۰ نفر
۱۶ تیر ۱۳۹۰ - ۰۷:۰۹

چندروزی از انتشار خبر توقف سوآپ نفت گذشته بود که روابط عمومی وزارت نفت ترتیب یک نشست مطبوعاتی با میرکاظمی را داد.وزیر نفت دولت دهم در جمع خبرنگاران حاضرشدو..

 آذرجزایری: به نظر می رسید پس از چندماه حضور در این وزارتخانه تسلط بیشتری در پاسخگویی به سوالات نفتی پیداکرده است.ازهمان ابتدای نشست هم مشخص بود که اولین سوال خبرنگاران در خصوص علت این دستور غیرمنتظره خواهد بود.بالاخره سوال پرسیده شد و پاسخ میرکاظمی خبرنگاران را قانع کرد سوآپ نفت خیانتی بزرگ به کشور بوده است.

خیانتی که این روزها پس از گذشت 450 روز از اون اتفاق و برکناری این وزیر به گفته حمیدرضا کاتوزیان رئیس کمیسیون انرژی مجلس میرکاظمی تنها به دلیل ارائه یک گزارش اشتباه دستور توقف این طرح بزرگ و ملی را داده است که البته پس از توقف سواپ این گزارش مورد بررسی قرار می گیرد و مشخص می شود میرکاظمی رفتار شتاب زده ای از خود نشان داده است.

با این حال این وزیر دولت دهم تا کنون نیز زیربار این اشتباه خود نرفته است و اخیرا نیز از این طرح در جمع اعضای کمیسیون انرژی مجلس به نام خیانتی بزرگ یاد کرده و البته نام این طرح را در دفاع از عملکردش شوآپ گذاشته است.

به هر حال پس از انتشار این خبر بود که نوذری وزیر نفت دولت نهم از این اقدام میرکاظمی به عنوان اشتباهی بزرگ یاد کرد.

البته اگرچه وی سعی داشت اظهاراتش کارشناسانه باشد و در تمام مدت سخن گفتن در خصوص این تصمیم میرکاظمی سعی داشت از نظر کارشناسی دور نشود و اظهاراتش این استنباط را ایجاد نکند که وی این وزیر دولت دهم را که بعد از وی بر صندلی اش تکیه زده بود را زیرسوال برده است اما در نهایت گفته های این وزیر دولت نهم نشان می دهد این اشتباه شناب زده خیلی از فرصت های ما در خزر را برباد داده است.

در این بین میرکاظمی در نشستی با اعضای کمیسیون انرژی همچنان تاکید کرده که سوآپ هر بشکه نفت با درآمد 20 تا 30 سنتی صورت می گرفته که گزارشات سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات نشان می دهد که این امر صحت نداشته و البته از پشت پرده هایی هم خبر می دهد.پشت پرده هایی چون به دادگاه کشیده شدن ایران توسط برخی از شرکت های سوآپ کننده نفت!ظاهرا این شرکت ها تقاضای ده ها میلیون دلار خسارت از ایران دارند.با این حال هنوز هم بعد از گذشت بیش از یکسال و نیم از توقف سوآپ نفت و تلاش مسوولان نفتی برای برگشتن اوضاع به حالت گذشته اما شرکت های سوآپ کننده در خزر دیگر اطمینان خود به ایران را از دست داده اند و هنوز هم تاسیسات نفتی در نکا خاک می خورند.

شنیده هایی مبنی بر آغاز سوآپ نفت بدون اظهارنظر جدی

چندی پیش  رویترز به نقل از فعالان بازار نفت اعلام کرد شرکت بین المللی ویتول در حال ازسرگیری سواپ نفت دریای خزر با ایران پس از وقفه‌ای یک ساله است. به گفته یک فعال نفتی بازار مدیترانه ، شرکت ویتول موافقت نامه ای را در خصوص سواپ نفت با شرکت ملی نفت ایران امضا کرده است و به احتمال زیاد اجرای این موافقت نامه و عملیات سواپ نفت تا پایان سال جاری آغاز می شود.

بر اساس این موافقت نامه شرکت ویتول نفت تولیدی دریای خزر را در اختیار ایران قرار می دهد و در مقابل نفت تولیدی ایران را در خلیج فارس دریافت می کند.

این در حالی است که 22 خرداد ماه امسال نیز خبرگزاری مهر از توافقی جدید در این خصوص خبرداده بود.براساس این گزارش، با توافق شرکت ملی نفت و برخی از شرکتهای خارجی بر سر فرمولی محرمانه، عملیات سوآپ نفت ایران از کشورهای حاشیه دریای خزر پس از 15 ماه تعلیق از سرگرفته شده است.

بر این اساس، به دنبال شکایت برخی از شرکتهای خارجی سوآپ کننده نفت ایران از شرکت ملی نفت ایران، این مجموعه با ارائه شرایط جدیدی با از سرگیری سوآپ نفت توسط تعدادی از شرکتهای خارجی موافقت کرده است.

 براساس شنیده ها فرمول محرمانه ای برای سوآپ هر بشکه نفت دریای خزر با برخی از شرکتهای خارجی تدوین شده است که به اعتقاد مسئولان وزارت نفت تدوین این فرمول جدید منافع ملی را در انجام این تجارت بین المللی تامین می کند.

 از سوی دیگر،همزمان با از سرگیری سوآپ نفت توسط خارجیها، پیشنهادهایی هم توسط بخش خصوصی برای انجام این عملیات به شرکت ملی نفت ایران ارائه شده است.

 سیدحمید حسینی رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی با تایید از سرگیری سوآپ نفت دریای خزر توسط تعدادی از شرکتهای خارجی گفت: این سوآپ از طریق پایانه نفتی بندر نکا و به منظور تامین خوراک پالایشگاههای تهران و تبریز از سر گرفته شده است.

 این مقام مسئول با یادآوری معوض نفت وارداتی از بندر نکا با تاکید شرکت ملی نفت در خلیج فارس به خریداران بین المللی تحویل داده خواهد شد، تصریح کرد: علاوه بر این اخیرا بخش خصوصی هم برای سوآپ نفت پیشنهادهایی را به وزارت نفت ارائه کرده است.

 وی در خصوص نرخ سوآپ هر بشکه نفت خام از کشورهای حاشیه دریای خزر، توضیح داد: قیمت سوآپ به نوع مرغوبیت و درجه ای.پی.آی نفت بستگی دارد اما پیشنهادی 25 دلاری به ازای سوآپ هر تن نفت به وزارت نفت ارائه شده است.

 حسینی با اعلام اینکه با نهایی شدن مذاکرات بخش خصوصی و شرکت ملی نفت بازاریابی برای سوآپ نفت کشورهای حاشیه دریای خزر آغاز می شود، بیان کرد: بر این اساس با وجود تعلیق یکساله سوآپ امکان ترانزیت و سوآپ نفت کشورهای ترکمنستان، قزاقستان و بخشهایی از روسیه به خلیج فارس هنوز وجود دارد.

 پیش از این نیز غلامرضا غریبی مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی هم با تاکید بر اینکه به زودی جزئیات راه اندازی سوآپ نفت ایران به طور رسمی توسط شرکت ملی نفت ایران اعلام می شود، گفت: در آینده اخبار خوبی درباره از سرگرفته شدن سوآپ نفت اعلام می شود.

سوآپ چرا طلسم شد

 با گذشت نزدیک به 13 سال از آغاز سوآپ نفت کشورهای حاشیه دریای خزر از مسیر ایران به خلیج فارس، فروردین ماه سال گذشته با عدم تمدید قرارداد چهار شرکت خارجی، حجم سوآپ نفت خام ایران به صفر رسید.

 مسئولان وقت وزارت نفت یکی از مهمترین دلایل توقف سوآپ نفت از کشورهای حاشیه دریای خزر را حفظ منافع ملی عنوان کرده و اعلام کردند: در 13 سال گذشته سوآپ نفتی انجام نمی شده بلکه ایران به یکی از خریداران نفت کشورهای همسایه تبدیل شده بود.

 عدم خرید نفت صادراتی ایران در خلیج فارس هم به عنوان یکی از دلایل توقف سوآپ نفت از دریای خزر نام برده می شود و برخی از مدیران شرکت ملی نفت معتقدند با توقف این تجارت امکان بازاریابی برای نفت ایران فراهم می شود.

 با عدم تمدید قراردادهای سوآپ نفت چهار شرکت بین المللی سلکت انرژی تریدینگ، دراگون اویل امارات، ویتول سوئیس، کاسپین اویل دولوپمنت ایرلند، این شرکتها در نهایت با استفاده از سایر مسیرهای غیر اقتصادی همچون خط لوله بی.تی.سی باکو ـ نووروسیسک، باکو ـ سوپسا و کنسرسیوم خط لوله کاسپین، نفت صادراتی ترکمنستان و قزاقستان را به بازارهای هدف منتقل می کنند.

 از سوی دیگر تعلیق قراردادهای سوآپ نفت موجب شده بود که بزرگترین پایانه نفتی ایران به دلیل توقف این تجارت در مرز تعطیلی کامل قرار بگیرد./221

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 161330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =