شمسایی: تغییر نسل سخت است اما ترسی از سوختن ندارم

سرمربی تیم ملی فوتسال کشورمان گفت: خاک فوتسال را خورده ام و می دانم تغییرنسل چقدر سخت است اما ترسی از سوختن ندارم

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ وحید شمسایی در ابتدای نشست خبری امروز خود اظهار داشت: در کنار هم می‌توانیم به اهداف بلند مدت خود دست یابیم. به خاطر کرونا و برگزار نشدن جام ملت‌های آسیا عقبگرد داشتیم  اما این اتفاق در قاره اروپا رخ نداد. در مرحله مقدماتی، دو روز دیگر عازم قرقیزستان می‌شویم و امیدوارم همین مسیر را در مرحله اصلی طی کنیم.

وی ادامه داد: طبق صحبت‌هایی که با فدراسیون داشتیم قرار شد تغییراتی در تیم ملی داشته باشیم. من در دو تغییر نسل حضور داشتم و می‌دانم مربی شرایط سختی دارد. بازیکنان فعلی هم باید بدانند جای چه افرادی آمده‌اند و باید خودشان را ثابت کنند. یک گروه خوب در کنار هم هستیم  که در سطح بالایی تمرین می‌کنیم.

سرمربی تیم ملی فوتسال تصریح کرد:‌ مصطفی نظری تجربه بالایی در تیم ملی دارد و سعی کردیم با مدیریت کریمیان کار را با آرامش جلو ببریم. وقتی من این پست را در زمان عزیزی خادم گرفتم، پاداش‌های عقب افتاده را پرداخت کرده و وقت زیادی گذاشتند. از همه گذشتگان تشکر می‌کنم. از هیات رییسه و ماجدی هم تشکر می‌کنم. بازی کردن با مربیگری متفاوت است. در ۳ باشگاه مربیگری کردم و دریایی از فاصله بین مربیگری و بازیکنی وجود دارد.

شمسایی عنوان کرد: اگر فدراسیون می‌خواهد به سطح اول فوتبال  دنیا بازگردد، باید تمهیداتش را انجام بدهد و باید از ارتباطاتمان خوب استفاده کنیم. به شرط انجام شدن برخی کارها، با تیم های بزرگ ارتباط می‌گیریم اما اگر با تیم های بزرگ مذاکره کرده ولی به خاطر بلیت پرواز نتوانیم به آن کشور برویم درجا زده ایم. باوجود تمام اتفاقات از ۴ فروردین تمرینات را شروع کردیم اما تیمی مثل افغانستان دو ماه در اردو است.

وی ادامه داد: می دانیم روزهای سختی پیش رو  است و از میرشاد ماجدی و هیات رئیسه توقع داریم که بستر مناسب را فراهم کنند. می توانیم تمرین بگذاریم اما امکانات و مسابقه دوستانه می خواهیم. امیدوارم فدراسیون همراه ما باشد. یک بخشی از کار دست ما و بخش دیگر دست فدراسیون است.

سرمربی تیم ملی فوتسال کشورمان درخصوص قرعه‌کشی جام جهانی 2022 قطر پاسخ داد: باعث افتخار بود که علی دایی که به او می‌بالیم، در قرعه کشی حضور داشت. بارها گفته ام تا وقتی از ایران بیرون نرویم متوجه نمی شویم علی دایی چقدر بزرگ است. درباره گروه  هم باید بگویم فرقی نداشت اما به کدام تیم بخوریم اما بازهم به بازی ایران با آمریکا رسیدیم. مردم 2 کشور زندگی خودشان را می کنند و وارد مباحث سیاسی نمی شویم. کار ما ورزش است و به همین دلیل بازی با آمریکا لذت بخش است. امیدوارم ولز سومین هم‌گروه ما نباشد زیرا کار سخت می شود. در دوره قبلی هم اگر دقت داشتیم می‌توانستیم با کی روش صعود کنیم و امیدوارم این بار هم بازی‌های تدارکاتی مناسبی برای تیم ملی برگزار بشود.

شمسایی درمورد ساختن نسل جدید برای تیم ملی توضیح داد: می دانستیم می خواهیم وارد یک چالش سخت بشویم. برخی بازیکن سطح بالا و بزرگ ما از سال ۲۰۱۴ در کنار هم بودند و افتخارات زیادی کسب کردند. انتخاب جایگزین برای آنها بسیار سخت است و آوردن یک نسل جدید تبعات زیادی دارد. این تبعات ما را هم دربر می گیرد. خاک فوتسال را خورده ام و می دانم تغییرنسل چقدر سخت است. می‌دانم یک مربی چقدر ضربه خورده است ولی از این  موضوع هراس نداریم. آمده ایم بازیکنانی بسازیم تا در آینده راهی را که در قدیم رفته‌ایم ادامه بدهیم و پای این کار ایستاده ایم.

وی ادامه داد: باخت و برد زیاد دیده ایم. روز اول که قرارداد را امضا کردم برای این قرارداد روز و تاریخ نگذاشتم و گفتم شاید یک روز باشم یا یک سال؛ اما قرارداد فدراسیون یک ساله است و راحت می توانند هرکسی را بخواهند تغییر بدهند. با این وجود نظم و انضباط از ذهنم دور نمی شود و این موضوع برای بازیکن جوان و باتجربه فرقی ندارد.

سرمربی تیم ملی فوتسال درباره تاثیر کیفیت لیگ روی انتخاب بازیکنان ملی پوش گفت: باشگاه‌ها، مهمترین بخش ثبات تیم ملی ها هستند. اگر باشگاه نباشد تیم ملی وجود ندارد و اگر بازیکن در باشگاه خوب تلاش نکند، آینده تیم ملی دچار مشکل می شود. لیگ برای ما مهم است و آن را رصد می کنیم. چندین سال تیم ها تا آخرین لحظه برای قهرمانی لیگ می جنگند. لیگ ما بسیار پویا بود و منظم برگزار شد ولی بازی کردن در لیگ با بازی کردن در تیم ملی فرق دارد.

شمسایی عنوان کرد: به جز یک تیم ۳۲ بازیکن از کل باشگاه ها به اردو دعوت شدند. زمان داشتم، لیگ یک را هم رصد می کردم. یکی از بازیکنانی که روز گذشته با تیم ملی بازی کرد، جوان و با استعداد است و شانس پلی آف دارد. در ایران از این استعدادها زیاد داریم. باید بیشتر وقت بگذاریم و آنالیز کنیم.  سه نفری با سفال‌منش و نظری بازیکنان را انتخاب می‌کنیم. اگر با همین نسلی که به جام جهانی رفت به مسابقات قهرمانی آسیا برویم راحت و چشم بسته قهرمان آسیا می شویم اما دیدگاه ما جام جهانی است. دو سال و نیم دیگر را می بینیم یعنی دو جام جهانی آینده را.

سرمربی تیم ملی فوتسال درباره کنار گذاشته شدن احمد اسماعیل‌پور و عظیمی از تیم ملی فوتسال عنوان کرد:‌ باید از احمد به خاطر زحماتی که برای تیم ملی کشید تشکر کرد. این بازیکن کاملا ارزنده و اخلاق مداری است. نمی دانم در عید چه اتفاقی افتاد. من هم روز اول به تیم ملی دعوت شدم اما به جای ساعت ۴، ساعت یک به اردو رفتم. انضباط تیمی برایمان مهم است و شخص برای ما مهم نیست. تصمیم گرفتیم این کار را انجام دهیم. اصول قاعده ماست و باید رعایت شود.

بیشتر بخوانید:

وی درمورد احتمال حضور یک مربی خارجی در کادرفنی تیم ملی فوتسال اظهار داشت: هنوز هم پیگیر هستیم و تلاش می‌کنیم بعد از این ۳ دیدار یک نفر را کنار خودمان داشته باشیم. خاک این رشته را خوردیم و تلاش می‌کنیم بالا برود. صحبتی از حضور کاکائو در تیم ملی نبود نمی‌دانم از کجا مطرح شد، اما چند گزینه داریم که متاسفانه باتوجه به تغییر و تحولات در فدراسیون ممکن نشد، اما پیگیر هستیم.

سرمربی تیم ملی فوتسال تصریح کرد: این نسل می توانند در آینده بهتر شوند. راهکار داریم ولی نمی توانم دست در جیبم کنم. نمی خواهیم اتفاقات قبل تکرار بشود. قرار بود با اسپانیا بازی کنیم که نشد و اعتبار ما خراب شد با برزیل هم همینطور. یکی از علت هایی که تیم ملی بعد از جام جهانی به ایتالیا رفت کریمیان بود که محکم ایستاد و گفت ایتالیا را از دست ندهیم. اندازه سر سوزن در فوتسال دنیا اعتبار داریم و با تلفن هم تماس می گیریم. تلفنی با سرمربی آرژانتین و پرتغال تماس گرفتیم.

شمسایی افزود: فدراسیون درگیر جام جهانی فوتبال است ولی ما هم فوتسالی هستیم. به عنوان مرد سال فوتسال آسیا رفته ام در حالی که فوتبال هیچ نماینده ای نداشته است. فوتسال جاهایی اعتبار فدراسیون فوتبال بوده است. پس این بچه را سر راهی قرار ندهیم. این رشته سوم دنیا شده و می‌تواند قهرمان جهان بشود اما به شرطها و شروطها.

وی عنوان کرد: به عنوان یک کارمند فوتسال از روسایم در فدراسیون توقع دارم. پای این جوانان ایستاده‌ایم و پای عملی کردن اهداف خود هستیم. فدراسیون هم باید پای کار ما بایستد نه پای قراردادهای ما بلکه پای عملیاتی کردن بازی های ما. فقط حرف نزنیم بلکه عمل کنیم. وقتی می گویند تاریخ تعیین کنید کارها را انجام می دهیم، باید به اتوماسیون فدراسیون برود و بودجه اش عملی شود. نمی خواهم آدمی باشیم که حرفی بزنم و زیرش بمانم. با قدرت می‌گویم فدراسیون همکاری نکند لطمه می خوریم.

سرمربی تیم ملی فوتسال اضافه کرد: این تیم ملی برای همه آماده ها و بهترین ها است. مسائل فنی تیم ملی را به اندازه عقلمان جلو می بریم. کم یا زیاد؛ قطعا ستاره های نسل ما روی سر ما جا دارد. ناظم الشریعه نتایج درخشانی گرفته است. ستاره‌های فوتسال روی سر ما جا دارند. چندین بازیکن متولد ۷۹ هستند. میانگین سنی تیم ملی ۶ سال و ۲ ماه تغییر داشته است. کاری به شرایط سنی نداریم و تیم ملی جای آماده‌ترین هاست. دنبال تکرار نتایج جام جهانی 2016 هستیم و به جوانان و باتجربه ها احتیاج داریم. هر کسی بهتر عمل کرد در تیم ملی جا خواهد داشت.

شمسایی افزود:‌ دروازه بانی دعوت کرده ایم که در باشگاهش دو بازی انجام داده است. در لیست نهایی مسعود یوسف، کدخدایی و درخشانی تنها دو بازی برای تیم ملی کرده اند. اگر معیار دو بازی است نمی توانم قبول کنیم. ناظم الشریعه بالای شش، هفت سال تیم ملی را در اختیار داشت اما این نفرات بعد از جام جهانی لیتوانی به اردو آمده اند. بهترین‌های لیگ در تیم ملی خواهند بود. نمی گویم سن و سال مطرح نیست ولی در لیست جدید ۶ سال جوانگرایی داشتیم. بازیکنان سطح بالا بین ۲۸ تا ۳۲ سال می شود. دنبال این هستیم اتفاقی که در سال ۲۰۱۶ رخ داد با میانگین سنی ۲۶-۲۷ سال تکرار شود و هرکسی بهتر عمل کرد در تیم ملی جا دارد.

وی درخصوص اینکه آیا به دلیل این تغییر نسل نگران از دست رفتن اعتبارش نیست، پاسخ داد:‌ وقتی می‌خواستم وارد عرصه مربیگری تیم ملی شوم با بزرگان این رشته مشورت کردم. خیلی‌ها برای من مثال علی دایی را زدند که اتفاقات تلخی برایش رقم خورد. پای این موضوع ایستاده‌ام. امروز که ۳۲ نفر به اردو آمده‌اند پبراهن‌ها را به بازیکنان‌ بدهند ببرند. این خیلی ساده است. حتی اگر شده از جیبم هزینه کنم باید شأن بازیکن تیم ملی حفظ شود. ترسی از سوختن ندارم.  می دانیم هزینه دارد ولی بازیکن تیم ملی شدن هم که باعث افتخار می شود، هزینه اش بر می گردد. وقتی ۵ ستاره شدیم یکی از ستاره های فدراسیون هم برای فوتسال بود. 

سرمربی تیم ملی فوتسال ادامه داد: اگر ببینم روزی به شخصیت مجموعه من ضربه می‌خورد اولین نفر هستم که می‌روم. در تمام جلساتی که داشتیم این مورد را مطرح کرده‌ام. همه می‌دانیم اولویت فدراسیون، فوتبال است. اگر به فوتبال ۱۰ می‌رسند که وظیفه است، به ما هم باید ۳ برسند. اگر پاداش ۱۰ هزار دلاری به فوتبال می‌دهند که نوش‌ جانشان به ما هم باید ۲، ۳ هزار دلار بدهند.

شمسایی درخصوص نقشه راه و هدف گذاری این رشته اظهار داشت: نقشه راه ما این است که لیگ زودتر شروع شود تا از نظر ذهنی آزاد شوند. ما هم بازی‌های تدارکاتی را هماهنگ کنیم. آنهایی که دلسوز فوتسال هستند همواره کمک حال بوده‌اند. در رده ملی مدیون حسین شمس بودم. اگر شناسنامه فوتسال را ورق بزنیم، برگی از آن متعلق به حسین شمس است. وظیفه من این است خانواده فوتسال به هم نزدیک شوند. افراد زیادی در فوتسال بزرگی کرده‌اند. به همه بازیکنان می‌گویم احترام پیشکسوت واجب است. دوست دارم به غیر از احترام موضوع دیگری در میان نباشد.

258 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1618501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =