حرف آخر رییس سازمان خصوصی‌سازی؛ بدون حق پخش ممکن نیست

ورزش سه نوشت: حسین قربان زاده رییس سازمان خصوصی می‌گوید این بهترین فرصت برای واگذاری پرسپولیس و استقلال است.

رد درخواست پرسپولیس و استقلال برای مجوز حرفه‌ای در حالی اتفاق افتاد که این دو باشگاه در آستانه خصوصی سازی قرار دارند و آنطور که مسئولان امر می‌گویند، قرار است بخشی از سهامشان در ماه پیش رو از طریق بورس واگذار شود.

حسین قربان زاده رییس سازمان خصوصی می‌گوید حالا زمانی است که باید از آن استفاده شود و بحران پیش آمده را تبدیل به فرصتی برای واگذاری پرسپولیس و استقلال کرد؛ هدفی که بدون حق پخش تلویزیونی قابل دسترس نخواهد بود.

* بارها اخطار دادیم اما...
رییس سازمان خصوصی سازی که نامش در هفته‌های اخیر با اخبار پیرامون واگذاری دو باشگاه سرخابی عجین شده، در گفتگویی که با خبرنگار ما درباره حذف پرسپولیس و استقلال از آسیا می‌گوید: حذف این دو باشگاه پرطرفدار معلول سالها سوءمدیریت در  عرصه ورزش است. بارها تذکر و اخطار درباره مدیریت یگانه و دولتی این دو باشگاه داده شده بود اما جدی گرفته نمی شد.

وی با اشاره به علل این حذف توضیح می‌دهد: شتر سواری دولا دولا نمی شود. مهمترین منبع درآمدزایی باشگاه های فوتبال در همه دنیا، حق پخش تلویزیونی بازی های آن باشگاه است. تا زمانی که این دو باشگاه منبع درآمدزایی مستمر و پایداری نداشته باشند که سودآوری این باشگاه ها را تضمین کند عملا هر نوع انتقال و واگذاری آنها با شکست مواجه می شود.

* واگذاری در بورس تنها راه اقناع AFC است
او با تاکید بر حق پخش تلویزیونی، می‌گوید که بدون این مولفه خصوصی سازی پرسپولیس و استقلال موفقیت آمیز نخواهد بود: حداقل آنکه زمانبندی مرحله ای تحقق این مسیر درآمدزایی مستقل باید تهیه و به تایید سازمان بورس و سازمان خصوصی سازی برسد. موفقیت بعد از واگذاری این دو باشگاه متوقف بر تعیین تکلیف حق پخش تلویزیونی این دو باشگاه است. بنابراین لازمه رفع ایراد AFC، آن است که این دو باشگاه شرایط اولیه پذیرش در بازار سرمایه را داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

رییس سازمان خصوصی راجع به نقش خود در کمک به تغییر وضعیت این دو باشگاه می‌گوید: ما مکررا از این دو باشگاه خواستیم که بندهای مالی نوشته شده توسط حسابرس را اصلاح و رفع کنند و زودتر صورت های مالی حسابرسی شده و شفاف را تحویل دهند اما این اتفاقات نیفتاده است. چون تعهدات و بدهی های این دو باشگاه بسیار زیاد است و درآمدهای محدودی دارند.
ایراد AFC آن بود که نباید هیچ یک از اشخاص حقیقی و حقوقی که سهامدار و مالک و یا حتی درگیر مدیریت در یک باشگاه،  در مالکیت و یا مدیریت باشگاه دیگر مداخله داشته باشند.

* مدل‌های مختلفی برای مدیریت دو باشگاه داریم
قربان زاده با اشاره به ایرادهای مالی گرفته شده توسط ای اف سی عنوان می‌کند: مدیران این دو باشگاه برای رفع ایراد AFC، از ما خواستند نامه ای بزنیم و وعده بورسی شدن باشگاه ها را اعلام کنیم که ما هم همین کار را کردیم اما گویا مشکل فراتر از آن بود و متاسفانه این دو باشگاه بارها از قبل اخطار گرفته بودند.

وی در پاسخ به این سوال که رویکرد این سازمان به آینده مدیریتی پرسپولیس و استقلال چگونه است نیز گفت: ما در سازمان خصوصی سازی هر هفته چند روز در این خصوص جلسه داریم و بشدت پیگیر شفافیت مالی این دو باشگاه، پذیرش در بازار سرمایه هستیم و حتی برای انتفاع این دو باشگاه مدل افزایش سرمایه از محل صرف سهام را پیشنهاد دادیم تا پولی که از مرحله اولیه عرضه بدست می آید، مستقیما به خود باشگاه برود نه خزانه و از این جهت هر دو باشگاه، جان تازه ای بگیرند. درخصوص مدیریت این دو باشگاه مفصل با نمایندگان و پیشکسوتان دو باشگاه گفتگو کردیم و مدل های مختلفی از جمله پیمان مدیریت مورد بررسی قرار گرفته است.

* هدف ما کارایی و سودآوری سرخابی هاست
رییس سازمان خصوصی خطاب به مردم هم نکته جالبی را متذکر می‌شود: مردم و هواداران این دو باشگاه مطمئن باشند سازمان خصوصی سازی با هدف کارایی و سودآوری بهتر هر دو باشگاه، تلاش می کند اولا با ایجاد شفافیت مالی و ثانیا با تضمین درآمدزایی پایدار (حق پخش) و ثالثا با حفظ مختصات حاکمیت شرکتی و مدیریت بهینه باشگاه، این دو باشگاه عملکرد بهتر و حرفه ای تر داشته باشند.

او در پایان این گفتگو با اشاره به نقش پیشکسوتان می‌گوید: حالا با این تصمیم AFC باید این تهدید را به فرصت تبدیل کرد و تلاش کرد همه نقص های گذشته جبران شود. امیدواریم این دو باشگاه هرچه زودتر با همراهی مسوولان و هواداران و پیشکسوتان و... بتوانند با جایگاه واقعی خود برسند.

۲۵۷ ۲۵۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1590226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =