قانون جدید: هرچه مهریه بالاتر هزینه ثبت ازدواج بیشتر

ایرنا نوشت: معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به تدوین نظام‌نامه جدید برای تعیین تعرفه ثبت دفاتر ازدواج و طلاق گفت: ملاک تعرفه ثبت ازدواج میزان مهریه می‌شود و مهریه‌های بالاتر باید تعرفه بیشتری برای ثبت ازدواج پرداخت کنند.

حسن بابایی درباره بخشنامه‌ای که قرار است برای تعیین میزان تعرفه ثبت ازدواج در دفاتر ازدواج و طلاق صادر شود، اظهارداشت: این نظام‌نامه هنوز ابلاغ نشده است.

وی با بیان اینکه مهریه‌های بالاتر باید تعرفه بیشتری برای ثبت ازدواج پرداخت کنند، افزود: تعرفه تعیین شده در این نظام‌نامه پیشنهادی، براساس میزان مهریه است و ما به دنبال هدفی بودیم که هرچه میزان مهریه بالاتر برود، تعرفه ثبت ازدواج هم افزایش یابد و این مساله انگیزه‌ای باشد تا مهریه کمتری برای ازدواج در نظر گرفته شود.

بابایی درباره مبلغ پیشنهادی تعرفه جدید گفت: مبلغ پیشنهادی تقریبا از ۴۰۰ هزار تا دو میلیون تومان است.

وی یادآور شد: اکنون تعرفه ثبت ازدواج در دفاتر مربوط به چند سال قبل است و با توجه به هزینه‌های بالا در دفاتر ازدواج و طلاق به ویژه برای اجاره و هزینه‌های کارکنان، به هیچ عنوان متناسب نیست.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: درباره مفاد این نظام‌نامه در حال رایزنی هستیم و بعد از آن، این نظام‌نامه باید از سوی رئیس قوه قضاییه ابلاغ شود.

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نرخ تعرفه ثبت اسناد ازدواج و طلاق در سال ۱۳۹۹ را اعلام کرده بود که این مبالغ ۲۰ درصد نسبت به سال ۱۳۹۸ افزایش داشت.

براساس گزارش سازمان ثبت احوال کشور، در ۶ ماهه نخست سال جاری ۱۵۹ هزار و ۳۳۹ واقعه ازدواج ثبت شده همچنین در مدت مشابه  سال قبل، ۱۳۵ هزار و ۴۹۰ ازدواج ثبت شده که حاکی از افزایش ۱۵ درصدی ثبت ازدواج است.

۴۷۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1598142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    23 4
    انگار کسانی که برای ما قانون می نویسند از سیاره دیگه ای اومدن. من یاد تعرفه پزشکی می افتم وقتی قرار شد کارت خوانی باشه و مالیاتی از شما می خوان تشریف ببرید ای تی ام سر کوچه پول نقد بگیرید. حالا شده این. به واکنش خانم ها به این موضوع فک کنید. مهریه نوشته شده، تعهد آتی محسوب می شد مثل چک زمان دار. الان بخشی از مهریه در سند قید میشه تا مالیات بالا نره خب بخش باقی که صرفنظر نمیشه داماد یا باید چک بده یا سفه یا سند یا نقدی. در نتیجه دعاوی زن و شوهری آینده بجای قید مهریه که ممکنه ممکنه ممکنه تابع مداخله شرعی دولت مبنی بر صلح یا سقف بشه تبدیل به جرایم تعهدات مالی زن و شوهری میشه که سخت تره و البته کمتر هم کسی زیربارش میره. ممنون از تشویق به امر ازدواج و فرزند آوری. سیاست گذار محترم همیشه خودت را جای موضوع سیاست ورزی بگذار بعد فک کن و سپس تصمیم بگیر.
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    35 2
    هزینه ثبت ازدواج هم به داماد بیچاره تحمیل میشه و درنهایت همه چیز به ضرر داماد هست
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    47 1
    خیلی شما در راستای ترویج ازدواج دارین کار می کنین ها ! یه وقت خسته نشین. چرند گفتن حدی داره. فقط دنبال جبران کسریاتون هستین. انگار به کشور ما حمله کردین. انگار با دشمنتون طرفین. فقط میخواین از مردم بکنین. فلان فلان شده ها برید توافق کنید پول بیاد دستتون دست از سر ما بردارید.
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
      36 0
      افتادن به جون ملت از همه چی دارن مالیات میگیرن از خارج فقط چیزهایی که به نفع خودشون برداشت میکنن اونم برداشت اشتباه
  • رضا IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    23 2
    خوب از این به بعد بجای ثبت در سند ازدواج نقدی حساب میکنن