شناسایی موارد ابتلا به اومیکرون از ۱۵۰۰ نفر گذشت

ایرنا نوشت: رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از شناسایی ۱۵۳۳ مبتلا به اومیکرون در کشور خبر داد و از مردم خواست برای تزریق دز سوم واکسن کرونا اقدام کنند.

جعفر جندقی  افزود: در فرایند هوشمند رفع محدودیت‌های کرونایی همه مشاغل و رسته‌های شغلی به شرط انجام واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌ها مجاز به فعالیت هستند. حفظ رنگ‌بندی که در گذشته ملاک عمل بود، فقط محدود به اطلاع رسانی و موضوعاتی است که مردم مطلع باشند و این رنگ بندی‌ها کماکان همان معیارها را دارند و عمده آنهم میزان بستری در بیمارستان بوده است؛ ولی در اجرای فرایند هوشمند رفع محدودیت‌ها، اجرای پروتکل‌ها و انجام واکسیناسیون بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: اعمال محدودیت‌ها بر اساس شرایط توسط ستاد ملی کرونا همواره اعلام خواهد شد و به صورت هفتگی به اطلاع شهروندان خواهد رسید. حفظ جداول الزامات و ضمانت اجرایی در گروه‌های پنج گانه شغلی باید وجود داشته باشد. اصولا در مدیریت هوشمند پنج فاز داریم که در فاز اول مشمول کارکنان و موسسات و شرکت‌های خصوصی است. شروع فرایند مدیریت هوشمند از ۲۱ آذرماه امسال بوده است و همچنان ادامه خواهد داشت. در فاز دوم تردد درون شهری، مترو و تاکسی است، در فاز سه اصناف، ‌صنایع و کارخانه‌ها باید رعایت کنند، در فاز چهارم تردد برون شهری هوایی، ریلی و جاده‌ای است و فاز پنجم هم مربوط به موسسات آموزشی و تحقیقاتی است که هر کدام از اینها باید اجرایی شوند.

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: آنچه که مهم است نظارت بر این موارد است و هر یک از مسئولین مربوطه باید بر نحوه فعالیت‌ها نظارت کافی داشته باشند و مسئولیت اجرای محدودیت‌ها با خود صنوف، کارخانه‌جات و نهاد مربوطه است. معیارها و شاخص‌های اصلی برای این پروتکل‌ها وجود داشته است که شامل تزریق واکسن، انجام تست pcr و استفاده از ماسک است.

بیشتر بخوانید:

بی‌اثری دز چهارم واکسن کرونا در برابر اومیکرون

موج ششم در راه؟/ افزایش ۲۰ درصدی مراجعات سرپایی کرونایی



وی افزود: باید بدانیم که اگر سطح استفاده از ماسک به بالای ۸۰ درصد برسد تا ۳۸ درصد در کاهش موارد بیماری موثر است. رعایت فاصله گذاری ۱.۵ تا ۲ متری مهم است و یکی از اجزای موثر همین فاصله گذاری فیزیکی است. تامین فضای چهار مترمربع برای هر فرد تاحدود بالایی مانع از انتشار بیماری است. تهویه مناسب و تامین امکانات مناسب شست‌وشو و گند زدایی سطوح مشترک حائز اهمیت است.

جندقی بیان کرد: رهگیری موارد مثبت و قرنطینه افراد بیمار از نکات مهم است و این وظیفه بر عهده دستگاه‌های اجرایی است که شیوع و همه گیری گسترده پیک‌های کرونا را نداشته باشیم. برخی مناطق استفاده از ماسک به خوبی و در برخی نقاط نامناسب است. در هفته اخیر میانگین رعایت پروتکل‌ها در کشور حدود ۶۰ درصد بوده است. کمترین رعایت استفاده از ماسک ۵۱.۱۷ در نانوایی‌ها بوده است و باید نانوا و مراجعین رعایت کنند. بیشترین رعایت استفاده از ماسک ۹۲.۶۸ در فرودگاه‌ها بوده است. در مورد تهویه کمترین میزان تهویه ۵۴.۹۳ در باشگاه‌های ورزشی بوده است و بیشترین رعایت تهویه بازهم در فرودگاه‌ها و حدود ۹۲.۱۲ بوده است. بنابراین این رعایت‌ها متفاوت است و باید بر اساس پروتکل‌های اعلامی رعایت کنند و با رعایت آنها شاهد آن باشیم که پیک‌های بعدی رخ ندهد.

وی خاطرنشان کرد: سرایت پذیری اومیکرون بسیار بالا است. خیلی از کشورهایی که درصد بالای واکسن داشتند وقتی پروتکل رعایت نکردند، پیک بالایی زدند و ما هم باید رعایت کنیم. اکنون هم درخواست داریم که مردم برای تزریق دز سوم واکسن کرونا اقدام کنند. پوشش دز سوم مناسب نیست و حدود ۱۷ درصد است و باید به بالای ۸۰ درصد برسد تا اگر بیمار شدیم بیماری در حد زیادی ما را درگیر نکند. افرادی که هنوز واکسن نزدند هم باید به سرعت برای واکسیناسیون اقدام کنند.

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در مورد رعایت پروتکل‌ها در حمل و نقل عمومی بویژه در تاکسی‌ها بیان کرد: این کار بر عهده سازمان تاکسیرانی است. با برخی افرادی که هنوز واکسن نزدند تماس می‌گیرند. تاکسی‌هایی که اینترنتی کار می‌کنند روند نظارت بر آنها  راحت‌تر است و اگر واکسن نزنند سامانه ارائه خدمت برایشان مختل می‌شود؛ اما باید تاکسیرانی تمهیداتی بیندیشد. برخی از تاکسی ها آزاد کار می‌کنند که تحت پوشش جایی نیستند و باید زیرساخت‌ها آماده شود تا در این زمینه برای این افراد هم اقدام لازم صورت گیرد و با راهنمایی رانندگی تمیهداتی اندیشیده می‌شود که به دوربین کنترل وصل شوند و باید زیرساخت این امر فراهم شود. همه چیز وابسته به افراد است و باید احساس مسئولیت کنند و اگر علائم بیماری داشتند از منزل خارج نشوند.

جندقی در مورد برگزاری حضوری امتحانات مدارس و دانشگاه‌ها و دایر شدن کلاس‌های حضوری تاکید کرد: توصیه ستاد ملی به حضوری برگزار شدن امتحانات و حضور دانشجویان و دانش آموزان سر کلاس است و برای  همه اینها پروتکل بهداشتی وجود دارد که ابلاغ شده است و باید اهتمام ویژه در زمینه استفاده از ماسک وجود داشته باشد و واکسیناسیون کامل باشد. همچنین تهویه در محیط مهم است و با اتمام زمستان وجود تهویه راحت‌تر می‌شود. همچنین اگر بیمار بودند به هیچ عنوان نباید سر کلاس حاضر شوند و در قرنطینه باشند.


وی تاکید کرد: کرونا با ما خواهد بود و مرتبا جهش می‌یابد و باید یاد بگیریم با آن زندگی کنیم. مدیریت هوشمند کنترل کرونا هم بر این امر تاکید دارد. قرنطینه هوشمند در پنج فاز اجرایی می‌شود و نیاز است که مدیریت هر یک از نهادهای اعلامی نظارت بر اجرا را انجام دهند. هر کدام از این پنج فاز خیلی از اوقات رعایتی انجام نمی‌دهند و قرار شده گزارشی در این زمینه تهیه شده و نظارتها افزایش یابد و از وزارتخانه‌ها یا اصناف پیگیری شود.

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت افزود: برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی زیر مجموعه وزارت بهداشت اکنون مفاد مقرر شده برای قرنطینه هوشمند را اجرایی می‌کنند و کارکنان زیرمجموعه خود را بررسی می‌کنند و در فاز اول کارکنان دولت واکسن نزده احصا شده و مقرر شد که واکسن بزنند. یا در مورد تاکسی‌های اینترنتی اسامی افراد واکسن نزده احصا شده و به افراد اخطار داده شده که واکسن بزنند. این پروتکل‌ها در دست پیگیری است و نتیجه نظارت‌ها به اطلاع ستاد خواهد رسید.

جندقی تاکید کرد: زمان اینجا مهم است چون در حال جایگزینی اومیکرون با دلتا هستیم و اگر تا دو هفته دیگر این پروتکل‌ها به خوبی رعایت نشود، ممکن است دچار پیک بیماری شویم. سامانه‌ها متصل است و افراد شناسایی می‌شوند ولی محدودیت‌هایی هم وجود دارد. در فاز کنترل هوشمند در ترددهای درون و برون شهری مهم است که افراد واکسن زده باشند یا بیمار نباشند.

وی یادآور شد: مردم منتظر نباشند که با اعمال محدودیت، رعایت کنند؛ بلکه خود حداکثر رعایت‌ها را به کار گیرند تا از ابتلا به بیماری پیشگیری کنند. اگر واکسیناسیون و بیماریابی و رعایت پروتکلها به خوبی صورت گیرد حتما کاهش بیماری خواهیم داشت؛ اما شرط آن انجام این موارد است. بررسی‌های ما نشان داده است که این موارد افزایش یافته است زیرا مردم خطر را درک کردند اما برخی هم کمتر رعایت می‌کنند.

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: سالن‌های پذیرایی و رستوران‌ها و خوابگاه‌ها اماکن پرخطری هستند که انتقال بیماری در آنها بیشتر است و باید رعایت شود وگرنه بیماری افزایش می‌یابد. معتقدیم افراد واکسن نزده به شدت در معرض خطر بیماری هستند و در خیلی از کشورها اکنون سویه اُمیکرون جایگزین دلتا شده است و باید واکسیناسیون گسترش یابد. در ادارات، ‌ کارخانجات و... و. افراد باید واکسینه شوند زیرا بیمار شدن افراد واکسینه نشده خطری برای سایرین است. مدیریت هوشمند کرونا حدود ۵ هفته است که اجرایی شده است و در تمام فازها کار آغاز شده و درصد موفقیت آن در حال بررسی است و اعلام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع برنامه سلامت کار و حرفه‌ای در کارخانجات در حال اجرا است؛ به عنوان مثال اندازه گیری عوامل زیان آور محیط کار بررسی می‌شوند و این کار از طریق دولت و شرکت‌هایی که از ما مجوز گرفتند انجام شده و توصیه‌های لازم به کارگران و کارکنان و کارفرمایان آنجا صورت می‌گیرد و بر اصلاح فرایند هم تاکید می‌شود. وزارت کار هم در مورد ایمنی در محیط کار چنین می‌کند. معاینات کارکنان بسته به نوع فعالیت در دوره‌های سه ماهه، ‌۶ ماهه یا یک ساله انجام می‌شود و اگر جایی خطایی رخ دهد، برخورد قانونی صورت می‌گیرد. اگر کارگری علائم بیماری داشته باشد و به ما مراجعه کند بررسی‌ و پیگیری انجام می‌شود. در بیماری‌های شغلی موضوع پیگیری اهمیت بالایی دارد، زیرا بیماری به تدریج رخ می‌دهد و وقتی وخیم شود احتمالا قابل درمان نیست پس باید بر پیشگیری تمرکز کنیم و توصیه‌های ما لازم الاجرا است.

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در خصوص رعایت پروتکل‌ها در ذیل سامانه امیدگفت: این سامانه اکنون با نام سامانه «ایران من» شناخته می‌شود و در این سامانه اطلاعات تمام دستگاه‌های اجرایی تجمیع شده و در اختیار ستاد قرار گرفته است و حتی می‌توان بخش خود اظهاری آن را هم استفاده کرد. این سامانه با سامانه وزارت بهداشت و سامانه آزمایشگاهی متصل است و اگر کسی تست مثبت داشته باشد از شرایط او آگاه خواهند شد.

جندقی گفت: اومیکرون هر هفته رصد می‌شود و تاکنون ۱۵۳۳ مورد ابتلا به امیکرون شناسایی شده است که مواردی که هفته جدید بوده است حدود ۲۰۵ مورد بوده است و این نشان می‌دهد که این سویه در حال افزایش است و چون از همه تست اومیکرون نمی‌گیریم این عدد باید ضرب در ۶۰ شود؛ یعنی شاید حدود ۱۲ هزار مورد اومیکرون داشته باشیم؛ بنابراین چون سرایت بالایی دارد در مدت زمان کمی جایگزین دلتا می‌شود. پس خیلی فرصت نداریم و از مردم می‌خواهم پروتکل‌ها را جدی بگیرند. الان محدودیت تزریق واکسن نداریم پس از مردم تقاضا می‌کنم برای دز سه مراجعه کنند.

وی در خصوص بررسی سلامت آب آشامیدنی نیز گفت: سازمان آب و فاضلاب بر منشاء ورود آب نظارت دارد و سازمانهای دیگر مانند وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست هم نظارتهای خود را دارند. در این زمینه وزارت بهداشت آب مصرفی را نظارت می‌کند و این نظارت‌ها از لحاظ آلودگی‌های محیطی، میکروبی و شیمیایی است.

جندقی گفت: استاندارد کلر این است که در نقطه استفاده شده بین ۰.۲ تا ۰.۵ ppm باشد این استاندارد جهانی است و اگر این اندازه باشد می‌توان اطمینان داشت که آب آشامیدنی از نظر میکروبی سالم است. اما ممکن است برخی از مواد یا قارچ‌های دیگر در آب موجود باشد که با انجام آزمایش میکروبی سلامت آب را می‌سنجیم. کلر به اشکال مختلف استفاده می‌شود.  اگر در جایی ببینیم آب کلر ندارد، حتما اخطار فوری می‌دهیم. برای کاهش ریسک منابع آب باید رصد و نظارت به دقت انجام شود و سلامت شهروندان برای ما مهم است.

۴۷۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1593964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =