دنیا حسرت داشتن وزنه برداران ایران را می‌خورد

سایت ایران ورزشی نوشت:اهالی ورزش و وزنه‌برداری ایران بعد از اتفاقی که برای بهداد سلیمی در رقابت دسته فوق سنگین بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو رخ داد و منجر به از دست رفتن مدال المپیک برای ایران شد، با محمد جلود، دبیرکل فدراسیون جهانی وزنه‌برداری آشنا هستند.

فردی تأثیرگذار در سیستم بین‌المللی وزنه‌برداری و کنفدراسیون آسیا که در شرایط فعلی بازیگردان اصلی وزنه‌برداری دنیا به شمار می‌رود. جلود بعد از چند سفر به ایران (به خاطر حضور در تورنمنت بین‌المللی جام فجر و دیدار با بسیاری از مسئولان ورزشی و رجال سیاسی کشورمان) بخوبی با ایران و ایرانی‌ها آشنا است. به همین دلیل وقتی بعد از برگزاری مسابقات جهانی ۲۰۲۱ وزنه‌برداری در کشور ازبکستان با او همکلام می‌شویم، خیلی شفاف و بی‌پرده درباره وضعیت فعلی و حواشی حاکم بر مجموعه وزنه‌برداری ایران حرف می‌زند.دبیرکل فدراسیون جهانی وزنه‌برداری که خودش یکی از گزینه‌های اصلی کرسی ریاست و دبیرکلی انتخابات پیش روی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری به شمار می‌رود، آنقدر کدهای درست از شرایط حال حاضر وزنه‌برداری ایران می‌دهد که گویی خودش اینجا است و با حواشی وزنه‌برداری ایران دست و پنجه نرم می‌کند. اتفاق‌های وزنه‌برداری ایران، فدراسیون جهانی وزنه‌برداری و سختگیری‌های کمیته بین‌المللی المپیک در مسیر المپیک پاریس، بهانه‌ای است برای صحبت با جلود.

رقابت‌های جهانی ازبکستان را از نظر کیفی و کمی به نسبت رویدادهای بین‌المللی گذشته وزنه‌برداری چطور دیدید؟

ازبکستان به واسطه مدیریت بسیار خوبی که در ورزش، از جمله رشته وزنه‌برداری دارد، همواره هر وقت میزبان مسابقات مهم و معتبر بین‌المللی بوده است، به بهترین شکل از رویدادهای مختلف میزبانی کرده است. طوری که همه میهمانان با رضایت کامل این کشور را در پایان مسابقات ترک می‌کنند. همین اتفاق هم در مسابقات جهانی ازبکستان رخ داد و ما همه از میزبانی و سطح کیفی و کمی این دوره از مسابقات راضی بودیم. در اوزان مختلف چه در بخش مردان و چه در بخش زنان، رکوردهای بسیار خوبی ثبت شد و رقابت تنگاتنگ و فشرده‌ای بین وزنه‌برداران جریان داشت. فکر می‌کنم این رقابت و میزبانی قابل قبول، الگویی مناسب برای سایر کشورهایی باشد که قرار است در آینده میزبان مسابقات مختلف بین‌المللی در رشته وزنه‌برداری باشند.
همه روی برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون جهانی بابت تعیین تکلیف سیستم مدیریتی و اجرایی این مجموعه حساب باز کرده بودند. چرا باز هم این

انتخابات مهم به تعویق افتاد؟

ما همه شرایط را برای برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری مهیا کرده بودیم تا همزمان با برگزاری مسابقات جهانی وزنه‌برداری، این مجمع را نیز در ازبکستان برگزار کنیم، اما به واسطه اینکه در پست‌های مختلف، ثبت‌نام افرادی که صلاحیت لازم را برای حضور در مجمع انتخاباتی داشتند تا قبل از تاریخ ذکر شده تکمیل نشد و موفق نشدیم رضایت IOC را در این زمینه کسب کنیم، تصمیم هیأت رئیسه و اجرایی فدراسیون جهانی این شد که باز هم مجمع انتخاباتی جهانی به تعویق بیفتد. نهایتاً ما کنگره عمومی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری را برای تعیین زمان برگزاری انتخابات تشکیل داده و در نهایت تاریخ نهایی انتخابات اعلام شد. در این کنگره ۶۹ کشور به‌صورت حضوری و ۳۲ کشور هم آنلاین شرکت کردند. در نهایت با توجه به توافق صورت گرفته و تأیید انجام شده، طبق اعلام فدراسیون جهانی وزنه‌برداری مقرر شد انتخابات در تاریخ ۲۴ و ۲۵ ژوئن ۲۰۲۲ (۴ و ۵ تیر ۱۴۰۱) برگزار شود.

مثل اینکه یک مجمع فوق‌العاده هم قرار است قبل از برگزاری مجمع انتخاباتی جهانی برگزار شود.

بله، همین‌طور است. کنگره فوق‌العاده فدراسیون جهانی نیز ۳۰ ژانویه (۱۰ بهمن) برگزار می‌شود. دستور کار این کنگره فوق‌العاده، اصلاحاتی است که قرار است در اساسنامه فدراسیون جهانی با هدف تسریع روند انتخابات و رضایت کمیته بین‌المللی المپیک در دستور کار داشته باشیم. هیچ پیشنهادی هم برای تضعیف معیارهای تأیید صلاحیت کاندیداها پذیرفته نمی‌شود. ضمن اینکه فراخوان برای نامزدی کاندیداها نیز قرار است ۲ مارس (۱۱ اسفند) داشته باشیم. آخرین مهلت برای بررسی صلاحیت کاندیداها نیز ۳۰ آوریل (۱۰ اردیبهشت) است.

باتوجه به تهدید جدی کمیته بین‌المللی المپیک بابت حذف احتمالی وزنه‌برداری از بازی‌های المپیک ۲۰۲۸، چقدر احتمال می‌دهید با برنامه‌ریزی که در دستور کار دارید، بتوانید وزنه‌برداری را در بازی‌های المپیک همچنان حفظ کنید؟ 

ما اصلاحات و تغییر فرهنگ را از ابتدای سال ۲۰۲۱ شروع کردیم و قطعاً معیارهای کمیته بین‌المللی المپیک را هر چه که باشد انجام می‌دهیم. ما در بازی‌های المپیک بعدی یعنی المپیک ۲۰۲۴ پاریس هستیم و مشکلی از این بابت نداریم، اما تمام نگرانی ما بابت بازی‌های المپیک ۲۰۲۸ لس آنجلس و بعد از آن است. برای اینکه آنجا هم مشکلی برای حضور نداشته باشیم، برنامه‌ریزی مدون و اساسی در دستور کار داریم. مطمئناً اگر ما تا قبل و هنگام برگزاری بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس حتی یک مورد وزنه‌بردار «دوپینگی» نداشته باشیم، تردید ندارم که مجوز حضور ما در بازی‌های المپیک ۲۰۲۸ هم صادر می‌شود و دغدغه‌ای از این بابت نخواهیم داشت.

پس یعنی نداشتن دوپینگی تا ۲۰۲۴ شرط ادامه حیات و حضور وزنه‌برداری در بازی‌های المپیک است؟

بله، ما تا امروز در بیش از ۱۳ مسابقه مهم و معتبر بین‌المللی، کاهش بسیاری در بحث مثبت شدن تست دوپینگ وزنه‌برداران داشتیم. قطعاً اگر همین‌طور روند نزولی در بخش دوپینگ داشته باشیم، کمیته بین‌المللی دیگر دلیلی برای تهدید وزنه‌برداری برای حذف از بازی‌های المپیک ۲۰۲۸ لس آنجلس نخواهد داشت. امیدوارم تمامی کشورهای فعال و زیرمجموعه فدراسیون جهانی وزنه‌برداری و ورزشکاران ما دست به دست هم داده و با حساسیت جدی نسبت به موضوع مهم دوپینگ، وزنه‌برداری را از خطر جدی حذف از بازی‌های المپیک نجات داده و باعث ماندگاری این رشته در المپیک شویم. ما تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا این رشته قدیمی را پاک‌تر از همیشه حفظ کنیم و نگذاریم از بازی‌های المپیک حذف شود.

نظرتان درباره شرایط مشابهی که در حال حاضر وزنه‌برداری ایران با وضعیت فدراسیون جهانی وزنه‌برداری دارد، چیست؟   

اگر یادتان باشد چند سال پیش، همان موقع که در سفرم به ایران، در روزنامه شما برای مصاحبه مطبوعاتی حاضر شدم، این را گفتم که من از قدیم عاشق وزنه‌برداری و ستاره‌های بی‌شمار شما بوده و هستم. وزنه‌برداری ایران همیشه در دنیا جزو مدعیان صاحب سبک و کلاس مطرح بوده و همواره در رقابت‌های مختلف آسیایی، جهانی و المپیک جزو مدعیان اصلی کسب مدال‌های خوشرنگ و عناوین قهرمانی بوده است. من در المپیک ۲۰۲۱ توکیو خیلی متأسف شدم که چرا وزنه‌برداران شما نتوانستند مثل بازی‌های ۲۰۱۶ ریو طلا کسب کنند. البته خیلی حیف شد سهراب مرادی را به‌خاطر مصدومیت و آسیب‌دیدگی در اختیار نداشتید. چون حتماً اگر این وزنه‌بردار در مسابقات حضور داشت، می‌توانست مثل مسابقات گذشته هم برای وزنه‌برداری دنیا و هم برای شما عملکرد شگفت‌انگیزی را ثبت کند. وزنه‌برداری در ایران قدمت زیادی دارد، من از زمانی که به یاد دارم ستاره‌های نامدار وزنه‌برداری ایران مثل محمد نصیری، محمود نامجو، داود ملکی،حسین رضازاده، بهداد سلیمی، سهراب مرادی و خیلی‌های دیگر جزو نوابغ و چهره‌های شاخص وزنه‌برداری ایران و جهان بودند که افتخارات بسیاری را در کتاب تاریخ وزنه‌برداری رقم زدند. اما به واسطه اخبار و حواشی که از وزنه‌برداری ایران و شرایط فعلی، همین‌طور نتایجی که در توکیو کسب کردید احساس و برداشت کردم، این‌طور به نظر می‌رسد که وزنه‌برداری ایران برای بازگشت به روزهای اوج و شکوه گذشته نیاز به پوست‌اندازی دارد. درست مثل شرایط فعلی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری که ما به‌دنبال ایجاد تحول و تغییرات اساسی در سیستم مدیریتی این مجموعه بین‌المللی هستیم. به هر حال امیدوارم وزنه‌برداری ایران بعد از یک «ریکاوری» اساسی خیلی زود به اوج و روزهای خوب قبل بازگردد.

عملکرد تیمی و انفرادی وزنه‌برداری ایران را در رقابت‌های جهانی ازبکستان چطور دیدید؟   

همانطور که گفتم، وزنه‌برداری ایران سرشار از استعداد و پشتوانه‌های توانمند و شاخص است. من به‌عنوان دبیرکل وزنه‌برداری جهان خیلی از کشورها را می‌بینم که آرزوی داشتن سرمایه و استعدادهای نابی مثل سرمایه‌ها و استعدادهای درجه یک وزنه‌برداری ایران را دارند. همین مسابقات جهانی ازبکستان تیم ملی وزنه‌برداری ایران در نبود وزنه‌بردارانی مثل سهراب مرادی یا کیانوش رستمی، وزنه‌برداران جوان و آینده‌داری مثل میرمصطفی جوادی یا رسول معتمدی داشت که می‌توانند تبدیل به ستاره‌های جدید ایران در دنیای وزنه‌برداری شوند. وقتی مصطفی جوادی در اوج جوانی می‌تواند در رده سنی بزرگسالان با موفقیت وزنه سنگین و ارزشمند ۲۰۴ کیلویی را در وزن ۸۱ کیلوگرم مهار کند و صاحب مدال نقره جهان شود، این بیانگر نبوغ و توانمندی استعدادهای وزنه‌برداری ایران است. شما باید قدر این جوان‌ها و سرمایه‌های ناب خود را بدانید و با حمایت از آنها آینده وزنه‌برداری ایران را با قدرت بسازید. هر وقت وزنه‌برداری ایران قوی بوده، باعث رشد و ارتقای سطح کیفی وزنه‌برداری در دنیا شده است. الان اغلب کشورهای دنیا در رشته وزنه‌برداری سرمایه‌گذاری می‌کنند تا در المپیک‌ها با قدرت مدال‌های طلا را از آن خود کنند. این قطعاً کار شما و تمامی مدعیان وزنه‌برداری جهان را سخت‌تر از قبل می‌کند. یک موضوعی همیشه در مسابقات مختلف ذهن و فکر من را درگیر خود کرده، این بوده که چرا شما با این همه پیشکسوت و چهره نامدار اینقدر در مجامع بین‌المللی برای کسب کرسی‌ها و جایگاه‌های معتبر بین‌المللی ضعیف ظاهر می‌شوید؟! این را از گوشه و کنار شنیده بودم که خیلی از پیشکسوتان وزنه‌برداری ایران به‌خاطر یکسری موارد و کدورت‌های داخلی که بین آنها و فدراسیون ایجاد شده، تمایلی به همکاری با مجموعه مدیریتی وزنه‌برداری ندارند. اما فکر نمی‌کردم این موضوع تا به این حد جدی باشد. به نظرم هر کشوری که به‌دنبال پیشرفت در عرصه بین‌المللی است باید حتماً از تجربیات پیشکسوتان خود نهایت استفاده و بهره‌برداری را ببرد.

خیلی‌ها معتقدند شما و المناء رئیس کنفدراسیون وزنه‌برداری آسیا شانس بسیار زیادی برای کسب کرسی ریاست و دبیرکلی فدراسیون جهانی آینده وزنه‌برداری را دارید. نظر خودتان در این خصوص چیست؟

فکرمی‌کنم دیگر همه این را می‌دانند که من و المناء سوای سال‌ها رفاقت و همکاری چه در کنفدراسیون وزنه‌برداری قاره آسیا و چه در سیستم مدیریتی و اجرایی فدراسیون جهانی، با هم برادریم. حقیقتاً این را از صمیم قلبم می‌گویم که مطمئنم هم برای المناء و هم برای خود من هیچ تفاوتی ندارد که او کرسی ریاست را با کسب حداکثر آرا در اختیار بگیرد یا من. اگرچه به جز من و المناء خیلی‌های دیگر برای رسیدن به این کرسی‌ها در مجمع انتخاباتی فدراسیون جهانی ثبت‌نام کرده و خواهند کرد که مطمئناً رقبای سرسخت و نام‌آشنایی هستند. بنابراین از الان هیچ چیز در این مورد قابل پیش‌بینی نیست. درست است که من در حال حاضر دبیرکل فدراسیون جهانی وزنه‌برداری هستم و خب ممکن است همه این‌طور فکر کنند که قدرت دست ما است و نهایتاً کرسی‌های مهم هم در مجمع آتی از آن ما خواهد بود، اما خدا را شاهد می‌گیرم که اینگونه نیست، من و همه همکارانم در فدراسیون جهانی تمام سعی و تلاش خود را به کار می‌گیریم تا مجمع انتخاباتی فدراسیون جهانی را به بهترین شکل ممکن و با رعایت عدالت کامل برگزار کنیم. نهایتاً افرادی را که منتخب مجمع باشند، همه موظفیم که حمایت کنیم تا وزنه‌برداری آسیب نبیند. مهم برای ما همبستگی است که بین خانواده وزنه‌برداری ایجاد شده است و از این بابت خدا را شاکریم.

بیشتر بخوانید:

فرهاد در حد برانکو امتیاز گرفت

سیدجلال بی رقیب در آسمان آزادی +عکس

اعتصاب بازیکنان نفت آبادان

251 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1592365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =