سازمان ملل جنایت صعده را محکوم کرد/ائتلاف: کار ما نبود!/بلینکن به ریاض و ابوظبی قول حمایت داد

ایسنا نوشت: دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت این سازمان حملات ائتلاف عربی به زندانی در صعده یمن را که بر اساس آخرین اطلاعات بیش از ۲۰۰ کشته و زخمی برجای گذاشت، محکوم کردند.

 به نقل از روسیا الیوم، مونا گل، نماینده نروژ در سازمان ملل که کشورش ریاست شورای امنیت در ماه ژانویه را برعهده داد، روز جمعه، حملات ائتلاف عربی به حدیده، صنعا و زندانی در صعده یمن را غیرقابل قبول خواند.

او در این اظهارات که در جمع خبرنگاران و پیش از آغاز نشست غیرعلنی این شورا درباره حمله اخیر انصارالله به امارات ایراد شد، گفت: ما عمیقا نگران هستیم و خواستار کاهش تنش و خویشتنداری طرف‌های درگیر هستیم.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل هم شامگاه جمعه حملات ائتلاف سعودی به شهر صعده یمن را محکوم کرد و خواستار پایان تشدید جنگ در یمن شد.

گوترش در بیانیه‌ای گفت که "حمله ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به شهر صعده یمن را محکوم می کند و خواستار "تحقیقات سریع، موثر و شفاف" شد.

در همین زمینه، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل عنوان داشت: گزارش‌های بسیار تکان‌دهنده‌ای از یمن در مورد بمباران شدید هوایی مناطق مسکونی توسط ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به ما می‌رسد که منجر به تخریب زیرساخت‌های غیرنظامی از جمله یک زندان در استان صعده شده است."

وی تاکید کرد که "هدف گیری غیرنظامیان کاملا غیرقابل قبول است."

سازمان های بشردوستانه غربی و در راس آن‌ها سازمان پناهندگان نروژی هم قتل عام وحشیانه ائتلاف سعودی در صعده، حدیده و صنعا را به شدت محکوم کردند.

انکار حمله

این درحالی است که فرماندهی نیروهای مشترک ائتلاف عربی به رهبری عربستان امروز شنبه مدعی شده آنچه در رسانه ها مبنی بر هدف قرار دادن یک بازداشتگاه در استان صعده منتشر شده صحت ندارد!

ترکی المالکی، سخنگوی نیروهای ائتلاف در بیانیه‌ای که توسط خبرگزاری رسمی عربستان (SPA) منتشر شد، مدعی شد که اخبار مربوط به این حمله "نادرست" است.

سازمان «پزشکان بدون مرز» اعلام کرده که حملات به این زندان در شهر صعده در شمال یمن ۷۰ کشته و دستکم ۱۳۸ زخمی برجای گذاشت و سازمان «کودکان را نجات دهید» هم از کشته شدن دست کم سه کودک در استان حدیده در غرب یمن خبر داد.

حمایت آمریکا

از سوی دیگر، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در تماس با فیصل بن فرحان، همتای سعودی خود، بار دیگر بر تعهد ایالات متحده برای کمک به متحدانش در منطقه خلیج فارس تاکید کرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که عصر جمعه منتشر شد، گفت که بلینکن در تماس با بن فرحان بر تعهد ایالات متحده برای کمک به شرکای خود در منطقه خلیج فارس برای افزایش توانایی های دفاعی آن‌ها در برابر تهدیدات ناشی از یمن و سایر بخش های منطقه تاکید کرد.

بلینکن همچنین در بیانیه‌ای دیگر خواستار کاهش تنش در درگیری یمن شد و گفت: ایالات متحده از همه طرف‌های درگیری می‌خواهد تا به تنش‌ها پایان داده، به تعهدات خود بر اساس قوانین بین‌المللی بشردوستانه پایبند باشند و به طور کامل در روند صلح جامع به رهبری سازمان ملل مشارکت کنند.

دوشنبه گذشته، انصارالله یمن یک انبار سوخت متعلق به شرکت ملی نفت ابوظبی در خارج از مرکز پایتخت امارات و همچنین منطقه‌ای نزدیک فرودگاه بین المللی ابوظبی را که هنوز در دست ساخت است هدف قرار داد.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1593069

برچسب‌ها