واکنش پمپئو به حمله روسیه به اوکراین: پوتین باهوش است

ایسنا نوشت: وزیر خارجه پیشین آمریکا که از نامزدهای جمهوری‌خواهان برای رقابت ریاست جمهوری ۲۰۲۴ به شمار می‌رود، استدلال کرد که با تحولات کنونی مرتبط با اوکراین، دولت ترامپ در مقایسه با دوره تصدی بایدن در کاخ سفید "اکنون بسیار شایسته‌تر" دیده می‌شود.

به گزارش بیزنس اینسایدر، مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکا در کنفرانس محافظه‌کاران در فلوریدا موسوم به سی‌پک (CPAC) به شوخی گفت: من هم به یاد دارم. به یاد دارم که ما بربرها بودیم، ما آدم‌های ناشی و هالو بودیم، ما بودیم که نمی‌دانستیم داریم چه می‌کنیم و حال نگاه کنید که ما چقدر شایسته‌تر بودیم.

او ادامه داد: این را از سر شادی نمی‌گویم، بلکه از سر ناراحتی می‌گویم. زیرا آمریکا خواستار رهبری خوب است و جهان به آن بستگی دارد.

چندین تن از مقامات سابق دولت ترامپ در صحبتهایشان توضیح داده‌اند که کاخ سفید در بحبوحه سطح بی‌سابقه‌ای از تغییر و تحولات در دوران مدرن چقدر ناکارآمد بوده است.

استفانی گریشام، دستیار ارشد سابق ملانیا ترامپ، همسر رئیس جمهوری سابق ترامپ از آن به عنوان "یک ماشین دلقک که آتش گرفته و با سرعت به سمت انباری مملو از وسایل آتش بازی در حرکت است" یاد کرد.

روسیه در ۲۴ فوریه به اوکراین حمله کرد، اما مایک پمپئو به اقدامات خودش در تعامل با این کشور غیر متحد ناتو در سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ که وزارت خارجه آمریکا را در دست داشت، اشاره‌ای نکرد.

او در عوض درباره ایران و حمله پهپادی آمریکا علیه سردار سلیمانی صحبت کرد. او همچنین به اقدام آمریکا در مورد انتقال سفارتخانه آمریکا از تل‌آویو به قدس اشاره کرد.

پمپئو همچنین به مشارکت خودش در تعلیق کمک نظامی به اوکراین در ازای فشار حقوقی این کشور بر خانواده بایدن که در نهایت زمینه اولین استیضاح علیه ترامپ، رئیس جمهوری وقت آمریکا را فراهم کرد، صحبتی نکرد.  

در زمان انجام گفت‌وگوی تلفنی جنجالی میان پمپئو، ترامپ و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین و تاکیدات مداوم ترامپ بر زلنسکی به منظور تحقیق درباره جو بایدن و پسرش هانتر که عضو هیات مدیره یک شرکت گاز اوکراینی موسوم به بوریسما بود، اوکراین و روسیه به همین شکل در تنش بودند.

همچنین در کنفرانس سی‌پک، مایک پمپئو و کریستی نوئم، فرماندار داکوتای جنوبی از ولادیمیر پوتین بابت اقدامات نظامی در اوکراین انتقاد کردند. این دو مقام با عقیده دونالد ترامپ مبنی بر اینکه پوتین "باهوش و دانا" است، موافق هستند.

پمپئو گفت: من هم دلم می‌خواهد که او را خرد کنم. اما شما نمی‌توانید وانمود کنید که دشمن شما ضعیف است، وقتی که اینطور نیست. نمی‌توانید وانمود کنید او احمق است، وقتی او باهوش است. شما باید دشمنتان را بشناسید، بعد می‌توانید ضربه سختی به او بزنید. و اگر به غیر از این وانمود کنید، جان آمریکایی‌ها را به خطر می‌اندازید. و من هرگز چنین کاری با مردم آمریکا انجام نخواهم داد.

پمپئو و کریستی نوئم همچنین از دولت بایدن بابت اینکه پیش از حمله روسیه به اوکراین، محکم نایستاد، انتقاد کردند. پمپئو در ادامه گفت، در حالی که اعزام نیروهای آمریکایی بیشتر به اوکراین منطقی نیست، نیروهای مستقر در اروپا باید بتوانند از کشورهای همسایه اوکراین که عضو ناتو هستند، حمایت بیشتری به عمل آورند و اطمینان حاصل کنند "آن درد و رنجی که اکنون اوکراینی‌ها می‌کشند، هیچ کشور عضو ناتو متحمل نمی‌شود."

او در پاسخ به اینکه آیا آمریکا باید بر فراز اوکراین منطقه پرواز ممنوع ایجاد کند، در صحبت‌های مبهمی گفت: نمی‌توانم تصور کنم که ابزاری وجود ندارد که خطر بسیار کمتری نسبت به منطقه پرواز ممنوع برای ایالات متحده ایجاد کند که می‌توانست از این اتفاق جلوگیری کند.

پمپئو همچنین در حاشیه کنفرانس روز جمعه سی‌پک در مصاحبه با فاکس نیوز از سیاست خارجی دولت بایدن انتقاد کرد اما گفت خواستار موفق بودن آن است. به گفته پمپئو، او با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه کنونی آمریکا رایزنی داشته و گرچه دو طرف "جهان‌بینی بسیار متفاوتی" دارند، این تمایل در میان آنها مشترک است که ایالات متحده را "قدرتمند و بزرگ" کنند.

او گفت: با وجود انتقادات و نگرانی‌های بسیارم درباره سیاست‌هایی که دولت کنونی اتخاذ می‌کند، من از موفق شدن دولت بایدن حمایت می‌کنم. می‌خواهم آنها موفق باشند. هر زمان کسی از دولت بایدن تماس می‌گیرد، از صحبت با آنها خوشحال می‌شوم و دیدگاه‌ها و نظراتم را در اختیارشان می‌گذارم.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1607005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    14 1
    این پمپئو خودش جنایتکار جنگی است.
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    12 4
    تو زر نزن به فکر جونت باش
  • علی IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    14 1
    لاغرشده.شکمش آب رفته.کل هنرت تحریم است
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    15 3
    این مردک همون نیست که قاتل حاج قاسم هست
  • عبد الله IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    14 2
    خود پمپئو مدیر ابزار شرارت در جهان کنونی است
  • ایران دوست IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    9 5
    امریکاییان ملتی مشنگ هستند حرفش راباورمیکننداکثرا انها حافظه درست حسابی ندارندکشکی رای میدهندبیشتردرکازینو وخیابانهاکافه ها وقتشون رامیگذراننددرسیاست ووونیستند نمیدوننددیروزچه اتفاقی افتاده ,,راحت امثال پمپو دروغ میگویند
  • علی IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    0 0
    اینو خوب اومد بربر ها 😂😂😂😂😂