دلار را شکست و اولین صندوق های سرمایه گذاری مبادله ای به وجود آمدند تا سرمایه گذاران را به خود جذب کنند.

توکن‌های غیرقابل تعویض به مبالغ حیرت‌انگیزی فروخته شد و صرافی‌های مستقل غیرمتمرکز ظاهر شدند؛ همه اینها صرف نظر از انفجار تعداد ارزهای دیجیتال بوده است. در مجموع، کل سرمایه بازار کریپتو از ۷۵۰ میلیارد دلار به بیش از ۳ تریلیون دلار در نوامبر افزایش یافت و در ۱۶ دسامبر به ۲.۲۴ تریلیون دلار رسید.

نوسانات شدید بیت کوین در سال ۲۰۲۱

ارز دیجیتال بیت کوین که قدیمی ترین ارز دیجیتال بازار و رهبر بازار رمزارزها است در سال ۲۰۲۱ نوسانات چشمگیری را پشت سر گذاشت؛ این ارز دیجیتال سال را با قیمت ۳۴ هزار دلار آغاز کرد و پس از آن که تا مرز ۷۰ هزار دلاری پیش رفت در پایان سال تا ۴۶ هزار دلار سقوط کرد.

نمودار قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۱:

نفت ایران در سال ۲۰۲۱ چقدر گران شد؟/ بازار رمزارز پربازده ترین بازار سال را بشناسید

جهش قیمت اتریوم در سال ۲۰۲۱

اتریوم یک پلتفرم محاسباتی بلاک چین توزیع شده است که به عنوان جایگزینی برای بیت کوین ایجاد شد که دارای کاربرد بود، نه فقط ارزش و شامل یک زبان برنامه نویسی برای برنامه های کاربردی در شبکه اتریوم بود. طبق براوردهای صورت گرفته سرمایه گذاران اتریوم در این مدت سود ۴۱۶ درصدی به جیب زدند و ارزش بازار آن نیز در سال ۲۰۲۱ به ۴۴۱ میلیارد دلار رسید.

بهترین ارز دیجیتال سال ۲۰۲۱

پالیگان به چند دلیل در صدر فهرست بهترین ارزهای رمزنگاری در سال ۲۰۲۱ قرار دارد، یکی از آنها این است که سال را با کمتر از ۲ سنت آغاز کرد و در ماه مه ۲ دلار را پشت سر گذاشت. طبق براوردهای صورت گرفته سرمایه گذاران این ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۱۱ هزار و ۲۶ درصد سود به جیب زدند و ارزش بازار این ارز دیجیتال در پایان سال به ۱۴ میلیارد دلار رسید.

۲۲۳۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1589690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    12 1
    چه فایده ما که نمیتونیم نفت بفروشیم
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    11 3
    مهم اینه که دولت بشکه ای چند میتونه نفت رو بفروشه
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    10 0
    طلا جهانی ارزون میشه مال ما گرون میشه :)
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    7 0
    چه سالی بود ۲۰۲۱ بره دیگه برنگرده
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    6 0
    فکر نکنم ۲۰۲۲ از ۲۰۲۱ بهتر باشه
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    2 0
    همین گزارش نشون میده به سمت کدام بازار باید رفت
  • IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    2 0
    سال سال رمزارزها است
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    2 0
    فعلا که بازار رمزارز ترکیده
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    2 0
    طلا امن ترین بازار برای سرمایه گذاریه
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    2 0
    ای بابا
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    3 0
    الان دولت با چه قیمتی داره نفت و میفروشه؟
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    2 0
    قیمت نفت محرمانه‌ای شما چرا باز نشر میکنید؟
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    1 0
    فعلا که بازار رمزارز خونیه
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    1 0
    طلا نوسانات نسب به بقیه بازار ها خیلی کمتره
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    1 0
    دیگه نوبت بازار رمزارزها است
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    2 0
    کاش تو گزارشتون نرخ تورم هم می‌آوردید
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    1 0
    کی فکرش و می‌کرد بازار رمز ارز در کنار طلا و نفت قرار بگیره؟
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    2 0
    دیگه عمر نفت سراومده
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    1 0
    امسال سال رمزارزها است
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    1 3
    خوشم اومد بایدن ضایع شد :)))