جراحی تومور قاعده جمجمه برای اولین بار در غرب کشور

نخستین بار در غرب کشور، جراحی تومور بزرگ قاعده جمجمه به کمک سیستم نویگیشن در همدان انجام شد.


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان همدان ؛ فرهاد  فراهانی، متخصص حلق و بینی در این خصوص گفت: پس از حدود یک دهه پیگیری نخستین جراحی تومور بزرگ قاعده جمجمه به کمک سیستم جدید "سی تی اسکن" و "آم آر آی" نویگشین (راهنمایی دقیق محل تومور و عناصر حیاتی اطراف آن به کمک سی تی اسکن و ام آر آی در جریان عمل) با موفقیت و با حفظ تمام شاخه‌های عصب صورت در همدان انجام شد.

وی با بیان اینکه از این پس امکان جراحی ظریف قاعده حفره قدامی، میانی و خلفی جمجمه با اطمینان بسیار بالاتر در استان میسر است، خاطرنشان کرد: دستگاه نویگشین به دستگاه "سی تی اسکن" و "ام آرا آی" مخصوص به دستگاه کامپیوتر وصل می‌شود که مشخص می‌کند ابزارهای جراحی در چه عمق دقیق آناتومی قرار گرفته است.

این استاد تمام گوش، حلق و بینی علوم پزشکی همدان با بیان اینکه قاعده جمجمه عناصر حیاتی زیادی دارد و وقتی جراحی در این ناحیه صورت می‌گیرد ممکن است به ابزارهای حیاتی نزدیک شود و باید نهایت سعی خود را داشت و آن‌ها را حفظ کرد، افزود: این دستگاه به این موضوع کمک شایانی می‌کند.

وی با بیان اینکه دستگاه نویگشین در کشورهای مختلف وجود داشت و از علم روز استفاده می‌شد، اضافه کرد: دستگاه مورد استفاده ما نیز ساخت کشور ایران است و بسیار کارآمد و در حال حاضر در بیمارستان بعثت همدان راه‌اندازی شده که می‌توان با آن تومورهای مختلف قاعده جمجمه را با دقت عمل کرد.

فراهانی با تاکید به اینکه از این دستگاه می‌توان در جراحی گوش و بینی چه قسمت گوش و چه قسمت سینوس‌ها و هم جراحی اعصاب استفاده کرد و با دقت بیشتری عمل‌ها را پیش برد، تصریح کرد: در مراکز مختلفی این دستگاه وجود دارد، اما در غرب کشور برای نخستین بار در همدان راه‌اندازی شده است.

وی اشاره به جراحی تومور بزرگ که هفته گذشته با استفاده از این دستگاه انجام شد، افزود: یک تومور در کف جمجمه بود که با نویگشین فاصله آن را با حفره چشم و کف جمجمه و عناصر حیاتی مشخص و تومور کامل خارج شد و شاخه‌های عصب صورت بیمار نیز حفظ شد.

این متخصص گوش، حلق و بینی افزود: استفاده از این دستگاه هزینه خاصی برای بیمار ندارد و جزو ابزارهای اتاق عمل است، اما خود دستگاه به قیمت ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان تهیه شده است.

وی با اشاره به اینکه، این دستگاه در حوزه کاشت حلزون شنوایی هم امکان کاربرد دارد، گفت: در حال حاضر یک طرح تحقیقاتی توسط یکی از دستیاران در قالب پایان‌نامه آغاز شده تا ببینیم دقت این دستگاه در عمل‌های کاشت حلزون شنوایی چقدر است.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1603331

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =