بهزاد داداش‌زاده:فوتبال ما دست دلال‌ها و باندبازها است

بهزاد داداش‌زاده پیشکسوت فوتبال گفت: استقلال و پرسپولیس سالیان سال دولتی بودند و هیچ‌وقت خصوصی نشده‌اند اما افرادی که در راس این دو تیم قرار می‌گرفتند، بیش‌تر به فکر جیب خود تا اصلاح امور.

سپهر ستاری: حذف سرخابی‌های پایتخت از لیگ قهرمانان آسیا شوک بزرگی به فوتبال ایران وارد کرده و واکنش‌های زیادی را در پی داشته است. بهزاد داداش‌زاده در گفت و گو با خبرآنلاین صحبت‌های جالبی را در خصوص حذف این دو باشگاه پرطرفدار مطرح کرد که ادامه می‌خوانید:

ابتدا نظرتان را در خصوص حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا بفرمایید.

اتفاقی که نباید می‌افتاد، رخ داد. متاسفانه سالیان سال مسئولان فوتبال در گذشته، مدیرعامل‌های استقلال و پرسپولیس با احساسات مردم بازی کردند. دروغ پشت دروغ، و ریاکاری پشت ریاکاری، که به دلیل منافع خود بود، باعث شد فوتبال فدا شود. این اتفاق مربوط به یکی دو سال اخیر نیست، و سالیان سال است که این مشکلات وجود داشته و برطرف نشده که امروز به اینجا رسید. به نظرم این اتفاق خوبی بود که افتاد. 

الآن نمی‌توان کاری کرد. من هفته قبل هم در مصاحبه‌ای گفتم که کسانی که مسئولیت باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس را داشتند و در فدراسیون مسئولیت داشتند، هیچ کاری نکردند. هیچ کاری نکردند تا کار به دقیقه نود رسید تا فدراسیون فوتبال جدید و وزیر جدید را مقصر جلوه دهند که این اشتباه است. آقای عزیزی‌خادم و سجادی، دو بمب‌ را درد دست گرفتند که شامل بدهی‌ها و مشکلاتی هست که می‌دانیم. همه این‌ بدهی‌ها از بیست‌سال قبل تا امروز بوده و انباشته شده، هرکسی هم آمد جیب خود و اطرافیان را پر کرد. ببینید همین‌ آقایان را که تمام آقازاده‌هایشان در آمریکا و بهترین کشورهای دنیا هستند. بعد آقای مهدوی کیا که از طرف فیفا یک بازی کرده، به او انگ‌ می‌زنند که او را تخریب کنند چون دارد با تیم‌ امید نتیجه می‌گیرد. تیمی که وقتی خود آقایان سمت داشتند، آن را با دلالی بستند و حالا که دارد نتیجه می‌گیرد، نمی‌خواهند نتیجه بگیرد. همین حالا می‌خواهند فوتبال و رییسش را بد جلوه‌ دهند و لاپوشانی کنند تا مشکلات را گردن فدراسیون جدید بیندازند. در حالی که چنین نیست و من به‌ عنوان پیشکسوت فوتبال، اطلاعاتی داشتم اما متاسفانه وقتی کسی حرف حق می‌زند، هیچ‌وقت حمایت نمی‌شود بلکه محروم می‌شود. مثل حرف حقی که من درباره فوتبال ساحلی زدم و اتفاقاتش را گفتم و جالب است که دست خیلی‌ها رو شد و برکنار شدند.‌ نتیجه‌اش هم این شد که فوتبال ساحلی دارد سر و سامان می‌گیرد. اگر من بد گفته بودم، چرا آن افراد را عوض کردید؟ اما به جای حمایت از من، محرومم کردند. کجای فوتبال چنین است؟ از آقای رییسی خواهش می‌کنم به ورزش و فوتبال ورود کنند چون سرمایه و دل‌خوشی این روزهای مردم و جوانان است. خواهش می‌کنم ورود کنند چون دلالی و فساد زیاد شده و روز به روز بیشتر هم می‌شود..

من از رهبر و رییس جمهور که خود می‌بینند و دنبال‌کننده هستند می‌خواهم ورود کنند.‌ چون می‌دانند فوتبال می‌تواند به دنیا پیام صلح و دوستی صادر کند. باید همان‌طور که به مفاسد اقتصادی رسیدگی کردند، و آن‌ها را محاکمه می‌کنند، به فوتبال هم ورود کنند. باید افرادی که در سال‌های گذشته در راس فوتبال، استقلال‌ و پرسپولیس بوده‌اند را مواخذه کنند. اینکه پول‌های بیت‌المالی که باید هزینه می‌کردند را چکار کرده‌اند؟ سازمان بازرسی باید ورود کند چون آن افراد در گذشته پول‌هایی به دست آوردند که امروز خیلی راحت زندگی می‌کنند.‌ پول‌ بیت‌المالی که طرفداران به عسق استقلال و پرسپولیس‌ برای دیدن بازی تیمشان هزینه کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

تمرین پرسپولیس با طعم خداحافظی از آسیا/عکس

استقلال و پرسپولیس حذف شدند؛ الهلال خوشحال شد!

قهرمان‌بازی فدراسیون خوبان عالم کار دست سرخابی‌ها داد

به نظر شما مقصر اصلی این اتفاق چه کسانی هستند؟

مقصر اصلی مشخص است اما اسمی‌ از او نیست. مقصر اصلی رییس فدراسیون گذشته و وزارت گذشته است. کسانی که برای فوتبال تصمیم‌گیری کردند و آن را به این روز انداختند. استقلال و پرسپولیس سالیان سال دولتی بودند و هیچ‌وقت خصوصی نشده‌اند اما افرادی که در راس این دو تیم قرار می‌گرفتند، بیش‌تر به فکر جیب خود تا اصلاح امور. شما یک مورد از مدیرانی که آمده‌اند و خدمت‌ کرده‌اند را نام ببرید؟ هر مدیری آمده یک‌ مورد کمک کرده اما ده برابرش را خورده و برده. اسم نمی‌بریم اما رییس‌فدراسیون گذشته یا دبیر فدراسیون گذشته، کدامشان مشکلات استقلال و پرسپولیس را حل کردند؟ همه آن‌ها بدهی روی بدهی گذاشتند. این نه به مدیران فعلی استقلال و پرسپولیس ربط دارد، نه به‌ وزیر فعلی و نه رییس‌ فدراسیون. 

چرا آقایان در گذشته سرخابی‌ها را خصوصی نکردند؟ چرا درباره آن‌ها شفاف‌سازی نکردند؟ چون‌ منافعشان در خطر بود. برای اینکه بتوانند پست و مقام بگیرند هیچ‌وقت این کار را انجام ندادند. متاسفانه الان طوری شده که باید تعریف و تمجید کنی‌ تا به تو پست‌ بدهند. اگر من هم چنین کاری‌ می‌کردم الان پست یا تیم داشتم اما هیچ چیز برتر از واقعیت و صداقت نیست. الان خیلی از افراد رک و صادق بیرون‌ زمین نشسته‌اند اما افراد باند باز و دلال روی‌ کار هستند. وقتی یک‌ مربی در سال سه تیم عوض می‌کند مشخص است که چه کاری کرده. جالب است خود مسئولان هم‌ می‌دانند اما کسی برخوردی نمی‌کند. انگار که همه زنجیر وار به هم مرتبط‌اند و از یک‌کاسه می‌خورند. تا وقتی شرایط اینطور باشد، حال و روز فوتبال ما همین است و بهتر نمی‌شود.

آیا دو تیم از حذف از لیگ قهرمانان ضربه خواهند خورد؟

سالیان سال است این قضیه به این دو تیم ضربه می‌زند اما آنقدر پنهان‌کاری کردند که چنین شد. مربی‌ها و مدیران‌عامل فعلی استقلال و پرسپولیس هم این را می‌دانند اما برای اینکه باشند، باید سکوت کنند. آیا می‌توانند واقعیت را بگویند؟ آن‌ها خیلی چیزها را می‌دانند اما نمی‌گویند چون می‌دانند اگر بگویند، از تیم بیرون‌ می‌روند. کسی که سالی چند میلیارد می‌گیرد می‌گوید من چرا حرف بزنم؟ نگرانی هم فقط برای طرفداران‌ می‌ماند که سال‌ها با دل‌خوشی از تیم حمایت کرده‌اند و برای آن‌ها ناراحتم که سال‌ها خون‌دل خوردند. متاسفانه در فوتبال هم کسی برای آن‌ها ارزش قائل نیست.  سال‌ها به فوتبال ملی هم خیانت می‌شد، زمان ما هم چنین بود.‌وقتی در سال ۱۹۹۸ تیم‌ به جام‌جهانی رفت و خیلی‌ها هنوز هم نان آن‌ را می‌خورند، آنجا هم دلالی بود. شما لیست بازیکنان را ببینید که چند نفر دقیقه‌ نود به لیست اضافه شدند. همان زمان به من هم گفتند که فلان مبلغ را بده و با تیم‌ به جام جهانی برو. کسی فکر نمی‌کرد تیم به جام جهانی برود اما تیم رفت و خیلی‌ها هنوز نانش را می‌خورند. ما هر ساله با اما و اگر به جام‌جهانی می‌رویم. امسال تنها سالی است که با اقتدار به جام جهانی می‌رویم و از آقای عزیزی‌خادم تشکر می‌کنم که با هر ترفندی هست، با رمال یا ... تیم را به جام جهانی می‌برد اما کار بزرگی کرده که دست دلال‌ها را بسته. اتفاقی که سال‌های گذشته می‌افتاد و زمان کی‌روش هم‌ بود که چند بازیکن با دلالی وارد تیم شدند و الان در خارج بازی‌ می‌کنند. این واقعیت است. 

آیا ممکن است حذف از آسیا تلنگری شود تا هرچه سریع‌تر مشکلات را حل کنند؟

این قضیه خواه ناخواه باید درست شود و امسال هم اتفاق خوبی افتاده. این‌ تیم‌ها باید زودتر باید با نظارت و بازرسی کشوری‌ خصوصی‌ستازی شوند.‌ نه‌ اینکه افرادی بیایند و سهام‌دار شوند و دوباره از این تیم بخورند و نظارتی نباشد. تیم‌ها باید با نظارت خصوصی شوند. هر کسی هم تیم‌ها را بخرد مطمئنا صد برابر درآمد دارد.‌ پس باید حساب شده عمل شود و تیم‌ را دست صاحبانش بدهند. افرادی که دلشان برای فوتبال و طرفدارانش بسوزد و بعد به فکر جیب خود باشند. نه اینکه افرادی بیایند که به فکر جیب خود باشند و فوتبال را رها کنند. در فضای مجازی می‌گویند چون‌ بانوان را به ورزشگاه راه نداده‌اند چنین شده، اما ربطی ندارد. ما سالیان سال است با اسراییل مشکل داریم اما حالا که استقلال و پرسپولیس حذف شده‌اند کار اسراییل است؟ اصلا سیاست‌ نمی‌تواند در فوتبال دخیل باشد. این‌ها بهانه‌سازی‌هایی است که با آن جو سازی می‌کنند.‌
ما در فوتبال هیچ‌وقت‌ رشد نکرده‌ایم و به قانون afc احترام نگذاشته‌ایم. همیشه با اما و اگر پیش رفته‌ایم و در پشت صحنه پول‌ و رشوه می‌دادند تا در مسابقات شرکت کنند.‌ مانند همان حرفی که دبیر فدراسیون گفت. الان که تیم‌ملی با اقتدار در مسیر جام جهانی است این حرف‌ها را می‌زنند و بهانه می‌آورند.‌ دروغ و ریاکاری بس است، باید با طرفداران صادق باشیم.

کار از کار گذشته است و دیگر با اما و اگر نمی‌توان طرفداران را دل‌خوش کرد، بلکه باید این دو تیم قوی‌ عمل کنند و سهمیه بگیرند اما به شرطی که به صورت درست خصوصی‌سازی شوند. هر کسی که می‌آید باید دلش برای این تیم‌ها و طرفدارانش بسوزد بعد به فکر جیب خود باشد. در غیر این‌صورت اوضاع بدتر می‌شود. کشورهای همسایه ما رشد کرده‌اند اما ما در خم یک کوچه مانده‌ایم. باید کار به دست افراد کاربلد و تحصیل‌کرده بیفتد نه افرادی که دلال هستند و باندباز. افرادی باید بیایند که دلشان با فوتبال باشد نه اینکه بله قربان گو باشد و روی کار اشتباه سرپوش نگذارد.  همین‌ها باعث شده استقلال و پرسپولیس به این روز بیفتند و همه مردم هم می‌دانند. این روزها کسانی که بله قربان گو باشند هم به آن‌ها تیم‌ می‌دهند و هم پست می‌گیرند اما افراد صادق در راس فوتبال نیستند و فقط به دنبال این افراد هستند، و تا وقتی این اتفاق بیفتد اوضاع همین است

258 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1590187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =