روزبه حصاری، بازیگر سریالهای تلویزیونی از لزوم ارائه فرصت برای ایجاد رفتار خلاقانه در فیلمنامهنویسان از سوی مدیران صداوسیما سخن گفت.
حصاری درباره کلیشهای شدن برخی موضوعات در تلویزیون و سریالها بیان کرد: «وقتی میخواهیم درباره آثار هنری صحبت کنیم درباره فرم و محتوا با هم گفتوگو میکنیم و صرفاً سوژه باعث دیده شدن یا اقبال عمومی یک اثر نخواهد شد بلکه نحوه پرداخت آن را متفاوت خواهد کرد. این که فیلمنامه و ساختار چگونه چفت میشوند باعث اقبال میشود یا ممکن است کلیشه به نظر برسد.»
او اضافه کرد: «نود درصد عاشقانههای دنیا یا درباره معشوقی است که به وصال نرسیده و یا بعداً به جدایی میکشد پس در نهایت تکراری است و این فرم است که ماجرا را متفاوت میکند. ما تا ابد میتوانیم درباره یک موضوع سریال بسازیم اما با ماهیتهای مختلف و ایراد آنجا شکل میگیرد که وقتی فرمی میگیرد فکر میکنیم همه باید مثل آن بسازیم. در حالی که نباید از خلاقیت بترسیم.»
بازیگر «افرا» و «بچه مهندس» درباره خلاقیت در فیلمنامههایی که به دستش میرسد تصریح کرد: «ما فیلمنامهنویسان و کارگردانان بسیار خوبی داریم که خیلیهایشان هنوز ناشناختهاند و خیلیها هم فکر میکنند هنوز شاید همت لازم وجود ندارد که آنها کارهای خلاقانه خود را بسازند. این گرهی است که فقط به دست خود سازمان صداوسیما و یا دیگر عرصههای مدیریتی مثل سازمان سینمایی باز میشود که فرصت رفتار خلاقانه را بیشتر به هنرمند ارائه کنند.»
او اضافه کرد: «هنرمند نباید نگران شود که اگر کارهای قبلی تکرار نشد دیگر به او فرصتی داده نخواهد شد و فکر میکنم این گونه هم نگرانیها رفع میشود هم مشکل آثار هنری.»
حصاری در پایان درباره این که سال جاری سریالی خواهد داشت یا خیر عنوان کرد: «در تلاشم با کاری درخور شان مخاطبان، دوباره به تلویزیون برگردیم.»
۲۵۹۲۵۹
نظر شما