رئیس کمیسیون انرژی مجلس تاکید دارد:زمانیکه در این کمیسیون با حضور مسوولان کشوری بحث کاهش 72هزار بشکه ای نفت مطرح شده وی شخصا از قلعه بانی مدیرعامل شرکت ملی نفت در همان جمع پرسیده که این آمار را وی قبول دارد و وی تاکید کرده که این آمار را قبول دارد.

 این در حالی است که  این مدیر نفتی پس از رسانه ای شدن این آمار در جمع خبرنگاران حاضر شد و این آمار را به طور کامل نقض کرد و افزود: ورزانه 25هزار بشکه از تولید نفت ایران در سال گذشته کاسته شده و آمار بهارستانی ها اشتباه است.

این در حالی است که حمیدرضا کاتوزیان در گفت وگو با خبرآنلاین معتقد است: متاسفانه دولت شفاف نیست. حتی در برخی مواقع دولتی ها به خود مجلس هم آمار درست نمی دهند.

وی تصریح کرد: ما جلسه ای در کمیسیون انرژی داشتیم و قرارشد موضوع کاهش 72 هزار بشکه ای تولید روزانه کشور بررسی شود تا کمیسیون در صحن آن را مطرح کند. سه موضوع در این گزارش مورد بحث بود. اول ابهام در عدم واریز 11.2 میلیارد دلار مازاد درآمد فروش نفت به صندوق ذخیره ارزی، دوم 7.7 میلیارد دلاری که باید برای توسعه پروژه های شرکت ملی نفت به این شرکت پرداخت می شد و تخلف سوم کاهش 72 هزار بشکه ای تولید نفت در هر روز بود. نکته مهم در این گزارش این بود که ما قراربود تا پایان برنامه چهارم تولید روزانه نفت را به 5 میلیون برسانیم اما علاوه بر اینکه این امر محقق نشد 72 هزار بشکه نیز تولید کاهش یافت. جالب اینجاست که در زمان ارائه این گزارش در کمیسیون انرژی آقای قلعه بانی هم حضور داشت و آنجا نسبت به این گزارش هیچ گلایه ای نکرد. اگر قطعا ابهامی در این گزارش بود وی آنجا اعلام می کرد تا بررسی می شد. اما در این جلسه که با حضور نمایندگان سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و مرکز پژوهش های مجلس و حتی نمایندگان برخی شرکت های نفتی بود مدیرعامل شرکت ملی نفت سکوت اختیار کرد و تنها به گزارش گوش داد.

کاتوزیان متذکرشد:شرکت هایی که همه تولید نفت دارند مشخص هستند و روزانه میزان تولید را به وزیر گزارش می دهند این گزارش ها به صورت ماهانه به مجلس ارسال می شود و ما بر اساس همین گزارش ها از کاهش 72 هزار بشکه ای تولید روزانه نفت کشور خبردادیم. وقتی دیوان محاسبات می گوید 72 هزار بشکه تولید نفت  کشور کاهش یافته است آقای مدیر در سکوت مطلق در جلسه می نشیند این جای سوال است که با چه توجیهی این آمار را نقض می کنند. حتی بنده خودم در آن جلسه در جمع از آقای قلعه بانی سوال کردم که این آمار را قبول دارید و ایشان بطور واضح تایید کردند. اما جای تعجب است که ایشان بعدها آمار دیگری به مطبوعات دادند. البته وزارت نفت قطعا باید مسئول این تخلف خود و ارائه آمار غلط به مطبوعات باشد و قطعا هم جواب خواهد داد.

در عین حال وی متذکرشد:ما این مساله کاهش تولید را همراه با دو مورد تخلف دیگر تحت عنوان ماده 233 آیین نامه مجلس به قوه قضاییه انتقال داده ایم که به عنوان تخلف وزارت نفت از آن یاد شده است که قراراست دادگاه خارج از نوبت به این مساله رسیدگی کند.

متن کامل گفت و گو با حمید رضا کاتوزیان، رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی را می توانید در اینجا بخوانید.

/221/39

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 161233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =