پیش بینی مهم یک کارشناس از رشد اقتصادی/ رشد حداقل دو درصدی محقق می‌شود

یک کارشناس اقتصادی گفت: بر اساس پیش بینی هایی که از سوی مراکز تحقیقاتی صورت گرفته است رشد اقتصاد کشور برای سال ۱۴۰۱ بین ۲ تا ۵ درصد پیش بینی می شود.

رامین حاجی پور تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت و گو با خبرآنلاین تاکید کرد: برای سال ۱۴۰۱ در طرف عرضه انتظار می رود گروه خدمات و کشاورزی رشد کندی را تجربه کنند. همچنین در بخش های صنعت و ساختمان انتظار رکود وجود دارد. اما در بخش نفت رشد نسبتا سریع دست کم بین ۳۰ تا ۵۰ درصد اتفاق خواهد افتاد که این مساله تحت تاثیر افزایش قیمت های جهانی نفت و رشد فروش نفت ایران خواهد بود.
او خاطرنشان کرد: در طرف تقاضا نیست پیش بینی هایی صورت می گیرد که یکی از آنها کاهش تقاضای سرمایه گذاری است. با توجه به انتظارات تورمیتقاضای سرمایه گذاران برای موجودی انبار کاسته خواهد شد. همچنین با توجه به کاهش شدید درآمد سرانه تقاضای مصرفی بخش خصوصی پایین خواهد آمد.
به گفته حاجی پور با این حال انتظار افزایش تشکیل سرمایه ثابت ناخالص وجود دارد و همچنین افزایش هزینه مصرفی بخش دولتی نیز قابل پیش بینی است.
این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: با وجود رشد در صادرات نفت به دلیل تقاضای انباشته جهت واردات تجهیزات و نهاده های تولید، تراز تجاری در سطحی نزدیک به صفر خواهد بود.
رشد اقتصاد از محل بازیابی بخشی از تولید نفت
حاجی پور اضافه کرد: هرچند دولت مبنارا بر رشد قیمت نفت و افزایش درآمدهای نفتی گذاشته است اما پیش بینی ها از بازار نفت نشان می دهد قیمت نفت بین ۶۰ تا ۸۰ دلار در نوسان باشد و نفت ایران در محدوده ۶۰ دلار تعیین قیمت شود.
این کارشناس اقتصادی اذعان کرد: با توجه به افت شدید تولید نفت در ۲ سال گذشته، بخشی از رشد اقتصادی که برای سال جاری پیش بینی می شود به دلیل بازیابی بخشی از تولید نفت حاصل خواهد شد. از سوی دیگر بخشی از کاهش تولید ناشی از محدودیت‌های کووید از جمله مقررات منع آمد و شد و بسته شدن مرزهای تجاری رقم اتفاق افتاده بود. محدودیت‌های مداوم کرونا، همراه با تورم بالا، اثر منفی خود را بر هزینه مصرف‌کنندگان بر جای می‌گذارد. با توجه به انجام واکسیناسیون انتظار می‌رود این بخش از اقتصاد، بازیابی شود و بخشی از رشد در کوتاه‌مدت از این محل رقم بخورد.

۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1619470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =