عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: مذاکرات را منحرف کردند تا گفت‌وگوها به نتیجه نرسد

ایرنا نوشت: عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر رویکرد غرب برای زمان‌بَر کردن مذاکرات وین، گفت: لابی‌های صهیونیستی، عربی و آمریکایی با منحرف کردن مذاکرات باعث می‌شوند گفت‌وگوها به نتیجه نرسد.

«شهریار حیدری» با توجه به تعیین ضرب الاجل اروپایی‌ها در مذاکرات وین، گفت: باید رویکرد طرفین در برجام مشخص باشد رویکرد جمهوری اسلامی بحث لغو تحریم‌ها و بازگشت به برجام است از ابتدای مذاکرات همین رویه بوده است. اما تاکتیک‌ها متفاوت است رویکرد غربی‌ها این است که زمان را از ما بگیرند و نهایتاً بتوانند نتیجه‌بخشی برنامه‌های هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران را به تأخیر بیندازند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به رویکرد غربی‌ها، خاطرنشان کرد: رویه فرصت‌سوزی، اقدام درستی نیست و ادامه روند مذاکرات برجامی تصمیم حاکمیت است، همه دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط یک خواسته مشترک دارند که هر چه زودتر بدون زمان‌بر شدن، مذاکرات برجامی به نتیجه برسد  و نباید بیشتر از این بدون نتیجه استمرار پیدا کند.

وی تصریح کرد: ایده آل ما این است که نتیجه مذاکرات مثبت باشد ولی قرار نیست که شان ملت ایران را زیر سوال ببریم زیرا منطق غربی‌ها خارج از چارچوب بین‌المللی است.

نماینده مردم قصر شیرین در مجلس شورای اسلامی، گفت: آنچه که در مذاکرات اخیر توافق کردند این است که مذاکرات در چارچوب رویکرد ایران یعنی؛ لغو تحریم‌ها و بازگشت آمریکا به برجام مذاکره شود، اما لابی‌های صهیونیستی و عربی و آمریکایی که در حاشیه مذاکرات شکل می‌گیرد تمام مذاکرات و مسیر برجام را یا تعلیق می‌کنند و یا به انحراف می‌کشانند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم با بیان اینکه منطق جمهوری اسلامی برای مذاکره کننده‌ها قابل قبول است، گفت: هدف ایران این است که در چارچوب آژانس بین المللی برنامه هسته‌ای خود را پیش ببرد و اجازه دسترسی‌های اضافی در حوزه‌های هسته ای را ندهد مگر اینکه طرف غربی به برجام برگردند و تحریم‌ها لغو شوند. در آن صورت ما بحثی نداریم چون جمهوری اسلامی درپی استفاده نامتعارف از برنامه هسته‌ای نبوده و نیست.

حیدری با بیان اینکه جمهوری اسلامی در موضوع مسائل هسته ای به صورت شفاف عمل کرده است گفت: ایران نگران شفافیت نیست اما با توجه به تجربه‌ای که از این لابی‌ها در گذشته داشتیم، معتقدم که این ضرب‌الاجل‌ها ناشی از لابی‌هایی است که در حاشیه برجام شکل می‌گیرد و بر اصل برجام اثرگذار است.

وی اضافه کرد: اگر چه در این مذاکرات  کشورهای چین، روسیه، فرانسه، انگلستان و آمریکا  طرف گفت و گو هستند اما بیشترین اثرپذیری طرف‌های برجام از لابی‌های سازمان یافته و هدفمند صهیونیستی، عربی و آمریکا است. این سه جریان به برجام حساس هستند و دو هدف مشترک دارند برجام زمان‌بر و بدون‌نتیجه باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم با بیان اینکه متن و اصل برجام پیچیده نیست، تاکید کرد: صلاح کشور در این است که برجام نتیجه بخش و بدون اتلاف وقت باشد چون از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲ زمان برده است.

حیدری با اشاره به قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها، گفت: مجلس،  قانون اقدام راهبردی را در ۹ بند با فوریت تصویب کرد. این طرح برای تشویق و ترغیب بازگشت به برجام و در عین حال حقانیت جمهوری اسلامی برای دفاع از حقوق ملت ایران است.  مجلس به این قانون پایبند است و از آن  حمایت می‌کند چون معتقد هستیم که باید مقابل کوتاهی‌ها و قصور طرف‌های برجام کاری انجام دهیم.

بیشتر بخوانید:

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس: بودجه ، بدون برجام بسته شد / مردم ایران هوشیار باشند و سواد رسانه‌ای خود را بالا ببرند

231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1590055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =