ورزش ایران شما را همیشه به یاد خواهد داشت!

سال ۱۴۰۰ با تلخی های زیادی برای جامعه ورزش ایران به پایان رسید.

ایمان گودرزی؛ در سال ۱۴۰۰ بیماری کرونا همچنان از ورزشکاران قربانی می­ گرفت. در این بین مواردی چون سرطان، استفاده از داروهای بدنسازی و خودکشی هم وجود داشت. در این مقاله لیست افرادی که در سال ۱۴۰۰ با جامعه ورزش وداع کردند را بررسی خواهیم کرد:

نادر دست نشان؛ سپه دار نساجی حریف کرونا نشد

۲۷ فروردین ۱۴۰۰، نادر دست نشان پس از تحمل یک دوره بیماری کرونا در سن ۶۲ سالگی درگذشت. دست نشان در تمام دوران بازیگری خود در تیم نساجی حضور داشت و زننده بیشترین گل های متوالی در لیگ برتر فوتبال ایران است.

ورزش ایران شما را همیشه به یاد خواهد داشت!

این مربی قائمشهری سابقه هدایت ۲۰ باشگاه در لیگ های مختلف فوتبال ایران را داشت و با پگاه گیلان نایب قهرمانی لیگ برتر را به دست آورده بود. دست نشان همچنین با مس کرمان ، استیل آذین ، نفت تهران و نفت آبادان به لیگ برتر صعود کرده بود.

حمیدرضا صدر؛ جای خالی اشراف زاده ی فوتبالی روی سکوهای امجدیه

۲۵ تیر ۱۴۰۰، بدون شک یکی از تلخ ترین اتفاقات سال ۱۴۰۰ خاموش شدن صدای پر هیجان و پر از احساس حمیدرضا صدر برای تمام فوتبال دوستان ایرانی بود. مردی که بدون شک یکی از عجیب ترین حافظه های فوتبالی دنیا را در اختیار داشت. عکاسی، نقد فیلم، تدریس در دانشگاه همه برای او خط پایانی داشتند جز فوتبال که هیچ وقت برای او سوت پایانی نداشت. «روزی روزگاری فوتبال» ، «تو در قاهره خواهی مرد» ، «پسری روی سکوها» ، «از حشمت مهاجرانی تا الکس فرگوسن و ژوزه مورینیو» ، «یونایتد نفرین‌ شده» ، «درآمدی بر تاریخ سیاسی سینمای ایران» ، «سیصد و بیست و پنج» و … همه یادگار این مفسر دوست داشتنی فوتبال هستند.

ورزش ایران شما را همیشه به یاد خواهد داشت!

صدر همیشه از ارثیه بد پدری صحبت می‌کرد، عمری کوتاه مثل عمر تیم محبوبش «عقاب» که بعد از انحلال این تیم هیچ وقت طرفدار تیم دیگری نشد. او را می‌توان تنها هواداری نامید که با شوق و ذوق از تمام تیم های محبوب ما گفت اما خودش دیگر هیچ تیم محبوبی نداشت. سرانجام حمیدرضا صدر ۶۵ ساله در ۲۵ تیر بعد از ۳ سال مبارزه با سرطان تسلیم شد و فوتبال ایران را عزادار کرد…. از قیطریه تا اورنج کانتی!

بیشتر بخوانید:

حسین شیبانی؛ پهلوانان نمیمیرند

۲۲ مرداد ۱۴۰۰، حسین شیبانی دیگر قهرمان سابق پرورش اندام ایران امسال پس از بستری یک هفته ای در بیمارستان بر اثر ویروس کرونا درگذشت. او صاحب «سه مدال طلای آرنولد کلاسیک در سال ۲۰۱۵» که در اسپانیا برگزار شده است و یک مدال طلای آسیا در سال ۲۰۱۲ بود.از زمان شیوع ویروس کرونا، شماری از ورزشکاران و داوران و مربیان ایرانی در رشته‌های مختلف به کرونا مبتلا شده‌اند و تعدادی از آنها نیز جان باخته‌اند.

ورزش ایران شما را همیشه به یاد خواهد داشت!

شاهرخ غلامرضا پور؛ اخراج قبل از سوت داور

۲۹ شهریور ۱۴۰۰، شاهرخ در شهر «دشتستان» بوشهر به دنیا آمد و فوتبال را بصورت جدی از نوجوانی با تیم «کشاورز» و سپس «پرسپولیس» برازجان شروع کرد. مدتی در «سایپا برازجان» حضور داشت سپس سال ۱۳۹۲ وارد تیم «ایران جوان بوشهر» شد. با تیم ایرانجوان بوشهر فوتبال حرفه ای را به عنوان مهاجم، کنار مهدی طارمی آغاز کرد و در آن برهه که با مهدی طارمی در ایرانجوان بوشهر بازی می کرد. خیلی ها فوتبال شاهرخ را همانند مهدی طارمی تحسین می کردند.

ورزش ایران شما را همیشه به یاد خواهد داشت!

در سال ۱۳۹۴ وقتی ۲۵ ساله بود برای گذراندن خدمت سربازی به تیم نظامی «فجر سپاسی شیراز» رفت و دو سال رویایی در این تیم داشت. او در سال دوم حضورش در فجر یکی از بهترین بازیکنان این تیم بود و با گل های فوق العاده حساس و به موقع یکی از ارکان نجات تیم سپاسی از سقوط به لیگ دو بود. درخشش غلامرضا پور در تیم فجر سپاسی دیده نشد تا او بعد از پایان خدمت در سال ۱۳۹۶ راهی تیم مس کرمان شود یک فصل در مس بود سپس به تیم مسجد سلیمان پیوست و در سال ۱۳۹۶ به آلومینیوم اراک رفت و سال ۹۸ هم در تیم «خوشه های طلایی ساوه» حضور داشت.

ورزش ایران شما را همیشه به یاد خواهد داشت!

شاهرخ به دلیل مصدومیت از ناحیه کمر که در تیم «خوشه های طلایی» برایش ایجاد شده بود مجبور به عمل جراحی شد به همین دلیل یک سال از فوتبال دور بود. قبل از عمل جراحی مصرف قرص های تسکین درد کمر باعث مثبت شدن تست دوپینگ این بازیکن شد و او با محرومیت ۶ ماهه از فوتبال روبرو شد.شاهرخ غلامرضاپور ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ از دیوار استادیوم فوتبال برازجان بالا رفته و به بالای دکل می رود و خود را به پایین پرتاب می­کند و به زندگی خود خاتمه می دهد. این بازیکن سی ساله شب قبل خودکشی در اینستاگرامش نوشته بود: ما رفتیم و دل خیلی ها را شکستیم ، دیدار به قیامت.

اسحاق قوی دل؛ پایان رویای پوشالی

۴ اسفند ۱۴۰۰، یکی دیگر از ورزشکارانی که در سال ۱۴۰۰ دار فانی را وداع گفت اسحاق قویدل بود. او یکی از قهرمانان به نام رشته پرورش اندام ایران و تنها سنگین‌وزن تاریخ این رشته ورزشی بود که توانسته بود در چهار دوره‌ متوالی در مسابقات کشوری قهرمانی رقابت‌ها را به دست آورد.این ورزشکار بابلی که به کانادا مهاجرت کرده بود، هم‌چنین در تیم ملی نیز در حدفاصل سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ موفق به کسب ۴ نقره و یک طلای جهان شد و در سال ۲۰۱۶ در قهرمانی مستر المپیا که به میزبانی کشور کویت برگزار شد، کارت حرفه ای خود را در این رشته دریافت کرد و در سال ۲۰۱۸، به عنوان اولین سنگین‌وزن حرفه ای تاریخ پرورش اندام ایران در مسابقات جهانی تورنتو کانادا حضور یافت و این افتخارات برای او سبب شد تا به «کوه عضله» در ایران شهرت یابد.

ورزش ایران شما را همیشه به یاد خواهد داشت!

قویدل که پیش از ورود به پرورش‌اندام در کشتی فعالیت داشت، از سال ۱۳۹۷ و به واسطه استفاده از داروهای غیرمجاز مبتلا به سرطان سارکوم شد و بعد از ۳ سال مبارزه با این بیماری و در تورنتو کانادا در سن ۳۴ سالگی دارفانی را وداع گفت.گفتنی است که مستندی درباره زندگی اسحاق قویدل و ابتلای او به سرطان بعد از استفاده از داروهای غیرمجاز با نام رویای پوشالی ساخته و پخش شد.

بیشتر بخوانید:

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1614168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    0 0
    روحشان در آرامش ابدی ..جاویدان
  • مهربان توسی IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۹
    0 0
    روحشان شاد