توطئه سیا در اوکراین به روایت رئیس‌جمهور خودخوانده لوگانسک

ایرنا نوشت: لئونید پاسچنیک رئیس جمهور منطقه خودخوانده لوگانسک در شرق اوکراین اعلام کرد که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) خرابکارانی را برای اوکراین آموزش داده است که امکان نخواهند داد صلح برقرار شود.

پاسچنیک روز دوشنبه در گفت و گو با خبرگزاری ریانووستی گفت: زمانی که ناتو از اوکراین خارج شود، دسته های خرابکاران را بجا خواهد گذاشت و این افراد با هماهنگی خارجی فعالیت خواهند کرد و امکان بازگشت اوکراین به صلح و وضع عادی را نخواهند داد. 

رئیس جمهوری خودخوانده لوگانسک گفت: سازمان سیا از سال ۲۰۱۵ کارشناسان سازماندهی جنگ های پارتیزانی اموزش داده است.

وی افزود: سیا تلاش می کند که گروه مربیان اوکراینی برای جنگ های پارتیزانی ناشناخته بماند و تمام تلاش های لازم برای غیرعلنی شدن فعالیت این افراد بکار گرفته می شود. 

به گفته پاسچنیک، این افراد دسته هایی برای اجرای عملیات پاتیزانی آموزش می دهند و به اعضای این دسته ها استفاده از وسایل غیرنظامی به عنوان سلاح آموزش داده می شود.

رئیس جمهوری خودخوانده منطقه دونتسک در بخش دیگر مصاحبه خاطرنشان کرد که ابتکار پیشنهادی اعضای شورای فدراسیون روسیه برای ارسال محموله های تسلیحاتی به منطقه دونباس می تواند تمایل مقامهای اوکراینی برای انجام اعمال نظامی و تحریک آمیز در منطقه دونباس را ازبین ببرد. 

آندره تورچاک دبیر شورای عالی حزب حاکم روسیه واحد پیشتر اعلام کرده بود که روسیه باید به جمهوریهای (خودخوانده) دونتسک و لوگانسک، برخی تسلیحات لازم تحویل دهد. 

جمهوریهای خودخوانده دونتسک و لوگانسک واقع در منطقه دونباس که اکثر ساکنان آن را روس تبارها تشکیل می دهند از سال ۲۰۱۴ بطور یکجانبه از اوکراین اعلام استقلال کرده اند.

روابط آمریکا و غرب با روسیه از سال ۲۰۱۴ به دنبال الحاق شبه جزیره کریمه به آن کشور متشنج شد؛ غرب به بهانه دخالت روسیه در اوضاع داخلی اوکراین، روسیه را بارها تحریم کرده است؛ اما مسکو این ادعای غرب را رد می‌کند.

بخش های غربی روسیه با توجه به همسایگی با اوکراین و نزدیکی به کشورهای عضو ناتو که کانون تنش بین روسیه و غرب است، برای روس ها اهمیت فراوان دارد و به آمادگی رزمی نیروهای نظامی مستقر در این مناطق توجه خاص می شود.

کارشناسان معتقدند که کاخ سفید با کمک متحدان اروپایی، به دنبال ضربه زدن به روسیه هستند و مساله اوکراین را بهانه و دستاویز قرار داده اند.

در ماه‌های اخیر نیز به دلیل ادعای غرب درباره صف‌آرایی نظامی روسیه در مرزهای اوکراین، روابط ناتو با روسیه دچار تنش شده است.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1598158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
    2 0
    صحبت های یک رهبر تجزیه طلب را گذاشتی؟ مثل این هست ککه االن یکی باد ببخش هایی از اررانن راا جدا کنه بعد بر ضد ایران و دولت هایی که کمکش میکنند حرف بزنه و شما پخشش کنی