رئیس جمهور قزاقزستان جنگجویان افغان و خاورمیانه در ناآرامی‌ها نقش دارند/اسماعیلوف نخست وزیر شد/توکایف:خروج نیروهای پیمان جمعی از دوروز آینده

قاسم ژُمارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان روز دوشنبه ادعا کرد که «جنگجویان» خارجی که از افغانستان و خاورمیانه همچنین دیگر کشورهای آسیای میانه وارد قزاقستان شده‌اند، در شورش‌های مرگبار اخیر مشارکت داشته‌اند.

به گزارش یورونیوز او پس از گفتگو با شارل میشل، رئیس شورای اروپا که به شکل ویدئوکنفرانس برگزار شد، اعتراضات هفته گذشته در این کشور را اقدامی «تروریستی» توصیف و گفت: «من شک ندارم که این یک حمله تروریستی است. اقدامی سازمان یافته و از قبل آماده شده علیه قزاقستان با مشارکت جنگجویان خارجی از کشورهای آسیای مرکزی از جمله افغانستان. ستیزه جویان خاورمیانه نیز در این حمله شرکت داشتند.»

او تخمین زد که حدود ۱۳۰۰ کسب و کار در جریان این شورش‌ها از جمله حمله به «۱۰۰ بانک و مرکز خرید» آسیب دیده باشند و افزود که در این مدت حدود ۵۰۰ خودروی پلیس نیز به آتش کشیده شده‌اند.

رئیس جمهوری قزاقستان اعلام کرد که «قربانیان زیادی، هم در میان نیروهای پلیس و هم غیرنظامیان وجود داشته» و تاکید کرد که «حدود دو تا سه میلیارد دلار خسارات اقتصادی به دولت وارد شده است».

هنوز شمار دقیق قربانیان اعتراضات هفته گذشته روشن نیست و تنها اعلام می‌شود که ده‌ها نفر از جمله شانزده نفر از نیروهای پلیس کشته شده‌اند.

 حکومت قزاقستان در حالی با حمایت‌های روسیه، افرادی را که در یک هفته گذشته در اعتراض به عملکرد دولت به خیابان‌ها آمده بودند «تروریست بین‌المللی» خوانده که تا کنون هیچ اطلاعاتی برای اثبات این ادعای خود ارائه نکرده است.

ناآرامی‌های اخیر در این کشور «بدترین» از زمان استقلال قزاقستان از اتحاد جماهیر شوروی پیشین توصیف شده است. این ناآرامی‌ها با اعتراض به افزایش بهای سوخت آغاز شد اما به سرعت گسترش یافت و و دهها هزار نفر را در دهها شهر این کشور به خیابان‌ها آورد و معترضان خواستار تغییر تمامیت دولت خودکامه کنونی شدند.

قزاقستان با چین و روسیه رابطه بسیار نزدیکی دارد. پکن بزرگترین خریدار نفت این کشور سرشار از هیدروکربورها و مواد معدنی است و مسکو نیز متحد استراتژیک آن محسوب می‌شود. به همین دلیل نیز در پی آغاز اعتراضات و درخواست قاسم ژُمارت توکایف، روسیه صدها تن از نیروهای «سازمان پیمان امنیت جمعی» را تحت عنوان «حافظان صلح» به این کشور فرستاد.

با وجود روابط نزدیک با هر دو قدرت برتر شرق و اروپای شرقی، قزاقستان سعی کرده روابط نزدیک خود با اتحادیه اروپا و آمریکایی‌ها را نیز حفظ کند.

رئیس جمهور قزاقزستان جنگجویان افغان و خاورمیانه در ناآرامی‌ها نقش دارند/اسماعیلوف نخست وزیر شد/توکایف:خروج نیروهای پیمان جمعی از دوروز آینده

اسماعیلوف نخست وزیر قزاقستان شد / توکایف: خروج نیروهای پیمان جمعی تا ۲ روز دیگر آغاز می‌شود
 

همچنین به موجب حکمی که رئیس‌جمهوری قزاقستان امروز (سه‌شنبه) به امضا رساند، «علی‌خان اسماعیلوف» که هم‌اکنون نخست‌وزیر موقت است، رسما رئیس دولت شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، پیش از صدور حکم اسماعیلوف به دست قاسم جومارت توکایف، رئیس‌جمهوری قزاقستان، مجلس این کشور آسیای میانه نامزدی او را تایید کرده بود.

دفتر ریاست جمهوری قزاقستان اعلام کرد: آقای علیخان اسماعیلوف به عنوان نخست‌وزیر تایید شد.

اسماعیلوف به دنبال اعتراضات ضد دولتی علیه افزایش قیمت سوخت که با کناره‌گیری دولت همراه شد، به عنوان نخست‌وزیر موقت منصوب شد. این اعتراضات به خشونت کشیده شده است. توکایف امروز گفت که یک "جنگ تروریستی" علیه این کشور در جریان بود.

توکایف در جمع قانونگذاران قزاقستان گفت: جنگ تروریستی علیه کشور ما آغاز شد. دشمن نهایت ظلم و ستم را نشان داد و برای هر اقدامی آمادگی داشت. او ترس را در بین مردم کاشت تا حتی ایده مقاومت را سرکوب کند. طرح حمله به قزاقستان شامل چند جنبه مختلف بود؛ نظامی، سیاسی، ایدئولوژیک، اطلاعات نادرست و غیره.

او همچنین با انتقاد از کمیته امنیت ملی کشورش گفت که این نهاد از شناسایی تهدید علیه امنیت ملی قزاقستان بازماند. توکایف با اشاره به اینکه "تلاش برای کودتا" شکست خورد، گفت: افراد حرفه‌ای روی آماده‌سازی تصرف قدرت در قزاقستان کار کردند.

همچنین دفتر ریاست جمهوری قزاقستان امروز با استناد به گزارش کمیته امنیت ملی اعلام کرد، وضعیت در قزاقستان به طور کلی در حال "تثبیت" است و هیچ گونه تظاهرات "مخرب حادی" ثبت نشده است.

در همین حال رئیس‌جمهوری قزاقستان گفت که خروج نیروهای صلحبان سازمان پیمان امنیت جمعی از کشورش بیش از ۱۰ روز زمان نمی‌برد.

وی گفت که بلوک نظامی سازمان پیمان امنیت جمعی به رهبری روسیه (CSTO) دو روز دیگر خروج نیروهای خود را از قزاقستان آغاز خواهد کرد. توکایف تصریح کرد: ماموریت اصلی نیروهای حافظ صلح سازمان پیمان امنیت جمعی با موفقیت انجام شد. در دو روز دیگر خروج مرحله‌ای آغاز خواهد شد. روند خروج این گروه بیش از ۱۰ روز طول نخواهد کشید.

وزارت کشور قزاقستان نیز  گفت که نیروهای امنیتی از زمان آغاز شورش در این کشور نفت خیز آسیای مرکزی ۹,۹۰۰ نفر را بازداشت کرده‌اند.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1591447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =