۰ نفر
۱۲ تیر ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۸

فارس نوشت:

موسی اسوار، نویسنده و برگزیده شانزدهمین جایزه کتاب فصل در خصوص اثر برگزیده خود اظهار داشت: کتاب «اگر باران نیستی نازنین درخت باش» برگرفته از شعرهای «محمود درویش» را انتشارات سخن در ۲۹۲ صفحه منتشر کرده که به عنوان برگزیده شانزدهمین جایزه فصل برگزیده شد.

وی با بیان اینکه این اثر به‌گزینی از مجموعه اشعار محمود درویش شاعر فلسطینی در طول حیات ۶۷ ساله اوست، اضافه کرد: «محمود درویش» دارای آوازه‌ جهانی است و در شعر مقاومت، با تلقی خود از مناقشه فلسطینیان و اسرائیلیان که آن «سرزمین بی‌ملت برای ملتی بی‌سرزمین» است، به مقابله بر خواسته است.

اسوار ادامه داد: این شاعر فلسطینی به دلیل وجود محدودیت موضوعی در شعر مقاومت، همواره توانسته است در چشم‌اندازهای هنری تازه‌تر و گسترده‌تر کاوش کند و یا به نوعی در آفاق خود‌شناسی و هستی شناخت فلسفی و روان‌شناختی سیر کند و به جست‌وجوی ابزارهای هنری نو‌تر برآید.

وی افزود: شعرهای «محمود درویش» به ۲۲ زبان ترجمه شده و جوایز ادبی و فرهنگی متعددی را به خود اختصاص داده است، همچنین تاکنون از این شاعر حدود بیست و شش دفتر شعر و کتاب نثر منتشر و روانه بازار نشر شده است.

اسوار بیان کرد: کتاب «اگر باران نیستی نازنین درخت باش» به معرفی محمود درویش، آثار و سبک شعری او پرداخته و گزیده‌ای از آثارش را نیز بیان کرده است، همچنین در این اثر به همه مراحل تحولی این شاعر فلسطینی و نخستین دفترهای شعرهای آن به همراه دفترهای شعرهای پایانی او، پرداخته شده است.

وی با بیان اینکه این شاعر فلسطینی از لحاظ هنری، شاعری خلاق و بسیار نوآور بود و یکی از پیشگامان شعر امروز در جهان عرب بشمار می‌رود، اضافه کرد: از شعرهای کتاب «اگر باران نیستی نازنین درخت باش» می‌توان به «برگه شناسایی»، «برون آمده از اسطوره»، «آن در بند بزرگ شده»، «مرا‌‌ رها کن»، «یکی از آسمان از برای یکی دریا»، «مرا حکمت محکوم به اعدام است» و «برای توصیف شکوفه بادام» اشاره کرد.

این نویسنده در خصوص جایزه کتاب فصل، گفت: این جایزه قدم بسیار مهمی برای کتاب جایزه سال است یعنی جایزه کتاب فصل به عنوان سنگ بنای کتاب جایزه سال به شمار می‌رود و همانند هر جایزه دیگری باید دارای ویژگی خاصی باشد یعنی در این جایزه باید ارزش کتاب، جایگاه آن، پرکردن خلاء‌های فرهنگی، ارزش نویسنده، ارزش مترجم و همه جنبه‌های و جهات آثار مورد برررسی قرار گیرد، همچنین ز دل جایزه کتاب فصل است که جایزه کتاب سال مشخص می‌شود.

۲۹۱/۶۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 160664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =