خبرگزاری رسا نوشت:

حجت الاسلام نقویان، استاد حوزه و دانشگاه، در سومین دوره آموزشی توجیهی خادمین شهر بهشت در سالن صبای مشهد به نکات مهم تربیتی اشاره و تصریح کرد: پس از تعیین هدف و اخلاص در کار، نخستین گام در تربیت، در نظر گرفتن ظرفیت مخاطب است چنان که قرآن کریم نیز با همین شیوه معارف تربیتی خود را ارائه می دهد.

وی با بیان این که پیامبر اکرم(ص) نیز به تدریج و به مقتضای مخاطب سخن می گفت، افزود: ذوق و سلیقه، دانش و تدبیر مربی باعث می شود توفیقات خوبی در این مسیر داشته باشد.

حجت الاسلام نقویان با تأکید براین که برخلاف مسیحیت، در اسلام محدودیتی برای سوال از موارد مختلف اعتقادی وجود ندارد، اظهار داشت: دو نوع حرف را نباید گفت؛ امروز برخی حرف ها بسیار رایج شده و در همه جا گفته می شود در حالی که یا خرافات است یا اصولا قابل استدلال و مستند نیست. حرف های غیر قابل هضم برای ذهن جوان که یک زندگی جادویی و سراسر معجزه را برای او ترسیم کرده و با منع او از هرگونه تلاش و تکاپو و تدبیر در امور، وی را دچار خلأ می کند.

این خطیب برجسته، اینگونه مباحث را انحراف از فلسفه دین داری دانست و گفت: در اسلام، دنیا مزرعه آخرت است یعنی تا انسان زنده است کار دنیا تعطیل بردار نیست و اینطور نیست که انسان بدون هیچ تلاشی حتی در امور عادی زندگی اش هم در انتظار معجزه بنشیند.

وی ادامه داد: نوع دوم، حرف هایی است که ذاتا مشکلی نداشته و مستند است، اما برای یک مخاطب خاص مناسب نیست؛ از این رو باید به جایگاه نقل کلام هم توجه شود.

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر تقدم شادی و خنده بر غم و گریه در قرآن افزود: استفاده از ادبیات طنز و نشاط آور بسیار مهم است اما در عین حال حریم ها نیز باید حفظ شود؛ امروز برنامه های صداوسیما به بهانه ایجاد شادی مرتکب موارد غیر شرعی می شوند، هنوز نتوانسته ایم یک برنامه بدون اشکال درست کنیم.

حجت الاسلام نقویان، خودساختگی مربی را عاملی مهم در تربیت اثرگذار برشمرد و ابراز داشت: متاسفانه بیشتر مشاهده می شود که برخی تنها در حرم مطهر امام رضا(ع)، حدود شرعی و حجاب اسلامی را رعایت می کنند؛ اما در سایر نقاط شهر و مکان های دینی و تفریحی این گونه نیستند. اگر ما بتوانیم شکوه امام را در دل ها بنشانیم، فرد در هر کجا که باشد خود را در محضر امام دیده و متخلق به اخلاق اسلامی خواهد بود.

در ادامه این مراسم، مهندس پژمان، شهردار مشهد خدمتگزاری به خلق خدا را از شاخصه های انسان کامل دانست و گفت: آنان که از ایمان و آگاهی کافی برخوردارند در خدمت به مردم بر هم سبقت می گیرند.

وی، طرح خادمین شهر بهشت را تمرینی برای رسیدن به کمال دانست و افزود: در این طرح، نوجوانان با فرهنگ رضوی به صورت نظری و کاربردی آشنا می شوند. امید است با تداوم این طرح، جامعه ای فرهیخته و بانشاط و احساس مسؤولیت را شاهد باشیم.

شهردار مشهد با اشاره به بعثت خاتم الانبیا(ص) بر لزوم توجه هرچه بیشتر به معارف قرآن کریم و نمود آن در زندگی تأکید و خاطرنشان کرد: آسیب های امروز جامعه ما ناشی از کم توجهی به این سرچشمه معرفت الهی است.

گفتنی است، «خادمین شهر بهشت» عنوان طرحی اجتماعی ـ تربیتی است که از سوی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری مشهد به منظور هویت بخشی به نواجوانان، آموزش، تبلیغ و ترویج فرهنگ رضوی در میان آنان، ارائه الگو و تشویق این قشر آینده ساز به حضور در فعالیت های اجتماعی با رویکرد دینی(افزایش نشاط اجتماعی) اجرا می شود و هم اکنون بیش از 45 هزار نوجوان مشهدی با عنوان خادم شهر بهشت تحت نظر کارشناسان فرهنگی در این طرح مشارکت دارند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 160265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =