اولتیماتوم پوتین مورد قبول اروپایی‌ها قرار نگرفت

ایرنا نوشت: سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان اعلام کردند که با پرداخت بهای گاز وارداتی از روسیه با استفاده از روبل پول ملی این کشور، مخالف هستند.

به گزارش  "سی ان ان "، وزرای اقتصاد آلمان و فرانسه روز پنجشنبه گفتند که آن‌ها به توافقات موجود با روسیه برای پرداخت هزینه گاز روسیه فقط به ارز یورو متعهد هستند. 

برونو لومر وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه در کنفرانس خبری مشترک با رابرت هابک همتای آلمانی خود گفت: "قراردادها با روسیه به یورو است و باید به یورو پرداخت شود. "

وی افزود: ما پرداخت هزینه گاز (روسیه) با هر ارز دیگری غیر از آنچه در قراردادها مشخص شده است را نخواهیم پذیرفت. 

هابک در یک کنفرانس خبری جداگانه گفت که آلمان برای همه احتمالات از جمله توقف جریان گاز روسیه به اروپا "آماده" است. از سوی دیگر لومر گفت فرانسه در حال آماده‌سازی خود برای قطع احتمالی گاز از سوی روسیه است. 

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان نیز روز پنجشنبه تاکید کرد که برلین بهای گاز روسیه را فقط با ارز یورو پرداخت خواهد کرد. 

سخنگوی بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس نیز روز پنجشنبه اظهار کرد که انگلیس درخواست ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای پرداخت بهای گاز روسیه به روبل را نخواهد پذیرفت. 

این سخنگو گفت کواسی کوارتنگ، وزیر انرژی انگلیس به صراحت گفته است که "این درخواست را درنظر نخواهد گرفت. "

 ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تاکید کرد: کشورهایی که در لیست کشورهای «غیردوست» قرار گرفته‌اند باید از ابتدای ماه آوریل (فردا) ، هزینه گاز را به روبل بپردازند. 

پوتین روز پنجشنبه در نشستی با مسئولان صنایع هوایی این کشور، در عین حال تاکید کرد که مسکو به تعهداتش در قبال مشتریان گاز براساس قیمت‌ها و حجم‌های مندرج در قراردادها متعهد خواهد بود. 

وی تاکید کرد: نپرداختن هزینه گاز به روبل از سوی مشتریان به معنای عمل نکردن به تعهدات تلقی خواهد شد و خود آن‌ها مسئول عواقب این موضوع خواهند بود. 

پوتین روز ۲۳ مارس اعلام کرد که کشورهای تحریم کننده روسیه باید بهای گاز را به روبل بپردازند و به دولت، بانک مرکزی و شرکت گازپروم این کشور یک هفته مهلت داد تا قراردادهای فروش گاز را به روبل تبدیل کنند. این اقدام روسیه، واکنش گروه هفت را به دنبال داشت و آن‌ها اعلام کردند که بهای گاز خریداری شده از روسیه را به روبل پرداخت نمی‌کنند. اگرچه، آلمان یکی از بزرگترین مشتریان گاز روسیه خواستار شفاف‌سازی نحوه انجام نقل و انتقالات مالی به روبل شده است. 

پوتین دستوری را امضا کرده است که براساس آن، کشورهای غیردوست باید حسابی را در بانک‌های روسیه افتتاح کنند و از فردا، اول آوریل، پرداخت‌ها باید از طریق این حساب‌ها و به روبل انجام شود. 

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1617401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهروز GB ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    14 22
    با آشنایی که از پوتین داریم برخلاف غربی ها و بخصوص انگلیسی ها او اهل بلوف زدن نیست، تهدید توخالی نمیکند و معمولاً شوخی هم نمیکند. حتماً شوخی میکنند هم گاز می خواهند هم پول آنرا به یورو و دلار و هم تحریم میکنند و اموال روسیه را توقیف و هم سلاح به اوکراین می فرستند.
    • کارو IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
      32 12
      جالبه بعضی خبرهای روسیه جوری بعضیا رو ناراحت میکنه که اخبار ایران اون اندازه ناراحتشون نمیکنه.برعکس بودن به این میگن.اولا این کشورها قرارداد دارن پوتین یا غیر پوتین نمیتونه همینجوری بهمش بریزه.دوما اون کشورها مشتری هستند و معمولا فروشنده بیشتر محتاجه تا خریدار.سوما اگر هم پوتین این اشتباهو بکنه و غرور و لجبازیشو به مصلحت مردمش ترجیح بده بله در کوتاه مدت اون کشورها اذیت و سختی میکشن ولی بالاخره ی جایگزین پیدا میکنن و در بلند مدت مردم روسیه به شدت پشیمان خواهند شد.نهایتا هم بخاطر انجام ندادن قرارداد خسارتشونو شده بزور از روسیه خواهند گرفت.هرجور نگاه کنی وضعیت جالبی نیست
    • IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
      21 4
      در اخرین دور مذاکرات وین اعلام شد روسیه مانع از رفع تحریمهای نفتی ایران شد کاش کمی دلت برای کشور خودت میسوخت درست زمانی که اروپا به انرزی ایران احتیاج داره روسیه مانع از رسیدن ایران به جایگاه واقعیش شد البته هرگز ایران هسته ای قدرتمند در کنار خودش تحمل نمیکنه همونطور که اوکراین تحمل نکرد شما ها شدین سربازان حافظ منافع پوتین در ایران و اصلا خیانتهای روسیه رو نمیبینید تو قرن گذشته هیچ کشوری به اندازه همین همسایه شمالی به ما اسیب نزده اما حتی حمله و اشغال ایران در جنگ دوم جهانی با فشار روسیه از کتب درسی ایران حذف کردن .
  • راستگو IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
    29 8
    پوتین رو اصلا عددی حساب نمیکنن علی الخصوص بعد از این آبرو ریزی جدیدش
    • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
      12 6
      همه از گذشته درس میگیرن اگه همون ابتدای تجاوز هیتلر به اتریش اروپا باهاش مذاکره نمیکرد اگر بعد از حمله به لهستان باهاش مدارا نمیکردنجنگ در نطفه خفه میشد و ۵۰ میلیون انسان کشته نمیشد الانم به پوتین اجازه زیاده خواهی نمیدن البته این خبر کمی قدیمی شده چون پوتین از این خواسته عقب نشینی کرد و در اقدامی دیگه بهای گاز بالا برد و در وین اجازه رفع تحریمهای نفتی ایران نداد که این کارشم بی جواب نمیمونه روسیه بجز گاز چیزی برای ادامه حیات نداره گاز نفروشه از گرسنگی میمیرن
  • IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
    25 13
    پوتین، دیگه حرفات برای هیچ کس اعتباری نداره، دیگه آبرویی برات نمونده