در بخشی از برنامه «هفت» که جمعه شب گذشته از شبکه سه سیما پخش شد، هنگام بررسی فیلم‌های اکران بهار، نقد فیلم «اخراجی‌ها 3» بار دیگر خبرساز شد.

به گزارش خبرآنلاین در این بخش که با حضور مسعود فراستی و رضا درستکار به عنوان منتقدان مهمان به روی آنتن رفت، برای لحظاتی به نظر می‌رسید این دو بر خلاف همه اختلاف نظرهای پیشین بر روی ضعف‌های «اخراجی‌ها 3» به توافقی نسبی رسیده‌اند؛ اما ناگهان برخلاف برنامه هفته قبل که نقد فیلم «جدایی نادر از سیمین»  بدون حضور و جوابگویی صاحب اثر انجام شد، فریدون جیرانی با لبخند همیشگی و معروف خود خبر از حضور مسعود ده‌نمکی روی خط داد و شد آنچه انتظارش می‌رفت.

ده‌نمکی بی توجه به این واقعیت که بر خلاف رویه دو برنامه اخیر «هفت» در نقد فیلم‌های اکران بهار، فقط به او اجازه داده شده روی خط بیاید و جواب منتقدان را بدهد، از رویه نقد یک‌سویه و بدون حضور صاحب اثر در این برنامه انتقاد کرد.

در ادامه بحث‌های صورت گرفته چیزی بیش از آنچه دو ماه قبل در نقد «اخراجی‌ها 3» روی آنتن شبکه سه و برنامه «هفت» رفت نبود به جز آنجایی که مسعود فراستی بار دیگر با مطرح کردن قضیه توهین شخصیت مثبت فیلم «اخراجی‌ها 3» به مردم، به نکوهش آن پرداخت.

اما ده‌نمکی ضمن رد این برداشت فراستی، شائبه توهین شخصیت مثبت فیلم به مردم را کاملا نادرست خوانده و با ذکر نقل قول‌هایی از امام حسین (ع) و دکتر شریعتی که در آن رفتار برخی مردمان مورد نکوهش قرار گرفته استفاده از این نوع ادبیات را امری عادی خواند.

و درست اینجا بود که لحظه مناقشه برانگیز اولین برنامه «هفت» فصل تابستان شکل گرفت. مسعود فراستی با رد سخنان ده‌نمکی گفتار بزرگانی چون امام حسین (ع) و دکتر شریعتی را همواره در راستای تکریم مردم خوانده و در برابر اصرار ده‌نمکی که عقیده داشت دکتر شریعتی جمله مورد نظر را گفته است، تاکید کرد حتی اگر دکتر شریعتی هم بر ضد مردم حرف زده و به آنها توهین کرده، بیخود کرده​است.

این جمله فراستی، ده‌نمکی عصبانی کرد و اگر جیرانی طبق معمول سر و ته قضیه را هم نمی‌آورد، معلوم نبود ادامه این جدال به کجا بیانجامد.

57242

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 159211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 39
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • منوچهر IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۳
    3 1
    این ده نمکی و فراستی خوب از پس هم بر میان...ایول...
  • حسام IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۳
    0 0
    الان ساعت 4 صبحه و حدود یکساعت بعد از پایان برنامه هفت خبر شما رو دارم می خونم. ممنون از بابت به روز بودن یا بهتر بگم به ساعت و دقیقه بودن
  • ایمان IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۳
    6 2
    من به عنوان یکی از پیروان دکتر شریعتی صحبت های جناب فراستی را تایید می کنم و هم آواز ایشان می گویم توهین به مردم درست نیست حتی اگر از طرف شریعتی بوده باشد. همین مانده که دشمنان آزادی و انسانیت، طرفدار شریعتی آزاده شوند!
  • احسان IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۴
    4 0
    سلام هم ده نمکی و هم فراستی جفتشون مقصر بودن چون هم ده نمکی یک ذره ام طاقت انتقاد رو نداره و هم فراستی خیلی رک و بعضی مواقع میشه گفت بی ادبانه انتقاد میکنه و جالب تو اینه که از این نوع انتقاد کردنشم دفاع میکنه بیچاره شریعتی که بش اینجوری گفتن ای داد بی داد........
  • بدون نام IR ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۴
    2 0
    تورم اونوقت چی می گه
  • كوروش-مشهد IR ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۴
    2 2
    با اينكه زياد با فراستي حال نميكنم ولي تو اين قضيه بايد گفت: فراستي دمت گرم
  • عابدين IR ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۴
    3 0
    احسان عزيز اگر بنا باشد اين گونه صحبت كردن توهين باشد، ظرفيت خود را تقليل داده ايم.
  • شريعتي IR ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۴
    4 0
    از شجاعت آقاي فراستي سپاسگذارم. بله حتي اگر شريعتي هم، به مردم توهين كرده باشد بي خود كرده.
  • منصور IR ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۴
    3 0
    یکی نیست از آقای ده نمکی بپرسه عزیز دل برادر فروش زیاد یک فیلم که دلیل بر خوب بودنش نیست. فیلم گنج قارون در اواخر دهه 40 از جمعیت 1 میلیونی اون موقع تهران ، 700 هزار نفر این فیلم رو دیدند(رکوردی که تا حالا هیچ فیلمی نتونسته بشکنه). سوال اینجاست واقعا فیلم گنج قارون فیلم خوب و هنرمندانی ایه بود؟. این آقا 3 تا اخراجیها ساخته نه طاقت نقد داره نه طاقت حرف داره فکر هم میکنه شق القمر کرده و تاریخ سینمای جهان رو ترکونده. یه کم بادکنک وجود رو خالی کن عزیز دل برادر
  • حمید IR ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۴
    3 3
    با سلام متأسفانه همه چیز از اینجا آغاز می شود که انتقادی به دور از انصاف از سوی آقای فراستی صورت می گیرد نه تنها در گفتمان مذکور بلکه در سایر جلسات نقد فیلم و ای کاش دانش آقای فراستی در جهت نقد فیلم عاری از غرض می بود که اگر اینطور بود بسیار مفید می بود . همیشه عدل و انصاف به دل می نشیند حتی برای آنکه از این بابت متضرر شود پس چه بهتر نقد را نه به قصد تخریب که فقط کاستی ها را بیان می کند بلکه به قصد سازندگی که محاسن را هم بیان می کند تا فضای پذیرش معایب را فراهم سازد.
  • بدون نام IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۴
    3 1
    یک نکته برای این دوستانی که وقت می گذارند و این جور برنامه ها را می بینند می نویسم و آن این که اصولا این برنامه یا برنامه هایی مثل این به هیچ وجه نقد نیست. بلکه یک نوع شو تلویزیونی است که برگزار می شود تا مردم سرگرم شوند عده ایی ام بازیگر و مجری این شو هستند وگرنه نقد اصولی دارد آدم نقاد و منتقد خودش را می خواهد و روش های معمول اش را تبیین می کند این که این آقایان می نشینند و کل کل می کنند و هر حرفی را به میان می آورند و نرسیده و گل نداده میوه اش را می چینند و ... که نقد نیست.
  • علی IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۴
    2 0
    به نظر من فراستی خوب جلو ده نمکی دراومد ... ده نمکی می​خواست از بعضی جمله های دکتر شریعتی به نفع خودش بهره برداری کنه که فراستی گفت هر کسی حتی دکتر شریعتی هم اگر بر ضد مردم حرف زده و به آنها توهین کرده، بیخود کرده کـــــه با این حرف ده نمکی کاملا خلع سلاح شد​ ... به​نظر منم به دکتر شریعتی توهین نشده
  • عزیز IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۴
    3 0
    فراستی دمت گرم.ترکوندی بابا.هرچند سر قضیه نادرو سیمین از دستت ناراحت بودم ولی این حرفی که به ده نمکی زدی رو باید با آب طلا نوشت.مرسی
  • حبیبیان IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۴
    3 0
    معمولا کسانی نبش قبر میکنند که از پس مسائل روز مره بر نمی آیند.
  • عابد IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۴
    3 0
    چه روزگاری شده! وقتی ده نمکي از دکتر شریعتی دفاع می کند... با این کار می خواهند خود را روشنفکر جلوه بدهند
  • حميديان A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۴
    4 0
    آقاي ده​نمکي حالا شده طرفدار آقاي دكتر شريعتي.... عجب........
  • بدون نام IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۴
    4 1
    با سلام ، میخوام به آقای ده نمکی بگم تو نتنها با اخراجیهایت کار بزرگی نکردی بلکه تیشه به ریشه اسلام و شهادت و آرمانهای شهیدان هم زدی چون تمام سه گانه ات فقط یک هجو است که تمامی ارزشهای ما رو به سخره و لودگی گرفته و تو تاابد به خون شهیدان وام داری.
  • تئو ری مولف IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۴
    3 2
    فراستی ادم بی منطقیه اخه مرد حسابی اخراجی های 1 و2 دو کجاش جای حمایت داشت تو که خلاف جریان شنا می کنی که بگی کسی هستی گرفتار منیت شدی فکر کردی برا خودت کسی شدی چون یک صندلی بهت دادن جا خوش کردی عدالت تو را در نقد فیلم ها قبول ندارم چون از 20 جمله ات 18 تاش غلط هستن...
  • ناشناس IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۴
    3 0
    فراستی به هیچ بزرگی توهین نکرد ده نمکی ظرفیتش را بالا ببرد و دست از این تکبر بیجایش بردارد کار عجیبی در سینمای ما نکرده که خود را دارای مقام عصمت می داند !
  • بهروز وثوقي IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۴
    3 0
    عزيزان اولا اين ده نمكي شناختي از سينما نداره، دوما از فراستي برخلاف برنامه هاي گذشته خوشم اومد سوما اصلا حرف فراستي هيچ ارتباطي به دكتر نداره ده نمكي پشت اون قايم مي​شه
  • بيتا IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۴
    3 0
    ده نمكي ذره​اي طاقت نقد پذيري و مخالفت رو نداره .
  • احسان IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۴
    1 2
    فراستی به هیچ وجه بی ادبانه نقد نمیکنه زبان نقد او بسیار متین و قابل فهم و درک است او کامل ترین منتقدی است که سینمای ایران از ابتدا تا به حال دارد
  • ندا IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۴
    4 0
    مسعود فراستی یه جمله ای به ده نمکی گفت که آینه ی تمام وجود شخصیت ده نمکی است::از یک طرفی فروش فیلم برای تو مهمه و از یک طرف دیگر توهین به‌‌ همان مخاطب برایت ارزشه.!!!!!!!!!! عالی بود فراستی
  • عماد A1 ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۴
    2 1
    بکار بردن عباراتی چون (غلط گیری و...) از سوی فراستی، در بین میلیون ها بیننده توهین به مردم است . تصور کنید اگر این ادبیات در تلویزیون گسترش یابد چه وضعیتی در بحث ها پیش خواهد آمد.
  • پارسا IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۴
    4 0
    میگن تو قیامت دهن ها بسته میشه و فقط اعضا صحبت میکنه.آقای ده نمکی اونجا هم اعتراض میکنه !
  • رضا IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۴
    1 0
    آفرین به جسارت فراستی. گل گفتی . منم موافقم هر کسی به مردم توهین کنه بیخود کرده حالا می خواد اون آدم دکتر شریعتی باشه یا هر کس دیگه ای
  • مهدی IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۴
    2 1
    کاملا با فراستی موافقم
  • فرزاد IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۴
    3 0
    کلا نه از آقای فراستی خوشم میاد و نه از آقای ده نمکی ولی تو این برنامه آقای فراستی منطقی تر و درست تر صحبت کرد ولی آقای دهنمکی بدون دلیل و بدون درک درس از جملات ، از اونها استفاده میکرد.
  • بدون نام A1 ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۴
    3 0
    "شریعتی هم اگه به مردم توهین کرده بی خود کرده" این یعنی احترام به مردم...
  • جلال IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۴
    3 0
    خداییش وقتی کامنتا رو از اول تا آخر خوندم واقعا خوشحال شدم که دیگه مردم ما احساسی برخورد نمی کنن. اگرحتی دکترشریعتی که از دیدگاه همه ی ما فردبزرگی بوده و هست به مردم توهین کنه کار اشتباهی کرده.در ضمن آقای ده نمکی نمی خواد پشت امثال دکترشریعتی و امام حسین(ع)مخفی بشی.خداییش اگه امثال کمیایی و ... می خواستند فیلم اخراجی ها را بسازند اصلا بهش مجوز می دادن..
  • سعيد IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۴
    1 0
    (سوره حشر/19)خدا كمك كنه از اونها نباشيم كه خدا رو فرامش كردن پس خدا انها را از خودشان فراموشانید. (سوره مائده/105) ای اهل ایمان خود را باشید، هرگز گمراهی دیگران(بالاجبار) سبب گمراهی شما نمی شود. _____________ كلا من بيشتر حق رو به فراستي مي دم بدون هيچ جانب داري اي ده نمكي داشت بحث رو مي پيچوند
  • زیبا IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۴
    3 0
    ده نمکی به قول خودت شق القمر کردی دیگه چرا میای اثباتش کنی ... کسی که حرف دو تا منتقد رو نتونه تحمل کنه فیلم ساختنش چیه ؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۴
    3 0
    هرکی ضد مردم حرف بزنه بیخود کرده. فراستی کاملا درست گفت و هیچ توهینی هم نکرد. اما جالب اینجاست که وقتی منافع ایجاب میکنه، ده نمکی طرفدار شریعتی میشه تا بیننده رو فریب بده، حال انکه در تناقضی اشکار وقتی درباره توهین به مردم صحبت میشه ده نمکی میگه نه خیر، کاملا حرف درستیه و شریعتی هم همینو میگه و دموکراسی راس ها رو مطرح میکنه، وقتی درباره بد بودن فیلم صحبت میشه، میگه نه خیر بد نبوده چون مردم اومدن اونو دیدن و 6 میلیارد فروخته...
  • alireza IS ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۵
    1 1
    من برنامروديدم؛2تاشون مقصربودن؛فراستي نقدنميكنه بلكه بيشترحاشيه درست ميكنه؛آقاي ده نمكيم ظرفيتشوبايدببره بالاتر؛درجواب اون آقايي كه كفته به شهداتوهين شده اصلااينطورنيست؛جبهه همه جورآدميوداشته؛مهم دلشون بوده؛تواخراجيها3به نظرم نتونست اون ظلمي كه به مردم توفتنه شدوكامل نشون بده؛ولي نجابت خانواده جانبازان وايثاركرانونشون دادكه دارن زخم زبون ميشنون؛بعضي جيزهاواقعيته؛اكرهمون جانبازاوشهدانبودن الان ايرانم مثه عراق وافغانستان وغزه بود؛مابه همشون بدهكاريم؛خبرآنلاين لطفانظرموجاب كن
  • هادی IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۵
    2 1
    آیا اگر فراستی این حرفها را در برابر شخصی غیر از ده نمکی می زد باز هم از او طرفداری میکردید یا ...
  • جمال IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۵
    2 1
    فراستی گل گفت مسعود جان ممنون
  • بدون نام IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۹
    3 0
    با سلام این سطح از فروش برای فیلمی که عوامل خاص اون رو از لحاظ تولید و زمان اکران و تبلیغات حمایت کردن از نظر من پایین هم هست. بعضی ها با بردن نام بزرگانی چون شریعتی میخوان خودشونو بالا بکشن ولی نمیدونن که ... دشمن دانا به ز نادان دوست.
  • مرتضي US ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۹
    3 2
    اميدوارم از فراستي حمايت شود ومسولين هم جانب دارانه به اين موضوع ننگرند چون منظور فراستي حمايت از مردم بود
  • ميثم IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۲
    1 2
    انتقاد كارش كاملا مشخصه . لازم نيست يك آدم منتقد از فيلمي خوب تعريف بكنه. كاري كه تو كشور ما الان زياده. گفتن كاستي از همه چيز بهتره . هركس فيلمسازه اين نقدها رو بشنوه بره و بهره بگيره. به نظر من كار فراستي تا اندازه زيادي درسته .