بسیاری از زوج‌ها در طی بحران اقتصادی توانایی جدا شدن از یکدیگر را ندارند.

ابوالفضل کریمی: در طی بحران‌های اقتصادی و شرایط نامساعد اقتصادی عوامل زیادی مانند از دست دادن شغل یا کاهش درآمد ممکن است باعث نگرانی بسیاری شود. اما تحقیقات نشان می‌دهد با وجود تمام این نگرانی‌ها شرایط نامساعد اقتصادی ممکن است منافعی هم به همراه داشته باشد که از جمله آنها می‌توان به کاهش مرگ و میر و کاهش میزان طلاق اشاره کرد.

برخلاف باور عمومی که شرایط نامساعد اقتصادی ممکن است برای سلامتی شما مضر باشد، تحقیقات نشان می‌دهد این شرایط باعث می‌شود تعداد مرگ و میر نه تنها افزایش نداشته باشد بلکه شروع به کاهش کند.

برای این موضوع دلایل زیادی ممکن است وجود داشته باشد. برای مثال در طی بحران‌های اقتصادی میزان مرگ‌ومیرهای ناشی از تصادفات رانندگی کاهش پیدا می‌کند که دلیل اصلی آن کاهش سفرهای خانواده‌ها است. بررسی‌ها نشان می‌دهد زمانی که در بین سال‌های 1972 تا 1991 میزان بیکاری در آمریکا یک درصد افزایش پیدا کرد از میزان مرگ‌ومیر نزدیک به 6/0 درصد کاسته شد.

در تحقیقی که توسط دانشگاه واشنگتن انجام شد مشخص شد در بسیاری از خانواده‌ها در شرایط نامساعد اقتصادی میزان مصرف سیگار، مشروبات الکلی و مانند آنها کاهش پیدا کرده است. همچنین به دلیل این که میزان بیکاری‌ها افزایش پیدا می‌کند خانواده‌ها می‌توانند زمان بیش‌تری را با دوستان و آشنایان خود سپری کنند یا به کارهایی بپردازند که در زمانی که بر سرکار خود بودند به دلیل کمبود وقت قادر به انجام آن نبودند.

دکتر بزروچکا از دانشگاه واشنگتن در این باره گفت: به نظر می‌رسد این باور قدیمی که «کار زیاد تا به حال کسی را نکشته است» چندان هم درست نیست. بسیاری از مواقع افراد سعی می‌کنند در طول روز به شدت کار کنند، میزان اضافه کاری خود را به حداکثر ممکن برسانند و حتی چندین شغل داشته باشند تا درآمد خود را افزایش دهند. اما این موضوع اصلاً برای سلامتی انسان مفید نیست. کار زیاد سبب می‌شود انسان نسبت به وضعیت جسمانی و سلامتی خود بی‌توجه باشد و همه چیز را فدای منافع اقتصادی کند. غافل از این که استراحت کردن و گذراندن زمان با دوستان و آشنایان بسیار برای سلامتی انسان‌ها مفید است.

اما شرایط نامساعد ممکن است عواقب خطرناکی هم به همراه داشته باشد. برای مثال در این شرایط ممکن است تعداد خودکشی‌ها و بیماری‌هایی مانند افسردگی هم افزایش پیدا کند.

البته بررسی‌هایی مانند این می‌تواند بسیار برای قانون‌گذاران مفید باشد. برای مثال می‌توان با وضع مالیات‌های سنگین روی مواد مضر مانند سیگار از فروش آنها کاست. همچنین می‌توان با انجام پیش‌بینی‌های خاصی از سخت کار کردن افراد جامعه جلوگیری کنیم تا به این ترتیب سلامت آنها در خطر قرار نگیرد. در تحقیقات مشابه مشخص شد در بین سال‌های 1990 تا 1993 همزمان با افزایش 13 درصدی نرخ بیکاری میزان مرگ‌ومیر به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرد.

همچنین تحقیقات نشان می‌دهد بحران‌های اقتصادی سبب می‌شوند میزان طلاق هم کاهش پیدا کند و خانواده‌ها کم‌تر برای درخوست طلاق اقدام کنند.  براساس تحقیقی که توسط محققان آمریکایی انجام شده است مشخص شد طی بحران اقتصادی اخیر میزان طلاق‌ها به جای افزایش پیدا کردن کاهش داشته است.  

در طی بحران‌های اقتصادی بسیاری از خانواده‌ها دعواها ومجادله‌های خود را فراموش می‌کنند و سعی می‌کنند برای کاهش شرایط ناگوار اقتصادی که دامن‌گیر آن‌هاست تلاش کنند. در حقیقت این خانواده‌ها به این نتیجه می‌رسند که ادامه دادن زندگی مشترک در حال حاضر به صرفه‌تر است. بررسی‌ها نشان می‌دهد شرایط مالی، از دست دادن شغل و افت‌و‌خیزهای اقتصادی تأثیرات بسیار پیچیده‌ای برروی زندگی افراد دارد. در بسیاری از موارد شرایط مالی باعث می‌شود خانواده‌هایی نتوانند به زندگی مشترک خود ادامه دهند و از هم جدا می‌شوند و در شرایط دیگر همین شرایط نابسامان باعث می‌شود زن‌و شوهرهایی که قصد جدا شدن از یکدیگر را داشتند برای مدتی به زندگی مشترک خود ادامه دهند و حتی همکاری آنها برای پشت سرگذاشتن این شرایط ممکن است به طور کلی فکر طلاق را از ذهن این خانواده‌ها خارج کند.

برای مثال در تحقیقی که توسط دانشمندان انگلیسی انجام شده است مشخص شد بسیاری از زوج‌ها در طی بحران اقتصادی توانایی جدا شدن از یکدیگر را ندارند. معمولاً مسائل مالی مانند تقسیم کردن املاک و دارایی‌ها یکی از موانع بر سر راه طلاق است زیرا در طی این دوران معمولاً خانه‌ها به سختی فروش می‌روند. همچنین در صورتی که هم زن و هم شوهر در حال کار کردن هستند جدایی سبب می‌شود یکی از منابع درآمد از زندگی افراد کم شده که این عامل هم ممکن است منجر به صرف نظر کردن زوج‌ها از طلاق شود.

Time / سی و یکم آگوست

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 16081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =