کاربرد و تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی چیست؟

میلگردها یکی از عوامل محافظت ساختمان در برابر زلزله است از این رو دانستن تفاوت میلگرد صنعتی و ساختمانی و کاربرد آن به شما کمک شایانی می‌کند. ما در این مقاله به بررسی میلگردهای صنعتی، میلگردهای ساختمانی و انواع آن نیز پرداخته‌ایم.

یکی از عوامل محافظت ساختمان از زلزله میلگردها هستند؛ شاید در ظاهر که به بدنه ساختمان فکر کنیم، وجود بتن در ساختار ساختمان‌ها را عامل اصلی محافظت در برابر زلزله بدانیم ولی بتن به دلیل عدم خاصیت کششی مقاومت چندانی ندارد و بدون حضور میلگرد در بتن عملکرد چندان مطلوبی نخواهند داشت؛ چرا که میلگردها با توجه به خاصیت و نیروی کششی که ایجاد می‌کنند موجب مقاومت بتن می‌شوند از این رو میلگرد یکی از عناصر اصلی در ساختمان سازی محسوب می‌شود. آهن آنلاین در این مقاله قصد دارد تا شما را با تفاوت میلگرد صنعتی با میلگرد ساختمانی و کاربردهای هریک آشنا سازد، با ما همراه باشید و در آخر اگر سوالی دارید در قسمت نظرها اطلاع دهید تا کارشناسان ما به شما پاسخ دهند.

میلگرد صنعتی

میلگرد صنعتی، همان ‌طور که از نام آن پیداست، در صنعت مورد استفاده قرار گرفته و با توجه به نیاز صنایع، تولید و عرضه می‌شود. این نوع میلگرد برای مصارف ساختمانی مناسب نیست و فقط در بخش‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای ساخت این میلگردها نیز از فولاد استفاده می‌شود؛ اما از لحاظ قطر و ساختار با میلگردهای معمولی تفاوت‌هایی دارند. برخلاف میلگردهای ساختمانی که از نوع آجدار هستند، میلگردهای صنعتی دارای سطح صاف و صیقلی بوده و هیچ‌گونه آجی روی آن‌ها دیده نمی‌شود. دلیل وجود این دندانه‌ها و آج‌ها این است که آج‌ها موجب افزایش اصطکاک میان میلگرد و بتن می‌شود. البته ناگفته نماند که برای بعضی از فعالیت‌های صنعتی نیز از میلگردهای آجدار استفاده می‌شود؛ اما به‌طور کلی میلگردهای صنعتی غالبا از نوع آجدار نیستند. میلگردهای صنعتی به لحاظ قطر، قطر بیشتری در مقایسه با میلگردهای ساختمانی دارند و طبیعتا از مقاومت خمشی (استحکام شکست) بیشتری نیز برخوردارند.

کاربردهای میلگرد صنعتی

همان‌ طور که در بالا اشاره شد، از میلگردهای صنعتی در صنایع مختلف استفاده می‌شود که مهم‌ترین این صنایع عبارت‌اند از: صنعت تولید پیچ و مهره، تولید تجهیزات کشاورزی، صنعت خودروسازی، تولید ماشین‌آلات کشاورزی و غیره.

درمورد کاربرد انواع میلگردهای صنعتی بایستی این نکته را متذکر شویم که با توجه به نوع نیاز مصرف‌کننده، کیفیت این میلگردها متفاوت است. به‌عنوان مثال برای صنایع ساخت مهمات نیازمند آلیاژهای باکیفیتی از فولاد مانند ck45 و ck60 هستیم؛ چراکه این میلگردها توانایی تحمل فشار بالا را دارند. در مقابل، صنایعی نیز وجود دارند که حساسیت کمتری بر روی جنس و آلیاژ میلگرد دارند و نمونه بارز این صنایع، صنعت ساخت لولا است. صنعتگرانی که پیشه آن‌ها تولید لولا است، چندان توجهی به درجه سختی و آلیاژ میلگردها ندارند. از میلگردهای صنعتی با سایز پایین در ساخت مفتول بهره گرفته می‌شود و وزن میلگرد یکی از عوامل کلیدی در تعیین کاربرد آن است.

کاربرد میلگرد صنعتی و مقایسه آن با میلگرد ساختمانی

میلگرد ساختمانی

میلگرد ساختمانی با هدف تقویت بتن در درون آن قرار می‌گیرد. میلگردهای ساختمانی دارای دندانه و آج هستند تا میلگرد محکم‌تر درون بتن قرار بگیرد و احتمال شکستن بتن را به شدت کم ‌کند. همان ‌طور که گفته شد، نقش میلگرد در درون بتن بسیار مهم و حیاتی است. درست است که بتن از استحکام خوبی برخوردار بوده و زیر فشارهای مختلف ساختمان عملکرد خوبی دارد، اما اگر این فشار به بخش مرکزی بتن وارد شود، بتن به راحتی می‌شکند. ولی بتنی که با میلگرد تقویت ‌شود با هیچ فشاری نمی‌شکند؛ چراکه فشار وارده توسط میلگرد جذب و خنثی می‌شود، بدون اینکه کوچک‌ترین صدمه‌ای به خود بتن وارد آید.

یکی از کاربردهای مهم میلگرد در بتن، کم کردن ضخامت آن است؛ بنابراین استفاده از میلگرد در ساختمان‌سازی موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود. میلگرد در درون بتن، بتن را مستحکم می‌کند؛ به‌گونه‌ای که دیگر نیازی به بتن‌ریزی ضخیم نیست و میلگرد درون آن، خاصیت ترک‌خوردگی بتن را به شدت کاهش می‌دهد.

تفاوت میلگردها از زوایای مختلف

همان‌طور که در مطالب بالا نکته‌های متعددی را متذکر شدیم، میلگردها هم در صنعت و هم در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند که باید تفاوت میلگرد صنعتی با میلگرد ساختمانی را بهتر بشناسیم از این رو جدا از فرق میلگرد ساختمانی و میلگرد صنعتی که در کنار شباهت‌ها، شاهد تفاوت‌هایی در شکل ظاهری، خواهش مکانیکی، ترکیب شیمیایی هستیم، باید تفاوت میلگرد ساده و آجدار را نیز بدانید که اما در ادامه به تفاوت‌های میلگرد صنعتی و ساختمانی به طور دقیق و اصولی اشاره خواهیم کرد.

همچنین پیشنهاد می‌شود مقاله "تفاوت میلگرد ساده و آجدار" را نیز مطالعه فرمایید.

  • شکل ظاهری میلگردها

با توجه به شکل ظاهری میلگردها می‌توان آن‌ها را به دو دسته کلی آجدار و ساده تقسیم کرد. شکل ظاهری میلگردها یکی از عوامل تعیین‌کننده نوع استاندارد تولیدی میلگردها است و استاندارد رایج در ایران، استاندارد ملی ایران و استاندارد روسی است. براساس استاندارد روسی GOST میلگردها به چهار دسته A1، A2، A3 و A4 تقسیم می‌شود و میلگرد ذوب آهن نیز برای تولید میلگردهای خود از استاندارد GOST استفاده می‌کند.

میلگرد A1 دارای شکلی ساده و بدون آج است. این میلگرد قابلیت تغییر شکل داشته و دارای استحکام کششی برابر با 360 مگاپاسکال است. میلگرد A2 از جنس فولاد نیمه خشک تهیه شده و دندانه‌ها و آج‌هایی یکنواخت به صورت فنری، موازی، مارپیچ و دوک مانند دارد. استحکام کششی میلگرد آجدار A2 برابر با 500 مگاپاسکال است و این میلگردها در سایزهای 8 تا 40 تولید شده که سایزهای 8، 10 و 14 کارایی و موارد استعمال بیشتری دارند.

میلگردهای آجدار A3 در دسته فولادهای سخت و خشک قرار می‌گیرند که شکل آج‌های آن به صورت دنده‌های خزدار یا یکنواخت است. این نوع میلگرد برای ساخت‌وساز به کار می‌رود و از استحکام کششی 600 مگاپاسکال برخوردار است. ناگفته نماند که استفاده از این میلگردها برای جوشکاری توصیه نمی‌شود. میلگردهای آجدار A4 در رده فولاد سخت قرار گرفته و دارای آج‌های مرکب هستند و استحکام کششی آن‌ها برابر با 650 مگاپاسکال است. از میلگردهای A1 در صنعت و از میلگردهای آجدار در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود.

  • خواص مکانیکی میلگردها

خواص مکانیکی میلگردها اعم از صنعتی و ساختمانی، باتوجه به نوع آلیاژ آن‌ها متفاوت است و به همین علت ممکن است خواص مکانیکی میلگردها در مقایسه با سایر میلگردها ضعیف‌تر باشد. خواص مکانیکی که از میلگردهای ساختمانی انتظار می‌رود، به میزان استحکام کششی و سختی آن‌ها مربوط می‌شود و شاید میزان انعطاف‌پذیری این تولیدات کمتر مورد توجه مصرف‌کنندگان قرار بگیرد. درمقابل، میلگردهای صنعتی به علت طیف گسترده‌ای از آلیاژهای مصرفی در تولیدشان، توان ارائه همزمان خواصی همچون استحکام بالا، قابلیت ماشین‌کاری، انعطاف‌پذیری و غیره را دارند.

خواص فیزیکی و ترکیب شیمیایی میلگرد ساختمانی و صنعتی

  • ترکیب شیمیایی میلگردها

یکی از تفاوت‌های مهم میلگردهای صنعتی و ساختمانی در نوع ترکیب شیمیایی آن‌ها است. با توجه به اینکه کاربرد میلگردهای ساختمانی در مقایسه با میلگردهای صنعتی محدود است، به همین علت در تولید این میلگردها تنوع آلیاژ بالا مورد توجه قرار نمی‌گیرد و غالبا در تولید آن‌ها از آلیاژ St37 بهره گرفته می‌شود. درمقابل، در تولید میلگردهای صنعتی با توجه به کاربردهای بسیار زیادی که در صنایع مختلف دارند از فولادهای عملیات حرارتی، انواع استیل بگیر، نسوز و غیره استفاده می‌شود که هرکدام از این آلیاژها دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند و در صنایع مختلف نیازهای متعددی را برطرف می‌کنند.

  • سایز و اندازه میلگردها

منظور ما از سایز میلگرد، قطر میلگرد است. تنوع سایز میلگردهای صنعتی در مقایسه با میلگردهای ساختمانی بسیار بالاست و اغلب میلگردهای ساختمانی در بازه اندازه و سایز 8 الی 32 میلی‌متر تولید می‌شوند. اما میلگردهای صنعتی در سایز و ابعاد بالاتری تولید و عرضه می‌شوند. میلگردها اعم از ساده و آجدار با توجه به سایزهای مختلف آن‌ها به صورت شاخه‌ای یا کلاف به فروش می‌رسند. به این صورت که سایزهای کمتر از 12 میلی‌متر به صورت کلاف و سایزهای بالاتر از 12 میلی‌متر به صورت شاخه‌ای فروخته می‌شوند.

  • قیمت میلگردها

در خرید محصولات، یکی از عوامل مهم برای مصرف‌کنندگان در انتخاب کالا، قیمت آن است. در خرید این محصولات، قیمت آهن‌آلات از جمله میلگرد صنعتی و ساختمانی نیز بسیار حائز اهمیت است. از سوی دیگر قیمت میلگرد تحت تاثیر عوامل مختلف در بازار دستخوش تغییر می‌شود. نوع میلگرد، جنس، سایز، نوسانات ارزی، میزان عرضه و تقاضا و وقایع سیاسی از عواملی هستند که بر قیمت میلگرد تاثیر قابل توجهی دارند. هرکدام از این عوامل می‌توانند به تنهایی و به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم بر قیمت میلگرد تاثیر بگذارند. در میان قیمت‌ میلگردهای مختلف، قیمت میلگرد ذوب آهن دارای نوسان قیمت کمتری است. ناگفته نماند که قیمت میلگردهای صنعتی، به دلیل اینکه دارای کاربردهای وسیعی است و در اغلب موارد به صورت سفارشی تولید می‌شوند در مقایسه با میلگردهای ساختمانی، دارای قیمت بالاتری هستند.

جمع‌بندی

همان‌طور که در متن مقاله اشاره کردیم، تفاوت‌های میلگرد صنعتی با میلگرد ساختمانی با تمام شباهت‌ها، از نظر ظاهری، خواص مکانیکی، خواص شیمیایی و غیره متفاوت است و میلگردها خود نیز از لحاظ ظاهر به دو دسته میلگرد ساده و میلگرد آجدار تقسیم می‌شوند و قیمت روز میلگرد نیز با توجه به عوامل مختلفی در ایران دستخوش تغییرات بالایی است؛ به همین علت استعلام قیمت میلگرد از منابع معتبری همچون آهن آنلاین کمک شایانی به مصرف‌کنندگان می‌کند. در نهایت اگر این مقاله برای شما مفید واقع بود، آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و نظرات، سوالات و انتقادات خود را در قسمت کامنت‌ها مطرح نمایید.

به نقل از https://ahanonline.com/

تلفن تماس : 02154712

آدرس ساختمان مرکزی : تهران، ستارخان، خیابان حبیب اللهی، نبش کوچه بنفشه، پلاک 114 (ساختمان مرکزی آهن آنلاین)

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1596886

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =