ترامپ: با خروج از افغانستان پوتین جسارت حمله به اوکراین پیدا کرد

ایسنا نوشت:رئیس جمهور سابق آمریکا ضمن تاکید بر اینکه رئیس جمهور روسیه پس از مشاهده خروج "نامناسب" آمریکا از افغانستان در سال گذشته میلادی جسارت حمله به اوکراین را پیدا کرده است، گفت، اگر وی همچنان در کاخ سفید بود، این کشور در چنین موقعیتی قرار نمی‌گرفت.

به گزارش شبکه فاکس نیوز، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در برنامه "فاکس و دوستان" گفت: اول از همه اینکه این اوضاع شوکه‌کننده است چرا که هرگز نباید اتفاق می‌افتاد.

ترامپ به تنش‌های رو به افزایش در مرز روسیه-اوکراین در بحبوحه نگرانی‌ها از حمله قریب‌الوقوع روسیه واکنش نشان داد. وزارت امور خارجه آمریکا اوایل روز شنبه به پرسنل غیرضروری در سفارت آمریکا در کی‌یف دستور خروج داد. این دستور چند ساعت پس از آن صادر شد که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید از آمریکایی‌ها خواست تا از این کشور خارج شوند.

سالیوان در یکی از کنفرانس‌های خبری کاخ سفید گفت: همان طور که قبلا گفته‌ایم، در شرایطی به سر می‌بریم که هر لحظه ممکن است پوتین دستور حمله صادر کند و جنگی آغاز شود.

ترامپ گفت:‌ دولت جو بایدن، رئیس جمهور کنونی آمریکا مقصر این اوضاع است و این شرایط کاملا به خروج آمریکا از افغانستان در اوت سال گذشته میلادی که چین و روسیه از نزدیک آن را نظاره می‌کردند، مرتبط است.  

وی افزود: اینکه چطور به اینجا رسیدیم زمانی شروع شد که آنها تحولات افغانستان را مشاهده کردند و احتمالا نامناسب‌ترین خروج در تاریخ هر ارتشی، جدای از ما را، دیدند و شی جینپینگ، رئیس جمهور چین و پوتین تماشا کردند و پیش خودشان گفتند «چه خبر است؟ اصلا نمیدانند چه میکنند.» حالا ببینید به زودی بین چین و تایوان چه اتفاقی می‌افتد. فکر میکنم آنها یک دفعه جاه طلب‌تر شدند.

ترامپ در ادامه گفت: فکر می‌کنم پوتین یک دوره‌ای واقعا می‌خواست مذاکره کند اما وقتی تحولات افغانستان را دید، وقتی خروج بد و نامناسب آمریکا از افغانستان را دید آن هم روندی که خروج ارتش را در اولویت قرار داد، تجهیزات نظامی به ارزش 85 میلیارد دلار را برای طالبان به جا گذاشت تا در روند کشتارها از آنها استفاده کنند و وقتی همه اینها را تماشا کرد، جسارت حمله به اوکراین را پیدا کرد.

ترامپ بار دیگر مدعی شد که اگر خودش همچنان رئیس جمهور آمریکا بود، اوضاع اینگونه نمی‌شد.

وی گفت: من پوتین را خیلی خوب می‌شناسم، روابط دوستانه‌ای با او داشتم، من جلوی پروژه خط لوله او را گرفتم، من بیشتر از هرکس دیگری تحریم‌هی سنگین علیه روس‌ها اعمال کردم. هیچکس در برابر روسیه از من جدی‌تر نبود اما ما روابط دوستانه خود را حفظ کردیم و به هم احترام می‌گذاشتیم. فکر می‌کنم اکنون بازی کاملا عوض شده و توپ کاملا دست آنهاست.

بایدن روز شنبه با پوتین در جریان یک تماس تلفنی مذاکره کرد اما ترامپ اهمیت چنین تماس تلفنی را زیر سوال برد.

وی گفت: این فقط یک تلاش است، پوتین هیچ چیزی به بایدن نمی‌گوید و فکر نمی‌کنم که پوتین در این برهه به حرف‌های بایدن گوش دهد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1602632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    0 0
    این تو بودی که با طالبان توافق کردی که از افعانستان خارج شوید
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    0 0
    در دوره ترامپ طرح کاهش و ترک نیروی های امریکایی از افغانستان آغاز شد .