مدیریت  ۱۳ هزار ۱۰۰ هکتار از مراتع استان سمنان به بهره‌برداران احاله شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: با امضای اسناد طرحهای مرتعداری مصوب شده در دفاتراسناد رسمی استان در نه ماهه سالجاری ۱۳۱۰۰ هکتار از مراتع این استان با هدف حفظ و احیاء مراتع و مدیریت اصولی به نمایندگان مرتع‌داران و بهره‌برداران، احاله مدیریت شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان «جعفر مرادی حقیقی» در حاشیه امضای این اسناد گفت : مدیریت و حفاظت اصولی از مراتع یکی از اولویت‌های سازمان جنگلها ، مراتع و آبخیزداری کشور بوده و تا زمانی‌که مشارکت مردم و بهره‌برداران را همراه داشته باشیم، مدیریت مراتع و عرصه‌های منابع طبیعی دچار مشکل نمی‌شود.
وی اظهار داشت: بدون تردید مجریان طرحهای مرتعداری و بهره‌برداران عرصه‌های منابع طبیعی مهم‌ترین و موثرترین نقش را در حفاظت از مراتع به عهده دارند و در راستای حفاظت، صیانت و احیای مراتع، احاله مدیریت طرحهای مرتعداری این استان در دستور کار قرار گرفته است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان ادامه داد: بر اساس سیاست های ابلاغی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، تمامی دارندگان پروانه چرا تا پایان سال ۱۴۰۰ باید طرح مرتع‌داری تهیه کنند زیرا پروانه های چرای دام صادره برای افراد واجد شرایط ، مجوز موقت استفاده از مراتع  بوده و برابر قوانین موجود پس از تهیه طرحهای مرتعداری و احاله مدیریت ، علاوه بر معافیت پرداخت عوارض سالیانه چرای دام ، مدیریت 
بهره برداری در قالب اجرای طرح‌های تهیه شده مصوب به کاهش تخریب پوشش گیاهی و حفظ آب وخاک و مدیریت بهینه و پایدار مراتع منجر می‌شود. همچنین اجرای این طرح‌ها موجب افزایش تولید علوفه مورد نیاز دام با پیش بینی عملیات احیایی و اصلاحی در مراتع  و درآمد بیشتر و بهبود معیشت بهره‌برداران با در نظر گرفتن سایر پتانسیل های موجود در مراتع خواهد شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود: طرح مرتع‌داری سند توسعه‌ای محسوب می‌شود که مجریان طرحهای مرتعداری می‌توانند علاوه بر کار دامداری خود در مراتع با توجه به سایر پتانسیلهای موجود در مراتع همانند  توسعه گیاهان دارویی و صنعتی ، آبزی پروری و زنبورداری ، گردشگری به سایر فعالیت‌های اقتصادی متناسب با طرح در قالب طرحهای مرتعداری تلفیقی نیز بپردازند.
وی افزود: بهره‌برداران در طرح مرتع‌داری می‌توانند ضمن استفاده از پتانسیل های موجود در خصوص بیمه مراتع در مقابل حوادث طبیعی و خشکسالی اقدام و در قالب مدیریتی منسجم به حفظ و توسعه مراتع و منابع طبیعی کمک شایانی کنند.
گفتنی است تا کنون بیش از ۵۱۰ سامانه عرفی از مراتع استان سمنان با مساحت حدود  ۱ میلبون و ۹۵۶هزار  هکتار احاله مدیریت گردیده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1597294

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =