برای آنکه هر ایرانی در باغی هزار متری زندگی کند چه باید کرد؟، فضایی شهری معادل دوبرابر کل استان تهران نیاز داریم.

علی پاکزاد: محمود احمدی نژاد به عنوان یک مهندس عمران با گرایش تخصصی در زمینه ترافیک در دوره دوم ریاست جمهوری خود چندین بار از رویای ویلانشین کردن ایرانیان سخن به میان آورده، البته این رویا به نوعی برگرفته از رویای باغ شهرهایی است که به نوعی آرزوی همه ایده پردازان حیطه شهرسازی بوده است، وی آیا می توانیم این مسئله را رویایی بلند پروازانه بدانیم یا باید آنرا آرزویی در دسترس بدانیم؟

برای پاسخ به این پرسش اول باید نگاهی به آمارخانوارهای ایرانی بیندازیم می بینیم که تعداد خانوارهای ایرانی در سال 88 بر اساس برآورد مرکز آمار ایران معادل 19.5 میلیون برآورد شده است که تنها حدود 27 درصد این خانوارها در محدوده روستاها زندگی می کنند.

براساس وعده رئیس جمهور به هر خانوار ایرانی برای ویلانشین کردن همه ایرانی ها به هر خانوار ایرانی یک هزار متر مربع زمین تخصیص پیدا خواهد کرد، برای اجرای این برنامه در عمل باید فضایی معادل 1.9 میلیون هکتار زمین باید در بین خانوارهای ایرانی تخصیص پیدا کند، البته تذکر این نکته نیز ضروری است به میزان همین فضای مسکونی باید شاهد توسعه فضاهای عمومی باشیم یعنی می توان گفت برای ویلانشین کردن ایرانیان نیاز به فضای شهری معادل 3.8 میلیون هکتار داریم، یعنی مساحتی معادل دو برابر کل استان تهران.

 البته این میزان فضا در مقابل مساحت کلی کشور رقمی ناچیز محسوب می شود، ایران سرزمینی است به مساحتی معادل 164.8 میلیون هکتار و فضای شهری مورد اشاره تنها 2.4 درصد از کل فضای سرزمینی را بخود اختصاص می دهد؛ حتی اگر توجه داشته باشیم که بادهای نامساعد در کویرهای مرکزی باعث شده تا حدود ۸۰ درصد از مساحت کشور دارای شرایط خشک و نیمه‌‏خشک باشد، می توان گفت بیش از 32 میلیون هکتار از اراضی کشور از آب و هوایی مناسب جهت زندگی برخوردار هستند و در نهایت فضای شهری مورد نظر رئیس جمهور تنها 12 درصد از کل این فضا را نیاز خواهد داشت.

پس می توان گفت از نظر مساحت گفت کشور ایران گنجایش چنین فضای شهری را داراست ولی آیا واقعا می توانیم تصور کنیم چنین فضایی تا چه حد وسعت دارد، واقعیت این است که کل فضای شهر تهران وسعتی معادل 730 کیلومتر مربع یا 7300 هکتار دارد، حال تصور کنید بخواهیم برای هر خانوار ایرانی زمینی به وسعت هزار متر مربع در نظر بگیریم به این ترتیب فضایی که بعنوان فضای زندگی شامل فضای مسکونی و دیگر فضاهای عمومی برای 19.5 میلیون خانوار(براساس براوردهای سال 88) در نظر بگیریم باید در عمل فضای شهری به وسعت 50 برابر ابر شهر کشور یعنی تهران ایجاد کنیم.

هزینه و ابعاد احداث چنین فضای عظیم شهری شاید تنها با طرح احداث لوت قابل مقایسه باشد که قرار بود دریای خزر را به خلیج فارس متصل کند و در دهه هفتاد مطرح شد و به قدری بلند پروازانه بود که بعد از مدتی به فراموشی سپرده شد، نکته ای که متاسفانه در بحث توسعه فضای مسکونی به خصوص در مورد شهرهای جدید فراموش می شود ویا سعی می شود به ان اشاره نشود بحث هزینه توسعه امکانات زیر بنایی مانند راه، آب، برق، گاز و دیگر امکانات رفاهی است، یعنی نکته ای که دولت هنوز نتوانسته است انرا به طور کامل در شهرهای جدید در دست احداث فعلی تامین کند و هنوز بسیاری از این شهرها از نظر همین امکانات اولیه با نارسایی های جدی مواجه هستند.

صد البته هرچه به وسعت فضای مسکونی سرانه افزوده شود به دلیل بعد مسافت هزینه رساندن این نوع امکانات نیز سیر صعودی پیدا می کندو جمعیتی که بیش از 70 درصد آن به زندگی شهری عادت کرده و دسترسی در حداقل زمان به این نوع امکانات را حق مسلم خود می داند بدون دسترسی به این امکانات حاضر به ساکن شدن حتی در ویلاهای هزار متری نخواهد شد.

راستی آیا در هیچ یک از شهرداری های کشور محاسبه شده که هزینه احداث یک کیلومتر مربع فضای شهری شامل تمامی امکانات چه میزان است؟ اگر کسی پاسخ این سئوال را بداند متوجه خواهد شد که اجرای آرزوی رئیس جمهور یعنی ویلا نشین کردن تمامی ایرانی ها چقدر هزینه خواهد داشت.

/22231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 160752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 55
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام MY ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    0 0
    خانه روی آب
  • محمد مست IR ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    0 0
    حاج آقا محموده وعده بیشمار دهنده و عمل بسیار کننده/ تورو خدابیشتر از این دیگه به محاسن سپید شده از وعده های ته خرمن گفته شده ی ما نخند ویلا برای ما خیلی بزرگه /کی میخواد وسایل براش بخره ؟؟؟ کی میخواد هرروز درختاش و آب بده؟؟؟ کی میخواد....؟؟؟ شما یک طرحی آماده کن که من 30ساله ی بیچاره بتونم 1آپارتمان 50متری اجاره کنم و دست زنه بیچارم وبگیرم وبعد از 4سال نامزدی برم سر خونه زندگیم/ ما گفتیم 50متر ولی 1اطاق و سرویسم باشه راضییم
  • بدون نام IR ۰۳:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    0 0
    اين طرح داستان باغ شهرهايي است كه در شيراز توسط آقاي ح ايجاد شد و در نيجه آن بسياري از مراتع ملي وحتي زمينهاي كشاورزي را به باغاتي كوچك تبديل كردند كه هيچ منافعي براي صاحبان انها و كشور نداشت و باعث گراني بيحد زمينهاي موات و هدر رفت سرمايه مردم شد.
  • بدون نام IR ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    0 0
    اينم از اون حرفايي بود كه تو اين 6 سال زياد شنيديم مثل رايگان شدن دانشگاه آزاد ، يكسان شدن حقوق كارمندان ، ريشه كن شدن بيكاري و ... همانقدر كه اين حرفها محقق شدن اين يكي هم عملي مي شود مگه نه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    0 0
    از هزينه هايي كه اسراف ميشه بيشتر نيست و بجاي طرد آرزوي رئيس جمهور به فكر طراحي ويلاهاي 200 متري باشيد
  • lمحسن IR ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    0 0
    ارزوی خوبی است هر چند دست یابی به ارزوها خود تبدیل به ارزو شود.هیچ کاری نمیشود ندارد اگر ایرانی بخواهد می شود باور کنید
  • جوماجو IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    0 0
    برای حرف که نباید هزینه کرد،چیزی که در این دولت بسیار شنیدیم و همه هیچ. طرح انتقال کارمندان،مسکن مهر،یارنه ها و دفاع از حقوق طبقه کم درآمد،کاهش قیمت دلار و سکه،افزایش درآمد سرانه،کاهش قیمت کالاهای اساسی،مفاسد اقتصادی،رفع بیکاری،صندوق مهر،بنگاههای کوچک زود بازده،امنیت شغلی کارمندان دولت،رفاه اجتماعی و بسیاری وعده های خیال پردازانه!!!!!!!!!!!!!!
  • دانیال IR ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    0 0
    سراب از نوع وعده
  • بدون نام IR ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    0 0
    بالاخره باید یکجوری سر مردم ایران گرم بشه !!
  • علی رضا IR ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    0 0
    من ویلام رو پیش فروش می کنم؟ راستی آب از کجا بیاریم ما تو مشهد الان تو روز های جمعه آب نداریم
  • یه ادم معمولی یه عوام IR ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    0 0
    ..... خواهشا پیگیری کنید تمام وعده های رئیس جمهور را از اوردن نفت سر سفره تا این اخری را
  • بدون نام IR ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    0 0
    احسنت بر آقای احمدی نزاد - یک کویر نشین
  • علی IR ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    0 0
    دو صد گفته چو نیم کردار نیست.وعده های رئیس یک دولت باید پس ازکارکارشناسی دقیق و در نظرگرفتن تمام جنبه های عملی آن برزبان جاری گردد.اما افسوس که در این چند سال چه بسیاروعده های بی اساس به این مردم نجیب داده شده.
  • بدون نام IR ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    0 0
    یکی می مردم از درد بی نوایی/ یکی می گفت آغا زردک می خواهی.؟/ حالا نقل ما فقیر بیچاره هاست ما در تهیه ی یک ویلای 40 متری در جنوبی ترین نقطه ی شهر برای اجاره ماندیم آن وقت رییس جمهور محترم.
  • بدون نام IR ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    0 0
    آقاي محترم!باچه زباني بگيم لطفا زيادي رويايي نباشيد؟
  • حسين IR ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    0 0
    اگه راست ميگن چرا مسكن مهري كه خودشون مي سازند حتي در شهراي كوچيك و حاشيه شهرها،همشون آپارتماني هستند. كسي كه يه شعاري ميده حداقل خودش عمل مي كنه.
  • علی IR ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    0 0
    بجای این طرحهای آبکی یه فکری بحال اجاره مردم بیچاره اجاره نشین بکنید
  • سیدمهدی رحمتی IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    0 0
    راستی از خراب کردن تمام ویلاهای ساحلی شمال به نفع مردم چه خبر !!!
  • بدون نام IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    0 0
    یکی به جناب رییس جمهور بگوید آغا جان واستا گاماس گاماس بذار این مسکن مهر به یک سرانجامی برسه یک عده آدم برن توش بشینن بعدا به آن هم می رسم آخه کار تو کار که نمیشه که قربونت برم ما ملت یکهو از خوشحالی سکته می زنیم ها آن وقت خون ما می افته خدایی ناکرده پای ... پای دولت شما. شما که نه پای دولت تان که این همه تلاش می کند ویک شبه آرزوهای شما را محقق می کند
  • یاس IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    0 0
    شعار انتخاباتی آقای مشاییه ????????
  • امیر IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    0 0
    باغ شهر های خشک شیراز بهترین تجربه این وعده است که منابع اب زیرزمینی رو هم داره نابود می کنه. آب از کجا بیاریم باغ بسازیم
  • مسعود IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    0 0
    برای آنکه هر ایرانی در باغی هزار متری زندگی کند چه باید کرد؟، فضایی شهری معادل دوبرابر کل استان تهران نیاز داریم. با این عنوان منظور شما اینه که کل ایران توی فضایی دو برابر تهران می تونن ویلا باغ داشته باشن؟! یا این طرح هم برای تهرانی های عزیزه؟!
  • بدون نام IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    0 0
    حاج محمود عزيز من يه مستاجرم الآن نزديك يك ماه دنبال خونه ام پيدا نمي كنم .چون كه قيمتها سرسام آوره.ما هميشه با آرزوي داشتن يه خونه50/60 متري زندگيمون ميگذره. تو رو خدا دست بردريد .
  • بدون نام IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    0 0
    نکته اینجاست که وعده هزینه نداره که شما می خواهید ارزیابیش کنید!
  • قباد US ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    0 0
    من از حالا یک سگ گرگی خیلی وحشی میخواهم بخرم که شبها دزد توی ویلای 1000متریم نیاد ..
  • بدون نام IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    0 0
    سفره های آب زیرزمینی روز به روز در حال افت هستند و وعده های غیر کارشناسی روز به روز در حال زیاد شدن . یکی نیست بگه در سرزمینی که برای کشاورزی آب کم داریم چگونه آب این باغها را تامین میکنیم. حتما برای تحقق این وعده از آب مزارع کشاورزی کم میکنیم تا با دلار 1200 تومانی گندم برای تولید نان و جو برای دامها وارد کنیم
  • بدون نام IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    0 0
    ديگه تو همه چي شورش و در اوردن بابا چرا نمي خواين بفهمين كه ما هم آدميم درست مثل شما دوست داريم خونه مال خودمون باشه تا دو تا ميخ اضافه به ديوار بزنيم هر ماه يك حقوقي بگيريم دو سال يه بار يه مسافرت بريم سالي يه بار لباس بخريم يه ماشين داشته باشيم تا مجبور نشيم سوار موتور بشيم آخرش هم بخوريم زمين و همه دلشون به حالمون بسوزه آخه بسته ديگه حالم داره از اين زندگي به هم مي خوره اگه يه روز خودكشي كردم همتون و واگذار مي كنم به خدا بي وجدانها
  • بدون نام IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    0 0
    يادش بخير روز تاسيس ايران خودرو گفتند هر ايراني يك پيكان
  • بدون نام US ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    0 0
    وای بر ما
  • برادر IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    0 0
    اگه منصف باشیم میبینیم تا حالا هرچه وعده داده عمل کرده درسته کاستیهایی هم بوده ولی هم یارانه ها رو اجرا کرد هم مسکن مهر رو .بیایید عمو محمود رو باور کنیم دور از عقدها وکینه ها برای ایران.
  • رضا IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    0 0
    خدا پدرش بیامرزد ویلا هم بهمون داد
  • دیگر بین IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    0 0
    گروه هدف این وعده ها ما نیستیم که داریم اینجوری تحلیل میکنیم. آدمهای ناامید اونقدر زیادند که همین وعده هم براشون یه بهانه برای ادامه زندگی و حیاته و آقای رییس جمهور این واقعیت رو به خوبی فهمیده .
  • بدون نام IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    0 0
    ما زیر پامون درخت سبز شده
  • علی حق گو IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    0 0
    این یک شانتاژ تبلیغی است از نوع مدمدوف وپوتین برای اکثریت مردم که اتفاقا کاملا این حرف هار رو باور میکنن این صحبت برای جلو گیری از ریزش حداکثری است و کاملا با بررسی ایراد شده است آنرا جدی باید گرفت من از الان پست معاون اولی آقای احمدی نژاد رو در آینده پیش بینی میکنم وگرنه پول نفت سر سفره،سهام عدالت،ارزانی،رفع بیکاری،توسعه صنایع کوچک،آموزش رایگان،ایران هسته ای،ارزانی بعد از هدفمندی،پس انداز پول یارانه هاو...بسیار شنیده ایم خدا به داد اسلام برسد ویلا را ولش.
  • یه عوام IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    0 0
    لطفا بررسی ککنید تمام شعارهای احمدی نژاد را از نفت سر سفره تا همین شعار را
  • یه عوام IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    0 0
    مسکن مهر توی شهرستان بابل متری 600 هزار تومان خوب ویلا باید متری یک میلیون باشه
  • سهيلا بني هاشمي IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    0 0
    بالاخره ما هم باغ دار شديم البته هر روز جمعه ميرم تو باغ رضوان اصفهان يه سري به مردگان ميزنم . احتمالا باغ اموات را گفتند. 70 متر مسكن مهر را به كي دادند تو همون موندند .ما نه زمين مي خواهيم نه خونه ، اقتصاد را درست كنند. جلوي گروني را بگيرند . اشتغال چي شد ؟ ازدواج جوانها چي شد؟
  • ناشناس IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    0 0
    منم خیلی رویایی فکر میکنم و سالهاست در آرزوی 50 متر آپارتمان هستم که سر سال بااین صاحبخانهها در به در نشوم اما!!!! فرق رویا با واقعیت را سالها هست که درک کردم !!! 50 متر اجاره ای به شرط تملیک بدهند دولت بشه موجر و مردم مستاجر اما میدانند که با این اجاره دادن صاحب خانه میشوند و سر سال عزا نمیگیرند برای پول بنگاه - اسباب کشی - اجاره بیشتر - دوخت پرده و چندین مشکل دیگر بهتر آن است که رویاعایمان از فعل به عمل بیاید وگرنه من الان در رویاهام صاحب بهترین ها هستم!
  • بيكار IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۳
    0 0
    آقا 1000 متر رو نمي خوام دمت گرم از شما به ما زياد رسيده... يه متر و 80 سانت بده يه قبر بشه برم راحت توش بخوابم بخدا بريدم از نداري..
  • سيد حامد IR ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
    0 0
    خدايا خاك ايران را از سه چيز در امان دار ، دروغ ، دشمن ، خشكسالي ( كورش)
  • بدون نام IR ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
    0 0
    گر مرد رهی به پای خون باید رفت. از جان فتاده سرنگون باید رفت ....خواستن توانستن است. باید شهامت داشت وپیش رفت مقصد دست یافتنیه. هزینه کنی با هدایت اب خزر میشود لوت را باغ و ویلا وگلستان کرد. همه که نباید شمال تهران ویلا بسازند.
  • بدون نام IR ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
    0 0
    اقا جان یک میلیون پس انداز متولدین 89 راعملی کن هزار متر ویلای ما هدیه به شما.البته اگه زورت به بانکی ها میرسه.؟؟؟
  • بدون نام MY ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
    0 0
    از وزارت علوم نقاضامندیم که مدارک دکترای اعضای دولت را یکبار دیگر ارزیابی کنند
  • بدون نام IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
    0 0
    من كه از اين گروني مسكن رفتم كه تو غار زندگي كنم ويلا 1000متري را بدهيد به ثروتمندان اين كشور چون كه به درد من نمي خورد.
  • بدون نام IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
    0 0
    بی خیاللللللللللللللللللللللللللللللللللللل
  • قاسم IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
    0 0
    من میخوام ویلام استخرهم داشته باشه
  • بدون نام A1 ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
    0 0
    نه اینکه مردم خاطره خوشی از باغهای خصوصی دارند !!
  • محمود IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
    0 0
    ایران قابل سکونت بودن کوه و کویر و دریا ، رودخانه، زمین های کشاورزی و املاک دارای مالک مگر چقدر است؟ گذشته از این زیر ساخت های این طرح قابل تامین است؟ وسعتی که برای زیر بناها و خدمات عمومی مثل خیابان، مدرسه، بیمارستان، فضای سبز و... در وسعت قابل سکونت ایران می گنجد؟
  • علی IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
    0 0
    چند سال هست که آقایان دارن با هزینه های سنگین مسکن مهر آپارتمانی برای مردم میسازند حالا که دم انتخابات شده وعده های قشنگ قشنگ برای عامه مردم که از همه جا بی خبرند میدن تا رای جمع کنن، اگه واقعا اجرای یه همچین طرح غلطی به گفته رئیس جمهور این مملکت از اول و قبل از شروع طرح مسکن مهر در برنامه بوده پس این همه هزینه مسکن مهر آپارتمانی که تو این چند سال انجام میشه کجا میره.
  • بدون نام GB ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۴
    0 0
    در جواب اون دوستی که گفته با آب دریای خزر میشه کویر رو آباد کرد باید بگم حتی اگه هزینه تصفیه و ضررهایی که به اکوسیستم وارد میاد رو در نظر نگیریم هزینه‌ی انتقال مسافت چند صد کیلومتری فوق العاده سنگین خواهد بود و عملی نیست.
  • ای داد IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
    0 0
    واقعا لذت می بریم از این همه بخشندگی.چه خوبه که آدم هراز گاهی قند تو دلش آب بشه.نه آقای احمدی نژاد
  • محمد عدالت خواه IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۶
    0 0
    اکه یه نفرادم غیرمسعول این حرفرومیزد مهم نبود ولی توی دنیای امروزجی میکن به ما که رئیسجمهورش اینجوری بامسائل برخورد میکنه.
  • بدون نام IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۸
    0 0
    واقعا" باید به داشتن چنین رئیس جمهوری به خود ببالیم . ...
  • اميد IR ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۹
    0 0
    البته شايد نشدني باشهاين فكر.اما ميشه مثل اروپايي ها خونمون رو ويلايي با متراژ مناسب درست كنيم كاش فقط ايراد نميگرفتيم و فكرا رو بهينه ميكرديم البته اين نوع تفكر تو ايران غيرممكنه
  • بدون نام IR ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۹
    0 0
    مادونفر کاشناس باخدمت بالای 20سال هستیم50مترخانه نتوانستیم تهیه کنیم واقعافکرمیکنندمردم اینقدرنادانند