نمونه‌ای مفهومی از یک هواپیمای مسافربری تمام‌الکتریکی‌ توسط گروه هوانوردی، دفاع و فضای اروپا در نمایشگاه هوایی پاریس رونمایی شده که می‌تواند سرآغاز سفرهای پاک و بسیارآرام هوایی در دهه‌های آینده باشد.

محبوبه عمیدی: نمایشگاه هوایی پاریس که از دوشنبه گذشته آغاز به کار کرده و تا یک‌شنبه آینده ادامه خواهد داشت، میزبان بیش از 2100 شرکت‌کننده از سراسر جهان است، 140 فروند هواپیما در آن به نمایش درآمده‌اند و حدود 200هزار بازدیدکننده از این نمایشگاه بازدید خواهند کرد. یکی از نمونه‌های جالب‌توجه در این نمایشگاه هوایی، نمونه مفهومی تمام‌الکتریکی VoltAir است که احتمالا تا 25 سال آینده شاهد ورود آن به خطوط هوایی خواهیم بود.

چندین سال است خودروهای تمام‌الکتریکی یا انواع هیبریدی که از پیشرانه الکتریکی نیز کمک می‌گیرند، وارد بازار شده‌اند اما هنوز نمی‌توانیم هواپیمایی مسافربری را پیدا کنیم که تمام‌الکتریکی باشد. علت این تفاوت به قدرت اندک موتورهای الکتریکی برمی‌گردد که در نمونه جدید با استفاده از ابررساناها تقویت شده است.

VoltAir

به گزارش گیزمگ، در این هواپیمای نسل جدید از دو باتری استفاده خواهد شد که نسل جدید باتری‌های لیتیوم‌- هوا هستند و می‌توانند نیروی مورد نیاز 2 موتور الکتریکی ابررسانا با بهره‌وری بالا را برای به گردش درآوردن دو پروانه انتهایی هم‌محور این هواپیما تأمین کنند. پیچیدگی بخش‌های عملیاتی بسیارکمتر شده و ساخت بدنه VoltAir از فیبرکربن، کار را برای موتورها به‌مراتب ساده‌تر کرده است.

احتمالا این باتری‌ها در بخش جلو و پایین هواپیما جاسازی خواهند شد تا به راحتی و مانند چمدان‌ها امکان خارج‌کردن آنها هنگام دشارژ شدن و جایگزینی باتری‌های آماده وجود داشته باشد. در این صورت، هواپیما نیازی به وقفه برای شارژ مجدد ندارد و می‌تواند بلافاصله پس از تعویض باتری‌ها فرودگاه را ترک کند.

VoltAir

در موتور این هواپیما ماده ابررسانایی جایگزین سیم‌های مسی شده که از انواع «ابررسانای گرم» یا HTS است. این ماده بر‌خلاف ابررساناهایی که در دمای بسیار پایین (چند ده درجه کلوین یا سردتر از منفی 200 درجه سانتی‌گراد) مقاومت الکتریکی آنها تقریبا به صفر می‌رسد، می‌تواند در دماهای بالاتر (و البته کماکان زیر صفر سانتی‌گراد) نیز خوب عمل کند. برای ایجاد برودت مورد نیاز از نیتروژن مایع استفاده خواهد شد.

گروه هوانوردی، دفاع و فضای اروپا، EADS که این نمونه مفهومی را ارائه کرده، امیدوارست با استفاده از فناوری‌های پیشرفته در طول زمان، نرخ قدرت به وزن این موتورها با موتورهای بنزین‌سوز فعلی برابری کند.

VoltAir

این گروه تلاش کرده با بهبود شرایط آیرودینامیک و استفاده از پروانه در دم، بهترین شرایط را برای مصرف انرژی ایجاد کند. از سوی دیگر اگر این هواپیما به تولید انبوه برسد، در پروازها مسئله کاهش حجم و وزن سوخت وجود نخواهد داشت و موتورهای تعبیه‌شده در انتهای آن همراه با باتری‌های بخش جلو به خوبی تعادل را حفظ خواهند کرد.

53273

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 159002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام A1 ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۲
    1 0
    فرانسوی ها و اتحادیه اروپا ادعای مدیریت جهانی دارند یا نه؟ سوال بود واسم. یعنی تناقضی در ذهن دارم که باید حل شود.