آمریکا میانجیگری کرد، روسیه چراغ سبز نشان داد؛ اسرائیل و لبنان قرارداد انتقال گاز امضا کردند

شرق نوشت:رسانه‌های اسرائیل از امضای قراردادی مخفیانه میان کابینه نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل و دولت لبنان برای انتقال گاز خبر می‌دهند؛ توافقی که با گزارش‌های روزنامه‌های اسرائیل علنی شده است.

لبنان در ماه‌های گذشته با بحران کمبود سوخت روبه‌رو بوده و این موضوع در کنار کمبود برق، بحران سیاسی و اقتصادی این کشور را شدت بخشیده است و اکنون اسرائیل با میانجیگری ایالات متحده قراردادی محرمانه برای ارسال گاز طبیعی به این کشور امضا کرده است.
این در حالی است که اسرائیل و لبنان رسما دشمن یکدیگر محسوب می‌شوند و چنین توافقی امری بی‌سابقه به شمار می‌آید. بر اساس گزارش «جروزالم‌پست»، یائیر لاپید وزیر خارجه اسرائیل، این توافق را پنجشنبه گذشته با میانجیگری «آموس هاچستین» یک مقام ارشد دولت جو بایدن و همچنین با حضور مشاور ارشد امنیت انرژی دولت آمریکا امضا کرده است.
«آموس هاچستین» که نام او به عنوان عامل نهایی‌کردن این توافق محرمانه عنوان شده، نماینده آمریکا در مذاکرات تعیین مرزهای میان لبنان و اسرائیل است. این مذاکرات از آخرین ماه‌های دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آغاز شد اما در ماه‌های اخیر خبری از ادامه آن منتشر نشده بود. از طرف دیگر روسیه نیز در این همکاری مشارکت داشته و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری این کشور که مهم‌ترین حامی حکومت بشار اسد در سوریه به شمار می‌رود و هم‌زمان با اسرائیل هم مناسبات نزدیکی دارد، از دستیابی به چنین توافقی حمایت کرده است.
به نوشته رسانه‌های اسرائیلی یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های کابینه بنت برای امضای چنین قراردادی این است که برای لبنانی‌ها جایگزینی برای واردکردن سوخت از ایران فراهم شود و ایران به عنوان حامی اصلی حزب‌الله لبنان را از نقش‌آفرینی در حوزه واردات سوخت به لبنان بیرون نگه دارد. در ماه‌های گذشته و به درخواست سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، ایران کشتی‌های حامل سوخت را از طریق بندری در سوریه برای لبنان ارسال کرد و همان زمان مقام‌های اسرائیلی اعلام کردند برای کاهش نقش‌آفرینی ایران در لبنان آماده کمک به لبنان هستند. با این حال این نگرانی مطرح شده که حزب‌الله لبنان و حکومت سوریه هم از این قرارداد بهره‌مند شوند.
بر اساس این قرارداد، اسرائیل گاز استخراج‌شده از میدان گازی «لویاتان» در نزدیکی با لبنان را ابتدا به اردن و سپس از طریق سوریه، به لبنان خواهد فرستاد. اردن و سوریه پیش از این توافقی برای انتقال گاز از مصر از طریق اردن به سوریه و سپس لبنان امضا کرده بودند. اما این نخستین بار است که نام اسرائیل به عنوان یکی از منابع تأمین‌کننده گاز برای لبنان، از طریق همکاری اردن و سوریه، مطرح می‌شود. در ماه آگوست دولت‌های مصر، اردن، سوریه و لبنان توافق کرده بودند که برای کاهش بحران شدید انرژی در لبنان، گاز طبیعی مصر از طریق اردن و سوریه به آن کشور منتقل شود. این طرح بخشی از اقدامات مورد حمایت آمریکا برای کاهش بحران انرژی در لبنان است. مسیر مورد استفاده برای انتقال گاز حدود ۲۰ سال پیش با نام «خط لوله عربی» احداث شده است. حوزه گازی لویاتان که اسرائیل قرار است گاز آن را به لبنان ارسال کند، در آب‌های دریای مدیترانه، در بخش شمالی اسرائیل و نزدیک به بندر حیفا قرار گرفته و از حدود یک دهه پیش مورد بهره‌برداری اسرائیل قرار گرفته است. بر اساس اعلام کابینه بنت، گاز لویاتان و حوزه گازی «تامار» که نزدیک یکدیگر هستند، نه‌تنها برای تأمین نیاز گاز اسرائیل در درازمدت کافی است، بلکه اسرائیل قراردادهای متعددی با کشورهای همسایه و نیز اروپا برای صادرات گاز امضا کرده است.
معافیت از  تحریم
پیش از این عنوان شده بود که صادرات گاز از مصر به لبنان به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه بشار اسد در سوریه با موانعی روبه‌رو خواهد شد. دولت دمشق آمادگی خود برای مشارکت در این طرح را اعلام کرده و دولت لبنان نیز از واشنگتن خواسته بود تا برای اجرای این طرح، سوریه را از بخشی از تحریم‌ها معاف کند. در همین ارتباط شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل اعلام کرده دولت جو بایدن، سوریه را که همچنان مورد تحریم‌ها بر اساس «قانون سزار» است، به خاطر همکاری در انتقال گاز اسرائیلی به لبنان، از بخشی از تحریم‌ها معاف کرده است.
مقام‌های آمریکا، اسرائیل، لبنان، سوریه و همچنین حزب‌الله لبنان هنوز به این گزارش‌ها واکنش نشان نداده‌اند اما ولید فیاض وزیر انرژی در دولت لبنان در روزهای گذشته و بدون اشاره به اسرائیل گفته بود لبنان روی انتقال گاز مصر به لبنان از طریق اردن و سوریه، حساب ویژه‌ای باز کرده است. او ابراز امیدواری کرد که از این طریق گاز مورد نیاز برای تولید ۴۵۰ مگاوات برق در یکی از نیروگاه‌های شمال لبنان را هم دریافت کند؛ «این امکان نیز وجود دارد که پس از تعمیر بخشی از شبکه انتقال برق که در طول جنگ آسیب دیده است، بتوانیم از طریق خاک سوریه از اردن نیز برق وارد کنیم». دولت آمریکا هم اخیرا اعلام کرد از طریق مذاکره با مصر و اردن و بانک جهانی تلاش می‌کند برای بحران انرژی در لبنان راه‌حلی پیدا کند.
«عبدالله بوحبیب» وزیر خارجه لبنان نیز گفته بود آمریکا به مصر اطمینان داده است که لبنان را با هدف تأمین سوخت و گاز، از بخشی از تحریم‌ها معاف می‌کند. لبنان در سال‌های اخیر در سخت‌ترین بحران اقتصادی خود قرار دارد و این وضعیت بعد از انفجار مرگ‌بار در بندر بیروت در آگوست 2020 و سپس همه‌گیری کرونا تشدید شده است. به دلیل کاهش شدید سوخت وارداتی و بحران انرژی در لبنان، زندگی روزمره مردم و فعالیت‌های اقتصادی در این کشور فلج شده است. ناتوانی لبنان در تأمین انرژی مورد نیاز یکی از پیامدهای بحران اقتصادی است که به دلیل اختلافات سیاسی گروه‌های رقیب و ناکارآمدی سیاست‌مداران لبنان تشدید شده است. نرخ تورم و بی‌کاری در لبنان در سال‌های اخیر به‌شدت افزایش یافته و پوند لبنان حدود ۹۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است.
21302
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1593398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 55
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر قلی نژاد IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    13 2
    همه چی جنگ نیست ، یک جایی باید این موضوعات کنار گذاشت و بفکر مردم کشور خود بود ، لبنان غم تو دارم
  • اااااا IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    13 0
    غم لبنان ما را کشت
  • احد IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    10 12
    هدف از این برنامه وابستگی نمودن لبنان به اسرائیل هست ، نقشه از سوی آمریکا و هزینه ها از سوی عربستان و مجری اسرائیل
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    3 16
    مرگ براسراییل
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    24 0
    همه دارند ایرانرا دور می‌زنند. دوستان پیش‌قدم‌اند!
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    25 1
    فقط ما هستیم که کاسه‌ی داغ‌تر از آش شدیم
  • ایرانی IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    20 1
    فقط ببینید تا دوسال آینده همه کشورهای منطقه با اسرائیل ارتباط پیدا میکنن همینایی که تا همین الانشم سرجنگ دارن فقط ما ملت ایران هستیم که سوختیم و زجر کشیدیم کمک به کشورهایی که زیر پوستی با اسرائیل زدو بند دارن و داشتن حالا دارن علنی قرارداد امضا میکنن
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    21 2
    بعد ما میشیم کاسه داغ تر از آش ، واقعا که
  • کوروش IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    3 25
    ازالان معلومه یک قرادادشکست خورده و نمایشی است
  • سید IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    8 1
    تاریخ همیشه همین بوده انسانها سالها باهم میجنگندن ولی در نهایت به سرشت اصلیشون که تعامل و همکاری هست بر میگردن ۸ سال با عراق جنگیدیم و الان مثله برادر با خم رفتار میکنیم
  • ۲۷۳۸۵۴۲۳۲۸ IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    7 2
    از اینکه انسانیت وهمنوع دوستی وکاهش تنش بین انها برقرار شد بسیار عالی شد
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    7 4
    روسیه را اگر دوست میدانی به دشمن احتیاج نداری.
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    19 1
    والا اگه ایران بزاره همه مشکلاتشون حل میشه فقط ما توی دنیا شدیم نخود هر آشی
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    16 0
    حالا تکلیف ما این وسط چیه؟
  • رزمنده قدیمی IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    13 0
    پول این ملت بریزید تو جیب عربها بعدا ببینید حاصلش چی می شه
  • سامان US ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    11 1
    همه تو دنیا با هم تعامل میکنن فقط ماییم که این وسط با همه سر جنگ داریم
  • دیپلمات رزمی سیاسی نیروی مقاومت اسلامی پیروز IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    3 15
    این منابع گازی در سواحل مدیترانه بخش شمالی اراضی اشغال شده فلسطینیان اساسا متعلق به دولت و ملت فلسطین است که در حال حاضر سارقان صهیونیستی از ان بهره برداری می کنند لذا بحول قوه الهی بزودی پس از شکست قاطع رژیم جعلی اسراییل از نیروهای مقاومت ملت لبنان از گاز طبیعی فلسطینیان مجانا استفاده خواهند کرد.
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    17 0
    سلام اینا که باهم خوب هستن چرا ایران پول صرف این کشورها می‌کند
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    11 0
    این وسط هم که مثل همیشه سر ایران بدون کلاه موند .
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    16 0
    هی برید سنگ لبنان و به سینه بزنید کی میخواهید بفهمید که عربا فقط پولتونو میگیرند بعد به ریشتون میخندند
  • مجید10 IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    14 2
    ... و ما همچنان روزشماری میکنیم برای نابودی اسرائیل و ورزشکارامون محروم و نابود میشن چون جلوی اسرائیل بازی نمیکنن!!!!
  • استقلال بزرگ IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    3 0
    بهتر
  • حافظ IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    2 1
    کار خوبی کردند هم روسیه هم لبنان، روسیه واسه ما خیلی نکته ها دارد
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    17 0
    اون وقت ما باید قربانی جنگ اسراعیل و لبنان باشیم
  • بهروز IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    6 1
    این کار درستیه به چه قیمت کشور خودشو نابود کنه و ملت خود را تو رنج عذاب بذاره که دشمن دیرینه هستیم اخه دشمنی سر چی مگه همه کشور ما هستن از دور خدا مدعی العوم خدا شدیم میخواهیم حق مسلمانان را از اسراییل بگیریم و همواره هیچ کاری که نکردیم پدر ملت خودمونو در اوردیم خواهشا این سیاه بازیهای سیاسی را تمام کنید و چند صباحی که زنده هستید لااق با ارامش و بدون تنش سیاسی و اقتصادی زندگی کنید
  • علی IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    6 1
    فقط 90 در صد ارزش پولشون رو از دست دادن، ما که 7 برابر ارزش پولمون بر باد رفت
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    2 3
    این هم بازی صلح ابرهام میباشد که قاعدتا سید فریب انها رانخواهد خورد
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    10 0
    لبنان و سوریه که استان ما بودن 😂😂😂😂
  • بهروز جعفری IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    5 0
    دلواپسان کجا هستند بیان
  • ناشناس US ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    9 1
    تف به دوستی امریکا وروسیه وخصوصا کشورایی چون لبنان
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    0 3
    ته نه بعید بدانم قرارداد گاز کرده باشن اگر دولت غرب پرستشان کرده قطعا با مخالفت مردم لبنان مواجه میشه چون امکان جاسوسی زیاده
  • Javad IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    13 3
    لبنان غلط کرده اگر همچین کاری کرده😐
  • معلم IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    14 1
    کااش اسراییل و فلسطین هم به توافق وصلح دست یابند تا دیگر حرفی برای حمایت از انان توسط کشور ما نباشه. خدایش ما که از بس به فکر همسایه ها بودیم خودمون دق مرگ شدیم ...!!
  • اصغر IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    2 0
    واحد پول لبنان لیره نه پوند
  • حسین IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    12 0
    عراق و سوریه و لبنان عاقبت بخیر شدند،فقط ملت ما بدبخت شدند.
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    13 0
    برا همینه که مردم میگن نه غزه نه لبنان فقط مردم ایران
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    2 0
    تمام فتنه ها از آمریکا اقای دنیا ست لعنتی
  • رضا IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    0 12
    این کار تازگی ندارد منافقین داخلی ایران دارند سیگنالهای را مخابره میکنند که صدها برابر خیانتش وضررش از این کار دولت وابسته ومفلوک لبنان بدتر ه
  • Eh IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    1 0
    اگه کشورهای عربی به سمت عادی سازی بروند و شاید هم اسرائیل رو به رسمیت بشناسد تا علیه ما قوا بگیرند در این صورت هیچ دلیلی برای حمایت از این کشورهای عربی در مقابل اسرائیل برای ایران وجود ندارد.
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    1 0
    اینم لبنان هرکشوری بادنیا کنارنیاد بیچاره گی وفقرنصیبشه
  • مردم IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    1 0
    ایران هم به لبنان کمک کند
  • محمد IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    1 0
    دلا اندوه لبنان کککشششششتتتتت ما را
  • IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    9 0
    بیا هنوز شهید های این مملکت از سوریه تمام نشد ه سوریه لبنان از اسرائیل قرار داد کاز امضا می کنند
  • ابؤالفضل IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    1 0
    اسرائیل خودش بده ...گاز ش خوبه ....سیاست پدر ومادر ندارد.هر کسی به منفعت خودش است ...قابل توجه سیاست مداران ایرانی ...
  • ع.اصفهانی IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    0 2
    یعنی قرار است رگ حیات دولت و مردم لبنان به دست صهیونیستها بیفتد تا هر وقت و هرطور که خواستند از آنها باج گرفته و برایشان تعیین تکلیف کنند.
  • ناشناس IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    10 0
    آنوقت ایران دایه مهربان‌تر ازمادر برای لبنان بنزین مفت میفرسته
  • بهمن IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    8 0
    دیگه لبنانیها به چه زبونی به جمهوری اسرامی بفهمونن که برودنبال کارو زندکی مردم ایران .
  • ,شادمهر IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    0 1
    حالا باید دید دوست دشمن کیا هستن اصلا دوست ما کیه ما با کی باید بجنگیم قرار با کی دوست باشیم نمی دونم
  • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    1 1
    یا خدا اونها پشت پرده دارن تجارت میکنن و ملت ما میگن مرگ بر اسرائل خخخخخخ
  • امیر IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    1 1
    خوردیم خوب هم خوردیم اینم لبنان و اینم روسیه کثیف. بیام بازم به روسیه بچسبیم.تاریخ میگه روسیه کیه
  • حقیقت IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    1 1
    همه جا گل و بلبله این ملت بدبخت ماست که تو فقر و فلاکت دارن دست پنجه نرم میکنن بخاطر هیچ و پوچ
  • IQ ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    1 1
    روسیه به دنبال ادم کشی نیست
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    1 2
    دروغ صادرات گاز اسراییل به لبنان از کجا آمد؟ دروغ صادرات گاز اسراییل به لبنان از کجا آمد؟ اعتماد نوشت:شنبه پیش کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی از موافقت دولت امریکا با توافق صادرات گاز به لبنان از طریق یک لوله و با عبور از خاک اردن و سوریه خبر داد و مدعی شد که همه این کارها با هدف جلوگیری از صادرات سوخت ایران به لبنان و بیم از افزایش نفوذ ایران صورت می‌گیرد. این کانال عبری‌زبان در ادامه ادعا کرد که طبق طرح جدید، قرار است گاز مورد نیاز از میادین «تامار» و «لیفیاثان» فلسطین اشغالی که در دریای سرخ و تحت اشغال رژیم صهیونیستی واقع شده است، از طریق یک خط لوله ابتدا به اردن، سپس سوریه و از آنجا سرانجام وارد لبنان شود. اما روز (یکشنبه، ۱۶ ژانویه)، وزارت انرژی لبنان از کذب بودن خبر کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی مبنی بر موافقت امریکا با توافقنامه واردات گاز از فلسطین اشغالی به لبنان خبر داد و اعلام کرد که در توافق گازی میان دولت لبنان و دولت مصر که روی آن کار می‌شود به شکلی صریح عنوان شده که این گاز از مصر است، مصر مقادیر زیادی از این گاز را در اختیار دارد و داخل کشور خودش صد برابر آنچه ق
  • یک ایرانی IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    2 14
    اینم از متحدای ما واسه نابودی اسرائیل 🤦‍♂️🤦‍♂️
  • رئیسی IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    1 1
    وقتی می بینند با چین و روسیه ارتباط برقرار کرده ایم و رئیس جمهور هم فردا قراراست به روسیه بروند،بعضی دوستان اف ای تی اف سمپاشی می کنند،مطمئن باشید از این خبر ها نییت