اتحادیه اروپا تحریم نفتی روسیه را بررسی می‌کند

ایرنا نوشت: خبرگزاری رویترز امروز به نقل از منابع آگاه نوشت که کشورهای عضو اتحادیه اروپا در روزهای آتی و همزمان با سفر رئیس جمهوری آمریکا به این قاره تحریم نفت روسیه را بررسی خواهند کرد.

یک دیپلمات ارشد اروپایی به رویترز گفت: ما مشغول آماده ساختن پنجمین دور تحریم ها بوده و بسیاری از اسامی جدید پیشنهاد شده اند.

به نوشته رویترز، وزیران امور خارجه اتحادیه در جریان جلسه امروز در مورد تحریم های جدید تبادل نظر خواهند کرد. پنج شنبه این هفته (۴ فروردین) نیز جو بایدن به بروکسل خواهد رفت تا در اجلاس های سران ۳۰ کشور عضو ناتو، اتحادیه اروپا و گروه ۷ شرکت کند.

دیپلمات ها به رویترز گفتند که کشورهای حوزه بالتیک (استونی، لیتوانی و لتونی) به دنبال تحریم نفتی روسیه بوده و آلمان هشدار داده که اقدام عجولانه ممکن است به افزایش بیشتر بهای انرژی در اروپا منجر شود.

مسکو تهدید کرده که تحریم نفتی اتحادیه اروپا را با قطع گاز یکی از شاه لوله ها تلافی خواهد کرد.

به نوشته رویترز، اتحادیه اروپا برای تامین ۴۰ درصد از گاز خود به روسیه متکی است و آلمان در زمره یکی از وابسته ترین غول های اقتصادی اروپایی به انرژی روسیه به شمار می رود. این کشور همچنین بزرگترین مشتری نفت خام روسیه در اتحادیه اروپاست.

بلغارستان نیز که تقریباً تمامی گاز خود را از شرکت دولتی گازپروم روسیه وارد می کند اعلام کرده که شاید خواهان معاف شدن از تحریم های احتمالی شود. تنها پالایشگاه نفت این کشور در مالکیت شرکت روس لوک اویل است که بیش از ۶۰ درصد سوخت مصرفی در این کشور منطقه بالکان را تامین می کند.

به نوشته رویترز، تمامی تحریم های اتحادیه اروپا منوط به اجماع و توافق تمامی کشورهای عضو است. فرانسه که در حال حاضر ریاست شش ماهه اتحادیه اروپا را بر عهده دارد اعلام کرده که هیچ تابویی در تحریم های ضد روسیه نمی شناسد.

رویترز به نقل از یکی از مقام های کاخ الیزه نوشت: این تحریم ها برای وادار ساختن رئیس جمهور ولادیمیر پوتین به تجدید نظر است. برخی از شرکایمان و کشورهایی که با روسیه تجارت می کنند به مسئله نفت و گاز حساس ترند. با این وجود رئیس جمهوری (فرانسه) گفت که هیچ تابویی وجود ندارد.

رویترز به نقل از دیپلمات ها نوشت که حمله شیمیایی احتمالی روسیه به اوکراین یا بمباران شدید کی یف می تواند تحریم انرژی این کشور را کلید زند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1614524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =