هانس زیمر که تاکنون برای بیش از 100 فیلم سینمایی موسیقی متن ساخته است یکی از مهم‌ترین چهره‌های دنیای موسیقی فیلم است.

به گزارش خبرآنلاین، این آهنگساز آلمانی‌تبار در یکی دو سال اخیر موسیقی فیلم‌های محبوب «آغاز» و «پاندای کونگ‌فو کار 2» را نوشته است که دومی به صورت سه‌بعدی روی پرده رفت اما زیمر می‌گوید او موسیقی را سه‌بعدی نمی‌نویسد.

هانس زیمر در استودیو خود در سانتامونیکا شهر لس‌آنجلس کار می‌کند و وقتی منتظر می‌مانی تا گوشی تلفن را بردارد یکی از قطعاتی که ساخته است اجرا می‌شود. واقعا انتخاب این قطعه کار دشواری است، نگاهی به کارنامه زیمر دلیل این دشواری را نشان می‌دهد؛ او سازنده موسیقی «رین من»، «گلادیاتور»، «شیر شاه»، «تلما و لوئیز»، «شاهزاده مصر»، «شرلوک هلمز» و «خط قرمز باریک» است.

در سال‌های اخیر این آهنگساز مطرح رابطه‌ای صمیمانه با کریستوفر نولان، کارگردان بریتانیایی «آغاز» و «یادگاری» برقرار کرده است. زیمر یکی از آهنگسازان «بتمن آغاز می‌کند» و «شوالیه تاریکی» بود و موسیقی فیلم پرفروش و تفکربرانگیز «آغاز» را هم نوشته است.

زیمر درمورد این همکاری می‌گوید: «کریس و من خیلی خیلی با هم خوب کار می‌کنیم. وقتی می‌خواهم موسیقی بنویسم او فرشته نگهبان من است. با تمام وجود از موسیقی من محافظت می‌کند و کاری می‌کند که حتما شنیده شود.»

این سخن نشانه شکسته‌نفسی زیمر است، موسیقی کوبنده او در «آغاز» با همراهی گیتار جانی مارس چیزی است که محال است به گوش نیاید. موسیقی این فیلم نهمین نامزدی اسکار را برای زیمر به ارمغان آورد. او سال 1995 برا فیلم «شیر شاه» این جایزه را به خانه برده است.

نقشه شماره دو
نولان در صحبت‌هایی که درمورد موسیقی «آغاز» کرده بود به این نکته اشاره کرد «زیمر نمی‌گذارد محدودیت‌های دنیای واقعی قدرت تخیل او را محدود کند.»

واکنش زیمر دربرابر این تعریف و تمجید چنین است: «زیادی واقعیت را جدی گرفته‌ایم! اگر ایده‌ای دارید و افرادی بااستعداد دورتان هستند که من چنین شرایطی دارم آن وقت می‌توانید هر کاری کنید. و اگر نتوانستید، من در استودیو خودم این قانون را دارم، نقشه شماره دو بدون نقص جواب می‌دهد.»

زیمر اخیرا برای چهار فیلم سه‌بعدی یعنی «پاندای کونگ‌فو کار 2»، «دزدان دریایی کارائیب: روی امواج بیگانه»، «رنگو» و «مگامایند» موسیقی نوشته است. او درمورد تاثیر سینمای سه‌بعدی درمورد موسیقی فیلم‌هایش می‌گوید: «هیچ تغییری ایجاد نکرده است، جز اینکه کاملا مطمئن شده‌ام موسیقی من مثل تصاویر حس بیرون جهیدن از پرده را ندارند.»

او در این مورد چنین توضیح می‌دهد: «ما همه این چیزها را در دهه 1980 امتحان کردیم و خیلی زود فهمیدیم ایده چندان خوبی برای موسیقی نیست. بچه‌های سه‌بعدی هنوز در ابتدای راه هستند.»

او اشاره می‌کند موسیقی پیش از دیجیتالی شدن تصویر دیجیتالی شد و تکنیک‌های مدرن ضبط خیلی سریع به بلوغ رسیدند اما هنوز هم فریاند خلق یکسان است. «چقدر از عمرم هدر رفت تا نوار ضبط موسیقی را به اولش برگردانم؟ یک زمانی در دوره دیجیتالی شدن نتیجه کار صدای خوبی نبود، اما الان به این صدا رسیده‌ایم. ولی اساس کار تغییری نکرده است؛ و آن همکاری گروهی بااستعداد در یک اتاق است.»

زیمر در جدیدترین حرکت خود قرار است کنسرت موزیکال «پاندای کونگ‌فو کار 2» را در نورتمپتن اجرا کند. او در مورد این کنسرت که با همکاری جان پاول نوشته شده، می‌گوید: «فقط یک کنسرت نیست، یک تجربه هم هست. این موسیقی رنگ و بوی چینی دارد و نوازندگان زیادی از لس‌آنجلس برای اجرا دعوت کرده‌ایم. این اجرا به شکلی وداع با «پاندای کونگ‌فو کار 2» است.»

این آهنگساز ادامه می‌دهد: «وقتی پروژه بعدی شروع شد درواقع همه چیز را درمورد پروژه قبلی فراموش می‌کنید وگرنه موسیقی «شوالیه تاریکی» شبیه موسیقی «پاندای کونگ‌فو کار» می‌شود.»

زیمر کار کردن خودش را چنین توصیف می کند: «خودم را درگیر پروژه‌ای می‌کنم و مثل یک راهب می‌شوم. در اتاقم می‌نشینم و زاهدوار زندگی می‌کنم و جواب تلفن را هم نمی‌دهم. این تنها شیوه‌ای است که برای کار کردن بلد هستم.»

پروژه‌های جدید نولان دنباله «شرلوک هلمز» به کارگردانی گای ریچی و «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» کریستوفر نولان است که تابستان 2012 روی پرده می‌رود.

او درمورد آماده شدن برای «شوالیه تاریکی» جدید می‌گوید: «خیلی خیلی به آثار وِردی گوش می‌دهم. الیسون گلدفراپ و موسیقی الکترونیک هم خیلی گوش می‌دهد تا وارد وادی «شوالیه تاریکی» شوم. همین چند روز پیش برای نولان قطعات جدید را فرستادم، تعجب کرده بود که اینقدر از برنامه جلو هستم. موسیقی فیلم جدید با فیلم قبلی فرق می‌کند اما در همان حال و هوا است و کمی حماسی‌تر و عظیم‌تر.»

بی‌بی‌سی / 5 ژوئیه / ترجمه: حسین عیدی‌زاده

57241

کد خبر 161271

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =