صادرات گاز ایران تا ابد محصور می‌ماند؟

استاد مطالعات منطقه ای در گفتگویی در کافه خبر خبرآنلاین با اشاره به موانع صادرات گاز ایران آن را محصور دانست و دلیل آن را نیز وجود بازارهای پراکنده تلقی کرد.

به گزارش خبرآنلاین، بهرام امیراحمدیان در گفتگویی در پاسخ به اینکه آیا صادرات گاز ایران محصور خواهد ماند گفت: بله چرا که بازارهای پراکنده ای دارد. جایی مثل پاکستان وجود دارد اما منابع مالی ندارد. عراق نیز وجود دارد که ناامن است و می تواند از قطر هم وارد کند. ایران می توانست در زمینه ال ان جی فعالیت کند و به چین صادر کند. اما نیازمند سرمایه گذاری است.

وی در خصوص امکان صادرات گاز ایران به چین نیز گفت: خطوط لوله باید از مناطق کوهستانی عبور کند که صعب العبور بوده و سرمایه گذاری زیادی می خواهد. در بخش انرژی باید هزینه و فایده تجزیه و تحلیل شود. در بحث انتقال گاز گفته می شود که باید مشتری ۲۵ ساله را پیدا کنید و بعد قرارداد امضا کنید. سوال این است که آیا پاکستان چنین قراردادی با ایران امضا کرد؟ خیر. برای همین نتوانستیم صادر کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با قدرت گرفتن طالبان آیا در آینده ممکن است خط لوله های گازی در منطقه ایجاد شود گفت:اگر خط لوله بنا باشد که به چین برود نیازی به عبور از افغانستان نخواهد بود. چرا که افغانستان در جنوب منطقه قرار می گیرد و نکته دیگر اینکه منطقه مرزی بین چین و افغانستان منطقه ای کوهستانی و صعب العبور و ناامنی است. در حال حاضر خطوط لوله ازبکستان، ترکمنستان به چین کشیده شده است. از طرفی خط لوله باکو جیحان نیز به سمت غرب به  اروپا می رود. ضمن اینکه باکو تفلیس ارزروم نیز وجود دارد که خط لوله گاز است. خط لوله روسیه نیز وجود دارد و قزاقستان و ترکمنستان نیز از خط لوله روسیه نیز استفاده می کردند و می کنند. خط لوله تاپی نیز به این دلیل شکل نگرفت که آینده افغانستان مشخص نیست.

وی در پایان گفت: در خصوص ظرفیت های ایران نیز بحث می شود اما خط لوله صلح که از آن صحبت شد به پاکستان نرفت. تضاد بین پاکستان و هندوستان آنتاگونیستی است و نمی تواند حل شدنی باشد. از طرفی روسیه و گازپروم نیز ایران را به سمت شرق هدایت کردند تا مبادا ایران به سمت اروپا برود. برای ایران که منابع گازی آن به اندازه روسیه و حتی می تواند بیشتر باشد، متاسفانه سرمایه، تکنولوژی و بازار مصرف وجود ندارد، ولی همه اینها بالفعل در اروپا موجود است. در زمان آقای خاتمی رئیس جمهور اتریش به تهران سفر کرد و ۲۰ میلیارد دلار قرارداد خرید گاز امضا کرد اما نتوانستیم آن را صادر کنیم. نکته مهم اینکه روسیه نمی گذارد ایران با اتحادیه اروپا روابط نزدیک برقرار کند و ما را در فضای بسته ای قرار می دهد و بازار انحصاری صادرات گاز را در دست خود دارد. در رابطه با اتحادیه اروپا نیازمند تغییر دیدگاه هستیم. آینده ایران با گاز و اتحادیه اروپا پیوند خواهد داشت.

مشروح این گفتگو را در لینک زیر بخوانید:
پشت‌پرده قره باغ و کریدور جعلی زنگزور؛پوتین با زیرکی به مرز ایران رسید

۳۱۰۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1593849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =