هوادارانِ روس‌ها زیادند اما به این اُمیدیم که خط‌مان به فارسی برگردد   

قربان صابر، بازیگر شناخته‌شده تاجیکستان می‌گوید به این اُمیدند که خط‌شان به فارسی برگردد. او ولی ادامه می‌دهد نمی‌شود یک‌باره بر سر زنان و مردان چهل، پنجاه ساله کاملا بی‌خبر، ریخت و گفت همان‌طور که فارسی حرف می‌زنید، باید فارسی هم بنویسید.

نرگس کیانی: اگر «در چشم باد» را دیده باشید با شنیدن نامش احتمالا نخستین تصویری که به ذهن‌تان می‌آید پارسا پیروزفر و ستاره صفرآوه، بازیگر تاجیکستانی در نقش بیژن و لیلی است اما اگر کمی بیشتر فکر کنید لواکوی خبیثِ داستان را هم به خاطر خواهید آورد، نقشی که قربان صابر، دیگر بازیگر تاجیکستانی بر عهده داشت.

قربان صابر پیش از این نیز بارها و بارها به ایران آمده است و خودش در این مورد می‌گوید «من در این مملکت زیاد نان و نمک خورده‌ام و خیلی دوستش دارم». سفر این بار او برای ایفای نقش فردوسی در نمایشی به همین نام به کارگردانی سلطان عثمانف در چهلمین جشنواره تئاتر فجر بود. صابر در حاشیه این سفر از تئاتر تاجیکستان، زبان و خط این کشور به خبرآنلاین گفت.

         بیشتر بخوانید: 

        طالبان، با شمشیر آخته به جنگ زبان فارسی آمده‌اند 

        روزگاری در این وطن حتی مغولان فارسی‌زبان شدند 

        این شعرهای جنجالی را فردوسی نگفته!

هوادارانِ روس‌ها زیادند اما به این اُمیدیم که خط‌مان به فارسی برگردد   
قربان صابر در نقش فردوسی در نمایشی به همین نام به کارگردانی سلطان عثمانوف 

تنها تئاتر خصوصی تاجیکستان متعلق به حبیب‌الله عبدالرزاقف بود    

قربان صابر در پاسخ به این سوال که آیا در تاجیکستان، همان‌طور که در ایران، چیزی به نام تئاتر خصوصی وجود دارد یا خیر، می‌گوید: «نمی‌شود بگوییم وجود ندارد. نام یگانه تئاتر خصوصی تاجیکستان «پدیده» و متعلق به حبیب‌الله عبدالرزاقف، هنرمند شهیر خدابیامرز ما بود. همان که در «در چشم باد» نقش حسام‌آقا، پدر لیلی را بازی می‌کرد. «پدیده» تئاتر او و خانمش بود و از سال ۲۰۰۲ تا پایان عمر شریفش در سال ۲۰۲۱ مدیریت و رهبر هنری آن را بر عهده داشت اما بقیه تئاترها دولتی و میراث زمان شوروی‌اند و همان روش کار و طرز تدارک و برنامه‌ریزی را دارند. یعنی خیلی شبیه تئاتر روس و درواقع تئاتر رپرتواری‌اند. مثلا ما چهار سال است که «فردوسی» را اجرا می‌کنیم. یعنی این تئاتر از برنامه خارج نمی‌شود، می‌تواند یک مدت کنار گذاشته شود اما دوباره تمرین و اجرایش می‌کنیم و از برنامه دورش نمی‌ریزند.»  

او ادامه می‌دهد: «ولی ما امیدواریم که تئاترهای خصوصی زیاد شود. گروهی هم از بچه‌های جوان با اسم «نگاه نو» داریم که اگرچه کوشش‌هایشان تاکنون موفق نشده است اما در شهر تجربه حضور دارند.»

زبان فارسی با اصرار مردم تاجیکستان حفظ شد، نه همت دولت‌ها

قربان صابر در پاسخ به این که از او می‌خواهیم در مورد زبان مردم تاجیکستان که فارسی و خط‌شان که سیریلیک است توضیح دهد، چنین می‌گوید: «ما تاجیک‌ها گناهی نداریم. رسم‌الخط مردمان مسلمان شوروی را در اواخر دهه ۱۹۲۰ به لاتین و بعد در دهه ۱۹۴۰ به سیریلیک تبدیل کردند. در این میان، اول خط لاتینی و بعد خط سیریلیک جایگزین الفبای فارسی تاجیکان شد، چون دولت شوروی در صدد کاهش یا از میان بردن نفوذ این زبان تاثیرگذار در بخش اعظمی از قلمرواش بود.»

او ادامه می‌دهد: «با فروپاشی شوروی برخی از جماهیر پیشین آن برای کاهش نفوذ فرهنگی و سیاسی روسیه به اقداماتی مانند تبدیل خط دست زدند اما در تاجیکستان اگرچه بسیاری از روشنفکران مانند محمدجان شکوری، لایق شیرعلی، کمال عینی، محمد عاصمی و... خواستار دوباره بر مسند نشاندن خط فارسی بودند، ولی جنگ داخلی دهه ۱۹۹۰ مانع از دستیابی به این آرمان شد و گفتمان تبدیل خط را کمرنگ کرد.»

در سال‌های اخیر اگرچه گفتمان تبدیل خط در تاجیکستان دوباره گرم شده ولی مقام‌ها بارها اعلام کرده‌اند که دولت به فکر گذار به خط نیاکان نیست

صابر می‌افزاید: «وقتی دولت امامعلی رحمان روی کار آمد، از همان آغاز، مخالفت خود را با تبدیل خط برملا ساخت و نوشته‌های پارسی را از آویزه‌ها و سردرِ مغازه و دکان‌های شهر دوشنبه برچید. در سال‌های اخیر هم، اگرچه گفتمان تبدیل خط در تاجیکستان دوباره گرم شده، ولی مقام‌ها بارها اعلام کرده‌اند که دولت به فکر گذار به خط سنتی تاجیکان یا به اصطلاح خط نیاکان نیست.»

او می‌گوید: «ما حتما به این امیدیم که آهسته آهسته مردم به خط فارسی برگردند. مثلا خانواده خود من، همه حروف فارسی را می‌شناسند و در اندازه بچه یکم یا دوم دبستان می‌توانند بخوانند اما نمی‌شود یک‌باره بر سر زنان و مردان چهل، پنجاه ساله که کاملا بی‌خبرند ریخت و گفت همان‌طور که فارسی می‌گویید، باید فارسی هم بنویسید. از نگاه سیاسی هم طرفداران روسیه زیادند ولی این طور نمی‌ماند و ان‌شاالله نوه‌هایمان این کار را انجام می‌دهند.»  

قربان صابر می‌افزاید: «دولت اگر می‌توانست همه را روس می‌کرد ولی این مردم ایستادگی و از سنت‌های‌شان دفاع کردند. مثلا در قزاقستان یا قرقیزستان، زبان فارسی کاملا از میان رفته و چند گام بیشتر نمانده که به روس تبدیل شوند اما مردم تاجیکستان از هویت خودشان دفاع کردند، هرچند بسیار کوفتند و زدندشان. تاجیکستان خیلی کوچک است اما خاکش دارو است و شفا می‌دهد.»

هوادارانِ روس‌ها زیادند اما به این اُمیدیم که خط‌مان به فارسی برگردد   
قربان صابر در نقش فردوسی در نمایشی به همین نام به کارگردانی سلطان عثمانوف 

نان و نمک‌تان را خورده‌ام و مملکت‌تان را دوست دارم  

او در توضیح سابقه رفت‌وآمدش به ایران نیز می‌گوید: «من در جشنواره تئاتر فجر، حَکَم بودم و در سه فیلم خیلی خوب ایرانی هم بازی کرده‌ام. تا به حال با نمایش‌های «فریدون»، «مرگ یزدگرد»، «رستم و سهراب»، «رستم و اسفندیار» و عاقبت «فردوسی» به جشنواره تئاتر فجرتان آمده‌ام. در جشنواره رضوی‌تان هم در نمایشی به نام «نیم‌مرده» به نویسندگی و کارگردانی علی عابدی بازی کردم که سه بازیگر از تاجیکستان و سه بازیگر از ایران داشت و در خراسان شمالی، بجنورد اجرایش کردیم و دخترم، نقش عروس خانه را در آن بازی می‌کرد. قرار بود آن نمایش هم در فجر اجرا شود که نشد اما پنج نمایش در فجر اجرا کردیم و خدا را شکر و درود بر این تقدیر. من در این مملکت زیاد نان و نمک خورده‌ام و خیلی دوستش دارم.»   

زندگی فردوسی قابل سنجش با تراژدی‌های آفریده خود اوست

قربان صابر در توضیح این که در نمایش «فردوسی» کدام بخش از زندگی این شاعر حماسه‌سرا را می‌بینیم هم می‌گوید: «زمانی که این نمایش شروع می‌شود، ما فردوسی را در اوج زندگی‌اش می‌بینیم؛ هنگامی که شاهنامه به آخر آمده و سروده شده است. این نمایش براساس رمانی به قلم ساتـِم اُلوغ‌زاده (زاده ۱۹۱۱ - درگذشته ۱۹۹۷)، یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان کشور تاجیکستان روی صحنه رفته است. این نویسنده در مورد شاعر بزرگ‌ترین اثر حماسی فارسی صحبت می‌کند؛ کسی که در آخر عمر، میانه‌اش با بزرگ‌ترین شاه دورانش، شکرآب شد.»

او ادامه می‌دهد: «تراژدی زندگی و مرگ فردوسی قابل سنجش با تراژدی‌های آفریده خود اوست. جوانی در ناز و تنعم، ایستادگی در برابر لعن و نفرین و بیداد و پس از این همه زحمت، حسادت رقیبان و بدگویی در حق او، بازگشت به زادگاه خویش و روز مرگ او که صله محمود نیز در آن روز فرا می‌رسد و پس از مرگ که جنازه‌اش را اجازه دفن در گورستان مسلمین نمی‌دهند، همه به غم‌انگیزی تراژدی‌های بزرگ جهان است.»

قربان صابر در پایان می‌گوید: «بازی در نقش فردوسی برای من باعث افتخار بی‌حد و حدود است. خوشبختانه همین جشنواره تئاتر فجر شاهد است که من ۳۰ سال پیش، با زنده‌یاد فرخ قاسم «شاه فریدون» را کار کردم. دیرتر، وقتی که با نوشته‌های استاد بهرام بیضایی آشنایی پیدا کردم، «مرگ یزدگرد» را اجرا کردم و به ایران هم آوردمش. ما هیچ‌گاه با یکدیگر دیدار نداشتیم اما غیاباً یکدیگر را می‌شناسیم و با سر بلند می‌گویم که در بیست‌وهفتمین جشنواره تئاتر فجر در سال ۱۳۸۷ جایزه بهترین بازیگر مرد بخش بین‌الملل را به خاطر بازی در نمایش «رستم و سهراب» به دست آوردم؛ نمایشی به کارگردانی سلطان عثمانوف که جایزه بزرگ جشنواره را هم دریافت کرد. تا سه یا چهار سال پیش که سلطان عثمانوف گفت می‌خواهد زندگی خود فردوسی را کار کند و من با سر و دل و با هرچه داشتم دویدم و خوشبختانه این کار شد و باز هم به فجر مشرف شدیم.»

۵۷۲۵۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1606310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 106
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • زنده باد ایران و تاجیکستان CA ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    ما تاجیک ها را هم وطن خود می دانیم
    • NO ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
      85 6
      ما کردهای شمال عراق هم خط پدران را حفظ کردیم. امیدوارم روزی کل کردهای جهان در کردستان بزرگ به هموطنان فارس لور بلوچ و تاجیک خود ملحق شویم و ئیرانی بزرگ را موسس کنیم. دلی ما با ئیران هست.
    • ایرانی IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
      18 80
      خب به وطنتان در تاجیکستان برگردید.
  • سامان IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    ترکیه بر اساس یک توهم که ریشه تاریخی و فرهنگی ندارد، دنبال یک پارچه سازی منطقه است و ما دست روی دست گذاشته و به جای تاجیکستان و افغانستان و آسیای میانه به ویژه بخارا و سمرقند، خودمان را سرگرم یمن و سوریه کرده ایم.
    • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
      47 17
      قابل توجه شما ایران در سوریه دانشکده زبان فارسی تاسیس کرده و در یمن نیز بسیاری از حوثی ها فارسی بلدند، ثانیا روابط با سوریه و یمن نظامی و سیاسی است اما روابط با تاجیکستان فرهنگی است اینها دو باهم چه ارتباطی دارند؟
    • کیارس IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
      26 6
      درود بر شما
    • خشایارشا IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
      51 15
      یمن و سوریه هم بخشی از حوزه ی تمدن ایران زمین بوده است. علاوه بر تاجیکستان و افغانستان و کشورکهای هم جوار آنها و این طرف آران و گرجستان و ارمنستان و ...این ها همه هموطن ما هستند.
    • آریایی IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
      26 7
      هزاران درود.👏👏👏👏
    • GB ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
      36 10
      جانا سخن از زبان ما می گویی ، برادر و خویش مهربان را وانهاده و در به در بیگانه شده ایم
    • سیاوش IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
      20 15
      برو بگیر بخواب متوهم
    • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
      29 6
      البته کردهای ایرانی تبار رو فراموش کردید
    • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
      9 13
      چه ربطی داره نفهم
    • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
      25 48
      اگه خودمون سرگرم سوریه و یمن نکنیم دشمن مارو سرگرم خودش میکنه. به قول بزرگی اگر جوانان ما در سوریه و عراق نمی‌جنگیدند، امروز باید در کاشان و تهران و سایر شهرهای ایران با داعش می‌جنگیدیم.
    • حسنی IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
      35 7
      کار درست را ترکیه انجام می دهد که با اقتصاد قوی ، دست به صادرات فرهنگی هم زده است. ما در این میان هیچ ، فقط نگاه
    • علیرضا IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
      28 35
      ببخشید الان شما میدونی ما چقدر در اونجا نفوذ داریم که این گزارش را خود اینترنشنال هم تایید کرد تازه مگه رفتیم غاز بچرونیم رفتیم جنگیدیم برای اینکه داعشی ها نیان ایران که مجبور شیم تو ایران باهاشون بجنگیم تازه همه این کشور ها هم اکنون موافق شدید آقای خامنه ای هستند و وز طرف دیگر هم الان یکی از نگرانی های اسراییل برای حمله به ایران این است که ما باید با هم پیمانان ایران از لحاظ نظامی چه کنیم.آمریکا قرار بود دوبار به ایران حمله کند یکی جرج بوش و دیگری ترامپ که عین دوبار هم یکی از چالش هاشون عقب راندن نظامیان سوری و عراقی و لبنانی بود که این ها رو در پایگاه های خبری خودشون هم گفته اند
    • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      11 13
      علیرضا خان از نتایج جنگتان با داعش در سوریه و عراق این بود که به راحتی تا بهارستان و داخل مجلس هم آمدند. اخوی کجا توانستی جلوی آنها را بگیری ؟
    • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      6 2
      ایول...
    • نصیری IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      8 4
      بله ترکیه در این زمینه ها بهتر از دولت ایران عمل کرده است. کار آن ها عیب نیست کم کاری ما عیب است
    • زمانی IR ۰۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      0 1
      کاسه داغ تر از آش و کاتولیک تر از پاپ شنیده بودیم ولی هوادار ترکیه که از خود اردوغان هم در این کار افراطی تر است ندیده بودیم آقا یا خانم افشار
  • وحید IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    بخارا و سمرقند و کولاب و سغد و مرو و بلخ و ... زادگاه زبان پارسی نو هستند.
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    درود بر شما هم میهن گرامی
    • ایران ایرانی IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
      15 29
      مردحسابی ماملت یک دهم زبان فارسی اینهابلدنیستیم ,وحرفهایشان رابرای خنده جوک استفاده مبکنبم ,,,,برکنار صیدلیه ایستادن کرد ,,,برادرایرانی امد,کارمیکنی ,,,وووادا درنیارید ,,,نمتوانید فارسی سخن برانید ,,رییس =سرنشین حالا توبیا بگو سرنشین که دماغت به جرم فحش پرازخون کنند,,گردگی =دایره حمل ونقل =اورد وبرد مستقیم =سیخکی (( سرنشین گردکی اوردوبردسیخکی ))اینرامیتونی معنی کنی یابنویسی
  • محیا DE ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    15 6
    به امید خدا زودتر می تونید
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    34 30
    منظور از خط فارسی چیه؟ ما خودمون رسم الخط عربی استفاده می کنیم
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      14 13
      برو سر به کانال یوتیوب دکتر شروین وکیلی بزن ،تا بفهمی عربی از خط فارسی استفاده می کنه،اینستاگرامش رو هم ببین.
  • مهراد IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    42 14
    سمرقند و بخارا و ... را نباید فراموش کرد. آن‌ها پایتخت‌های فرهنگی ما هستند که روس‌ها جدایشان کردند و ازبک‌ها نابود. ای کاش به اندازه همانطور که فلسطین برایمان مهم است، گسترهٔ فرهنگی خودمان- آسیای میانه و افغانستان- هم باشد. (الان لشکر نفوذی اردوغان حمله می‌کند)
  • کریمی IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    28 15
    خط نخستین عربی برگرفته از خط نبطی و سریانی است که آن ها هم ریشه در خط آرامی دارند. ولی از هنگامی که ایرانی ها مسلمان شدند، خواندن خطوط اولیه عربی برای شان بسیار سخت بود و دست به تغییراتی گسترده در خطوطی چون کوفی زدند. نقطه گذاری و نوشتن برخی صداها و آواها را ایرانی ها باب کردند. بعدهم چهار حرف گ،چ، پ و ژ را به آن افزودند. برای همین است که از خط فارسی در کنار خط عربی می توان سخن گفت.
  • ایران،افغانستان،تاجیکستان IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    35 20
    به امید روزی که سه کشور دوست و هم زبان و هم نژاد،فارسی زبان یا هم متحد باشن و دست از کشورهای عربی چون یمن و سوریه و فلسطین و همچنین روسیه و دیگر کشور ها بردارند
    • سعید IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      6 8
      فقط همین ۳کشور اگر بخوایم تمام کشورهایی که با ما قرابت تاریخی فرهنگی ژنی و زبانی رو دارند بگیم قطعا آذربایجان ارمنستان گرجستان پاکستان ازبکستان کردهای عرلق و ترکیه و سوریه و......همه همه برادران ما هستن من فرقی بین تاجیکها آذری ها کردها بلوچ ها نمیبینم و همشون رو دوست دارم
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    28 10
    تاجیک زبان برادروهم نژاد،ماست،چون،بوسیله،شاهان گذشته جدا،شده،یابوسیله،قردادترکمن چای،که،روس،باید برگرداند
  • علی IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    14 5
    خوب کشور گشایی می‌کنید
  • حافظ IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    20 7
    ایران بیشترین پتانسیل قومی ومذهبی در بیشترین نقاط منطقه را دارد ولی دشمن تراشی اقوام ایرانی را از همدیگر فاصله اندخته مسولان ما کم کار..
  • ناشناس FR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    33 7
    اصلا تاجیکستانیها به دلیل تاریخ مشترک زبان مشترک وسنتهای مشترک زیاد ایران وایرانی را دوست دارند.
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    14 27
    ای قربان صابر‌، چند گرفتی ؟ جنگ را زود رس کنی ؟
  • مصطفی IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    21 16
    تاجیکستان هموطن ماست و آلمان ریشه آریایی دارند
  • موسوی IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    21 3
    همه زبان ها و همه خط ها از هم تاثیر می گیرند. هیچ عیبی هم ندارد.
  • IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    19 11
    چی داربم برای فخر فروشی در دنیا بجز تاریخمان به افغانستان نگاه کنید با اون امیر المومنینشان
  • پرسپولیس💥 IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    30 18
    ازربایجان، گرجستان، ارمنستان، بخشهای جداشده عراق که امروز شط العرب میگن، بحرین، قزاقستان و تمامهای بخشهای جداشده ایران به زبان چندهزارساله و شیرین فارسی حرف میزدن در طول زمان بواسطه دشمنان، این زبان اصیل رو به نابودی رفت.
    • ناشناس IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      4 10
      اصلا میدونی کل دنیا از ایران جدا شده و زبان انها فارسی بوده است ما نمیدونستیم.
    • ی بنده خدا IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      5 8
      دوست عزیز کشورهایی ک نام بردی خودشون خط و زبان دارن..اینا اصلا مسیحی و ارمنی هستن و قبلا هم ب زبان کریستی یا مسیحی هم حرف میزدن مثلا گرجستان خودش ی قدمت تاریخی داره زبان گرجی جزء ۱۴ زبان زنده دنیاس ک خط داره چی داری میگی!!! چرا مناطق فارس زبان هم داره ن فقط گرجستان ک خیلی جاها ولی اینکه بگیم ارمنی ها یا گرجی ها فارسی حرف میزدن یکم خنده داره داداش.. ما ب ایرانی بودنمون افتخار میکنیم اما خب دیگه نباید تاریخ رو تحریف کرد ک..
    • IR ۰۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      2 9
      جناب بنده ی خدا ، نود درصد واژگان زبان ارمنی از دوره ی فارسی اشکانیان است ،مطالعه بفرمایید لطفا، کانال تلگرام اینستاگرام و یوتیوب دکتر شروین وکیلی ،تاریخ باستان، ارمنی گرجی آذری کُرد و تاجیک و ....همه ایرانی هستند.
    • مهدوی IR ۰۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      0 0
      ترکیه که یک کشور جعلی است . همه اش بر خانه های مردم یونانی ، ارمنی و کرد بنا شده است.
  • مرضیه IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    20 55
    زبان روسی چه ایرادی داره مگه؟!؟ زبان فارسی چه افتخاری؟!؟
    • کوروش IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      12 3
      زبان روسی نه دوست عزیز رسم الخط روسی اونا زبونشون فارسیه خطشون روسی
  • IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    19 25
    واقعیت اینستکه زبان فارسی از خود هیچ خطی ندارد و خطی که ما ایرانیان به آن مینویسیم و میخوانیم تشکیل شده از حروف الفبای عربی است و اصالت و ریشه فارس و ایرانی ندارد. زبان عربی در خانواده زبانهای سامی قرار دارد و زبان فارسی از شاخۀ زبانهای هندو ایرانی بوده و خود این شاخۀ زبانی متعلق به خانواده بزرگ زبانهای هندو اروپائیست. هر چند زبان ما ایرانیان فارسی و هندو اروپائیست ولی خط آن سامی است. حال اگر قرار بر این است که ما خط مان عاریه ای و گرفته شده از زبان دیگری باشد پس چه بهتر که آن خط عاریه ای متعلق به زبان هم خانواده زبان فارسی باشد و نه خطی که متعلق به خانواده زبان دیگریست مضاف بر اینکه نوشتن به خط عربی اشکالات مختلفی نیز بر آن وارد است...
  • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    5 69
    درود بر جناب پوتین ... بنده حاضرم جانم را بخاطر مردم روسیه واقای پوتین بدهم
    • IR ۰۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
      10 1
      به جای نظردادن بروجون بده عشق دیکتاتور!
    • کوروش IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
      7 2
      بدو برو اوکراین بدو دیر میشه
    • خادم IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      8 1
      خاک بر سرت
  • روزبهانه IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    40 2
    امان از دست روس ها
  • امیر IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    15 12
    خط عربی درسته نه خط فارسی خط فارسی مال دوره ساسانیه که بعد از حمله اعراب نابود شد
  • محمد IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    29 9
    درود به همزبانان.روزی روسیه تجزیه می شود وما ایران بزرگ را می سازیم
  • کمالیان IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    5 3
    خط نسخ از خط نبطی و آرامی است. خط امروزی فارسی هم از خط نسخ گرفته شده است.
  • شهرام سلیمانی IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    46 6
    روسیه در تاریخ جهان به جز خیانت و تجاوز به خاک دیگر کشورهای جهان بخصوص ایران ، هیچ نقطه مثبتی ندارد ....مرگ بر پوتین و مرگ بر سیاست کثیف روس !!!
  • آموزگار DE ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    26 9
    درود بر تاجیک ها که زیر فشار و زور تزارها و بلشوییک های روس و کمونیست های ازبک ، توانستند زبان خود را پاسداری کنند.
  • IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    16 15
    خوارزمی، ابن سینا، ناصر خسرو، ابوریحان و ... دانشمندان بزرگ ایران زمین هستند که همه از آسیای میانه برخاستند.
  • بهرام IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    18 10
    سلام 'این ارزوی تمام ایرانیا هست
  • رضادشتابی IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    9 32
    جهان دهکده ای بیش نیست چه بخواهی چه نخواهی همه باید انگلیسی صحبت کنید,بقیه داستان وتبلیغات هست ,,روسها افراد مهربان ومنطقی هستند,هرانسان باشرفی جای پوتین باشدهم چون پوتین اقدام به نجات روس تبارهاازدست اکراینیها میکردمرد که دلقک سینماچندسال هست داردروس تبارهاراقتل عام میگند وبه هشدارهااهمیت نمیدهداین حداقل اقدام بود شرق اکراین متعلق به روسیه هست ,روسهاهمه رامستقل کردندبه شرط عدم ,خیانت ,مسلماخیانت کردندحقشان,محاکمه وتنبیه هست,,پوتین مردبزرگ صبورومنطقی است اماکاسه صبرش ازدست این دلقک سینمالبریزشد,,,وحق وحقوق روس تبارها راگرفت بایدزودترمیگر فت ,,سلام ودرودبرپوتین,,,تاجیکستان هم افرادمنطقی درراس امورهستند,,واهل خیانت نیستند,,
  • IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    21 12
    زنده باد زبان شیرین پارسی و شما که اصیل هستید چه رنجها که ایرانیها و فارسی زبان ها کشیدند
  • آریو IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    10 8
    در چشم باد چی بوده حالا؟ بالای بیست سال که واقعا تلویزیون میلی رو نگاه نکردم
  • ایرانی IR ۰۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    6 21
    نگران نباشید شوروی داره دوباره شکل میگیره وچیزی بنام تاجیکستان واذربایجان و...باقی نمیمانه
  • علیرضا IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    20 8
    درود و سلام بر تاجیکستان عزیز و افغانستان پایدار نقش های زیبای فرش زبان و فرهنگ فارسی و ایران بزرگ!
  • صیادی IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    27 2
    ما و دیگر کشورهای آسیای میانه و آسیای غربی خیلی به هم نزدیک هستیم حالا با هر زبانی چه فارسی و چه ترکی و چه عربی و چه اردو
  • مجید DE ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    20 5
    درود بر مردم تاجیکستان
  • کیهان IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    25 6
    شوربختانه زبانی که یک روز از کاشغر تا قونیه و از بخارا و سمرقند تا دهلی و از دربند تا بحرین بدان سخن گفته می شد با یورش های اقوام بیگانه و سیاست های استعماری روس و انگلیس، زیر فشار و ستم بسیار قرار گرفت و مرزهایش کوچک شد.
  • جمشید US ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    10 6
    زنده یاد دکتر آذرتاش آذرنوش که استاد زبان و ادبیات عرب بودند اعتقاد داشتند این خط برای زبان فارسی خوب نبود و نیست ولی از آن جا که 1100 سال است دانشمندان و شاعران و نویسندگان ایرانی به این خط نگاشته و اثر پدید آورده اند ، نباید میراث گذشته را با تغییر خط از دست بدهیم. اشتباهی که آتاتورک کرد و امروز حتی یک نفر در ترکیه نمی تواند شعر مولانا را که بر آرامگاهش نقش بسته است، بخواند.
  • افشار IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    6 11
    این تاجیک ها وضع اقتصادی شون درست نیس مردی که پول ندارد همه فکر و غمش دنبال تهیه یک یک تکه نان به بچه هایش است
  • کامران IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    17 11
    در ازبکستان و ترکمنستان ، همه مناطق فارسی زبان و ساکنانش در 300 سال گذشته به زور ترک زبان یا روس زبان شدند.
  • کامبیز IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    13 11
    کدام زبان در آسیای میانه چنین پشتوانه فرهنگی و ادبی توانمندی دارد؟
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      0 2
      فارسی نه تنها در ایران بلکه در شبه قاره هند و در آسیای میانه و در آسیای کوچک و ... زبان پیوند دهنده مردم و اقوام گوناگون بود.
  • کاوه IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    12 7
    او اشتباه میکند. ما به خط فارسی نمینویسیم. ما به الفبای عرب ها مینویسیم و به ایرانی میخوانیم. الفبای فارسی، الفبای خط پهلوی(ساسانی) است.
  • فرهاد IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    9 7
    خط فارسی یعنی خط میخی نه این که هست این که هست خط عربیست
    • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      0 0
      مادها خط نداشتند و برای نوشتن از خط دیگر ملت ها بهره می گرفتند. هخامنشی ها هم از داریوش به بعد دارای خط شدند.
  • GE ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    13 6
    بگو بیچاره کشور ما عربی شده تمام کلمات شده عربی همان بهتر که باز فارسی اصیل در کشورتان صحبت میکنند
  • مراد IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۶
    11 4
    خودمون رو گول نزنیم و حرف ناجور نزنیم بهتره چون این خط نه فارسی هست و نه عربی بلکه کوفی هست که قبل تر از فارسی توسط عربی استفاده شده درسته که تو ایران کاربرد داشته و هنری رو شکل داده اما نمیشه اسمشو فارسی گذاشت
  • علی IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    16 11
    زمانی شود که تمام مردم ایران باهم متحد شود با زبان فارسی
  • مهدی GB ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    10 6
    پیوند ملت ها با اشتراکات فرهنگی و تاریخی بسیار پسندیده و مبارک هست ولی موضوعی که وجود داره و نباید از اون غافل شد اینه که فارسی الان رسم الخط نداره و از الفبای عربی برای نگارش فارسی با کمی تغییر استفاده میشه. به نظر بایستی نگارنده مقاله کمی پخته تر عمل می کرد و روی اشتراکات دیگه مانور می داد
  • ایرانی اصیل منطقی IR ۰۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    15 6
    سایتی که نطرات راگزینشی وبرطبق سلیقه خوددرمعرص دیدقرار میدهددیکتاتوروفاقدارزش هست ،،ایرانی نمیتواندفارسی تاجیکی سخن بگوید،فارسهاحرف زدن تاجیکهاراموردتمسخرقرارمیدهندزشت این هست که به خودمان هم دروع میگوییم،،،
  • مهدی رنجبر IR ۰۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    9 10
    دم تاجیکها گرم باید فارسی بنویسند حقشون ایران افغانستان و تاجیکستان و حتی پاکستان و قسمتی از چین وهند باید فارسی صحبت کنند واصلا یک مثل اکویا غیره پیمان فارسیان گروه فارسیان تشکیل بدهند وغیره امیدوارم
  • بهزاد IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    6 9
    زبان فارسی در تاجیکستان بهتر از ایران پاس داشته می شود. بحث خط هم از زبان جداست.
  • حسن IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    13 15
    ... بنده مدتی تاجیک بودم . جوانان تاجیک هیچ علاقه‌ای به ایران ندارند ‌و به دموکراسی موجود میبالند . ایران و ایرانی را هم حرمتی قائل نیستند. ول کن جان مادرت
  • پدرام IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    15 11
    خدا انگلیس و انگلیس پرست را نابود کند که زبان یک ملیارد نفر از مردم هند و پاکستان را طی ۱۰۰ سال از فارسی به زبانهای دیگر تغییر داد،به طوری که الان نردم هند وماکستان به جای حافظ و سعدی بیشتر شکسپیر قرون وسطایی را میشناسند
    • دوستدار IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      0 1
      و همان انگلیسی ها بودند که خیام را به جهان غرب معرفی کردند نه ما ایرانی ها
  • ایران تاجیکستان =ایران زمین IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    15 7
    تاجیک ها رو خیلی دوست دارم شریف هستند 🇹🇯🇮🇷
  • مطهره IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    2 2
    امیدوارم موفق شوید
  • مجید IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    1 2
    ژاپنی ها هم از خط چینی استفاده می کنند ولی هویت شان را حفظ کرده اند
  • ارش IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    3 1
    درود بر تاجیکان وتاجیکستان ایران کوچک ولی با مردمی بزرگ . اما صد افسوس که سمرقند و بخارا را از تاجیکستان سوا کردند
  • علی قاسمی IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    1 4
    درودخدابرشما.ماشمار ازخودمان میدانیم ولی متاسفانه دولت مردان آن کشورمعمولاتحت نفوذابرقدرتهاهستندوجرات مخالفت ندارندبرای همین کاری برای فرهنگ گذشته ی خودنمی کنند..مثلامی ترسندخط روسی راکناربزارند
  • زامیاد IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    2 5
    عجب چقدر بی ظرفیتم تا یکی بیاد بگه دوست دارم فارسی صحبت کنیم یا بنویسیم همه میشن فیلسوف ومتکلم آخه بی جنبها اول بريد ببیند طرف گشنه نباشه دنبال مال وثروت نباشه که بخواد ازنقطه ضعف فارسها استفاده کنه تابلکه پستی مقامی پولی ازاین طریق بدست بیاره بانظر دادن یه نفر نمیشه بگیم که حتما همه میخوان فارس بشن چندسالی هی میاد ومیره ودقیقا نقش فردوسی رو بازی میکنه دید خبری نیست حالا ازطریق دیگه ای میخواد وارد بشه چون میدونه ایرانیا احساساتی میشن، ...
  • کوروش IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    2 2
    درود بر پارسی .درود بر تاجیکان با شرف و ریشه دار
  • IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    1 3
    اگر همانطور که تاجیکها ی باشنده تاجیکستان که معمولا بین کتابت و کلام وصحبت روز مره شان تفاوتی ملاحظه نمی شود .این روش را حفظ کنند مانند قبل جایگاه زبان فارسی را حفظ کرده اند اما اگر مانند ما ایرانی ها بین کتابت و وگفتگویمان زمین تا آسمان تفاوت ملاحظه می شود ویک گفتگوی کاذب وبه اصطلاح محاوره ای هم اختراع کرده ایم که حاصل بی حوصلگی و عجله ما درگفتگوهاست ومتاسفانه به صدا وسیما وپخش اخبار هم کاملا سرایت کرده واین اختراع نه چندان زیبا را فضیلتی برای زبان بیچاره فارسی می دانیم آنها هم به همین روز ما دچار می شوند.اما نه قرائن غنای زبان فارسی وبجا آوردن حق کلام فارسی در آن جااست .به زعم بعضی اگر تاجیکها توانستند به حرف ربط «را» ، «رو»بگویند.به «بروم،بروی،برود،برویم بروید ،بروند»مثل ما ایرانی ها درگفتگوها بگویند :«برم،بری، بره،بریم برید،برند» وهزاران کلمه بریده شده دیگر به اضافه اصطلاحات بسیار سبک وکم مغز که در کلام خود گنجانده ایم البته نه در کتابت آنگاه می توانیم بگوییم تاجیکها حق زبان فارسی را ادا کرده اند.منهای کلماتی که به مرور زمان حرکات آنها را بدون دلیل عوض کرده واز گرمی فارسی کاسته ا
  • IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    2 2
    درود بر ایرانیان زیبا روی کرد دست استعمار ۱۸ استان کردنشین را با جمعیتی بیش از ۴۰ میلیون نفر به ترکیه ملحق کرد .که اصلا این ایرانیان کردلهجه هیچ مشابهت فرهنگی با ترکهای ترکیه ندارند به امید روزی که همه کردها ی ترکیه ،عراق،سوریه به مام میهنشان ایران ملحق شوند.زنده باد اصیلترین نژاد آریایی ،کردهای عزیز ودوست داشتنی.
    • دریایی IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      0 0
      از مردم تالش و تات زبان قفقاز هم یاد کن
    • افشار IR ۰۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      0 0
      ترکیه 81 استان دارد 84میلیون جمیعت چطور شد 18استان چهل میلیون جمیعت دارند هر کس نداند فکر میکند از هزار سال قبل تاکنون کرد ها بر ترکیه حکومت کردند نه تورک ها
  • کامران IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    2 2
    به امید روزی که دوباره زبان پارسی در گستره پهناور گذشته گویشور داشته باشد.
  • کمالوندی IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    2 5
    امان از استعمار روسیه و شوروی که در آسیانه میانه دست به تغییر قومیتی زد و پارس زبان ها را از بین برد.
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    2 2
    سلام کاری نداره اونقدر آدم با سواد تو ایران هست که میتوانند در ظرف دو سال اکثر مردم مخصوصا دانش‌آموزان و دانشجویان را با خط فارسی کاملاً آشنا کنند که هم بخوانند وهم بنویسند چون زبان مادری شما فارسی است
  • بنده خدا IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    2 4
    این آقا خیلی بیسواد تشریف دارن مثل اینکه ، چون قزاقستان و قرقیزستان اصالتا ترک هستن نه فارس و دارن تبدیل به روس میشن، دوم اینکه الفبای فارسی نداریم الفبای عربیه که داریم مینویسیم
  • امید کاظمی شاد IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    2 2
    اینهم از اون شایعاتیه که عربها سر زبان انداختند ، اول اینکه در کل عربستان فقط ۴ نفر خواندن و نوشتن بلد بودند عرب خطش کجا بود ، دوم اینکه حدیث و روایت داریم عمر زمان تصرف ایران اعلام میکنه هر اسیر و برده ای که به یک عرب خواندن و نوشتن یاد بده آزاد میشه پس ایرانیها بصورت عمومی این خط را بلد بودند یعنی خط ایرانی بوده ، سوم اینکه تعداد الفبای فارسی ۳۲ حرفه و تعداد الفبای عربی ۲۸ حرفه و نمیشود از ۲۸ حرف۳۲ حرف را جدا کرد ولی از ۳۲ حرف میشود ۲۸ حرف را جدا کرد پس الفبای عربی از الفبای فارسی جدا شده بقول اهل منطق حصول کل از جزء محال است ، متاسفانه ما یک جنگ را به ملتی بدون تمدن باختیم و معمولاً این داستان سازیها بعد از جنگ توسط پیروز جنگ زیاد گفته میشه
  • هموطن IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    2 2
    درود بر ایران باستان
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    1 3
    برادر ارجمند برایتان آرزوی موفقیت روز افزون دارم
  • ملکشاهی IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    2 0
    درود بر همه ایرانی ها با هر زبان و دینی
  • مهدی IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    0 1
    ایرانشهر کشوری هست متعلق به همه اقوام هیچ قومی بر قوم دیگر برتری ندارد.
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    0 1
    قدیمترها داخل شعارهایمان مرگ برشوروی هم بود..پس حواسمون به طرف باشه شایدماروبه امریکا فروخته شک نکنید.
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    0 4
    درود بیکران ب همه پارسی زبانها . چ ایرانی وچ مردم سرزمینهای جدا شده از ایران . تاجیکستان دنبال این هستش ک نوشتارش فارسی بشه اما مردم ایران دارن رو ب تازی عربی میرن و مانند کبک سر ب زیر برف بردن . مانند نمونه ، بجای واژه دوباره همه میگن مجدد و بسیار واژگان دیگر
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    0 0
    اگه قرار با با این رویه تاجیکستان هم بشه مثل افغانستان همون بهتر فارسی ننویسند