مروری بر حوادث دوشنبه جهان مورخه 20 تیر 1390

هجده زندانی از زندانی در کلمبیا گریختند

پس از وقوع انفجاری در بیرون از زندانی در جنوب غربی کلمبیا هجده زندانی گریختند. این انفجار که بیرون از زندان توماکو در ایالت نارینو (در جنوب غربی کلمبیا) روی داد ، سوراخی در دیوار این زندان ایجاد کرد و زندانیان موفق به فرار شدند. مقامات کلمبیایی این انفجار را به  نیروهای مسلح انقلابی  نسبت دادند ؛ چرا که یکی از زندانیان متواری با این گروه در ارتباط است. به گزارش خبرگزاری شین هوا از بوگوتا ، بنا به اعلام رسانه ها ، شانزده مرد و دو زن از این زندان گریختند. یکی از مقامات ایالت نارینو گفت مسئولان موفق شدند سه تن از زندانیانِ متواری را دستگیر کنند.

 

براثر انفجار سه پلیس در شمال غرب پاکستان کشته شدند

براثر انفجار یک بمب کار گذاشته شده در کنار خیابان دو پلیس در شمال غرب پاکستان کشته شدند. به گزارش واحد مرکزی خبر از اسلام آباد ، این انفجار صبح امروز در پیشاور مرکز ایالت خیبر پختونخواه زمانی روی داد که یک خودروی حامل نیروهای پلیس در یکی از خیابانهای شهر پیشاور در حال عبور بود. سه تن از عابران نیز در این حادثه زخمی شدند. تاکنون فرد یا گروهی مسوولیت این حمله را برعهده نگرفتند.

 

العربیه: انفجارهای شدید یک پایگاه دریایی را در قبرس لرزاند

شبکه تلویزیونی العربیه لحظاتی پیش در خبری فوری اعلام کرد چند انفجار قوی یک پایگاه دریایی را در قبرس لرزاند. از علت این انفجارها یا تلفات و خسارات احتمالی آن گزارشی منتشر نشده است.

 

انفجار در مسیر یک قطار مسافربری در هند 100 زخمی بر جا گذاشت

بر اثر انفجار بمب در مسیر یک قطار مسافربری در ایالت آسام در شمال شرق هند که یکشنبه شب روی داد، دستکم صد نفر زخمی شدند و حال بیست نفر از زخمی ها وخیم گزارش شده است. این دومین حادثه قطار در هند ظرف دوازده ساعت است. روز یکشنبه همچنین یک قطار مسافربری در ایالت اوتار پرادش در شمال هند از ریل خارج شد که تاکنون پنجاه و سه کشته و دویست و پنجاه زخمی بر جا گذاشته است. تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این بمب گذاری را بر عهده نگرفته است. خبرگزاری  ایندو ایشین نیوز سرویس  به نقل از سخنگوی پلیس محلی اعلام کرد این انفجار حدود ساعت بیست و سی دقیقه به وقت محلی نزدیک منطقه نالبریNalbari حدود هفتاد کیلومتری شهر گوواهاتی - شهر اصلی ایالت آسام- روی داد. به گزارش خبرگزاری شین هوا از دهلی نو به نقل از این خبرگزاری، در پی این انفجار چهار واگن قطار از ریل خارج شد. پلیس تجهیزات مخصوص انفجار بمب را نزدیک قطار پیدا کرد. این قطار از گوواهاتی به سمت پوری در شرق هند در حرکت بود.

 

حملات تروریستی در نیجریه دست کم چهارده کشته بر جا گذاشت

انفجارهای اخیر در نیجریه دست کم چهارده کشته برجا گذاشت. در پی درگیری های اخیر با شبه نظامیان بنیاد گرا در مناطق شمال شرقی نیجریه، انفجار بمب در یک مکان مذهبی در حوالی پایتخت این کشور سه کشته برجا گذاشت. به گزارش خبرگزاری آلمان از نایروبی، انفجار دیروز یکشنبه در منطقه سولجا در ایالت نیجر روی داد که در پی این حادثه شماری از افراد نیز بشدت زخمی شدند. روزنامه ایندیپندنت نیجریه همچنین به نقل از مقامات صلیب سرخ از کشته شدن سه نفر و زخمی شدن هفت نفر در این حادثه تروریستی خبرداد. افیونگ باسی از مقامات اداره پلیس نیجریه در این باره گفت: برغم اینکه تحقیقات و بازجویی ها آغاز شده اما کسی بازداشت نشده است و فرد یا گروهی هم مسئولیت حادثه انفجار را بعهده نگرفته است.

همچنین یازده نفر از مظنونان به همکاری با گروه اسلامگرای بوکو حرام دیروز یکشنبه توسط نیروهای امنیتی این کشور جان خود را از دست دادند. درگیری ها زمانی آغاز شد که شبه نظامیان با تیراندازی و انفجار چند بمب چندین ساختمان و خودرو را تخریب کردند. شبه نظامیان همچنین به برخی از نیروهای دولتی با مواد منفجره و شلیک تیر حمله کردند. اینگونه حوادث خشونت آمیز به بیست ساختمان و چهارده دستگاه خودرو بشدت آسیب رساند.

 

بر اثر سیل و رانش زمین در کره جنوبی 13 تن کشته یا ناپدید شدند

دستکم سیزده تن بر اثر رانش زمین و سیل ناشی از سه روز بارندگی پیاپی در کره جنوبی کشته یا ناپدید شدند. مرکز ملی مقابله با حوادث غیرمترقبه کره جنوبی اعلام کرد از روز جمعه تاکنون دستکم نوزده واحد مسکونی و هزاران هکتار زمین زیر آب رفته است. سخنگوی این مرکز افزود: در پی رانش زمین در جنوب این کشور هفت تن کشته شدند و یک نفر ناپدید شد. پنج تن دیگر نیز بر اثر سیل ناپدید شده اند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، در استان های گیونگسانگ و جئولا در جنوب و استان چونگچئونگ در مرکز کره جنوبی، از روز جمعه تاکنون چهارصد میلی متر باران باریده است.

 

چهار نفر در ترکیه به اختلاس از یک سازمان خیریه متهم شدند

یک دادگاه ترکیه در تحقیقات از یک سازمان خیریه اسلامگرا ، چهار نفر را به اختلاس کمک های خیریه متهم و دستور بازداشت آنها را برای اجرای مراحل قانونی محاکمه آنها صادر کرد. خبرگزاری آناتولی ترکیه دوشنبه اعلام کرد زاهد اکمان Zahid Akman رئیس سابق گروه ناظر بر رسانه های ترکیه از مهمترین این شخصیت هاست که به داشتن مناسبات نزدیک شخصی با رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه معروف است. در تحقیقات صورت گرفته از پرونده مربوط به اختلاس کمک های جمع آوری شده توسط یک انجمن مهاجران ترک در آلمان در سال 2008 مشخص شده است که این چهار مظنون دست داشته اند. یک دادگاه فرانکفورت سه نفر از مدیران  دنیز فنری  Deniz Feneri (فانوس دریایی) را که شعبه ای از یک سازمان خیریه مستقر در استانبول و با همین نام است، به اختلاس مبلغ 14.5 میلیون یورو محکوم کرد.

این سازمان خیریه به حزب عدالت و توسعه AKP رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه نزدیک است. گفته می شود بخش اعظم این مبلغ درنهایت به یک گروه تجاری نزدیک به AKP و شبکه تلویزیونی کانال 7 که از طرفداران پر و پا قرص دولت است، ختم شده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه از استانبول، گفته می شود که وی مقادیر هنگفتی از کمک های این صندوق خیریه را از آلمان به ترکیه انتقال می داده است. آناتولی اعلام کرد سه مظنون دیگری که قرار است محاکمه بشوند همه از مدیران ارشد کانال 7 تلویزیون ترکیه هستند.

این افراد عبارتند از  زکریا کارامان  رئیس هیئت مدیره ،  اسماعیل کاراهان  ، جانشین مدیر و  مصطفی چلیک  ، سر دبیر.

 

ارتش مکزیک 20 گروگان را از چنگال گروگانگیران آزاد کرد

ارتش مکزیک 20 فرد ربوده شده را که در خانه ای در شهر  مونتری  Monterrey در شمال مکزیک حبس شده بودند، نجات داد. یک سخنگوی ارتش مکزیک یکشنبه با اعلام این خبر گفتآزاد سازی و نجات این 20 نفر، کار دستگاههای اطلاعاتی وزارت دفاع بود و در واکنش به میزان بالای آدم ربایی که در شهر مونتری وجود دارد، صورت گرفت. به گزارش خبرگزاری فرانسه از  مونتری  -مکزیک- عملیات نجات اوایل بامداد یکشنبه پس از آن صورت گرفت که نیروهای ارتش به خانه ای که گروگانها درآنجا نگهداری می شدند، یورش بردند. گروگانها در یک محدوده 9 متر مربعی و درحالی که دست ها و پاهایشان بسته شده بود، نگهداری می شدند. آنها گفتند به تازگی از بخش های مختلف شهر مونتری، سومین شهر بزرگ مکزیک، ربوده شده بودند. آدم ربایان برای آزادی هرکدام از گروگانها مبلغی بین 20 هزار تا 50 هزار پزو ( 1789 تا 4300 دلار( غرامت درخواست کرده بودند.

 

در سانحه رانندگی در هندوراس 28 نفر کشته و زخمی شدند

بر اثر سانحه رانندگی روز یکشنبه یک دستگاه اتوبوس در غرب هندوراس، دست کم 10 تن کشته و 18 نفر دیگر زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری فرانسه از  سانتا روسا دکوپن  - هندوراس - یک مقام اداره آتش نشانی هندوراس در تماس تلفنی با اعلام این خبر گفت:  این سانحه در یک شیب تند نزدیک شهر  لاس هارنوس  Los Hornos روی داد.

 

آتشفشان سیسیل موجب تعطیلی فرودگاه این جزیره شد

خاکسترهای ناشی از ادامه فعالیت آتشفشان سیسیل موجب تعطیلی فرودگاه این جزیره شد. به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار، ادامه فعالیت آتشفشان سیسیل موجب شد تا فرودگاه بزرگترین جزیره ایتالیا روز یکشنبه تعطیل شود. همچنین خاکسترهای ناشی از این آتشفشان موجب اختلال در ترافیک هوایی در برخی فرودگاه های ایتالیا و فرودگاه سیسیل شد. کارشناسان معتقدند که فعالیت آتشفشان سیسیل تهدیدی برای ساکنان جزیره محسوب نمی شود.

 

موج مهاجرت ناشی از خشکسالی پناهجویان سومالی به کنیا ادامه دارد

هزاران پناهجوی سومالی همچنان در حال مهاجرت به اردوگاه آوارگان در کنیا هستند. به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی خشکسالی در سومالی که بیشترین آسیب را از این پدیده دیده است، میلیون ها نفر را با خطر گرسنگی، قحطی و مرگ روبرو کرده است. بسیاری از پناهجویانی که خود را به اردوگاه آوارگان در کنیا می رسانند، روزهای متمادی بدون صرف آب و غذا به این اردوگاه می رسند و پیش از دریافت سهمیه غذایی، باید نام نویسی کنند که برای آنان فرایندی طولانی و خسته کننده است. با وجود اینکه کنیا این مهاجران را پذیرفته است و با هماهنگی با سازمان های امداد رسان، به آنان کمک می کند ولی شمال این کشور نیز از پدیده خشکسالی در امان نمانده است. بسیاری از مناطق سالهاست که باران ندیده اند و سرزمین های این مناطق اکنون به بیابان تبدیل شده اند و زمین های کشاورزی و احشامی که برای مردم منطقه بسیار حیاتی و مهم هستند، از میان می روند.بسیاری از مردمی که به اردوگاه پناه آورده اند می گویند در صورتی که در کشورشان صلح برقرار شود و باران ببارد، باز خواهند گشت ولی واقعیت دیگر این است که اردوگاه نیز نمی تواند برای طولانی مدت پذیرای آنان باشد.

 

/5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 161992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =