یک مسئول سازمان محیط‌زیست: سگ‌های ولگرد باعث تخریب اکوسیستم می‌شوند

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: فرجی گفت: سگ‌های ولگرد به عنوان گونه جانوری مهاجم برای زیستگاه‌های طبیعی محسوب و موجب رقابت با گونه‌های بومی، انتقال بیماری و تخریب اکوسیستم می‌شوند.

 سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت : با توجه به گزارش‌های فراوان مستند در سازمان حفاظت محیط زیست، سگ‌های بدون صاحب و رها شده در طبیعت منجر به حمله گروهی و شکار گونه‌های حیات وحش کم توان از جمله بره‌های قوچ، میش، آهو و جبیر و همچنین بزغاله‌های کل و بز و برخی از گونه‌های بزرگ جثه از جمله مرال می‌شوند.

به گفته فرجی گزارش‌های متعددی از حمله گروهی و کشتن گونه‌های شاخص گربه سانان از جمله یوز، پلنگ، کاراکال، سیاه گوش، گربه پالاس، گربه شنی، گربه جنگلی و گربه وحشی و سایر گونه‌ها توسط حملات گونه‌های مهاجم در محیط زیست کشور وجود دارد.

او گفت: «اختلالات ژنتیکی» با سگ سانان حیات وحش از مهم‌ترین آسیب‌های سگ‌های ولگرد و بدون صاحب در طبیعت است و  این اختلالات ژنتیکی می‌تواند منجر به تهدید خلوص ژنتیکی گرگ خاکستری و شغال طلایی و از طرفی به هیبرید خطرناک گرگاس شود که بر خلاف خصوصیات رفتاری حیات وحش، انسان گریز نیستند و با نزدیکی به جوامع انسانی منجر به آسیب و حتی مرگ و میر کودکان می‌شوند.

سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید: وجود سگ‌های بدون صاحب موجب افزایش بیماری‌های مشترک از قبیل هاری، سالک، کیست هیداتیک و انواع بیماری‌های عفونی و انگلی در جامعه می‌شود و این در حالی است که در اغلب کشورهای پیشرفته در جهان نسبت به کنترل جمعیت این حیوانات آسیب رسان تمهیدات ویژه‌ای اتخاذ شده و در برخی کشورهای اروپایی نظیر هلند و آلمان جمعیت آن‌ها به صفر رسیده است.

به گفته فرجی، افزایش جمعیت این حیوانات با غذارسانی، عدم جمع آوری و کنترل جمعیت، باعث افزایش بیماری‌هایی نظیر هاری که چرخه انتقال آن‌ها بین حیات وحش و سگ ولگرد مشترک است، می‌شود غذارسانی به عنوان یک عمل نادرست و مخرب منجر به افزایش سایرگونه‌های ناقل بیماری ازجمله موش‌های شهری می‌شود که می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری به وضعیت سلامت انسان در شهرها و روستاها وارد سازد.

۲۳۵۲۳۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1607049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • SG ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    0 1
    مطمئن هستید که ایشان کارند محیط زیست هستند به نظرم مامور معدوم سازی حیوانات در شهرداری هستند در خیلی از کشور ها مثل همین ترکیه که بیخ گوشمان هست سگ های ولگرد وجود دارند ولی این حرف را نمیزنند
  • SG ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    0 4
    اگر این سگ ها خطرناک بودند توسط ائمه و روایات به ان اشاره میشد ولی برعکس ائمه و روایا در مورد نیکی کردن و غذا دادن به حیوانان حرف زدند