گروهی از پلیس‌های بزرگراه‌ها در حال آموزش تست الکل و اعتیاد هستند که به زودی انجام این تست با تجهیزات جدید در بزرگراه‌های تهران آغاز می‌شود

 رییس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به آغاز فعالیت پلیس بزرگراه و افزایش 80 درصدی تسلط ماموران راهنمایی و رانندگی بر بزرگراه‌های تهران از امروز، گفت: در عین حال از هفته آینده تردد تریلی‌های هوو به داخل شهر تهران ممنوع است.

سردار حسین رحیمی روز چهارشنبه در حاشیه افتتاح طرح ویژه پلیس بزرگراه و در تشریح طرح‌های تابستانی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به اینکه پیش از این شش بزرگراه تهران تحت پوشش ماموران پلیس بزرگراه بود، گفت: از امروز 16 بزرگراه پایتخت تحت پوشش این پلیس قرار می‌گیرند که بدین ترتیب تسلط در بزرگراه‌ها تا 80 درصد توسط پلیس افزایش می‌یابد.

  گشت‌های «مگان» به مجموعه پلیس بزرگراه افزوده می‌شود

وی با اشاره به افزایش شمار گشت‌های محسوس و نامحسوس پلیس بزرگراه، گفت: از روز چهارشنبه 65 واحد گشتی جدید در بخش محسوس و نامحسوس به گشتی‌های بزرگراه افزوده شد و به زودی گشت‌های «مگان» نیز به مجموعه پلیس بزرگراه افزوده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در طرح جدید شمار پروازهای ماموران پلیس از 2 به 3 پرواز درروز افزایش می‌یابد گفت: افزایش این پروازها می‌تواند نقش موثری در حل مشکلات و گره‌های ترافیکی در بزرگراه‌های تهران داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه ماموران پلیس بزرگراه در سه شیفت و خصوصا در ساعات اوج تردد با خودروهای متخلف برخورد می‌کنند، گفت: در بزرگراه‌های پایتخت نقاط حادثه ساز و پرتخلف شناسایی شده است که ماموران پلیس بزرگراه از امروز این نقاط را به صورت ویژه پوشش داده و با تخلفات به طور جدی برخورد می‌کنند.

 افزایش 7 درصدی روانی تردد در بزرگراه‌ها با اجرای قانون جدید

وی در ادامه به میانگین سرعت وسایل نقلیه پیش از اجرای قانون جدید اشاره کرد و گفت: در حالی که میانگین سرعت وسایل نقلیه پیش از اجرای قانون جدید در بزرگراه‌های پایتخت 66 کیلومتر در ساعت بود این رقم با اجرای قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی به 77 کیلومتر در ساعت افزایش یافت، به عبارت دیگر روانی تردد در بزرگراه‌ها 7 درصد افزایش یافته است.

وی از برنامه گسترده پلیس با شهرداری تهران برای اصلاح هندسی نقاط پرتصادف پایتخت خبر داد و گفت: در عین حال تاکنون 25 پهلوگاه نیز در بزرگراه‌های مختلف کشور فعال شده‌اند.

رحیمی در ادامه با برخورد با مراکز اداری و تجاری که خودروهای آنها بزرگراه‌های پایتخت را تحت تاثیر قرار می‌دهند خبر داد و گفت: براین اساس این مراکز در وهله اول تذکر دریافت کرده و در صورتی که برنامه‌ای برای رفع مشکل ترافیک خود ارائه نکنند، بنا بر قانون با آنها برخورد می‌شود و اجازه نمی‌دهیم که شهروندان با مشکل مواجه شوند.

وی در عین حال به بزرگراه‌های حادثه ساز پایتخت اشاره کرد و گفت: بزرگراه‌هایی همچون امام علی (ع)، صیاد شیرازی، جاده مخصوص و اتوبان تهران - کرج جزو نقاطی هستند که بعضا حادثه‌ساز به شمار می‌آیند، در تلاشیم با همکاری شهرداری تهران نسبت به رفع مشکلات هندسی آنها اقدام کنیم.

 هیچ راننده ای پیاده نشود

 وی در ادامه با اشاره به اینکه تهران شهر قانونمداری است، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته پلیس بزرگراه در طرح جدید خود مبادی ورودی تهران را به طور جدی تحت پوشش قرار داده و با خودروهای متخلف به شدت برخورد می‌کند.

وی در عین حال با اشاره به رفتار مناسب ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی خبر داد و گفت: در جهت احترام به شهروندان، هیچ راننده‌ای در زمان وقوع تخلف و توقف توسط پلیس حق ندارد از خودروی خود پیاده شود بلکه ماموران پلیس مکلفند خودشان از خودرو پیاده شده و اعمال قانون کنند.

 در تجاوز به گذرگاه عابر پیاده دوره «حواسمان نبود» گذشت

وی با اشاره به اینکه در چند ماه گذشته خوشبختانه با همکاری خوب شهروندان بیش از 90 درصد عابران، رانندگان خودرو و موتورسواران قوانین و مقررات رانندگی را رعایت کرده و در پشت گذرگاه عابرپیاده متوقف می‌شوند، در عین حال تاکید کرد: بحث پاکسازی گذرگاه عابرپیاده از برنامه‌های اصلی پلیس است و گذشت آن زمانی که راننده خودرو یا راکب موتورسواری بر روی گذرگاه عابرپیاده بیاستند و پس از حضور مامور بگوید: " حواسمان نبود".

رییس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ تاکید کرد: قطعا هر خودرو یا موتورسیکلتی که روی گذرگاه عابرپیاده توقف کند، برابر قانون جریمه می‌شود.

  تمام بزرگراه‌های تهران تا پایان امسال به دوربین مجهز می‌شود

رحیمی در ادامه با اشاره به اینکه دو بزرگراه جدید تهران به دوربین‌های کنترل سرعت مجهز شده‌اند، گفت: تمامی بزرگراه‌های پایتخت تا پایان امسال به دوربین‌های کنترل سرعت مجهز خواهند شد.

به گفته وی رییس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، نصب دوربین‌های کنترل سرعت، تخلف سرعت غیرمجاز را به شدت کاهش داده است.

وی با اشاره به اینکه فرایند زمانی ارسال تخلف ورود به محدوده طرح ترافیک به درب منازل شهروندان به کمتر از سه روز کاهش یافته است، گفت: در هفته آینده سامانه ثبت مکانیزه تخلفات در پلیس راهور افتتاح می‌شود که با فعال شدن این سامانه اطلاعات تخلفات طرح‌های ترافیک یا ثبت سرعت غیرمجاز بلافاصله پس از انجام تخلف برای مالکان خودروها ارسال می‌شود.

 خودروهای پلیس بزرگراه از تخلف رانندگان فیلمبرداری می‌کنند

وی در ادامه همچنین با اشاره به تجهیز خودروهای پلیس بزرگراه‌ها به دوربین‌های ثبت تخلف، گفت: این دوربین‌ها ضمن فیلمبرداری از تخلف رانندگان، به سامانه استعلام پلاک خودرو و نمره منفی مجهز هستند که به این ترتیب به صورت خودکار خودروهایی که تخلف حادثه ساز داشته و شمار نمرات منفی آنها به 30 نمره برسد به اطلاع افسر خودروی پلیس می‌رسد. از سوی دیگر رانندگان متخلف می‌توانند به طور همزمان فیلم تخلف خود را نیز مشاهده کنند.

  تردد تریلرهای هوو داخل شهر تهران از هفته آینده ممنوع است

 وی در ادامه با اشاره به افزایش 20 تا 30 درصدی ترددهای شبانه در پایتخت در فصل تابستان، گفت: بر این اساس ماموران پلیس بزرگراه با تخلفات سرعت و سبقت غیرمجاز و لایی کشی که معمولا شب‌ها بیشتر اتفاق می‌افتد به شدت برخورد می‌کند.

رییس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به اینکه خودروهای سنگین نیز در روزهای عادی از ساعت 22:30 و در روزهای پنجشنبه و جمعه از ساعت 24 تنها اجازه تردد در تهران را دارند، گفت: قطعا درغیر ساعات اعلامی، با این دسته از خودروها برخورد خواهد شد. از سوی دیگر با خودروهای سنگینی که اضافه بار داشته و یا زباله‌کش‌ها و نخاله‌برهایی که تجهیزات لازم را برای حمل نداشته باشند برخورد می‌شود.

رحیمی همچنین با تاکید بر اینکه از هفته آینده ورود خودروهای کشنده‌های هوو به داخل شهر تهران ممنوع می‌شود، گفت: این خودروها می‌توانند از محورهای بزرگراهی اطراف تهران مانند بزرگراه آزادگان و بعثت برای تردد جهت ترانزیت کالا استفاده کنند.

  محرومیت از رانندگی 213 راننده متخلف تا سه ماهه امسال

رحیمی با اشاره به اینکه در سه ماهه نخست امسال 213 راننده متخلف به علت عدم رعایت سرعت مجاز و سرعت بیش از 140 کیلومتر در ساعت در بزرگراه‌ها با آنها برخورد شده است، گفت: در عین حال از این تعداد 43 نفر پس از معرفی به مراجع قضایی تا یک هفته، 69 نفر تا یک ماه، 47 نفر تا دو ماه ، 22 نفر تا سه ماه، یک نفر تا 4 ماه و شش نفر تا شش ماه از رانندگی محروم شدند و رانندگانی که بیش از یک‌ماه از رانندگی محروم شده‌اند برای انجام معاینات پزشکی و طب سلامت روان به بخش‌های مربوطه معرفی شدند.

رییس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در عین حال تاکید کرد: آمارها نشان می‌دهد تخلف سرعت غیرمجاز در پایتخت نسبت به سال گذشته به شدت کاهش داشته است.

 خودروی 206 با 203 کیلومتر درساعت سرعت، پرسرعت‌ترین خودرو ترددکننده دربزرگراه‌های تهران

وی با اشاره به اینکه در سه ماهه نخست سال جاری بیش از شش هزار راننده خودرو و موتورسیکلت فاقد گواهینامه به دادگاه معرفی شدند گفت: تردد هیچ خودرو و موتورسیکلتی بدون پلاک در تهران تحت هیچ شرایطی امکانپذیر نیست و ماموران پلیس قطعا با این دسته از رانندگان برخورد می‌کند. از سوی دیگر رانندگان باید 4 مدرک را همیشه همراه داشته باشند.

 وی عدم رعایت فاصله طولی و عدم توجه به جلو را مهمترین علل تصادفات در بزرگراه‌های تهران در سال جاری عنوان کرد و گفت: در عین حال عدم رعایت سرعت مجاز تغییر مسیرهای ناگهانی، سبقت غیرمجاز و استفاده از تلفن همراه بیشترین تخلف رانندگان دربزرگراه‌های پایتخت بوده است.

وی بالاترین سرعت ثبت شده در بزرگراه‌های تهران را متعلق به یک خودرو 206 با 203کیلومتر در ساعت معرفی کرد و گفت: پس از این خودرو، یک خودروی ماکسیما و پژو 405 با سرعت 175 کیلومتر در ساعت، سوزوکی با 178 کیلومتر در ساعت، مزدا 3 با 177 کیلومتر در ساعت بیشترین سرعت ثبت شده را در سال جاری به خود اختصاص داده است.

  عبور از محل ممنوعه، چراغ قرمز و سرعت غیرمجاز بیشترین نمره منفی تهرانی‌ها

وی مهمترین تخلفات بزرگراه‌ها را به ترتیب با 26 درصد مربوط به ورود به محدوده ممنوعه، 17 درصد عدم استفاده راکب یا ترک نشین موتورسیکلت از کلاه ایمنی، 10 درصد عدم استفاده از کمربند ایمنی و 8 درصد تخلفات حاشیه بزرگراه یا سد معبر عنوان کرد و گفت: در عین حال بیشترین نمره منفی ثبت شده در سال جاری برای رانندگان تهرانی مربوط به عبور از محل ممنوعه و پس از آن عبور ازچراغ قرمز و سبقت غیرمجاز بوده است.

وی به آثار اجرای قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی اشاره کرد و گفت: افزایش روانی ترافیک و حرکت با سرعت مطمئنه، کاهش محسوس تخلفات رانندگی و رفتارهای قانونمدارانه‌ رانندگان و راکبان به عنوان مهمترین آثار اجرای قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی بوده است.

وی در عین حال تاکید کرد: اگر رانندگان سه تخلف حادثه ساز را به صورت همزمان انجام دهند قطعا خودروی آنها توقیف می‌شود.

  تست الکل و اعتیاد به زودی در بزرگراه‌های تهران آغاز می‌شود

وی در ادامه به یکی از مواد قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی اشاره کرد و گفت: براساس این قانون مصرف مشروبات الکلی و مواد روانگردان ممنوع بوده و رانندگانی که مبادرت به این کار کنند ضمن جریمه 200 هزار تومانی و توقیف خودرو و ضبط گواهینامه آنها به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

وی گفت: گروهی از پلیس‌های بزرگراه‌ها در حال آموزش تست الکل و اعتیاد هستند که به زودی انجام این تست با تجهیزات جدید در بزرگراه‌های تهران آغاز می‌شود.

وی تاکید کرد: رانندگان پرخطر قطعا پس از تست روانی به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

 برخورد با پلاک مخدوش و چراغ‌های زنون در دستورکار پلیس بزرگراه‌های تهران

وی در ادامه به برخورد ماموران پلیس با خودروهای دارای پلاک مخدوش و چراغ‌های زنون اشاره کرد و گفت: نقاطی که معمولا افراد در آنها نسبت به مخدوش کردن پلاک خود اقدام می‌کنند شناسایی شده و براین اساس 10 گروه از امروز برای برخورد با پلاک‌های مخدوش به این نقاط اعزام شدند. از سوی دیگر برخورد با خودروهای چراغ زنون نیز دردستور کار پلیس بزرگراه‌ها قرار دارد و با این دسته از خودروها نیز به شدت برخورد می‌شود.

  زمان حضور پلیس در صحنه تصادفات، دو دقیقه کاهش یافت

 وی با اشاره به اینکه زمان حضور پلیس در صحنه تصادفات، دو دقیقه کاهش یافته است اظهار کرد: هم اکنون میانگین حضور پلیس در صحنه تصادفات به 10 دقیقه رسیده است و شماره تلفن 66926666 در نظر گرفته شده تا درصورتی که ماموران پلیس دیر به صحنه تصادف بیایند مردم از طریق این شماره تلفن با پلیس تماس بگیرند.

 وی درخصوص قول‌هایی که طی یکسال گذشته به تهرانی‌ها داده‌اند و عملی شدن آنها گفت: در بحث پارک‌بان‌ها ساماندهی لازم صورت گرفته و هم اکنون یک‌هزار و 500 پارکبان آموزش دیده تحت نظارت قرار دارند و نرخ‌های آنها نیز استانداردسازی شده است. از سوی دیگر در بحث جرثقیل‌ها که یکی از گلایه‌های تهرانی‌ها بود نیز اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته به صورتی که جرثقیل‌های جدید جایگزین جرثقیل‌های قدیمی شدند.

همچنین در بحث پارکینگ‌ها نیز با رفتارهای بد پارکینگ‌داران برخورد شده و ساماندهی لازم در خصوص آنها صورت گرفته و متخلفان ضمن تشکیل پرونده تعهد دادند که دیگر تخلف نکنند.

رییس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به اینکه 670 دوربین در تهران به شکل نوین مدیریت ترافیک را انجام می‌دهند، گفت: در عین حال ورود غیرمجاز به محدوده طرح ترافیک نیز که روزانه 70هزار مورد بوده هم اکنون به یک چهارم کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه رضایتمندی از پلیس راه‌ تهران نیز طی یکسال گذشته 25 درصد افزایش یافته است گفت: از سوی دیگر ترافیک طی سه ماهه نخست سال جاری حدود 25 درصد روانتر شده است.

رحیمی در پایان خاطرنشان کرد: پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز در عملکرد و کارنامه یگانی از رتبه بیست و سوم به رتبه اول کشور ارتقا یافته که این امر مدیون تلاش همکاران ما در پلیس راهور و همکاری خوب مردم بوده است.

 4545

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 161268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
    0 0
    من چند هفته پيش تو خيابون شريعتي پارك كرده بودم جايي كه نه تنها هيچ تابلوي پارك ممنوع نداشت بلكه اصلا منطقه ممنوع هم نبود اما ماشين با جرثقيل رفت پاركينگ و ... جالبه از افسري كه روبرو ايستاده بود پرسيدم گفت به من ربطي نداره كه ماشينتو بردن ميگم مگه خلاف كرده بودم ميگخ نه ميگم خوب ماشينو چرا برديد ميگه به من ربطي نداره ميخوام بگم من هيچ وقت احساس نكردم پليس راهنمايي رانندگي كار مفيدي انجام داده باشه
  • امير IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
    0 0
    فقط مگان مونده بود که ماشين پليس بشه که اونم شد...واقعا..
  • IF IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
    0 0
    قابل توجه رییس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ اگر این آزمایش هم مثل آزمایش عدم اعتیاد ازدواج باشه نمی خواد خودتان به زحمت بندازید برای این هم راه حلی پیدا میشه و زیر میزی هم زیادکه الان هم کم نیست
  • بدون نام IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
    1 0
    هووو نباید در شهر تهران تردد کند ولی در شهرهای دیگر مانعی ندارد! این یعنی عدالت محض.
  • سینا IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
    1 0
    آره خوشبختانه دیگه هیچ هووئی در ایران تردد نمی کند آن هم به این دلیل که مشکل را به صورت اساسی حل کردند و اسم تریلی ها راعوض کردند و گذاشتند فراز !!
  • احمد US ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۵
    1 0
    مگه تو جامعه اسلامی کسی مشروبات الکلی و مواد مخدر استفاده میکنه؟بابا توبه کنید/بعد دست آقایان درد نکند که برای احترام به مردم مردم حق ندارند از ماشیناشون پیاده بشن داشته یاشید حق ندارن نه اینکه وظیفه ندارند این هم لطف آقایان حالا اگه کسی پیاده بشه بازداشتش میکنند یا جریمه اینم توضیح بدین/اما در آخر واقعا تشکر میکنم فکر کنم فعال ترین و قانون مند ترین ارگان راهنمایی رانندگیه و خسته نباشید میگم به همه عزیزان شاد باشید
  • بدون نام IR ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۶
    1 0
    میانگین حضور پلیس در صحنه تصادفات به 10 دقیقه رسیده است!!!!!!در تهران با وجود بچه نوزاد در خودرو نزدیک به دوساعت منتظر ماندم.
  • بدون نام IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۶
    1 0
    همه جی با پول تردد میکنه از شنبه هزینه اش میره بالانر
  • بدون نام IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۸
    1 0
    سد معبرها خیلی بیشتر از این حرفاس، فقط پلیس به سد معبرها کمتر اهمیت میدهد و هر کسی با خیال راحت دوبله می ایستد یا در پیاده رو پارک میکند