۱ نفر
۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۲
ناامنی بدتر است یا احساس ناامنی؟

دولت‌هایی موفق هستند که احساس ناامنی را با برنامه از جامعه بزدایند و آمار خود را بر واقعیات استوار کنند.

ناامنی بدتر است یا احساس ناامنی؟  این سوال و پاسخ آن در تمام حوزه های اقتصادی، سیاسی اجتماعی و... اهمیت بالایی دارد.

اگر در منطقه‌ای تعدادی از ساکنان به طور قطع بدانند که فلان شب خانه‌ای سرقت خواهد شد یا اینکه بدانند احتمال سرقتی وجود دارد رفتارهای متفاوتی را نشان می‌دهند. این که ناامنی احتمال یا قطعی باشد، رفتار متفاوتی را ایجاد می‌کند. زمانی که همه از سرقت حتمی می‌گویند به این معنا است که ناامنی و سرقت حتمی است به همین دلیل همه کارهای لازم برای ایمن‌سازی را انجام می‌دهند و تمهیدات لازم برای جلوگیری از سرقت را تنظیم می‌کنند. ولی زمانی که مردم ندانند کدام شب؟ کدام خانه؟ چگونه؟ سرقت خواهد شد، همگی احساس ناامنی شدیدی می‌کنند و ترس و وحشت همه را فرا می‌گیرد. لذا به طور قطع باید گفت احساس ناامنی بسیار زیان آورتر از خود ناامنی قطع الوقوع است.

 در اقتصاد کشور نیز سوال‌های بسیاری وجود دارد. آیا سال آینده خانه گران می‌شود؟ آیا خودرو گران می‌شود؟ خودرو بخرم یا صبرکنم؟ خودرو را بفروشم یا صبر کنم؟ این ناامنی اقتصادی است که واقعا مشکل آفرین است لذا در شعار انتخاباتی همه‌ی نامزدها می‌خواهند، احساس ناامنی اقتصادی، احساس ناامنی شغلی و .... را از مردم دور کنند، به همین دلیل قول‌ها وعده‌های مختلفی را ‌به مردم می‌دهند. لذا دولتی موفق است که بتواند به مردم بگوید که دارای چه نرخ و شاخص تورمی است و بتواند پیش‌بینی کند که خودرو گران می‌شود ولی در حد شاخص و تورم قابل قبول و نه این که وضعیت مبهم باشد.

دولت‌هایی موفق هستند که احساس ناامنی را با برنامه از جامعه بزدایند و آمار خود را بر واقعیات استوار کنند. دولت اگر برنامه داشته باشد و وزیر اگر حساب شده کارکند، احساس ناامنی از جامعه خواهد رفت و این نقطه توفیق نظام حاکم در کشورهاست.

کشورهای بسیاری داریم که در هر ساله پیشرفت‌های اقتصادی یا سیاسی بسیاری به دست می‌آورند و رمز موفقیت آنها برنامه و چشم انداز تا حدودی روشن و شفاف آینده است. هرچه ضریب شفافیت اقتصادی بالاتر باشد، رشد اقتصادی قوی‌تر بروز و ظهور پیدا می‌کند. ولی اقتصاد بلاتکلیف یک اقتصاد عقب افتاده است و نتیجه آن چیزی جز سقوط ارزش پول ملی و افزایش نرخ تورم و فساد در حد اعلاء نیست. در حال حاضر بی‌خبریم که آیا واردات خودرو آزاد می‌شود؟ اگر آزاد شود، قیمت خودرو کاهش می‌یابد؟ علاوه بر این در بعد سیاسی مردم باید احساس امنیت کنند. آیا دولت در مرز برخورد جدی با اشرار و ضد انقلاب مسلح خواهد داشت؟  اگر برنامه‌ای در این باره نباشد چه خواهد شد؟ احساس ناامنی در مرزنشینان باعث کوچ  اجباری آنها خواهد شد و در نتیجه اثر سوء اقتصادی برای کشور خواهد داشت چرا که نظام موفق نظامی است که احساس ناامنی را از بین ببرد ولو مقدار قابل پذیرش ناامنی وجود داشته باشد. در نتیجه دولتی موفق خواهد بود که بتواند آینده روشن و شفاف را برای مردم فراهم کند و مردم از آینده احساس امنیت اقتصادی، سیاسی و... داشته باشند.

*نماینده پیشین مجلس

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1614527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =