توافق وین گروگان روسیه برای امتیازگیری از غرب در جنگ اوکراین می شود؟

توافق نکردن بهتر از توافق بد است و  معامله نکردن  نیز بهتر از معامله توام با خسارت و ضرر است. توافق نکردن برای دو طرف صفر - صفر محسوب می‌شود اما توافق بد برای یک طرف،  منفی است به همین دلیل به دنبال توافق خوب هستیم.

خبرهای متفاوتی درباره روند ادامه مذاکرات هسته‌ای شنیده می‌شود. از کسانی که بر این باورند که در روزهای آینده توافق اعلام خواهد شد تا تحلیلگرانی که معتقدند روند مذاکرات تا دیرزمانی طول خواهد کشید. هم زمان، تحلیل‌های کارشناسی متفاوت و حتی متضادی پیرامون تاثیر مثبت یا منفی جنگ روسیه با اوکراین  بر روند مذاکرات هسته‌ای بیان می‌شود و دراین میان، برخی کارشناسان نیز ارتباط معناداری میان جنگ اوکراین و مذاکرات وین قائل نیستند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس به خبرآنلاین می‌گوید ،روند مذاکرات تغییرات اندکی داشته و می افزاید : روسیه بیشترین همیاری را با ایران در مذاکرات داشته و موضع جمهوری اسلامی در قبال جنگ این کشور با اوکراین ب باعث افزیش همیاری مسکو در مذاکرات وین خواهد شد. 

 گفت‌گوی خبرآنلاین با محمود عباس زاده مشکینی را بخوانید:

خبرهای غیررسمی منتشر شده از مذاکرات وین ، نوسان زیادی دارد و خبرهای خوب و بد ، بسرعت جایگزین یکدیگر می شوند . آخرین وضعیت مذاکرات چیست؟ آیا در روزهای اخیر تغییری در روند مذاکرات ایجاد شده است؟

توافقی در این دوره مذاکرات امضا نکرده بودیم که حالا بگوییم ، تغییری ایجاد شده است. مذاکرات از چندماه پیش آغاز شد و به جاهای خوب رسیده بود و در خیلی از مسائل هر دو طرف در حین مذاکره ضمنی و شفاهی به توافق رسیده بودند. بحث بر سر چند مورد حساس باقی مانده که جمهوری اسلامی ایران نسبت به آن حساسیت بسیار دارد و برای کشور ما مهم است که این موارد شفاف باشد و تعیین و تکلیف شود. در روزهای گذشته سرعت این روند رو به جلو اندکی کم شده و البته جنگ روانی غربی‌ها هم افزایش یافته  است . درمجموع، هنوز توافقی صورت نگرفته اما مذاکرات هم تمام نشده و ادامه دارد..

پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین ، ارزیابی های متفاوتی دربره احتمال تاثیر این جنگ بر مذاکرات وین مطرح شده و حتی برخی کارشناسان هشدار داده اند که کرملین مذاکرات برجام را به برگ برنده ای برای امتیازگیری از غرب در جنگ اوکراین تبدیل خواهد کرد و دراین میان ، منافع ملی ایران قربانی خواهد شد. تحلیل های گوناگون در این زمینه را چگونه ارزیابی می کنید؟ 

در این دوره مذاکرات همیاری روسیه با جمهوری اسلامی ایران خیلی بیشتر بود و با توجه به این که در قضیه اخیر موضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به روسیه عالمانه، منصفانه و مسئولیت‌پذیرانه در عالم هم‌پیمانی بود. طبیعی است که در ادامه مذاکرات روسیه با جمهوری اسلامی ایران بیشتر و بیشتر همراهی کند و این بی‌تاثیر نخواهد شد. بعضی‌ها ادعا می کنند که بازی بین غرب و روسیه است اما نه ، چنین ادعاهایی کاملا بدون مبنا است.

ایران در مذاکرات دسترسی به چه چیزی را برد می‌داند؟

فعالیت هسته‌ای ما کاملا در چارچوب قانون و آژانس است و کوچکترین تخطی در این مورد نداریم و از هدف و برنامه خود کاملا آگاهی داریم. ما مذاکره می‌کنیم تا تحریم‌های غیرقانونی که علیه ایران راه انداخته‌اند را برداریم. در برخی مواقع از واردات دارو جلوگیری می‌کنند که مشکلات بسیاری برای مردم ایجاد کرده‌اند که یک جنایت محسوب می‌شود. ما به دنبال این هستیم که تحریم‌های ظالمانه رابرداریم. ما این تحریم‌ها را وضع نکردیم که حالا آنها را برداریم اما می‌توانیم این تحریم‌ها را دور بزنیم، خنثی کنیم و راه‌های بدیل برای آن پیدا کنیم که خوشبختانه همین اتفاق نیز افتاده است و خود غربی‌ها اعتراف می‌کنند که جمهوری اسلامی از این فشار حداکثری عبور کرده است. راه‌ها و مسیرهایی ساختیم و در این مسیر هم‌پیمانانی پیدا کردیم و به توسعه درون‌زا اعتقاد داریم و توانستیم از پس خودمان و شرایط سخت بربیاییم. حالا می‌خواهیم مذاکره اتفاق بیافتد تا تحریم‌ها برداشته شود.

مذاکرات وین گروگان امتیازگیری روسیه از غرب در جنگ وین می شود؟

بیشتر بخوانید:

پیشنهاد رئیسی درباره جنگ روسیه با اوکراین

واکنش احمدی نژاد به حمله روسیه علیه اوکراین : من اطلاعاتی دریافت کرده بودم ...

با تغییرات اخیر در روند مذاکرات در چه شرایطی ایران میز مذاکره را ترک خواهد کرد؟

 اگر طرف‌های روبه‌رو نخواهند همکاری کنند و نخواهند توافق بردـبرد با ما داشته باشند و بخواهند از ما چیزی بگیرند و به ما چیزی ندهنپ، مشخص است که ما چنین توافقی را قبول نخواهیم کرد. توافق نکردن بهتر از توافق بد است و  معامله نکردن  نیز بهتر از معامله توام با خسارت و ضرر است. توافق نکردن برای دو طرف صفر - صفر محسوب می‌شود اما توافق بد برای یک طرف،  منفی است به همین دلیل به دنبال توافق خوب هستیم.

زمان احتمالی توافق ...

در برجام به وظایف و تعهدات خود عمل کردیم و حالا توپ در میدان غربی‌ها به ویژه آمریکا است. اگر آنها جدیت داشته باشند، حتی همین امشب هم می‌شود توافق کرد. آنها چرا می‌خواهند برای ما ضرب الاجل تعیین کنند این موضوع اصلا مفهومی ندارد و چرایی آن مشخص نیست. اگر غربی‌ها منصفانه عمل کنند و به حق قانونی ما متعهد باشند و زیاده‌خواهی نکنند و بازی یک طرفه نخواهند و ضرر کامل  و سود را برای خود نخواهند، می‌شود همین حالا توافق کرد. چرا که مسیر و مطالبه ما روشن و مشخص و قانونی است. طرف روبه‌رو به دنبال توافق است و آنها بیشتر به توافق نیاز دارند و حالا جنگ روانی راه می‌اندازند که در پشت میز مذاکره امتیاز بیشتری بگیرند. اعتقاد دارم با تمامی این فراز و فرودها تا آخر این سال شمسی توافقی حاصل خواهد شد اما این را می‌گویم اگر بخواهند سواستفاده کنند و توافق بد را به ما تحمیل کنند ما قبول نخواهیم کرد.

۲۱۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1607674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =