۱۲۶ نفر
۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰

اشتباه محاسباتی پوتین

زویا شفتالوویچ
اشتباه محاسباتی پوتین

رئیس جمهور روسیه نه تنها برداشت نادرستی از اوکراینی ها بلکه از مردم روسیه نیز داشته است.

به نظر می‌رسد که رئیس‌جمهور روسیه به شدت اوکراینی‌ها و رئیس‌جمهور آنها را دست کم گرفته و بد فهمیده است. پوتین، یک مامور سابق کا گ ب که در سال ۲۰۰۴ گفته بود "چیزی به نام مرد سابق کا گ ب وجود ندارد" روشن کرده که در دنیای گذشته زندگی می کند. جهانی که قبل از پایان جنگ سرد وجود داشت، دنیایی که در آن سرزمین‌های اتحاد جماهیر شوروی سابق، به طور بالقوه حتی کشورهای پیمان ورشو سابق، از مسکو اداره می شوند. دنیایی که او امروز سعی در بازسازی آن دارد. اما اتحاد جماهیر شوروی روسیه نیست. وقتی در گذشته زندگی می کنید، ارتباط خود را با زمان حال از دست می دهید.

پوتین علیرغم اعمال کنترل بسیار زیاد بر آنچه که مردم روسیه تماشا می کنند، گوش می دهند و می خوانند، ارتباط خود را با آنها از دست داده است. اما از آن بیشتر، پوتین ارتباط خود را با افکار اوکراینی ها از دست داده است. این اشتباه کلاسیک هر فرد مستبد است: اطراف خود را فقط با افراد متعصب، چاپلوس و بله‌قربان‌گو احاطه می‌کند و هرگز در اتاق پژواک خود واقعیات را بررسی نمی کند. سیاستمداران مخالف را حذف می‌کند، و فکر می کند که این به معنای حذف همه مخالفان است.

لحظه تعیین‌کننده‌ای که سرنوشت اوکراین را رقم زد، ممکن است خروج آمریکا از افغانستان باشد؛ کشوری که با توجه به نقش کلیدی آن در سقوط اتحاد جماهیر شوروی، پس از حمله آن در سال ۱۹۷۹ و پس از یک دهه نبرد محکوم با باخت، کرملین آن را از نزدیک زیر نظر دارد. زمانی که غرب در سال گذشته افغانستان را ترک کرد، سرعت و موفقیت تسلط طالبان بر کشور پوتین را خوشحال می کرد. تسلیم ایالات متحده، ناتوانی اروپا، و سهولت نسبی که با آن ستیزه جویان کنترل پایتخت افغانستان را در طی چند روز پس از عقب نشینی غرب به دست گرفتند، اوکراین را چشم اندازی وسوسه انگیز جلوه داد.

شاید پوتین فکر می‌کرد که همان‌طور که طالبان وارد کابل شدند و با مقاومت اندک نیروهای افغانستان مواجه شد، به کیف خواهد رفت. به نظر می رسد او انتظار داشت که مورد استقبال اوکراینی های روسی زبان به همان اندازه نوستالژیک دوران اوج شوروی باشد. به نظر می‌رسد پوتین انتظار داشت که اوکراینی‌ها سلاح‌های خود را زمین بگذارند و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور طرفدار غرب و ناتو فرار کند و فضا را برای یکی از متحدان مسکو باز کند. در آنصورت، کرملین می‌تواند تانک‌های خود را به روسیه بازگرداند و بخش قابل توجهی از اوکراین را بدست آورد و پوتین می‌تواند پس از چند روز، مأموریت جعلی «حفظ صلح» خود را پایان یافته اعلام کند. در این حالت، او تلفات محدودی متحمل می‌شد، تحریم‌های دردناک اما نه ویران‌کننده را متوجه خود می‌کرد و سپس به حالت عادی بازمی‌گشت. شاید اگر پوتین این مانور را در دوران ریاست‌جمهوری متحدش ویکتور یانوکوویچ در اوکراین یا میلیاردر پترو پوروشنکو «سلطان شکلات» امتحان می‌کرد، می‌توانست همان‌طور که طالبان کابل را در سال گذشته تصرف کردند، وارد کیف شود.

اما پوتین اوکراین را دست کم گرفت. نیروهای این کشور به سختی مقاومت کرده اند و تا حد زیادی شهرهای خود را در برابر تلاش روسیه برای حمله رعد اسا تحت کنترل خود درآورده اند. کیف مدعی است که سربازان با تجربه و با انگیزه این کشور هزاران روس را کشته، هواپیماهای دشمن را سرنگون کرده و صدها خودروی زرهی و تانک را منهدم کرده اند.

پوتین همچنین زلنسکی را دست کم گرفت. زلنسکی که یک کمدین و بازیگر سابق و متواضع بود، در سال ۲۰۱۹ در کمپین مبارزه با فساد، پس از بازی در نقش یک معلم تاریخ که به عنوان رئیس جمهور در یک پلتفرم ضد فساد در کمپین "خدمت کننده مردم" انتخاب شد، به سیاست ورود کرد. زلنسکی مطمئناً کامل نیست، اما از همان بافت الیگارشی که میلیاردها دلار در بنگاه‌های تجاری مبهم به دست آوردند نیز جدا نیست. به نظر می رسد صعود او به ریاست جمهوری واقعاً ناشی از تمایل به بهبود اوضاع بوده است.

اوکراین اکنون رهبری دارد که می تواند به او ایمان بیاورد که قول داده علیه یک ابرقدرت نظامی بجنگد. او یک رئیس جمهور منتخب دموکراتیک است که منصوب کشور دیگری نبوده و به دنبال ریاست جمهوری برای ثروتمند کردن خود نبود. برخلاف رئیس جمهور افغانستان اشرف غنی و دولت او، زلنسکی با وجود خطر آشکار برای جانش، سوار اولین هواپیمای به سوی خارج از کیف نشد. وقتی پوتین در مورد سر بریدن دولت اوکراین صحبت می کند، به زبان استعاری صحبت نمی کند. همانطور که خود زلنسکی در ویدئویی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، گفت، رئیس‌جمهور هدف شماره یک پوتین و خانواده او هدف شماره دو هستند.

زلنسکی در کیف مانده و پیشنهادات تامین جانی از سوی فرانسه و آمریکا را رد کرده و در عوض یک تی شرت و ژاکت خاکی پوشیده است. «ما اینجا هستیم. ما در کیف هستیم. ما در حال دفاع از اوکراین هستیم.» در این کلیپ، او توسط نخست وزیر خود، دنیس شمیحال، همراه با میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس دفتر رئیس جمهور، آندری یرماک، رئیس دفتر رئیس جمهور و دیوید اراخامیا رئیس فراکسیون پارلمانی حزب حاکم احاطه شده است.

از طریق آن ویدئو، زلنسکی به اوکراینی ها گفت: «ما فرار نمی کنیم، می جنگیم. اوکراینی ها می جنگند». بنابراین، پوتین انتظار چیزی مشابه افغانستان را در سال ۲۰۲۱ داشت. اما او تجربه‌ی افغانستان را در سال ۱۹۷۹ به دست آورد. اوکراینی‌ها از دوست قدیمی خود استقبال نمی‌کنند یا از دست او نمی‌گریزند . آنها و رئیس جمهورشان در حال آماده شدن برای جنگ هستند. ارتش آنها سخت می جنگد. تحریم‌های سخت غرب، پوتین و همه دوستان الیگارشی‌اش را هدف قرار می‌دهد، کسانی که راضی بودند تا زمانی که خزانه‌هایشان را پر می‌کرد، او را در قدرت نگه دارند، اما اکنون میلیاردها دلار از دست خواهند داد.

کرملین دیگر کودتای نسبتاً بدون خونریزی را در اوکراین سازماندهی نمی کند. در عوض تلاش می کند به یک نیروی اشغالگر تبدیل شود و این یک مسئله بسیار دشوارتر برای یک کشور حتی یک کشور بزرگ و ثروتمند است. برای دیدن مشکلاتی که پیش روی نیروهای خارجی که سرگرم تحمیل ایدئولوژی ها یا دولت ها بر مردمی که آنها را نمی خواهند هستند، لازم نیست خیلی بیشتر از افغانستان را نگاه کنید. به این مسئله تحریم‌های فلج‌کننده را هم اضافه کنید؛ با این نتایج می توان گفت که به یک نبردی طولانی را که پیروزی در آن به راحتی به دست نمی‌آید خیره شده ایم.

یا به بیانی دیگر: چگونه می خواهید کشوری با ۴۴ میلیون اوکراینی که ناگهان چیزی برای باور کردن پیدا کرده اند را کنترل کنید و چگونه حمایت مردم خودتان را پشت چنین جنگی می خواهید حفظ کنید؟ تا آنجا که به اوکراین مربوط می شود، واضح است که اوکراینی‌ها بیش از هر زمان دیگری در برابر هر دست نشانده کرملین مقاومت خواهند کرد و مانند انقلاب میدان ۲۰۱۴ به مقابله برخواهند خواست. اوکراینی ها هیچ نوستالژی شورویایی در مورد آنچه پوتین واقعا ارائه می دهد ندارند. آنها می دانند که مدل اتحاد جماهیر شوروی بازسازی شده او بر اساس ظلم، قتل و گانگستریسم خواهد بود.

روس‌ها که توسط رسانه هایی مانند راشا تودی، تاسس و روسیا ۲۴ از اخبار اطلاع می یابند، ناگهان خوانندگان، تنیسورها و بازیگران مورد علاقه‌شان را می‌بینند که درباره جنگ گرم صحبت می‌کنند. آن‌ها عکس‌هایی از بلوک‌های آپارتمانی بمباران شده، مهدکودک‌ها، کودکان مرده را می‌بینند و متوجه می شوند که این یک پیروزی آسان نخواهد بود.

خطر واقعی که برای پوتین وجود دارد اینکه وسعت مخالفان در جنگ علیه مردمی که اکثر روس ها آنها را دشمن نمی دانند، دست کم گرفته است. او فقط با معترضان شهری روبرو نیست. او همچنین رئیس جاسوسان خود را در ملاء عام تحقیر کرده، الیگارش های او میلیاردها دلار را از دست داده اند و ممکن است با هزاران مادر داغ دیده مواجه شود. برای یک جاسوس سابق پارانوئید، که همیشه خود را در معرض خطر می بیند، به نظر می رسد که بسیار مطمئن است که هیچ کس از این پایگاه رو به رشد دشمنانش نمی تواند او را تهدید کند.

میخائیل ماتویف، یکی از اعضای حزب کمونیست دومای دولتی روسیه، روز شنبه سکوت خود را شکست. او به زبان روسی در توییتی نوشت: «من معتقدم که جنگ باید فوراً متوقف شود. «با رای دادن برای به رسمیت شناختن [جمهوری‌های جداشده لوهانسک و دونتسک]، به صلح رأی دادم، نه به جنگ. برای اینکه روسیه حفاظت تبدیل شود، تا دونباس بمباران نشود، به بمباران کیف رای ندادم».

به زودی، مردم عادی روسیه تأثیر وحشتناک تحریم‌های غرب را احساس خواهند کرد. البته روس ها می دانند چگونه تحمل کنند. آنها به تحریم عادت کرده اند. قحطی، جنگ، مرگ، اینها چیزهای فرضی، دور و تاریخی نیستند. حتی کسانی که در دهه ۸۰ به دنیا آمده‌اند، سردی و گرسنگی را به یاد می‌آورند، قفسه‌های خالی و پمپ‌های بنزین را به یاد می‌آورند. اما در آن سال‌های اتحاد جماهیر شوروی، روس‌ها به خاطر چیزی که بسیاری آن را خیر بزرگ می‌دانستند، رنج می‌بردند.

آیا روس ها می پذیرند که بخاطر پوتین و دوستانش رنج ببرند؟ آیا آنها برای مردی که در یک قصر طلایی زندگی می کند و روزها دیده نشده است رنج خواهند برد؟ روس‌ها تا کی به پذیرش این جنگ ادامه خواهند داد؛ جنگی که می‌دانند پوتین شروع کرده است؛ علی‌رغم آنچه تلویزیون‌هایشان ممکن است به آنها بگوید؟ آنها تا کی ویدیوهای سربازان اوکراینی را تماشا می کنند که به ناوهای جنگی روسی با زبان مشترکشان می گویند برو به خودت جهنم؟ در این میان، اوکراینی ها برای آزادی رنج می برند. آنها برای زلنسکی، مردی که در کیف ماند تا در کنار آنها بجنگد، متحمل رنج می‌شوند. مردی که پیشنهاد فرار ایالات متحده را رد کرد و بنا به گزارش ها گفت: «جنگ اینجاست. من به مهمات نیاز دارم، نه وسیله فرار.»

*منبع: پولیتیکو

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1607647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 71
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ضرغام فیروزی IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    45 80
    اشتباه استراتژیک را رئیس جمهور اوکراین داشته که چشم بسته به امریکا و ناتو گوش میده نه پوتین......
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    58 29
    پوتین جنایت کار
  • US ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    27 15
    اینکه گفته میشود اشتباه محاسباتی پوتین دقیقا همان خواست های هست که پوتین و روسیه انتظار دارن رسانه های غربی روش مانور بدن.واقعیت اما برنامه دیگه ای هست که پوتین با فرمان بازدارندگی هسته ای و نیز موافق مردم بلاروس مبنی بر استقرار تسلیحات اتمی در بلاروس ، از اون رونمایی کرده .پوتین تا الان هم چند استان و وشهر مهم اوکراین رو گرفته و قطعا در هر توافقی با اورکاین از اونها نخواهد گذشت . ناتو هم نظاره گر خواهد بود.
  • یونس IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    18 1
    جنگ‌روسیه‌..مثل‌بازی‌..تام‌وجری‌..است..اگه‌بخواد‌‌..یه‌روزه‌تصرف‌نکنه.. این‌نو‌جنگ..از‌قبل‌برنامه‌ریزی‌شده..رسانه‌های‌امریکای‌‌۲هفته‌پیشتد‌درمور‌جنگ‌خبر‌داشتن
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    13 15
    نام خانوادگی شون تو حلق پوتین!
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    14 6
    کمی صبور باشید...
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    6 10
    آفرین شفتالو، خیلی قشنگ نوشتی!
  • به به IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    54 4
    عمرا مردم روسیه تحمل زجری که مردم ایران میکشند را داشته باشند
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    37 13
    همه اینها نقشه برای نابودی روسیه بود که پوتین در این دام افتاد.
  • US ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    53 22
    پوتین در این باتلاق غرق خواهد شد. خواهید دید. اوکراین هیچ وقت سقوط نخواهد کرد چون پشتیبان مردمش را دارد. خرمشهر را یادتان هست؟ سقوط کرد ولی دلاور مردان ایرانی اون رو پس گرفتند. مطمئن باشید.
  • ح ح IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    62 22
    پوتین جنایتکار باید اعدام بشه به خاطر قربانی کردن انسان های بیگناه و حمله به یک کشور مستقل ما باید از اوکراین حمایت و جنایات روسیه رو محکوم کنیم وظیفه انسانی و وجدانی هر آزاده ای در جهان چنین اقتضا می کنه
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    23 88
    اوکراین شکست خواهد خورد یه اذن الله
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    51 27
    جوش نزنید شما امریکایی ها خودتون از پوتین صدها بار بدترید
  • ایرانی DE ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    48 20
    خیلی عالی بود . آرزوی هر انسان آزاده ای است که در آینده خیلی نزدیک خواری و ذلت پوتین جنایتکار و ارتش متجاوز تزاری را ببیند و البته یک تجربه دیگر پس از فرار ارتش سرخ از افغانستان در کارنامه خرس سیبری ثبت شود.
  • ایرانی IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    51 32
    زنده باد زلنسکی وطن پرست روزی را خواهیم دید که روسیه غرامت جنگ با اکراین را به این کشور خواهد داد همان کاری که عراق کرد
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    14 13
    ممنون حرف درستو گفتی
  • حبیب IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    34 20
    آفرین بر نویسنده. پوتین برو گم شو
  • حمید IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    29 12
    چه عجب خبر آنلاین یکبار واقعیات رو بیان کرد و این باعث خوشحالیه
  • ابوالفضل IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    44 18
    سلام. پوتین از بابت حمله به اکراین اشتباه راهبردی کرد غرب که این رابهترین فرصت می دید باتحریم های سخت اقتصاد روسیه رافلج خواهند کرد ارزش روبل طی یک هفته 70درصدکاهش یافته. وقطعا بازنده جنگ روسیه خواهد بود وباروسیاهی اکران راترک خواهند کرد وحداقل25سال روسیه رابه عقب خواهد برد
  • لویزانی IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    29 11
    من جنگ را نمی‌پسندم اما تقویت حوزه دفاعی را دوست دارم
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    39 12
    متاسفانه قدرت باعث می شود انسانها به غرور کاذب ، دیکتاتوری ، خود برتر بینی، قصاوت ، بی رحمی ، جنگجویی، جنگ طلبی، خشونت ، خون ریزی ، شکست ناپذیری ، اشتباه محاسباتی و غیره دچار می شود ! اقای پوتین یاد و خاطره بسیار بد و منفی و غیرانسانی از خود در تاریخ به جا گذاشت و باعث مرگ تعداد زیادی انسانهای بی گناه شد !
  • سامانی IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    41 17
    درود بر این خانم تحلیلگر. زندباد اوکراین و مردمش درود میفرستیم به مردم امراین و مرد و ننک بر ظالمین و پوتین
  • IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    42 24
    پوتین جانی و قاتل عین هیتلر باید خودکشی کند قبل از انکه بدست عدالت سپرده شود،،،،زمان پوتین و پوتینیان سپری شده،،،
  • مسعود IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    28 43
    چقدر مزخرف میگی پوتین برای خطری که در آینده از طرف ناتو و اوکراین تهدیدش میکنه جنگ راه انداخته چه ربطی به این چرندیات داره.
  • محمدی IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    29 45
    این حرف ها چرندیات است، ناتو خزنده خودرا وارد حریم روسیه کرد وجاسوس بازی ده 70و80را آغاز کرد واوکراین را به ماشین جنگی ناتو تبدیل کرد وداشت بیشتر میکرد چون قبلا ترکیه ماشین جنگی ناتو ساخته شده بود بر علیه روسیه وقتی اردوغان کنار کشید کشور ش را از برنامه های خطرناک ناتو غرب اوکراین را جایگزین ترکیه ساخت روسیه خواهان جنگ نبود مجبور شد که لانه جاسوسی آمریکا را و برنامه های بعدی را نابود کند این همه سروصدا تجاوز راه انداخته بیخ گوش پوتین خودرا خزنده رسانده بود الان تبلیغات وارونه می کند
  • امین IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    30 15
    خوب اوکرتینیا گذاشتن توکاسش پوتین فکر میکرد اوکراین هم مثل افغانستانه که با دمپایی و کلاش وموتور بیان یه پخ کنن همه فرارکنن ولی دید که همون بچه خوشگلا جطور کت وشلوار رو در اوردن و تفنگ دست گرفتن وسط اتیش روسیه رفتن و جنگیدن افرین به غیرتشون
  • ایرانی IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    62 14
    زنده باد زلنسکی ننگ بر پوتین جنایتکار و جنگ افروز
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    55 7
    خدا به مردم اوکراین کمک کنه
  • علی IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    14 25
    چرت تحویل مردم نده. پوتین برای غرب خط و نشان کشید و گرنه چه نیاز به جنگ داشت؟
  • شهاب پروین IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    21 3
    حیف نیست شهر به این قشنگی رو ویران میکنید
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    25 11
    کاری که سردمداران ما میکنند.
  • از غیب IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    23 34
    چه فایده،رییس جمهوراوکراین هرچه هم خوب بوده باشد،مردمش درفقرزندگی میکردند،دریک کشورعقب افتاده متکی به غرب که به اوپشت کردند،آیا ارزشش راداشت که کشورش ویران شود,اویک احمق به تمام معناست که دنبال پول بوده ومعروفیت واکنون که باقی مانده چون اعتمادی به غرب ندارد وفهمیده بهترین جا برایش اوکراین است،امادیر است،مردمش رابه سختی وفلاکت انداخته باغروربی جا
  • اکبر IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    32 37
    این تحلیل بود یا اوج شیون زجه و مویه نویسنده ایی غرب گرا برا تسکین درماندگی غربی ها دربرابر قدرت روسیه؟
  • ایوب DE ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    36 12
    درود بر اوکراین و درود بر ذلنسکی رئیس جمهور اوکراین قهرمان واقعی ملت اوکراین ودرود بر آزادی خواهی مردم اوکراین و حامیانش
  • ش IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    17 11
    آبدارچی بوده پوتین
  • علی رضا IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    21 10
    بسمه تعالی چند روز بعد مشخص خواهد شد که پوتین اشتباه محاسباتی داشته یا آمریکا
  • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    19 8
    کاش این مقاله را رهبران ایران هم بخوانند که کردند با مردم ایران
  • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    23 10
    تحلیل گری شما خیلی بجه گانه است اوویخاست زیر ساختهای اوکران را نابود کند که کرد دنبال اشغال نبود این اکران پنجاه سال عقبتر از افغانستان قرار گرفت
  • IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    29 9
    زلنسکی دست نشانده نیست ولی وارث دست نشانده هاست که با دست نشانده ها فرقی ندارند والان هم معلوم نیست تو کدوم نقطه اوکراین باشه و بعیده ک در کی یف باشه روسیه اشتباه کرد که وارد جنگ با اوکراین شد و به ضررش تمام میشود ضمن اینکه جان عده ای بیگناه را هم گرفت البته امریکا شعله اولیه این آتش را روشن کرد با تحریک روسها بوسیله توسعه ناتو ب شرق
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    18 24
    زویا اینها رانگوید چه بگوید پوتین برای حفظ روسیه وامنیت مردمش در آینده بهترین کار را با حمله به اوکراین انجام داد
  • سید سینا گلشنی IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    7 10
    بسیار عالی . درود
  • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۹
    24 12
    زنده باد اوکراین مرگ بر پوتین
  • پوریا IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    22 22
    با تشکر از مطالب کارشناسی و دقیق و صادقانه شما که به دور از حاشیه سازی نوشته شده بنده کاملا باشما موافقم روسیه و رئیس جمهور متکبر و دیکتاتور و وحشی و متجاوز روسیه به نام پوتین ثابت کرد که هیچ بویی از انسانیت و احترام به مردم خود و کشورهای همسایه نبرده و برای کشورگشایی از هیچ جنایتی دریغ نمیکند پوتین نباید انتظار داشته باشد هیچ کشوری به اوکراین کمک کند چون این یه تجاوز آشکار است و همه دنیا باید ببسیج شون و جلو پوتین بایستن انسانهای بیگناه زیادی در این جنگ مظلومانه کشته خواهند شد ولی مسلم است چه اوکراین در این جنگ دشمن متجاوز رو از خاکش بیرون کند یا نتواند در حقیقت پیروز میدان است و پوتین شکست خورده است چون رسوایی برای پوتین به جا میماند و مردم اوکراین درس استقامت و وطن پرستی و مقاومت به دنیا داده است به یاری خداوند حق تعالی حق همیشه پیروز است و باطل همیشه شکست خواهد خورد درود بر شرف رئیس جمهور وطن پرست و دلیر و شجاع و جان برکف اوکراین با تشکر از مطالب صادقانه شما
  • علی IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    24 21
    از تحلیل زیبای شما طرفدار غربی ها خندیدیم
  • IR ۰۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    3 3
    من فقط می خام بدونم جهاد تبیین یعنی چه، همین، از هر کی می پرسم بلد نیست، یکی بگه، این کلمات را چه کسی برا اولین بار گفت، از کجا امد ،معنی عمیق ان چیه،
  • نیایش DE ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    21 13
    این خانم از سیاست جی میدونن ایشون برن کمی مطالعاتشون رو بیشتر کنن
  • غیاث IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    16 8
    متاسفا نه اینبار پوتین همه چیز را در روسیه از دست می دهد ومردم خشمگین تر از گذشته خواهند شد
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    23 8
    زنده باد اکراین..مرگ بر روسیه وهمه کسانی که ازادی وارامش رو از مردم دریغ میکنن.
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    20 4
    مرگ برروسای جنگ طلب
  • صادق IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    14 15
    اوکراین میخواست در ناتو پذیرش بشه و این برای روسیه و آینده اش خوب نبود !!! چطور بود روسیه عقب میایستاد و خطرات بعد از آن را به جان میخرید ؟! درست است کشور من نیست ، اما پوتین برای منافعشان تصمیم گرفته است !!! اما اینهمه که داخل رسانه ها میگردی ، فقط پوتین را تخریب میکنند !!! آمریکا به هر جا حمله کند ، رسانه ها گذرا از روی آن ها رد میشوند !!! اما خدا نکند که ایران و یا روسیه و یا چین به یک جنگ وارد شوند ، آنگاه رسانه ها انواع حرف ها و چرت پرت ها برای گفتن دارند !!!
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    11 8
    آفرین به این ریئس جمهور
  • نمهدی IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    21 3
    پوتین خوی قداره بندی وتجاوزدرقرن۲۲به اسلاف خودتزارها واستالین اقتدا کرده جامعه جهانی بایستی تصمیم جدی بگیرد
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    20 3
    درود بر اکراین. نه به جنگ
  • رضا IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    7 24
    زنده باد پوتین روی آمریکاوروپاراکم می کند
  • NL ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    22 13
    این تهدید ها چهل سال برای ایران هم بود . تحریم پشت تحریم .. الان دنیا دیدند که آمریکا پشت اوکراین نیستاد .
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    24 6
    اینکه پوتین میگه آمریکاییها نباید به مرزهاش نزدیک بشند و عهد شکنی کنند کجاش ربطی به زندگی کردن در گذشته داره اینکه سرباز اوکراینی داره اشک میریزه یا رئیس جمهورشون که درخواست کمکش از مردم جهان گوش فلک را کر کرده یا مردمی که دارند کشورشون را از ترس جنگ ترک میکنند کجاش نشانه قدرت اکراینه
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    6 17
    اوکراین در حال فروپاشی و سقوط هست.
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    11 2
    وهمچون پوتین درکاخهای خود زندگی میکنند وازاحوالات مردم یا بی خبریا خودرا ب نفهمی میزنن نخاهند جنگید اوکراین و افغانستان جنگ بزرگی و نشان دادن تاریخی خواهد بود برای فرق بین انهایی ک بامردم هستند ویا بدون مردم یکی افغانستان را بااولین توپ تحویل دادورفت وجانش برایش مهمتراز ملتش بود ودیگری دارد پا ب پای مردمش میجنگد فرق بین دیکتاتور و دموکراسی کاش مسئوولین ماهم قدرمردم را خیلی زود بدانند
    • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
      8 18
      رییس جمهور اوکراین پابه پای مردمش نمی جنگد بلکه غربی ها حتی اجازه فرار هم به او ندادند تا او در اوکراین کشته شود و از او یک قهرمان بسازند.اما پوتین دستور داده تا او را زنده دستگیر کنند و به جرم کشتن روس تبار ها محاکمه کنند.
  • بی نام IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    14 6
    جنگ بد ه بخصوص که پای عقیده هم در بین نباشه شما بااین قلم خوبتون چرا از جنگ یمن نمی نویسید
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    24 12
    اوکراین به گورستان سربازان روس تبدیل میشه
  • علی IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    16 4
    درود بر شما واقعا شجاعانه ایستادگی کردین و روی دشمنان رو کم کردی
  • IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    16 5
    جدای از اینکه آیا تصمیم پوتین درست بود یا نه، بهتره کمی منصفتر باشیم و ببینیم دلیل واقعی واکنش روسیه چه بود. آمریکا متعهد شده بود حتی یک اینچ بیشتر از خاک آلمان رو به عضویت ناتو در نیاره ولی بارها و بارها نقض عهد کرد. کاری که عادت آمریکا و دوستدارانش هست.
  • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    16 8
    بخوایین یا نه روسیه جنگ رو برده غرب میخواد جنگ رو برا روسیه فرسایشی کنه فقط همین
  • سید IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    17 5
    همه این ادعاها درست اما نمیشود انکار کرد ایالات متحده و غرب زمینه سار اصلی جنگ هت در جهانند برای در ک این واقعیت از منابع بی طرف استفادهذکنید
  • محمدرضا US ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    8 17
    صبوری بفرمایید. پوتین جنگ را خواهد برد و با قدرت خواهد برد. فکت قابل اطمینانی ارایه نفرمودید. در ابتدا هم گفتند یک ماه این جنگ طول می‌کشد. هنوز یک هفته نشده.
  • راضیه IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    18 5
    وقتی قراره یک کشور کوچک به قدرت دیگری تکیه کند چه فرق داره ارباب کی باشه ، امریکا وروسیه چه فرقی برای اوکراین دارد. هردو کشور بزرگ به منافع خود فکر می کنند وکشورکوچک قربانی مطامع آنها خواهد بود.
  • علی IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    12 15
    با سلام این جملات مضحک از فردی به نام زویا شفتالوویچ چیست که به عنوان خبر قرار داده اید. باید اول به این اشاره کنم که همانگونه که در مملکت ما افراد جامعه به دو دسته تجدد گرا (طرفدار غرب ) و اصولگرا تبدیل شده اند این موضوع در رابطه با توده مردم روسیه نیز صدق می‌کند، به عنوان فردی که مدتها در روسیه گذرانده ام باید اشاره کنم که بخشی جمعیت روسیه تماما مطیع و شیفته غرب اند و در این میان قالب جمعیت روس در مقابل این دسته وجود دارد که فوق العاده ترین میهن پرستان و اندیشمندانی هستند که تا به حال ماندنشان را در جاهای دیگر ندیده ام. نقشه این جنگ در اتاق فکری برنامه ریزی شده که همچون بازی شطرنج برای آن به اندیشه پرداخته شده و دولت روس ناچاراً به عنوان گزینه آخرش جنگ را مد نظر قرار داده است و این از طبعات سلطه جویی های بی پایان دولت آمریکا در رابطه با تضعیف قدرت و توان امنیتی روس ها با تاثیر گذار بودن در کشور های هم مرز با روسیه است. آنچه که مشهود است رئیس جمهور روسیه در این رابطه نه تنها همچون یک فرد عقب افتاده و مرتجع عمل نکرده بلکه عموما با شناسایی دقیق نقشه و هدف دولت های غربی به این مهم رسیده
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    15 13
    پوتین بهترین تصمیم را برای منافع کشور اتخاذ کرد زیرا اگر اوکراین عضو ناتو می‌شددر این صورت باید با کل اروپا جنگ می کرد.مثلا اگر جمهوری جعلی باکو عضو ناتو شود و شیطنتی در مرز ها انجام دهد و ایران نیز بخواهد پاسخ دهد چه اتفاقی می افتد.البته نقش آمریکا را در بحران اوکراین دست کم نگیرید
  • علی IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    18 13
    نود درصد مردم ایران پوتین را لعنت و نفرین کرده اند
  • ایران عزیزم IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    22 11
    چند ساله دولت عربستان مردم مظلوم وفقیر یمن رو میکشه و چند سال پیش مردم میانمار جوری سلاخی شدن که آدم توان دیدن تصاویرشم نداشت ولی این سایت محترم اصلا توجهی به این موارد نداشت الان نمی‌دونم چه نفعی از جنگ اوکراین داره که همه اخبارش این شده . امیدوارم از روی دلسوزی برای مردم اوکراین باشه