۰ نفر
۱۶ تیر ۱۳۹۰ - ۰۵:۲۰

وزارت بهداشت و درمان با فرستادن تکذیبیه به خبرآنلاین آمار مرگ تب کریمه کنگو را اعلام کرده ولی نگفته چند نفر بر اثر این بیماری درگذشته اند

وزارت بهداشت مرگ 15 نفر بر اثر تب کریمه کنگو در استانهای شرقی را که در گزارش "هشدار! تب کشنده همراه گوسفندهای چینی وارد شده" را اینطور در نامه ای به خبرآنلاین تکذیب کرده:

بیماری کریمه کنگو در سالهای اخیر در برخی از مناطق مرزی کشور و با آمار میانگین سالانه 100 تا 150 مورد ابتلا در کشور دیده می شود. 10 تا 15 درصد مبتلایان به این بیماری، چنانچه درمان شوند جان خود را از دست داده و این میزان مرگ در مبتلایانی که درمان نشوند، بین 30 تا 50 درصد است.

بیماری در کسانی که با دام سر و کار داشته و به کار ذبح دام اشتغال دارند (شاغلین در دامداریها، در کشتارگاه ها و قصابها) و همچنین کسانی که اتفاقی ذبح خانگی انجام می دهند، ایجاد می شود.

بیشترین مشکل در این رابطه در خصوص ورود دام قاچاق و آلوده از برخی مناطق مرزی کشور بوده ولی دامی که مورد تایید سازمان دامپزشکی کشور بوده، کنترل شده و بدون خطر است.

لذا هموطنان عزیز باید دقت داشته باشند تنها گوشتهایی را که مورد تایید سازمان دامپزشکی بوده استفاده نمایند.

در خصوص خبر فوت 15 نفر در اثر ابتلای به بیماری تب کریمه کنگو در استان زاهدان این مطلب صحت نداشته و تکذیب می شود، چرا که از ابتدای امسال تا به حال تنها 32 مورد از این بیماری به طور قطعی در کشور شناسایی شده که بیشترین آنها: 16 مورد در استان سیستان و بلوچستان، 4 مورد خراسان رضوی و 5 مورد قم بوده است.

شایان ذکر است این بیماری چنانچه به طور قطعی شناسایی نشود، ممکن است با بیماریهای دیگر اشتباه گرفته شود. بنابر این نباید موارد مشکوک بیماری را با موارد قطعی اشتباه گرفت.

(پایان تکذیبیه)

لازم به ذکر است در گزارش خبرآنلاین، به آماری استناد شده بود که هنوز در پایگاه رسمی وزارت بهداشت موجود است. در این آمار، دکتر محمود نبوی، معاون مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت و درمان، در خصوص بیماری تب کریمه کنگو اظهار کرده بود: "سالیانه در کشور حدود 250 تا 300 نفر به این بیماری مبتلا شده و این بیماری بسیار مهم بوده که بدون درمان 50 درصد و با درمان 15 درصد مرگ و میر را در پی دارد."

به بیان آمار، حداقل در بهترین شرایط درمانی، سالانه 37 تا 45 نفر در بیمارستانهای کشور بر اثر ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از دنیا می روند. این در حالی است که در گزارش مزبور، به نقل از معاون دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، به آمار تنها 15 مرگ بر اثر ابتلای به کریمه کنگو، اشاره شده بود. گفتنی است در تکذیبیه وزارت بهداشت و درمان، اشاره ای به تعداد تلفات و مرگ و میر هموطنان بر اثر تب خونریزی دهنده کریمه کنگو نشده و تنها 15 مورد فوت، کذب خوانده شده است.

47/233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 161312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =