قوی‌ترین و ضعیف‌ترین پاسپورت‌ها در سال ۲۰۲۲؛ ایران در کنار کنگو قرار گرفت

ایسنا نوشت: رتبه‌بندی جهانی پاسپورت‌ها در آغاز سال ۲۰۲۲ درحالی اعلام شد که آزادی سفر برای شهروندان کشورهای ثروتمند بیشتر شده، اما سویه اُمیکرون نوعی «آپارتاید سفر» را علیه کشورهای عمدتا آفریقایی راه انداخته است.

شرکت مشاوره جهانی شهروندی و اقامت Henley & Partners گزارش فصلی خود از رتبه‌بندی پاسپورت‌ها در آغاز سال ۲۰۲۲ را منتشر کرد. پایه این ارزش‌گذاری، اطلاعات محرمانه و انحصاری انجمن بین‌المللی حمل و نقل جهانی (یاتا) است که مشخص می‌کند چه تعداد از ۲۷۷ نقطه سرزمینی برای ۱۹۹ پاسپورت (گذرنامه) در دسترس قرار گرفته‌اند. جایگاه گذرنامه‌ها نیز براساس شاخص‌هایی چون نیاز نداشتن به ویزا هنگام سفر، امکان دریافت ویزا در فرودگاه و مرزها و همچنین، فرایند و مدت زمان انتظار برای دریافت ویزا تعیین شده است.

قوی‌ترین پاسپورت‌های ۲۰۲۲

سی‌ان‌ان براساس نخستین گزارشی که شرکت «هنلی» در سال ۲۰۲۲ منتشر کرده‌ به این نتیجه‌گیری رسیده است که شکاف عمیقی در آزادی سفر بین کشورهای شمالی و جنوبی کره زمین وجود دارد. همچنین محدودیت‌های کرونا، بزرگترین مانع سفر را در تاریخ ۱۶ سال بررسی این شاخص و رتبه‌بندی پاسپورت‌ها ایجاد کرده است. با این وجود، در رتبه‌بندی و ارزش‌گذری اعتبار پاسپورت‌ها به این محدودیتِ موقتی توجه نشده است و بر پایه شاخص دسترسی آزاد کشورها، این نتیجه اعلام شد که شهروندان ژاپنی و سنگاپوری همانند سال‌های گذشته، مطلوب‌ترین گذرنامه را در اختیار دارند و می‌توانند بدون ویزا به ۱۹۲ مقصد سفر کنند. ضعیف‌ترین پاسپورت نیز مانند سال‌های گذشته متعلق به افغانستان است و شهروندان این کشور فقط به ۲۶ کشور دسترسی بدون ویزا دارند.

اما بررسی وضعیت سایر کشورها نشان می‌دهد کشورهای اتحادیه اروپا طبق معمول در صدر جدول قرار دارند. براساس رتبه‌بندی ابتدای سال ۲۰۲۲ شرکت «هنلی»، کره جنوبی با آلمان در رتبه دوم (با امتیاز سفر به ۱۹۰ مقصد) و فنلاند، ایتالیا، لوکزامبورگ و اسپانیا (با امتیاز سفر به ۱۸۹ مقصد) مشترکا در رتبه سوم قرار دارند.

فرانسه، هلند و سوئد با یک پله صعود، به اتریش و دانمارک در جایگاه چهارم (با امتیاز سفر به ۱۸۸ مقصد) پیوسته‌اند. ایرلند و پرتغال با امتیاز دسترسی به ۱۸۷ مقصد، در رده پنجم قرار دارند.

ایالات متحده و بریتانیا که در سال ۲۰۱۴  رتبه اول را مشترک در اختیار داشتند، اکنون در کنار چهار کشورِ سوئیس، نروژ، بلژیک و نیوزیلند که از سیاست بی‌طرفی پیروی می‌کنند، در رتبه ششم این فهرست قرار گرفته‌اند. شهروندان این کشورها به ۱۸۶ کشور دسترسی بدون ویزا دارند.

رتبه هفتم مطلب‌ترین پاسپورت‌ها نیز مشترکا به دو کشور مهاجرپذیر استرالیا و کانادا و جمهوری چک، یونان و مالت رسیده است که شهروندان این پنج کشور امتیاز دسترسی بدون ویزا به ۱۸۵ کشور را دارند.

کشورهای اروپای شرقی نیز جایگاه‌های بعدی ۱۰ پاسپورت برتر ابتدای سال ۲۰۲۲ را تصاحب کرده‌اند؛ مجارستان و لهستان (با امتیاز سفر بدون ویزا به ۱۸۳ مقصد) به رتبه هشتم صعود کرده‌اند. لیتوانی و اسلواکی (با امتیاز سفر بدون ویزا به ۱۸۲ مقصد) رتبه نهم مطلوب‌ترین پاسپورت‌ها را به‌دست آورده‌اند و استونی، لتونی و اسلوونی نیز (با امتیاز سفر به ۱۸۱ مقصد) در جایگاه دهم قرار گرفته‌اند.

پاسپورت‌های ضعیف و رتبه ایران

اما بدترین پاسپورت‌ها به کشورهایی تعلق دارد که شهروندان آن‌ها حق دسترسی به کمتر از ۴۰ کشور را دارند؛ افغانستان با حق سفر بدون ویزا به ۲۶  مقصد در رتبه ۱۱۱ و انتهای این فهرست قرار گرفته و همانند سال‌های گذشته ضعیف‌ترین پاسپورت را دارد. گذرنامه عراق نیز رتبه ۱۱۰ این جدول را به‌دست آورده، ‌ درحالی‌که شهروندان آن امکان سفر بدون ویزا به  ۲۸ مقصد را دارند.

سوریه (۲۹ مقصد بدون ویزا)، پاکستان (۳۱ مقصد)، یمن (۳۳ مقصد)، سومالی (۳۴ مقصد)، نپال و فلسطین (۳۷ مقصد) و کره شمالی (۳۹ مقصد) به ترتیب رتبه‌های انتهایی این فهرست و بعد از افغانستان و عراق را به خود اختصاص داده‌اند.

اما گذرنامه ایران مشترک با کنگو با امتیاز سفر بدون ویزا به ۴۲ کشور جایگاه ۱۰۱ جدول رتبه‌بندی پاسپورت‌ها در ابتدای سال ۲۰۲۲  را به‌دست آورده‌ است. جایگاه کنونی ایران مشابه سال ۲۰۲۰ است. ایران در نیمه اول سال ۲۰۲۱  رتبه ۹۹ را داشت. هرچند در این سال‌ها تغییر چندانی در وضعیت دسترسی یا سفر با گذرنامه ایرانی به کشورهای بیشتر ایجاد نشده است.

درحال حاضر و بدون درنظر گرفتن محدودیت‌های کرونا، با گذرنامه ایرانی می‌توان به جمهوری آذربایجان، قطر، لبنان، ترکیه، ارمنستان، گرجستان، عمان، سوریه، سریلانکا، مالدیو، ماکائو، کامبوج، مالزی، نپال، تیمور شرقی یا لسته از مستعمره‌های اندونزی، اکوادور، بولیوی، ونزوئلا، جزایر کوک، میکرونزی، نیووی، جزایر پالائو، ساموآ، تووالو، دومینیکا، هاییتی، جزایر کیپ‌ورد، جزایر کومورس، گینه بیسائو، کنیا، ماداگاسکار، موریتانی، موزامبیک، روآندا، سنگال، سیشل، سیرالئون، سومالی، تانزانیا، توگو، اوگاندا و زیمبابوه بدون روادید و یا از طریق ویزای فرودگاهی سفر کرد. هرچند بسیاری از این کشورها مقصد سفر ایرانی‌ها نبوده و پرواز مستقیم به آن‌ها وجود ندارد و امکان دسترسی نیز بسیار محدود و سخت بوده است.

معتبرترین پاسپورت خاورمیانه

اما در خاورمیانه، معتبرترین پاسپورت همچنان به امارات عربی متحده تعلق دارد. گذرنامه امارات با امتیاز سفر به ۱۷۵ کشور جایگاه پانزدهم جدول رتبه‌بندی ابتدای سال ۲۰۲۲  را به‌دست آورده است. امارات که در سال ۲۰۱۹  در جایگاه بیستم ایستاده بود، این پرش رتبه‌ای را مرهون سیاست آزادسازی مرزها برای کشورهای بیشتر است.

گذرنامه ترکیه نیز که مهاجرت ایرانی‌ها به آن در فاصله سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ سه برابر شده و بر اساس اعلام سازمان آمار این کشور، ایرانی‌ها در پاییز سال ۱۴۰۰ صدرنشین خریداران خارجی مسکن در این کشور بوده‌اند، رتبه ۵۰ پاسپورت‌های معتبر ابتدای سال ۲۰۲۲ را به‌دست آورده است. شهروندان ترکیه با گذرنامه این کشور می‌توانند به ۱۱۰ کشور بدون ویزا و یا با ویزای فرودگاهی سفر کنند.  

شکاف آزادی سفر بیشتر شد

با وجود این رتبه‌بندی، اما ظهور سویه اُمیکرون، شکاف فزاینده‌ای در جابه‌جایی‌های بین‌المللی بین شهروندان کشورهای ثروتمندتر و فقیر ایجاد کرده است؛ چرا که محدودیت‌های سختگیرانه‌ای علیه کشورهای عمدتاً آفریقایی اعمال شده است، به گونه‌ای که آنتونیو گوترش ـ دبیرکل سازمان ملل متحد ـ آن‌ را به «آپارتاید سفر» توصیف می‌کند. بسیاری معتقدند کشورهای ثروتمند و تولیدکننده واکسن با محدودیتی که در دسترسی کشورهای آفریقایی ایجاد کرده‌اند عامل چنین وضعی هستند.

با این حال، شرکت «هنلی» به استناد داده‌هایش معتقد است: جدا از بیماری همه‌گیر کووید ۱۹، سطح کلی آزادی سفر در چند دهه اخیر بیشتر شده است، ‌ مثلا براساس شاخص سال ۲۰۰۶ برای یک فرد سفر به ۵۷ کشور بدون ویزا به طور میانگین امکان‌پذیر بود، اما امروز این تعداد تقریباً دوبرابر شده است. اگرچه، شهروندان اروپا، آمریکای شمالی و کشورهای ثروتمند آسیایی از این آزادی بیشتر از سایرین برخوردارند.

به جز «هنلی» که در سال دو مرتبه پاسپورت‌ها را اعتبارسنجی می‌کند، شاخص‌های دیگری برای رتبه‌بندی و ارزش‌گذاری گذرنامه‌ها وجود دارد، مثلا  شاخص پاسپورت «آرتون کاپیتال» که گذرنامه‌های ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل متحد و شش منطقه دیگر همچون تایوان، ماکائو، هنگ‌کنگ، کوزوو، سرزمین فلسطین و واتیکان را درنظر می‌گیرد. بر این اساس، امارات با امتیاز سفر به ۱۶۰ کشور، معتبرترین و مطلوب‌ترین پاسپورت را دارد.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1592401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 64
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
    اعتبار پاسپورت یکی از شاخص مهم اقتصادی کشور و وضعیتی امنیتی آن است. کشورهایی که ما می توانیم سفر کنیم هم بغیر از چند کشورهمسایه کشورهای عقب افتاده و فقیر آفریقایی است. قبل از انقلاب ایران در صدر کشورهای خاورمیانه قرار داشت و یکی از پاسپورت های معتبر جهان را داشت می توانستند بخیلی از کشورها سفر کنند.
    • محمد IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
      سلام به شما قبل انقلاب هم فرقی با الان نداشت اون وقت تازه بدتر هم بود که کشور مثل عراق ایرانی ها را می‌انداخت بیرون اینو مگم چون برا مادر بزرگم اتفاق افتاده بود یک بار هم بلکه هر بار که میرفت راه نمیدادن و مجبور قاچاق رفتن بودن تا همین افغان ها هم همین کارو میکردن پس ناشکری نکنید!
    • US ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
      محمد !!فکر کردی از تحریف تاریخ چیزی گیرت میاد ؟!اون زمان به دلیل اختلافی که بین ایران و عراق پیش آمد مهاجران را به کشور بازگرداندند و فقط در مورد عراق بود وهیچ ارتباطی با اعتبار پاسپورت ایران در جهان نداشت پس اندکی شرافت داشته باشید و سعی نکنید یک حرف کاملا غلط را با منطق ضعیف و آلوده به دروغ به مردم قالب کنید!
    • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
      162 7
      چشم و دل مسئولین روشن ! چراکه به هدف خودشان رسیدن
    • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
      174 9
      قبل انقلاب اروپا از ایران ویزا نمیخواست عراق مهم بود؟ الانم کره شمالی ژاپنی هارو راه نمیده پس وضع ژاپن خرابه؟
    • اخبار IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
      لطفا در مورد رکوردهای پی در پی کرونا در آمریکا و هم چنین کشتار مردم با سلاح گرم رتبه بندی را ذکر فرمایید!
    • میهمان IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
      90 7
      حتی کره و ژاپن هم که به خیلی از آسیایی‌ها بدون ویزا امکان سفر میدهند به ایران این امکان را نمیدهند.
    • DE ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
      101 5
      محمد ، یا مادر بزرگ شما تمام حقایق را نگفته ! یا شما به دنبال تحریف تاریخ هستید ! این داستانها دروغ محض است اگر منظورتان معاندین عراقی هستند داستان این افراد چیز دیگری است !
    • شکرا IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
      24 5
      اخه سگ میره عراق که بخوان ما رو راه بدن یا ندن کی بهشت رو ولی میکنه میره جهنم ؟؟؟ خدا رحمتت کنه محمد رضا شاه روحت شاد پدرم
    • IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
      45 1
      12:44 ، مملی چرت نگو ،، مادر بزرگت راستشو بهت نگفته ،، تو هم نادانسته و طوطی وار چیزی رو تکرار نکن
  • سامان IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
    حالا ما باید چه کنیم گریه کنیم به حال خود. مردم ایران در کشور خود نیز جایی ندارند مدیران برایشان تره هم خورد نمی کنند.
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
      95 52
      یادش بخیر یه نفر رئیس جمهور شد و شعار میداد : ما ریسپِکت پاسپورت ایرانی را برمیگردانیم... عده‌ای هم بیچاره بهش رای دادن. همین کافی بود برای داغون کردن مملکت در هشت سال.
    • بدبخت IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
      69 4
      خیلی بدبخت و بیچاره شدیم چند سال دیگر همین افغانستان هم راهمون نمی دن
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
    زمانی پاسپورت ایرانی درردیف پاسپورت های اروپایی بود حالا چرا به روز سیاه افتاده دولت مردان ایرانی دست از یمنی ها سوریه ها وعراقی ها وفلیسطین وغیر بکشید و تامملکت درجایگاه واقعی خود قرار بگیرد خود قرار بگیرد . من به عنوان یک ایرانی از خواندن این مصیبت نامه کریه ام گرفت
  • مجید از تهران IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
    178 8
    متاسفم برای مسولینی که ما رو به این روز انداختن اون کشورهای آفریقایی رو از لیست ما خط بزنن ما از افغانستان هم پایینتریم
  • FR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
    با دیدن کارنامه مسئولین در عرض 45 سال به حقیقت که ما فقط و فقط سقوط را تجربه کردیم آنهم از نوع آزاد
  • مهدی IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
    147 4
    مبارک مدعیان و سران
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
    159 9
    عجب اقتدار ابهتی واسمون درست کردن خخخخخخ
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
    136 1
    البته اطلاعاتتون باز م غلطه. به آذربایجان نمیشه بدون ویزا سفر کرد
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
    143 6
    مگه ایران بهترین کشور دنیا نیست؟
    • DE ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
      73 1
      چرا ، ولی نه برای ما ! برای اونا !
  • حاجی IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
    زنده پاسپورت بی اعتبار ایرانی الحمدالله ایرانیها امارات وسعودی را قدرتمند کردن وخودشون رو ضعیف کردن
    • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
      حاجی مکه رفتی زندگی عربستانی هاروببینی که اینجور حرف میزنی تو شهر مکه لوله کشی آب ندارن قدرتمندا
    • به۱۸:۳۵ CA ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
      75 7
      جناب ۱۸:۳۵ امیدوارم چشات اون منفیا رو‌که ملت بهت دادن ببینه. خوابی مث اینکه
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
    71 7
    ما که اخر
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
    87 2
    ما ایرانیها عجیب هستیم. مقصد اصلی مهاجرت اکثر ما اروپا و کانادا هست ولی می رویم روادید کشورهای جزیره وسط اقیانوس ارام را لغو می کنیم.
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
    اگر کسی بدنبال مهاجرت هست همین دو یا سه سال بهترین زمان هست. تورم روز افزون و تضعیف پاسپورت باعث میشه که بعدا پشیمان شوید. می رسه روزی که با میلیون ها تومان حتی نشده به مشهد رفت.
    • IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
      3 30
      راس میگه برید فقط برید شاید ما هم نفسی راحت کشیدیم
  • صادق IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
    128 9
    تبریک به مسوولین محترم ...
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
    79 7
    ماشالله. چی بودیم چی شدیم
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
    105 9
    در جواب محمد ۱۲.۴۴ بگم که دروغ نگو و از چیزی که اطلاع نداری حرف نزن.باعراق مشکل داشتیم ولی یکی از قویترین پاسپورتها به ایران تعلق داشت...دروغگو دشمن خداست
  • Moa IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
    128 5
    قبل از انقلاب ،با پاسپورت ایرانی میشد بدون ویزا به فرانسه سفر کرد. یکی از دلایلی که انقلابیون در فرانسه جمع شدند، همین مساله بود، به عبارت دیگر اعتبار بالای پاسپورت ایران باعث شد که مخالفان نظام شاهنشاهی به راحتی به کشورهای اروپایی (بدون ویزا) سفر کنند و دست عوامل شاهنشاهی بهشون نرسه.حالا این وسط عراق نمیذاشته، به خاطر اختلافات و خصومتی بود که با شاه ایران داشت. البته برای مردم اون موقع زیاد هم مهم نبوده که عراق بزاره یا نزاره.
  • علی IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
    114 0
    اخبار ایران هر روز در حال نمایان کرد افتتاحیات و دستاورد های جدیده ولی سوالی که همیشه من میکنم:پس چرا هی داریم پس رفت میکنیم؟
  • تاج سرت IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
    96 9
    کوروش بخواب که اعتبار خوبی داریم
  • حق گو IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
    141 5
    این همون عذت و اقتداریه که آقایون بعداز چهل سال به سره این ملت زدند خوارترین پاسپورت در دنیا خجالت هم نمیکشند روشون هم سنگ پای قزوین رو سفید کرده ادعای ام القرایی جهان اسلام رو هم دارن
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
    94 7
    خاک بر سر ما ایرانیها که فقط دنبال حرف هستیم و ادعا و خرافات
  • س د IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
    120 3
    این چند کشور ی که به ویزا نیاز ندارند هرچه تونقشه گشتم پیدانشد
    • بیژن IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
      38 2
      زیر پونز هستن!
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
    127 6
    این فقط افت نیست . مرغ و گوشت و نون دولتی ، بی ارزش ترین پول دنیا ، فرسوده ترین و تا امن ترین ایرلاین دنیا ، ارتش ضعیف و جنگنده های ۵۰ ساله ‌‌و حالا هم ضعیف ترین پاسپورت دنیا . صنعت مون هم چون ارتباطی با خارج نداریم ، کیفیت نداره در نتیجه فقط نفت داریم . نفت مون هم تحریم ..... روزانه ساعت ۲ بعد از ظهر ، اخبار میاد و از شروع می‌کنه از امارات بد بگه ... حالا امارات : ۴۲ هزار دلار سرانه ، از با ارزش ترین پول های دنیا ، بهترین ایرلاین های دنیا مثل اتحاد و امارات که صاحب باشگاه های بزرگ چون منچستر سیتی هستند ، داشتن بهترین جنگنده دنیا یعنی جنگنده نسل پنجم اف ۳۵ . و الان رتبه اول پاسپورت دنیا . از همه مهمتر ، امارات کل وابستگی به نفت ۲۷ درصد ، ۷۳ درصد صنعت غیر نفتی مثل املاک و مستغلات و خدمات مالی ، سرگرمی ، خودروسازی و...... . همه اینا یک چیز نشون میده . امیدوارم بفهمید .
    • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
      معلومه یه عده دارن از قدرت نظامی ایران میسوزن که خود آمریکا به قدرت بالای نظامی ایران اعتراف کردند اما نوکران داخلی اش نه چقدر خود تحقیری ایران چه در پزشکی چه در نظامی قوی است لطفاً انقدر خود تحقیری نکنید البته فقط در مورد پزشکی و نظامی و تولیدات جوانان کشور عزیزم و گرنه بقیه اسمش خود تحقیری نیست
  • طبا IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
    94 4
    واقعا چی بودیم چی شدیم!!!! خودتون یه نگاه به لیست مثلا کشورهایی که ایرانیها می تونن بدون ویزا برن بندازید، جز شرمساری و خجالت برای این ملت بزرگ چی میشه گفت؟؟؟!! ضمنا اون کسی هم که میگه قبل از انقلاب هم همین بوده، مثلا میخواد نسل جدید رو گول بزنه؟ آخه چرا آدرس اشتباه میدی برادر من؟ عراقی هم که میگی، مربوط به درگیری میون ما باعراق سر اروندرود بود که در یه مقطع کوتاهی، ایرانی الاصل هایی رو که دهه واقعا چی بودیم چی شدیم!!!! خودتون یه نگاه به لیست مثلا کشورهایی که ایرانیها می تونن بدون ویزا برن بندازید، جز شرمساری و خجالت برای این ملت بزرگ چی میشه گفت؟؟؟!! در اونجا بودن رو به تلافی ضعف مقابل ایران، دیپورت کردن که بعد هم حل شد. برای نسل ما این دروغها فایده نداره !!!
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
    60 0
    الان اینا کشورن یا در حد محله همه رو رو هم بزاری در حد یه مقصد پرطرفدار ایرانیا نمیشه فعلا باز روز خوشمونه.بااین مسئولین
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
    59 5
    ایران ۱۰۰ ترکیه ۵۰ ، چرا؟! یعنیترکیه ۵۰ رتبه بهتر از ایران؟!
  • رضا IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
    101 1
    تمام مسولان وفرزندانشون پاسپورت آمریکایی و کانادایی دارن،اون وقت شما دارین راجب ارزش پاسپورت ایران حرف میزنید!!
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
    4 96
    یه کاسه بده آش به همین خیال باش.فکر کردی توی جوجه عددی هستی که بخوای برای مملکت تصمیم بگیری.پس ساکت شو که سرمون درد گرفت.
  • کاردان IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
    51 1
    عجب پاسپورت قوی داریم شما حتی نمیتوانید بیشتر این مقصد ها رو تو نقشه پیدا کنید
  • ناشناس IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
    قویترین و ضعیف ترین مهم نیست .حالا قوی شدیم ویزا آزاد شد بریم گناه کنیم .چون کلا دیگه کشورهای خارجی گناه شده ..باید پاسپورت ویزا جوری درست کنیم به بهشت بریم بدون ویزا ...خدایا جوان های مارو به راه راست هدایت فرما .ما ملت شهادتیم
    • فرزاد IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
      98 4
      پسرم لطفا در مورد خودت دعا کن که خدا ی عقلی بهت بده . راه راست و کجشم به تو ربطی نداره هر کسی طبق شعور خودش اتنخاب میکنه . شماهه عادت کردبن به جا هفتاد میلیون تصمبم بگیرین که اوضاعم.ن الان اینه . خیلی هم علاقه به شهادت داری برو خودتو منفجر کن بری جای هوریای بهشتی حال کنی به جای من یکی حرف نزن
    • علی IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
      47 5
      شهادت؟ پس بهتره بمیری ضد بشر!
    • یه ایرانی IR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
      1 13
      در جواب علی و فرزاد مگه کسی سر راهتون رو گرفته اگه از جانب شما نگفته از جانب من گفته برای شماها راه همیشه بازه و جالبه ک جاده هم درازه هر جا خاستین برین فقط برین مطمئنم مملکت گل و گلستان میشه در نبود شما و امثال شماها
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
    77 2
    انشاله همین جوری پیش بریم از آخر اول خواهیم شد
  • مسعود IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
    72 5
    قبل از انقلاب از فیلیپین کلفت و از کره جنوبی راننده به ایران سرازیر شده بود وپاسپورت ایران بمانند ارتش پنجمین اعتبار را در دنیا داشت.
  • ناشناس IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
    50 3
    سلام. چند وقت پیش آرشیو یکی از شماره های روزنامه اطلاعات به تاریخ چاپ اردیبهشت ۱۳۵۷ رو می خونم. توی اون شماره چاپ کشورهایی که ایرانی ها بدون ویزا می توانستند به اونها سفر کنند رو نوشته بود که حدود ۳۰ تا بود که البته نصفشون هم اروپایی بودند. حالا شده ۴۲ تا کشور، هیچ کدومشون هم اروپایی نیستند، نصف بیشترشان هم از ایران فقیرتر هستند. همه اینها یک چیز رو نشون میده، اونهم اینکه اقتدار ایرانی ها در نزد مردم دنیا نه تنها بیشتر نشده که کمتر هم شده. دریغا ایران
  • نام نام IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
    30 5
    علی برکت الله
  • IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
    16 57
    حتی اگر قبل انقلاب پاسپورت ایران قوی در حد امارات امروزی بود و الان به این وضع افتاده باز هم در کل شرایط خوبی نیست و سینوسیه امارات هم ممکنه روزی مثل ایران ضعیفترین پاسپورت داشته باشه و کشورهای متکی بر نفت و غیرصنعتی همینند کشورهایی مثل ایران و امارت جایگاه پاسپورت فعلیشون درست نیست و اصولا باید حالت یکنواختی مثل ترکیه داشته باشند
  • IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
    43 2
    خجالتش به جای مسئولین مونده واسه ما
  • مهدیار IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    9 24
    آقا چرت نگین از نظر امنیتی نیست از نظر تحریم هاست که اینم مقصرش آمریکاست خدایی چرا میگین زمان شاه وضع ما بهتر بوده چند درصد ما اون موقع زندگی کرده ؟ چند درصد ما منابع معتبر داریم ؟ منبعمون یا سایتی بوده یا یک آدم که یا معتاد بوده یا چند کلاس بیشتر سواد نداره یا ماهواره است . غیر از اینه ؟ نه
    • IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
      9 4
      شاید پدر شما معتاد بوده باشه ولی پدر من هم سواد داشت هم معتاد نبود و با مقایسه کامل توضیح میداد که چقدر اوضاع فرق کرده
  • مرتضی سلیمی IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    5 1
    خدایا ایران عزیز ما ببین به چه روزی افتاده ، ای خدا ، ای خدا خودت این کشور عزیز و ثروتمند و ملتش رو نجات بده ، خدایا ملت عزیز ایران رو دریاب
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    6 2
    همینقدر که همانند طالبان داعش بوکوحرام در وسط خیابان سر مارا نمی برند و مردان را شلاق نمی زنند و حجاب اجباری نداریم شاکر باشیم خدایی خیلی مهمه
  • مصطفی IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    2 24
    اعتبار یک کشور به این نیست ک به چندتا کشور بتونی سفر کنی(خصوصا کشورهایی ک همشون با هم هم پیمانن و دستشون تو یه کاسه است واسه دشمنی با ایران) اعتبار و اقتدار یه کشور اونه ک چهل سال جرات ندارن چپ نگاه کنن به سمت کشور عزیزمون هربار هم دست درازی کردن مث سگ پشیمون شدن شاه یه مزدور بود ک فقط یه قدرت پوشالی درست کرده بود وگرنه اونطور ذلیلانه از کشور نمی‌رفت بیرون بعدشم اماراتی ک میگین چقدر قدرت داره اگ یه تحریم بشه کل کشورش به باد فنا میره بیشتر تامل کنید و اینقدر خود تحقیر نباشید جانم فدای ایران زنده باد ایران
  • IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    4 0
    همش علکی هرجا بری ویزا میخوان هیچ کشوری راهمون نمیده
  • دیپلمات رزمی سیاسی نیروی مقاومت اسلامی پیروز IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    1 4
    شاید پاسپورت ایران اسلامی از نظر بین المللی در ردیف کنگو قرار گیرد لیکن از نظر استکبار ستیزی در ردیف اول است و این مهم است امام حسین علیه السلام از نظر تعداد نسبت به لشگر یزید کم بودند اما از نظر کیفیت ارجهیت داشت و مقام امام حسین علیه سلام در حال حاضر چشم دشمنان اسلام را کور می کند یا در جنگ بدر همینطور لذا کیفیت مهم است نه کمیت .
  • ایرانی واقع بین IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    1 10
    زمان شاه چون شاه درنوکری امریکا و انگلیس و فرانسه قرارداشت پاسپورتش در صدر بود مثل اینکه در شهری ارازل و اوباش قمه کش همه کاره باشند در انصورت یه بچه جوجه وقتی با ان ارازل دوست میشد در شهر هرکار میخواست می کرد چون وابسته به ارازل قمه کش بود حال در وسعت جهان هم همینطوره مثلا پاسپورت بحرین چون با استکبار رفیق است در همه کشورها ابروی ظاهری داره لذا پاسپورتیکه ابروی باطنی داره مهمه البته از نظر مومنین نه ان افرادیکه دنبال پوز و کیف و حالند و چشمشان نوک دماغشونو می بینه لذا از قدیم‌گفتن جوجه رو اخر پاییز میشمرند.