مقصران فاجعه بزرگ مشخص شدند

در کلاب هاوس خبرآنلاین، امیرساعد وکیل، علی خطیر و رسول باختر حضور داشتند و درباره عدم صدور مجوز حرفه ای باشگاه های استقلال، پرسپولیس و گل گهر سیرجان توسطAFC صحبت کردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ سرانجام پس از ۲ ماه کش و قوس و صحبت های ضد و نقیض درباره صدور مجوز حرفه ای باشگاه های استقلال، پرسپولیس و گل گهر سیرجان، با حکم afc این سه باشگاه مجوز نگرفتند و از لیگ قهرمانان کنار گذاشته شدند. اتفاقی که به بحث داغ فوتبال تبدیل شد و در کلاب هاوس خبرآنلاین، با حضور علی خطیر معاون اسبق باشگاه استقلال، امیر ساعد وکیل، وکیل اسبق پرسپولیس و رسول باختر حقوقدان ورزشی به بررسی آن پرداختیم.

خطیر: پرسپولیس و استقلال در تهران حذف شدند

علی خطیر معاون اسبق باشگاه استقلال در شروع صحبت‌هایش گفت: برای بررسی این موضوع ابتدا باید فلش بکی به اتفاقات و نیت هایی که پشت این قضیه بود بزنیم و بعد می توان درباره تهدید یا فرصت بودن آن گفت. در تاریه ۸ آبان بود که دستیار فدراسیون در برنامه ای گفت احتمال حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا هست و afcسخت گیری می کند و شرایط سخت است و داستان afc هراسی به راه انداختند. چند ساعت بعد خبرگزاری هایی اعلام کردند که سرخابی ها نتوانستند مجوز حرفه ای بگیرند و از آسیا حذف شدند. آنجا من گفتم که afc در کار نیست و خود فدراسیسون این اتفاق را رقم زده اما اطلاعات اشتباه می دهند که همین باعث فشار هواداران  و وزارت زیاد شود و همه به تلاطم افتادند. یک روز بعد بود که پرسپولیس اعلام کرد مجور جرفه ای گرفته و چند ساعت بعد هم استقلال این را اعلام کرد.

اینجا سوالی پیش آمد که مگر afc یک شنبه تعطیل نیست پس چطور در این روز تعطیل مجوز داده که این هم دروغ بود. یعنی خودشان ۸ ابان مجوز ها را رد کردند و ۹ آبان آن را صادر. صدور مجوز هم به صورت یک مجوز مشروط و اشتباه سه ماهه بود که هیچ جای قوانین نیست. من یادم می آید چند خبرگزاری نوشتند که این تیم ها در تهران حذف شدند که تا آن زمان دست afc نبود اما بعد از آن وارد شد. چرا که باید گزارش تایید مجوز ارسال شود، که وقتی این به دپارتمان صدور مجوز حرفه ای afcمی رود، راستی آزمایی را شروع می کنند که چگونه ابتدا این مجوز در کمیته بدوی رد شده، و بعد از ۲۴ ساعت بی هیچ دلیل و اتفاقی به آن ها مجوز ۳ ماهه  داده اند. موضوعی که باعث شد afcحساس شود و با دقت بیشتر تمام مدارک را بررسی و پرونده را به نهاد قضایی صدور مجوز حرفه ای بفرستد که برای اولین بار در تاریخ یک باشگاه ایرانی به این کمیته رفت و متاسفانه این کمیته در چند روز گذشته مجوز صادر شده در کمیته استیناف فدراسیون را باطل کرده و آن را به کمیته انضباطی می فرستد.

مقصران فاجعه بزرگ مشخص شدند

چرا فدراسیون نمی گوید خودش این باشگاه ها رد کرده و به دروغ می گوید afc بوده؟ چرا وقتی در کمیته بدوی مجوز رد می شود، خیلی ناشیانه ۲۴ ساعت بعد مجوز صادر و afc را حساس می کنند که بی صداقتی در صدور داشتیم که آنجا afc با بررسی بیشتر روی باشگاه ها حساس شود؟

  مطمئن باشید این نورافکن که روی این باشگاه ها افتاده حال حالاها از روی آن ها برداشته نمی شود تا وقتی که afc بفهمد با صداقت برخورد می کنیم.

من معتفقدم چون آن زمان بحث وار و اسرائیل و... بود، و این افراد دانش کار نداشتند، گفتند این دو باشگاه را رد کنیم و فشار رسانه ای را از روی فدراسیون برداریم و روی باشگاه بیندازیم. بعد از یک هفته هم کمیته استیناف را تشکیل داده و آنجا آقای عزیزی خادم به عنوان قهرمان وارد شده و مجوز تایید می شود و می گویند این قهرمان مجوز را صادر کرد و فوتبال ایران را نجات داد که هم فشار رسانه ای را بردارند و هم این شخص را قهرمان جلوه دهند. بازی خطرناکی که با فوتبال ایران به خصوص این دوباشگاه انجام دادند.

امیرساعد وکیل: کپی کاری و فتوشاپ‌ها، کار دست سرخابی‌ها داد

در ادامه امیرساعد وکیل، مدیر حقوقی اسبق باشگاه پرسپولیس هم درباره تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا و حدف پرسپولیس و استقلال گفت: اگر بخواهیم آسیب شناسی کنیم که چرا چنین اتفاقی باید افتاد، باید چند موضوع که زنجیر وار به یکدیگر وصل هستند را بررسی کنیم. وقتی به ساختار باشگاه نگاه می کنیم، آن فرد یا بخشی که مسئول پیگیری و انجام امور دریافت مجوز است، معمولا صرفا فردی است که زبان بلد است نه کسی که دانش حقوق ورزشی داشته باشد. این به این دلیل است که خیلی وقت ها، فردی که تخصص کار حقوقی دارد، در تکمیل فرم ها و نحوه ارائه اسناد، به گونه ای عمل می کند که اگر مورد بررسی رکن صدور حرفه ای فدراسیون یا نهاد نظارت afc قرار گرفت، ان ها را با دقت مناسب تری تنظیم می کند تا ایراد کمتری داشته باشد. اما فردی که چنین دید حقوقی نداشته باشد، خیلی جاها مشکل دارد  و ممکن است گاف بدهد.

در بخش دیگر معمولا در روزهای پایانی تا مهلت ارسال یا همان ددلاین، خیلی عجله ای فرم ها را پر یا از سال های کپی پیست می کنند که خیلی وقت ها این عجله و کپی کاری و فتوشاپ ها، کار دست افراد می دهد که بعضی وقت ها اسنادی که باید ترجمه شود، فر اموش شده یا فرصت نمی شود و این بی نظمی در نظام درونی باشگاه روی کار سایه می اندازد.در سطح مدیریت باشگاه هم با کوتاهی خود مدیریت مواجه ایم که در حوزه بحث بدهی مالیاتی به عنوان چالشی که می دانیم هست و برای مجوز حرفه ای مانع است، باید مکتاتبات زودتر شروع شود و هر گواهی که می توانند بگیرند را دریافت کنند و بتوانند یک راه در رو پیدا کنند. با این وجود اما می بینیم که مدیران باشاه در وقت مناسب خود پیگیری ندارند. در بحث مطالبات هم افراد مشکل را گردن دیگری می اندازند و فدراسیون هم زورش به بدهکاران داخلی این باشگاه ها می رسد که حقوق و مطالبه شان را نادیده گرفته و به تعویق انداخته است و بعضا آن ها را در بلاتکلیفی می گذارد که نهایتا ان ها به بدهی قطعی تبدیل نشوند و می گویند امسال را رد کنیم و مجوز را بدهیم تا سال های بعد ببینیم چه می شود.

مقصران فاجعه بزرگ مشخص شدند

در فدراسیون هم نگاه به مقوله مجوز حرفه ای این است که صرفا یک مقطع زمانی خیلی کوتاه اطلاعات را از باشگاه ها بگیرد و روی سامانه بگذارد و کاری کلیشه ای کند و یک مجوز بدهد. در مقررات afc اما یک فرآیند مداوم و مستمر در طول سال بر عهده فدراسیون است که باید در وهله اول مقررات صدرو مجوز را در قوانین داخلی خود وارد کند. یعنی نباید هیچ دستورالعملی صادر شود که خلاف مقررات afc باشد. پس فدراسیون شفافیت هنجاری و قانون گذاری ندارد و در سایت فدراسیون نمی بنیید که مقررات برای صدور مجوز حرفه ای چیست در حالی که این جزو الزامات afc است. وقتی کمیته بدوی مجوز این باشگاه ها را نداد، این باشگاه ها را ۱ میلیارد جریمه کردند اما وقتی سراسر سایت را بگردید می بینید چنین مقرراتی برای عموم در دسترس نیست و این بررسی فدراسیون محل ایراد است. موضوع بعدی آموزش است که در این سال ها فدراسیون با باشگاه ها انجام نداده. رکن صدور مجوز در داخل فدراسیون موظف است باشگاه ها و افرادی که مسئول هستند را آموزش داده و به آن ها مشاوره مستمر بدهد تا باشگاه ها بتوانند مدارک خود را تکمیل کنند و وقتی ارسال شد خیلی سریع ارزیابی و رفع نقص شود.

 اما مشکل از اینجا شروع می شود که می بینیم با وجود صراحت در مقررات برای حفظ رازداری و بی طرفی، افراد با مصاحبه و لفاظی های بی جا علیه یکدیگر، نقاط ضعفی که در روند صدور مجوز هست را افشا می کنند. من به جرئت می گویم حتی اگر تمام این مدارک هم  برای این سه تیم کامل بود، با این مصاحبه هایی که مقامات فدراسیون، باشگاه ها و... انجام دادند، کافی بود تا afc حساسیت ویژه ای برای بازبینی مدارک پیدا کند و ببیند تا چه اندازه باشگاه ها استانداردهای لازم برای صدور مجوز را دارند که اینجا هم عمل ناشیانه فدراسیون ما را پشت درهای نهاد نظارتی و کنترلی ورود به مسابقات گذاشت.

خطیر: آقایان خواستند از خود چیز جدیدی اختراع کنند

بعد از این هم همان طور که علی خطیر گفت: فدراسیون بدون اینکه هیچ مبنای حقوقی داشته باشد، از خود یک چیز خلق الساعه را اجرا کرد و سه ماه فرصت داد تا باشگاه ها مدارک را تکمیل کنند در حالی که طبق مقررات afc تاریخ نهایی ارسال مدارک تاریخی قطعی است و فقط در موارد استثنایی و خاص فدراسیون می تواند از afc درخواست کند که برای تکمیل مدارک مهلت  دهند.  با فرض اینکه afc اجازه بدهد امکانش هست اما فدراسیون این کار را نکرده و به تعبیر خود یک تفسیر کرده اند و afc قبول کرده اما باید چنین چیزی در مقررات باشد تا شما به اتکای آن کاری را انجام دهید. آقایان خواستند از خود چیز جدیدی اختراع کنند و تمام موضوع ناشی از این بود که فدراسیون چون احتمال جدی می داد که شاید این اتفاق بیفتد، در ظاهر یک مجوز داد تا فشار افکار عمومی را بردار و بگوید من کارم را کردم اما در نهایت کاری که نباید بشود را afc  انجام دادم. متاسفانه پشت این مهلت سه ماهه وزارت ورزش هم درآمد که نشان از نبود افراد آگاه بدون حداقل تخصص و دانش و فقدان یک کارشناس متخصص بود که باعث این وضعیت شد. پس فدراسیون، باشگاه و وزارت هر سه با هم این زنجیره را تکمیل کرئند و کار به اینجا کشید.

رسول باختر: امروز یک شهوت دیده شدن در فوتبال داریم

در ادامه رسول باختر وکیل و حقوقدان ورزشی هم گفت: مهم ترین نکته ای که هست این است پر کردن این اسناد و مدارک هرکدام بخش های مختلف دارد مثلا اسناد مالی که فیفا دو راهنمای بیش۱۰۰ صفحه ای برای آن و نکته جالب تر اینکه کل مقررات afc ۷۰صفحه است اما قوانین مالی ۱۰۰ صفحه که به همین دلیل، در بحث مالی کسی باید کار را انجام که تخصص حسابرسی و علم بروز داشته باشد تا بتواند چیزی که لازم است را انجام دهد.

در صورتی که باشگاه ها بعضی جاها را فارسی و ناقص حتی با اسناد اشتباه پر کرده اند. از طرف دیگر راهکاری که afc  دارد که راهی برای دور زدن فدراسیون است تا اگر مجوز صادر شد اما باشگاه صلاحیت نداشت به گوش آن ها برسد، این است که ایمیلی مخصوص بازیکن ها و ... دارد که اگر افرادی حکم قطعی داشته باشند از آن ایمیل خاص اقدام می کنند که بتوانند بگویند باشگاه از نظر مجوز صادر شده از سوی فدراسیون صلاحیت ندارد و آن بدهی پرداخت نشده. از سوی دیگر امروز یک شهوت دیده شدن در فوتبال داریم که خیلی بد است در حالی که همه مصاحبه ها و مناظره ها و... رصد شده و با توجه به چیز هیی که گفته شد، حتی از مطالب فارسی هم غیر حرفه ای تر، مناظره هایی بود که هر آنچه نباید منتقل می شد را منتقل کرد و بی شک afc همه را دیده و می داند چه اتفاقی افتاده. بعد از این هم اینکه سال هاست در بحث مالکیت مشترک afc را دور می زنیم که afc بارها گفته این مالکیت مشرک را تغییر دهید تا اینکه اینجا اولین جایی بود که ضربه اش را خوردیم و باید بپذیریم که باید مالکیت ها را به سمتی ببریم یکسان نباشد.

مقصران فاجعه بزرگ مشخص شدند

در ادامه علی خطیر در تایید حرفهای وکیل و باختر گفت: من روی نکته مالکیت مشترک اقای باختر بگویم هیچ وقت afc روی مالکیت مشترک گیر نداده. اگر دوستان نامه ای از afc  را قبل از ۸ آبان کخ کمیته بدوی afc اعلام کرد مالکیت مشترک ایراد دارد و این هم از مواردی است که از طظرف دوستان به afc اعلام شد.چون من خودم دو سال مستقیما مرتبط با صدور مجوز استقلال و یکسال در فدراسیون بودم و هیچ وقت afc به این مورد اشاره نکرده و اگر موردی اشاره شده دقیقا بعد از رای استیناف و گزارشی است که بعد از صدور مجوز ایرادهای کمیته بدوی به afc رفت و آنجا مشخص می شود اینجا ایراد وارد است. با همین تفسیر الان فولاد و سپاهان مالکیت مشترک دارند و از همان مواردی است که گفتید و در قالب مصاحبه ها و مناظره ها به گوش این ها رسید. این در چند سال اخیر محل ایراد نبوده و امروز دیدم که حتی به وزیر هم اطلاعات غلط دادند که می گویند afc امسال چند باشگاه دیگر را هم حذف کرده که نمی دانم از کجا می آید. امسال فقط تنها موضوعی که afc داشت سه باشگاه ایرانی بود و اگر باشگاهی حذف شده توسط فدراسیون کشور خود بوده و afc دخالتی نداشته.

امیرساعد وکیل در ادامه گفت: من یک بحثی را اینجا مطرح کنم درباره شکایت النصر از پرسپولیس.نه باشگاه، نه فدراسیون و ... شکایت النصر علیه پرسپولیس را در ۲۰۲۱ جدی نگرفتند، چیزی که در آن زمان پر رنگ شد موضوع استفاده از ابازیکنان غیر مجاز توسط پرسپولیس بود اما انچه در متن لوایح بود این بود که یکی از اصلی ترین ادعاها و اتهامات این است که پرسپولیس اساسا شرایط لازم برای اخذ مجوز حرفه ای را نداشته و فدراسیون این مجوز را بی جا داده و به این ترتیب این مجوز باید باطل و جریمه و خسارت به النصر داده شود. چون به جای اینکه النصر در فینال باشد، پرسپولیس بود. در آن پرونده تا زمانی که من با پرسپولس قطع ارتباط نکرده بودم، در مرحله بدوی ، استیناف و cas آن رای را گرفتیم که النصر دنبال این بود فینال برگزار نشود تا وضعیت پرونده تعیین تکلیف شود.

فولاد و سپاهان مالکیت مشترک دارند و از همان مواردی است که گفتید و در قالب مصاحبه ها و مناظره ها به گوش این ها رسید

 بعد از آن من با باشگاه قطع ارتباط کردن و گروه جدید آمدند که نمی دانم درباره بخش دیگر این شکایت چه کردند و امیدوارم رای مثبت باشد اما این چند ماه که صدور رای به تعویق افتاده به من احساس خوبی نمی دهد و چون پرونده باز است به متن آن ورود پیدا نمی کنم. در آن پرونده صراحتا ذکر شده که اگر پرسپولیس محکوم شود قطعا زمینه طرح شکایت و اعمال محرومیت نسبت به خود فدراسوین هم خواهد بود به دلیل محوز نابجایی که صادر شده.  از سوی دیگر در آن پرونده، النصر شاکی و خواهان است اما در کنار پرسپولیس، خود afc هم مورد اتهام و در مقام پاسخگویی مقابل النصر است تا بتواند ثابت کند اقدامات و نظارت لازم برای صدور مجوز را داشته. اما فدراسیون برای اینکه خود را مبرا کند خیلی چکشی با باشگاه ها برخورد کرد و بجای اینکه مشاوره داده شود که چطور روند کا را طی کنند، تا با حداقل آسیب مجوز بگیرند، به نوعی عمل کردند که مشکل را از سر خود باز کنند. اما afc ناگزیر شد با وسواس بیشتری نسبت به صدور مجوز حرفه ای در فوتبال ایران عمل کند چون پای خودش را در آن پرونده درگیر می داند. بگذریم که اگر النصر موفق شود، چون خواسته النصر تمام خسارات به اوست از جمله اینکه از حضور در فینال آسیا محروم شده، می تواند جریمه ای چند میلیون دلاری علیه پرسپولیس داشته باشد اما رسانه ها گفتند یک شکایت بی پایه مطرح شده و هنوز خیلی ها نمی دانند این پرونده در جریان است و ممکن است رای صادر شود که پرسپولیس زمین بخورد و اگر چنین شود فدراسیون هم گرفتار می شود. ما چون آن پرونده را جدی نگرفتیم، به گونه ای عمل نکردیم که پیشگیری کنیم بلکه خود را به مقطعی رساندیم که خیلی ساده انگارانه با موضوع رفتار کردیم و نتیجه اش وضعیت فعلی شد.

مقصران فاجعه بزرگ مشخص شدند

علی خطیر در ادامه گفت: الان این پرونده به کمیته انضباطی رفته برای جرایم اجتمالی بیشتر؛ که می تواند جذف بیشتر یا جرایم مالی را به دنبال داشته باشد و مطمئنا فدراسیون هم از این موضوع بی نصیب نخواهد بود.

در جواب دکتر وکیل هم بگویم وقتی در کمیته بدوی این مجوز رد شده، چرا اینقدر ناشیانه ۲۴ ساعت بعد مجوز داده شده؟ یعنی خودتان فکر نکردید که در فاصله ۲۴ ساعت ممکن است چه اتفاقی بیفتد؟ آنقدر بی تدبیر برخورد کردید؟ دوستان می گویند ما منتخب afc هستیم و... که این جمله را آقای مصطفوی بیش از ده بار گفته که ما را afc انتخاب کرده. afc از کجا حسین پیرانی رفیق آقای عزیزی خادم را می شناسد که او را انتخاب کرده؟ هنوز از سه ماهی که وقت دادید یک ماه مانده پس چطور تیم حذف شد؟ شما نه مستقلید نه afc انتخابتان کرده. شما را رئیس فدراسیون انتخاب کرده و afc اصلا کسی را نمی شناسد. 

باختر گفت: درباره این موضوع، علاوه بر این ها، در بخش مقررات مالی بخشی هست مربوط به مطالبات بازیکنان و مربیان. و می دانیم در کادر فنی و... افراد زیادی هستند که جکم هایی علیه باشگاه دارند و afc قطعا این ها را بررسی کرده و می داند مطالباتی هست علی رغم چیزی که باشگاه ها می گویند که مطالباتی ندارند.

اگر قبلا هم برای این موضوع فرصت ۲۱ روزه گرفتند برای این بود اما این بار شاید این فرصت داده نشود واگر چنین فرصتی داده نشود، بحث بدهی ها مانع از صدور مجوز شده و چیزی که خیلی به آن توجه نمی شود بحث همین بدهی های داخلی است.

afc از کجا حسین پیرانی رفیق آقای عزیزی خادم را می شناسد که او را انتخاب کرده؟ هنوز از سه ماهی که وقت دادید یک ماه مانده پس چطور تیم حذف شد؟ شما نه مستقلید نه afc انتخابتان کرده. شما را رئیس فدراسیون انتخاب کرده و afc اصلا کسی را نمی شناسد.

امیرساعد وکیل گفت: این پرونده از شهوریور سال قبل کلید خورد و فدراسیون فعلی که اسفند به راس کار آمد، با سایه این تهدید مواجه بود. پس اینکه بگوییم آقایان می توانستند از اسنفد سال قبل تا الان که ۱۰ ماه فرصت بود این را مدیریت کرده و ببییند مشکلات کجاست و راه حل پیدا شود، و اگر قرار است لابی هایی در سطح وزارت و... انجام شود، باید انجام می شد، بی راه نیست.   به نظرم این سو مدیریت به کل شاکله فدراسیون وارد است. چون ۱۰ ماه فرصت داشتند و می دانستند ایراد کار کجاست پس باید ان را مدیریت می کردند. نه اینکه امروز آقای مصطفوی فرار رو به جلو کند و و خود و فدراسیون را در حد یک حمل کننده اسناد و کسی که آن ها را بارگذاری می کند داشته باشد. ایشان باید نقش روشن تری برای خود تعیین کند که در این مدت با مکاتبات رسمی، تذاکرات لازم را به باشگاه می داد تا امروز وقتی گفته می شود مقصر کیست، آن ها به بخشی از اقدامات خود استناد نکنند نه اتفاقاتی که در این اواخر افتاد. بلکه این موارد باید از روزهای اول اتفاق می افتاد تا اثر مثبت تری داشته باشد.

 این را هم فراموش نکنیم که آنچه درباره پرسپولیس می توان به وضوح گفت، بخش بزرگ قصور و ضعف ها حتی مربوط به آقای صدری هم نیست بلکه به زمان اقای سمیعی و شکوری بر می گردد که بدون اینکه پاسخ گو باشند استعفاد دادند و الان هم پاسخ نمی دهند که شما که قرار بود تا ۳۱ خرداد اسناد را بارگذاری کنید چرا این کار را نکردید، آقای سمیعی ۳ ماه بعد از مهلت بارگذاری اسناد مالی استعفا داد. چرا آقای صدری که رئیس هیئت مدیره بود و از طلب کالدرون اطلاع داشت نتوانستند در موعد مقرر آن را پرداخت کنند؟ چرا مشکل مالیاتی را حل نکردند در حالی که هر روز با مشکل مالیاتی مواجه بودیم.

 نباید همه بار را روی دوش یک نهاد گذاشت اما فدراسیون هم به دلیل نقش بالا دستی که دارد و این نقص ها را می بیند، باید به موقع با ارائه راهکار و آموزش و مساعدت، مشکل را برطرف کند. از سوی دیگر می گویند با حمایت و مساعدت و نظر ویژه وزیر مجوز صادر شده، اما دقیقا کجای مقررات اینطور نوشته؟ چرا با فوتبال بازی می کنید؟ من وزیر را مقصر نمی دانم بلکه اطرافیانش را مقصر می دانم. چرا باید خودمان دو دستی شرایط را به سمتی ببریم که در روابط بین الملل کار به اینجا بکشد؟

مقصران فاجعه بزرگ مشخص شدند

علی خطیر ادامه داد: اگر ایرادی هم در بارگذاری بوده، مربوط به فرآیندی یکساله است. الان هم آقای سهیل مهدی مسئول صدور مجوز که این کار، ۲۴ ساعته است و تلاش بسیار زیادی می طلبد اما الان ایشان رئیس کمیته مسابقات هم هست که حجم بالای این دو کار روی دوش اوست. ایشان باید بر این موضوع نظارت می کرد. afc سیستمی دارد که باید باشگاه مدارک را آپلود کنذ و برای فدراسیون هم قابل مشاهده است که باید آن را چک می کرد. از طرفی چون کارمندان باشگاه تغییر می کنند ممکن است فردی آموزش و اطلاعات نداشته باشد و فدراسیون باید این را انجام می داد که انجام نمی دهد. فدراسیون باید در بارگذاری نظارت می کرد که اگر یک افسر امنیتی قراردادش اشتباه است، برای من قابل باور نیست که پرسپولیس برای این موضوع مجوز نگیرد. اما فدراسیون کلا این موضوع را رها کرده و نظارتی نبوده. پرسپولیس الان نزدیک به ۳ تا ۴ میلیون دلار پول در afc دارد که پولش را نمی دهند اما مجوز هم نمی دهند. ما مشابه این را درباره پروپئیچ داشتیم که مورد قبول بود. afc خودش طلب باشگاه را نمی دهد و بعد به دلیل بدهی باشگاه به بازیکن، مجوز نمی دهد.  اما اینکه می گویم فدراسیون صادق نبود چون خودش مجوز را در کمیته بدوی رد کرد و ۲۴ ساعت بعد آن را تایید که مشخص است ظرف ۲۴ ساعت هیچ جلسه و یررسی نشده و همین باعث مشکل می شود.  بعد از آن هم کلی تشکر از وزیر و رئیس کردند که اینجا نبود صداقت باعث مشکل می شود. وقتی afc این ها را رد کرد گفتند از این موضوع درس بگیریم در حالی که اولین نفر رئیس فدراسیون باید درس بگیرد که این بازی خطرناک را با استقلال و پرسپولیس راه انداخت و باید جوابگو باشند. من از حذف این باشگاه ها ناراحت نیستم بلکه از اینکه ابزار دست بعضی ها شد تا به نیت خود برسند ناراحت هستم.

در ادامه امیرساعد وکیل گفت: جالب اینجاست بعد از آن در تلویزیون با نمایش می گویند مجوز صادر شد تا هوادار که همه عشقش این تیم است برای مقطعی دلخوش باشد.  مشکل بزرگ اینجاست که باید بپذیریم صدور مجوز مسئولیتی سنگین و دقیق است که چون می تواند تبعات داشتع باشد، باید آن را جدی بگیریم که یکی از دلایل آن در فدراسیون به این بر می گردد که آن را جدی نگرفته اند. آقای سهیل مهدی با همه احترامی که برایشان قائلم، نمی تواند با یک دست دو هندوانه بردارد و این همان سو مدیریت است. مشکل بزرگ جایی است که یکی از موضوعاتی که در کمیته بدوی و استیناف باید رعایت می شد، باید افرادی که تخصص مالی و حقوقی دارند در این ترکیب باشند. این را نمی دانم این افراد این ویژگی دارند یا نه اما این را می دانم وقتی این اعضا باید بی طرف باشند اما وقتی یک نفر سابقه مدیریت ارشد در باشگاه ها را دارد، چون هم در کمیته بدوی و هم استیناف افرادی هستند که سابقه مدیریت باشگاه ها را دارند، اگر یکی از این باشگاه ها مجوز می گرفت و یکی دیگر نه، این سوال پیش نمی آمد که نکند به دلیل تعلقات آقایان به یکی از باشگاه برای یکی مجوز صادر شده و دیگری نه؟ این ها ظرافت هایی است که یک مدیر باید رعایت کند. وقتی مدیری در مصاحبه خود علنی می گوید ما در سال های قبل سند سازی کرده ایم، کدام قاعده به شما اجازه می دهد فوتبال کشور را زیر سوال ببرید و به گوش بعضی ها برسد و یقه فوتبال را بگیرند؟ اگر فردی چنین مصاحبه ای می کند یا صلاحیت علمی و تشخیص حداقلی ندارد و اشتباه آنجا نشسته یا می خواسته پیامی بدهد.

مشکل بزرگ جایی است که یکی از موضوعاتی که در کمیته بدوی و استیناف باید رعایت می شد، باید افرادی که تخصص مالی و حقوقی دارند در این ترکیب باشند.

 نیازی نبود اقایان جار بزنند اما وقتی این را رسما بیان می کنند، غیر از این است که نهادهای بالادستی afc را علیه ما اگاه می کنید؟ مشکلات ما ریشه ای تر از این حرف هاست و مشکل این است آدم های اشتباهی در فوتبال هستند. ما نمی دانیم فوتبال حوزه ای است که با احساس و عواطف مردم در ارتباط است و ما به این فکر نمی کنیم بلکه فکر می کنیم هرکسی که به واسطه یک رانت دو جا نشسته و به او می گویند مدیر اقتصادی، پس می تواند به فوتبال ما کمک کند. مگر این فرد با ظرفیت خود مدیر شده؟ فردی که هیچ دستاوردی نداشته و سوادی هم نداشته اما ناگهان به او برچسب مدیر اقتصادی می زنند و او را مدیر باشگاه یا رئیس فدراسیون می کنند. کجاست آن همه وعده که می خواستید برای فوتبال و باشگاه ها پول بیاروید؟ حضور این افراد باعث افزایش حاشیه شد اما هیچ کمکی نکرد.  مشکل بزرگ اینجاست در همه بخش ها یک زنجیره معیوب می بینیم و این اصلاح نمی شود مگر اینکه باور کنیم باید افرادی در فوتبال حاضر باشد که هم دانش کار را دارند و هم دلشان برای فوتبال می سوزد.

علی خطیر ادامه داد: این موضوع را تهدید می بینم چون خیلی از فرصت ها از دو باشگاه گرفته شد. این باشگاه ها با غیبت در این تورنمنت ضررهای زیادی می کنند که یک ویترین خوب برای دیده شدن بازیکنان را از دست می دهند. در سال های قبل چند بازیکن از دل این مسبقات دیده شدند و به لیگ های خارجی رفتند. جدای از این هم فوتبال پدیده اجتماعی بی نظیری است که جامعه درگیر آن است و هوادران زیادی هستند که از حضور این تیم ها در آسیا لذت می بردند و افتخاری برای کشور که همه با هم از دست رفته.  اگر نیت ها درست بود و در جهت اصلاح، می گفتم یک فرصت پیش آمده اما چون نیت حذف آن ها بود، نیت بدی بود و آن را تهدید می بینم. نیت برای اصلاح ساختار نبوده بلکه انحراف افکار عمومی از فدراسیون به سمت باشگاه و قهرمان شدن رئیس فدراسیون فوتبال بود که این بازی خطرناک را انجام داد. من خبر موثق دارم به آقای عباسی گفته اند به این دو باشگاه سخت بگیرید و حذفشان کنید که آقای عباسی آنقدر اطلاع ندارد که وقتی مجری می پرسد علت حذف چیست می گوید afc به ما اجازه نمی دهد آن را بگوییم. نمیدانم درباره هواداران چه فکری کرده اند که این ها را می گویند.

مقصران فاجعه بزرگ مشخص شدند

رسول باختر هم در ادامه گفت: نکته ای که بود اینکه خیلی وقت پیش گفتم پرونده النصر باعث شد afc جساس شود و نخواهد پر درآمد ترین تورنمنت خود را به ریسک بیندازد و وارد پروسه پرونده و رسیدگی شود. پس سخت گیری هایش را بیشتر کرد.

در کل با دکتر وکیل موافقم که در این فوتبال افراد زیادی با رابطه و بدون علم و دانش وارد می شوند که حتی در بحث بعضی مربی و بازیکن ها هم همین است. این حذف صد درصد یک تهدید است چون از آن زمان تا امروز به سراغ حل مشکلات نرفته ایم. این مشکلات سالیان سال است که پابرجاست و مهم ترین درآمد باشگاه ها که به حق پخش بر می گردد، از آن ها سلب شده. متاسفانه مصوبه ای هم در بودجه هست که باید وزارت ورزش و صدا و سیما آیین نامه آن را بین خود تنظیم کنند اما این را ندیده ایم و همین باعث می شود مشکلات را به سمت حواشی می بریم اما الان در نقطه ای هستیم که باید مشکلات حل شود اما عزمی نبوده.

امیرساعد وکیل گفت: من این را کاملا یک تهدید می دانم چون بازیکنان ما دیده نمی شود. از طرفی درآمد هایی که می توانند داشته باشند که برای پرسپولیس و استقلال که زیان انباشته چند میلیاردی دارند بسیار حیاتی است از دست می رود. وقتی در لیگ قهرمانان آسیا تیم ها بازی کنند ارزش لیگ هم بالا می ۀید و اعتبار آن بالا می آید. به دنبال آن بازیکنان خارجی بهتری جذب می شوند و بازیکتان ایرانی به باشگاه های بهتری ترنسفر می شوند که همه این هل را از دسن می دهیم. وقتی درچند سال متوالی نماینده هلی ایران بتوانند موفق باشند، به اعتبار و اقتدار فوتبال ایران می افزایند و باعث ارتقا جایگاه در فیفا و afc می شوند و نهایتا باعث ارتقا دیپلماسی ورزشی. اقایان دارند یک نسخه غلط را دنبال می کنند که می گویند پرسپولیس و  استقلال در بورس عرضه شوند. بر اساس قوانین بورس سهام دولت نباید بیش از ۴۹ درصد باشد در حالی که امروز استقلال ۹۷ و نیم و پرسپولیس ۹۸ درصد سهامشان برای دولت است.  پس چطور می خواهد عرضه انجام شود؟ از آن مهم تر به هیچ وجه نباید زیان انباشته ای برای عرضه به بورس باشد در حالیکه هرکدام ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد زیان انباشته دارند. از طرفی طبق قانون برای ورود به بورس باید سه گزارش حسابرسی مالی در انتهای سال مالی داشته یشید که دوسال متوالی پایانی آن سود ده باشد. اگر قرار است این را هم سند سازی کنند که بحثش جداست اما اگر حسابداری های صنعتی که باید در بورس رعایت شود را رعایت کنند، با چه معیاری می خواهید این دو باشگاه را سود ده نشان دهید؟

پس در بهترین حالت اتفاقی که می افتد این است که عملا باید این باشگاه ها را دست سازمان های دولتی بدهیم که آن ها در گام اول زیان های انباشته را تسویه کنند و شرایط را به سمتی ببرند که در طی دو تا سه سال آینده تراز مالی آن را مثبت کنند تا وارد بورس شوند. پس در این سال ها هم همان مالکیت دولتی وجود خواهد داشت. البته مالکیت دولتی در مقررات afc مشکلی ندارد اما موضوع این است که این حذف کمکی به اصلاح نمی کند.  اصلاح ساختار همت داخلی می طلبد و با حذف اعتبار و احترام فوتبال و مدیریت آن زیر سوال رفت. وگرنه اگر بگوییم که چه خوب شد نهادی خارج از مملکت برای فوتبال خط و نشان کشید تا دنبال وظایف خود برویم اصلا خوب نیست و برای مدیران فوتبال بسیار تحقیر آمیز است. این اتفاق هرگز نمی تواند فرصت تلقی شود و من برای هوادارانی که با تمام وجود پیگیر موفقیت تیم محبوبشان هستند متاسفم که با ندانم کاری مدیران این عشق و علاقه به یاس تبدیل شد.

256 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1591405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • omid IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    15 2
    آقاي اوليايي به نظرت آلان توي اين سن نبايد توي پارك با هم سن و سالات شرنج بازي كني ، چي ميخواييد از اين فوتبال .توي اين چند دهه كه توي فوتبال بوديد چه گلي به سر آن زديد . به قول صدري فكر ميكنيد قحط الرجاله . بابا دل بكنيد از اين پست و نسب وقتي كاري از دستتون بر نمياد .
  • ابراهیم IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    7 1
    پرتقال فروش.....خلاصه پیدامیشه
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    4 0
    باعث و بانیش هر کی بوده خدا خیرش بده جلوی اسراف بیت المال رو گرفته. وگرنه باید میلیارد میلیارد میریختن تو جیب کلی مربی بنجل و بازیکنای بدرد نخور و بی غیرت داخلی
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    1 1
    به نظر من مقصر اصلی این مسئله اون کسی است که سه سال پیش اعلام کرده بود برانکو بسشه و هیچوقت هم پیداش نشد برانکو هم به درستی گفت فوتبال ایران به زودی آماتور میشه
  • مهدی IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
    4 0
    دمشون گرم ما چه خیری جز حیف ومیل بیت المال از این فوتبال دیدیم بجز پولهای باد اوردهای را که تعداد محدودی از جیب این مردم به یغما میبرند خبر بهتر از این که حذف شدن الحمد الله