۰ نفر
۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶
درخواست برای تحقیق درباره شاعر گمشده

ایسنا نوشت: «مارگارت اتوود» نویسنده مشهور کانادایی هم به جمع گروه بزرگی از نویسندگان سراسر جهان پیوست که خواستار اقدام فوری برای پرونده شاعر گمشده رواندایی شده‌اند.

«مارگارت اتوود»، «بن اوکری» و «جان ماکسول کوتسی» به بیش از ۱۰۰ نویسنده جهان پیوستند که خواستار مداخله رئیس‌جمهور رواندا در پرونده «اینوسنت باهاتی»، شاعری که یک سال از ناپدید شدنش گذشته است، شده‌اند.

بر اساس گزارش پن اینترنشنال، یک سازمان حقوق بشر، «باهاتی» آخرین بار در هفتم فوریه سال ۲۰۲۱ در  یکی از هتل‌های ایالات جنوبی رواندا دیده شده است. این شاعر که در کشورش چهره شناخته‌شده‌ای محسوب می‌شود، شعرهایی در یوتیوب و فیسبوک منتشر کرده بود و در مراسم‌هایی نیز اجرا داشت، اما از آن زمان تاکنون به «کیگالی» بازنگشته و موبایل‌هایش نیز خاموش هستند.

گزارش‌های رسانه‌ها نشان می‌دهند ناپدید شدن این شاعر در نهم فوریه به اداره تحقیقات رواندا گزارش شده است.

حالا بیش از ۱۰۰ نویسنده و هنرمند در نامه‌ای به رئیس‌جمهور رواندا، نگرانی عمیق خود را درباره وضعیت «باهاتی» نشان داده‌ و به این نکته اشاره کرده‌اند که آن‌ها معتقدند ناپدید شدن این شاعر با محتوای شعرهای او که انتقادی به مسائل تاثیرگذار در جامعه رواندا بوده، مرتبط است.

این گروه از نویسندگان همچنین به گزارش‌هایی اشاره کرده‌اند که طبق آن‌ها «باهاتی» در اتفاقی مشابه در سال ۲۰۱۷ چند روز پس از انتشار یک بیانیه‌ انتقادی در فیسبوک به اداره پلیس فراخوانده شد و به دنبال آن بدون هیچ محاکمه‌ و اتهامی سه ماه را در زندان گذراند. «باهاتی» پس از حکم دادگاه از زندان آزاد شده بود.

در این نامه به یکی از سخنرانی‌های سال ۲۰۲۱ یکی از مقامات فرهنگی رواندا نیز اشاره شده است که در آن درباره گمراه شدن افکار عمومی بر اثر خارج شدن شعر از مسیر اصلی، صحبت شده بود.

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1600933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =