مردم اوکراین: به توپی میان روسیه و ناتو تبدیل شده‌ایم

فارس نوشت: در حالی که مردم اوکراین زندگی روزمره خود را همانند همیشه به پیش می‌برند، اما از نتیجه افزایش تنش‌ها در مرز کشورشان با روسیه نگران هستند.

مردم اوکراین در مصاحبه‌هایی که با شبکه سی‌ان‌ان داشتند با انتقاد از کشورهای غربی گفتند که کشورشان به توپ میان روس‌ها و ناتو تبدیل شده و هر کدام نیز به دنبال منافع خود هستند.

یکی از شهروندان در این مصاحبه گفت ما خواستار راه حل مسالمت‌آمیز بوده و از آن حمایت می‌کنیم.

یکی دیگر از شهروندان اوکراینی نیز تاکید کرد که به ارتش اوکراین اعتماد داشته و گفت که پایبندی مردم به آرامش مهمترین چیز خواهد بود.

یک شهروند دیگر با اشاره به اینکه اوکراین به یک توپ تبدیل شده که بین دو طرف درگیر در این منازعه مبادله می‌شود گفت که اوکراین در هر دو صورت بازنده است و دو طرف نیز تنها به دنبال منافع خود هستند.

پیشتر نیز «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین پنجشنبه شب انتقادات تندی را علیه دولت آمریکا مطرح کرد و گفت تنش‌زایی در شرق اروپا به اقتصاد اوکراین ضربه وارد کرده است.

زلنسکی در نشست خبری گفت، دولت آمریکا باید اوضاع اوکراین را از طریق کی‌یف جویا شوند و در این زمینه از واسطه استفاده نکنند زیرا دولت اوکراین خطرات موجود از سوی روسیه را بهتر می‌داند.

رئیس جمهور اوکراین افزود: «به رئیس جمهور بایدن گفتم که ما نیاز به ایجاد ثبات در اقتصاد خود داریم زیرا ارسال این سیگنال‌ها که فردا جنگ شروع خواهد شد که حتی با زبان دیپلماتیک هم بیان نمی‌شوند، موجب وحشت در بازار و بخش اقتصادی اوکراین می‌شود. این اظهارات برای کشور ما چقدر هزینه دارد؟ مردم باید به ارتش و دولت کشورشان اعتماد داشته باشند اما این اطلاعات متفاوت از منابع مختلف نباید کشور ما را منحرف کنند زیرا موجب وحشت اقتصادی می‌شود».

او در ادامه گفت: «ما به تضمین اقتصادی از سوی متحدان غربی احتیاج داریم. چهار یا پنج میلیارد دلار کافی خواهد بود. آمریکا، کانادا و آلمان و فرانسه قرار است مبالغی را به اوکراین بپردازند. مسئله اصلی میزان این مبالغ نیست بلکه ایجاد اعتماد برای ثبات اقتصادی اوکراین است. این سیگنالی است که ما انتظارش را داریم».

او با کنایه به آمریکا گفت: «بنابراین باید خیلی محتاط باشیم که چطور صحبت می‌کنیم. وقتی گفته می‌شود فردا جنگ شروع می‌شود و لطفاً حرف ما را باور کنید که جنگ آخر ماه فوریه آغاز می‌شود. رسانه‌های غربی ماه نوامبر می‌گفتند با آغاز سال نو میلادی جنگ شروع می‌شود ولی بعد گفتند سال نو مبارک و حالا اطلاع یافته‌ایم حمله در ماه ژانویه شروع می‌شود. من نمی‌گویم چنین تهدیدی وجود ندارد اما نقطه‌ای هم برای آن تعیین نمی‌کنم و نمی‌گویم که بله در همین روز حمله خواهد شد».

او در پاسخ به این سوال که آیا خارج کردن دیپلمات‌های آمریکایی و انگلیسی از اوکراین کار اشتباهی بود پاسخ داد:‌ «بله معتقدم که این کار اشتباه بود. این را علنی می‌گویم. سیگنالی که ما دریافت کردیم این بود که این‌ها کارکنان غیرضروری هستند اما در این شرایط حضور هرکسی ضروری است. در شهری نزدیک به خط تماس که صدای خمپاره شنیده می‌شود، دیپلمات‌های یونانی در حال انجام کار هستند. همه واکنش‌های انگلیس و آمریکا را تماشا می‌کنند و این کارها پیام خوبی منتقل نمی‌کند. اوکراین کشتی تایتانیک نیست و در حال حرکت به جلو است. کاخ سفید و پنتاگون نباید در انتشار اطلاعات غیردقیق درباره مرزهای اوکراین مشارکت کنند».

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1597670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =