بیش از 70 درصد از آمریکایی ها با بازگشت سربازان از افغانستان به خانه موافق هستند

سارا معصومی

نقشه باراک اوباما چهل و چهارمین رئیس جمهوری ایالات متحده برای خروج از جنگی ده ساله با استقبال عمومی روبه رو شده است. قریب به ده روز پیش بود که باراک اوباما همانگونه که در جریان رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری وعده داده بود، فرمان خروج از افغانستان را در دو مرحله صادر کرد. برای آمریکایی هایی که از سال 2001 تاکنون یک بار شاهد پرواز جنگنده های خود بر فراز افغانستان و بار دیگر بر آسمان عراق بودند، بازگشت سربازان به خانه امری خشنود کننده است.بر اساس طرح آقای اوباما نیروهای مازاد تا پایان تابستان آتی و مابقی تا سال 2014 از افغانستان خارج خواهند شد.
موسسه نظرسنجی گالوپ در تازه ترین جامه آماری خود از امریکایی های حاضر در کوچه و خیابان و البته وابستگان به احزاب دموکرات و جمهوری خواه این سوال را پرسید که : آیا با خروج از افغانستان به طور کلی موافق هستید؟ 72 درصد با این طرح اعلام موافقت کردند و سهم مخالفان هم 23 درصد بود.


افغانستان


برخی امریکایی ها اعتقاد دارند که عقب نشینی زودهنگام از افغانستان می تواند دستاوردهای ده ساله ناتو و پنتاگون را بر باد دهد. گالوپ در دومین نظرسنجی خود از سوال شوندگان پرسید که نظر آنها در خارج کردن 30 هزار نیرو از افغانستان در 15 ماه آتی چیست؟ 43 درصد از امریکایی ها این رقم و این زمان بنذی را درست می دانند. 29 درصد این رقم را ناچیز می دانند و 19 درصد آن را بسیار زیاد.


افغانستان


روزی که باراک اوباما بر مسند قدرت در ایالات متحده نشست موجی از احساسات مثبت را با خود داشت که همگی به وی به چشم راه نجاتی برای تمامی مشکلات اعم از داخلی تا خارجی نگاه می کردند. با این همه روزی که وی ضرب الاجل زمانی برای خروج از عراق را اعلام کرد همگی وی را متهم به بی کفایتی در مدیریت جنگ کردند. کم نبودند تحلیل گرانی که ادعا کردند تعیین روز و ماه این خروج به معنای هدیه ای برای شبه نظامیان است تا خود را برای فردای عقب نشینی مهیا کنند. گالوپ در این نظرسنجی هم از امریکایی ها در خصوص موافقت و مخالفت با تعیین ضرب الاجل زمانی سوال کرده است . کمتر از یک سوم یعنی 30 درصد با تعیین ضرب الاجل از سوی اوباما موافق بودند. یک سوم هم اعتقاد داشتند که این ضرب ااجل زمانی باید زودتر می بود و البته 31 درصد هم اعتقاد داشتند که ایالات متحده نباید هیچ گونه ضرب الاجل زمانی برای این قبیل جنگ ها تعیین کند. دموکرات ها بیش از دیگران از تعیین این ضرب الاجل زمانی خرسند بودند اما در میان آنها نیز کمتر از 50 درصد یعنی تنها 45 درصد با آن موافق بودند. 40 درصد هم اعتقاد داشتند که سربازان باید زودتر از این ضرب الاجل زمانی عقب نشینی را آغاز می کردند.


افغانستان

امریکایی ها در تمام این سالها قضیه جنگ افغانستان را از داستان عراق مجزا کرده بودند. تا ماه می سال جاری اکثریت در این کشور اعتقاد داشتند که جنگی که آمریکایی ها در سال 2001 میلادی آغاز کردند، اشتباه نبوده است. پس از این تاریخ به دلیل کشته شدن اسامه بن لادن در پاکستان بود که همگان اندکی نسبت به این جنگ ابراز شک و تردید کردند. پس از این ماجرا امریکایی ها از دموکرات تا جمهوری خواه و شهروندان عادی اوباما را برای تعیین ضرب الاجل زمانی تحت فشار قرار دادند. بر اساس نتایج گالوپ ، 72 درصد از امریکایی ها نقشه اوباما در افغانستان را درست می دانند.

 5151

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 160314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۰
    0 0
    امريكاه كار تمام كرد انگليس افغانستان ميبلع امان از دست اين فراماسنا