پایگاه اطلاع رسانی ستادحقوق بشر نوشت:

دبیر ستاد حقوق بشر در دیدار با دادستان حقوق بشر نیکاراگوئه همکاری کشورهای آمریکای لاتین برای مقابله با استفاده ابزاری از حقوق بشر را خواستار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستادحقوق بشر، محمد جواد لاریجانی در دیدار با رافائل عمر کاپساس با اشاره به اینکه حقوق بشر به ابزاری برای آمریکا و غرب برای اعمال فشار سیاسی برکشورهای مستقل تبدیل شده، گفت : کشور ما و کشور شما مورد علاقه آمریکا و غرب نیستند و به همین دلیل همیشه از ناحیه مسائل حقوق بشری متهم شناخته می شوند.

مشاور امور بین الملل رئیس قوه قضائیه در ادامه با مهم خواندن تعاملات حقوق بشری و گسترش همکاری ها گفت : جمهوری اسلامی ایران با سی کشور جهان همکاری های دوجانبه حقوق بشری داشته و دارد که از جمله تازه ترین گفتگوهای دوجانبه حقوق بشری آن با سوئیس،ژاپن و آفریقای جنوبی بوده است.

دبیرستاد حقوق بشر با تشریح فعالیت ها و دستاوردهای قضایی و حقوق بشری کشورمان در سی سال گذشته گفت : جمهوری اسلامی از بدو پیروزی انقلاب تا کنون به دلیل ماهیت ضد استکباری و ضد استعماری خود و به دلیل ارائه مدل منحصر به فردی از مردمسالاری مبتنی بر عقلانیت اسلامی با هجمه های گسترده غرب به بهانه حقوق بشر مواجه بوده است.

جواد لاریجانی با بیان اینکه یکی از راه های جلوگیری از سوء استفاده کشورهای غربی از مقوله حقوق بشر گسترش همکاری های دوجانبه و برگزاری نشست های تخصصی و مشترک است گفت : در بحث حقوق بشر باید نکاتی را مد نظر داشت که مهمترین آنها مسئله چند فرهنگی بودن دنیا، لزوم فراگیر سدن حقوق بشر در همه زمینه ها و پرهیز از استاندارد دوگانه، کوتاه کردن دست تروریسم از استفاده از مکانیزم های بین المللی حقوق بشر و تقویت مکانیزم یو.پی آر در شورای حقوق بشر سازمان ملل است.

مشاور امور بین الملل رئیس قوه قضائیه در تبیین این نکات گفت : حقوق بشر فقط متعلق به آمریکا و چند کشور اروپایی نیست و این نگرش زائیده نادیده انگاشتن چندفرهنگی بودن دنیاست. هرکشوری با فرهنگ خود باید در مکانیزم های حقوق بشری مشارکت داشته باشد.

به گفته لاریجانی موضوع دیگری که معیارهای حقوق بشری را نقض می کند استاندارد دوگانه است و اینکه حقوق بشر فراگیر نیست یعنی در جایی که آمریکایی ها منافع دارند نقض فاحش حقوق بشر نادیده گرفته می شود و جایی که آمریکایی هالازم است تا فشاری به یک دولت یا حکومت بیاورند موضوع حقوق بشر اهمیت پیدا می کند.

دبیرستاد حقوق بشر با اشاره به کشورهای خاورمیانه خطاب به مهمان نیکاراگوئه ای خود گفت : مثلا شما نگاه کنید در عربستان، کویت، بحرین و یمن که حقوق انسان ها در فاحش ترین شکل ممکن نقض می شود و هیچکدام دموکراسی ندارند، مسئله ای به نام حقوق بشر مطرح نمی شود چرا که این کشورها دوستان آمریکا هستند اما ایران با داشتن دموکراسی همیشه متهم به نقض حقوق بشر است و این واقعا مقوله مضحکی است.

لاریجانی ضمن تشریح سیستم قضایی و مکانیزم ستاد حقوق بشر در ایران به تبیین دست اندازی تروریست ها به مکانیزم های بین المللی پرداخت و گفت: این خیلی زشت است که تروریسم و مدافعان آن به اسم حقوق بشر به امکانات و مکانیزم های بین المللی دست یابند و برای رسیدن به اهداف خود از آن استفاده کنند.

دبیرستادحقوق بشر در ادامه ضمن تاکید بر اهمیت مکانیزم یو.پی آر شورای حقوق بشر سازمان ملل آن را روشی مناسب برای بررسی سازو کارهای حقوق بشری همه کشورهای جهان برشمرد و گفت : شما شاهد بودید که برای اولین بار در تاریخ وضعیت حقوق بشری آمریکا در این چارچوب مورد نقد قرار گرفت و جلسه یو.پی آر آمریکا به محاکمه این کشور بدل شد.

در ادامه رافائل عمر کاپساس، دادستان حقوق بشر نیکاراگوئه که به همراه سفیر کشورش در این دیدار حضور داشت از گسترش همکاری های حقوق بشری با ایران استقبال کرده و رسما از دبیرستادحقوق بشر برای دیدار از نیکاراگوئه دعوت کرد.

عمر کاپساس همچنین با تایید هجمه جهانی آمریکا و دوول اروپایی علیه کشورهای مستقل و ضد استکباری به بهانه حقوق بشر گفت: نیکاراگوئه این آمادگی را دارد که نسبت به تغییر قوانین حقوق بشری بین المللی به سمت معیارهایی صحیح تر و مناسب تر که در آن به تنوع فرهنگی و دوری آن از امیال و اغراض سیاسی توجه کافی شده باشد همکاری کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 159850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =